Reklama:

Závodníci v kulturistice (I.) - rozhovory a formy před MS juniorů a masters 2017

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Osobnosti


MS JUNIORŮ A MASTERS 2017 - 10. - 13. 11. 2017, Rumunsko
Češi před MS juniorů a masters:
nominace
Jakub Prchal (video) • Anželika KiričenkováPavlína ValigurováVeronika WertheimováLenka Myslivcová
Tereza Linhartová • Sandra Bártová • Ivana HalamováMária HudecLucie JakešováMilena Koudelková
Marián Jankovčin • Vladimír PlatzekJiří SchäferPavel Vacek • Ján Jankovčin • Pavel FormanMichal Šidík
Miloš PavlůVladimír Semerád (video) • Milan Bodlák
Info z MS juniorů a masters:
z místa dění - 5 medailí!kompletní výsledky s body
Rozhovory s medailisty:

Bistrita je osmdesátitisícové město, které leží na stejnojmenné řece ve střední části severního Rumunska, a ve dnech 10. - 13. listopadu bude hostit Mistrovství světa juniorů a masters 2017. Z České republiky by se na MS mělo vypravit hned jednadvacet závodníků, z nichž se jich sedm představí v kulturistice. My jsme je oslovili se žádostmi o předsoutěžní rozhovory a z první várky kulturistů tak dnes můžete zase trochu lépe poznat Pavla Vacka a Pavla Formana.

Pavel Vacek se letos vrátil k soutěžení po osmileté pauze a výsledkem je absolutní vítězství v kulturistice na soutěži Partner Cup 2017 a nominace na mistrovství světa. Pavel Forman se zase letos rozhodl závodit vůbec poprvé a hned se mu podařilo stát se absolutním mistrem ČR v kulturistice masters. Tak teď hodně štěstí na MS, pánové!

jménokategorie
Pavel Vacek kulturistika masters 40 - 44 let nad 90 kg
Pavel Forman kulturistika masters 45 - 49 let do 90 kg
Ján Jankovčin kulturistika masters 40 - 44 let nad 90 kg

Pavel Vacek

Vybrané úspěchy:

Partner Cup 2017 - 1. místo v kulturistice mužů nad 90 kg, masters i absolutně
Mistrovství světa NABBA 2008 - 2. místo v kategorii kulturistika muži I
GP PEPA Opava 2004 - 2. místo v kulturistice mužů nad 90 kg
Promil Cup mistrovství ČR 2004 - 1. místo v kulturistice mužů nad 80 kg i absolutně

Pavle, k závodění jste se letos vrátil po osmileté pauze. Jak během těch osmi let vypadaly Vaše tréninky, bylo to jen takové udržovací šolíchání, nebo to nebyl velký rozdíl oproti tomu, jak jste cvičil teď v přípravě na soutěž?

Já a vlastně celá ta moje generace jsme byli odkojení na kultovním videu Doriana Yatese Bloods & Guts. Všeobecným trendem devadesátek byl výrazný odklon od osmdesátek, takže se cvičily nesmírně tvrdé, intenzivní, ale krátké tréninky se spoustou vynucených opakování, sérií do totálního selhání apod. Takže pokud vyrostete na tomhle, nějaké vyložené šmrdlání prostě neumíte. Myslím si tedy, že jsem i v té přestávce cvičil relativně tvrdě, ale bez té motivace ta tvrdost zdaleka nebyla taková, jaká byla předtím. Abych si zachoval nějakou motivaci k solidním tréninkům, hodně jsem zkoušel různé systémy typu Korte apod. O nic nešlo, nebylo co ztratit a ty předem plánované výkony alespoň zajistily reálné cíle. Teď s nově nalezenou motivací už zase cvičím jako magor shazovačky, do selhání atd. a hrozně mě to baví.

Měl jste v průběhu Vaší závodní kariéry nějaká zranění a jak Vás případně v tréninku omezovala? Máte nějaké tipy, co cvičit nebo necvičit, když Vás bolí to nebo ono?

Zhruba od 34 let mám nějaké chronické bebíčko ve vzpřimovači. Ale nejedná se o zranění, ale zřejmě o nějakou nervovou záležitost, protože přes veškerá vyšetření, která neukázala nikdy nic, to prostě bolí. Ale nic hrozného se neděje, omezuje mě to jenom při dřepech a mrtvolách. Cvičím čelní dřepy, kde musím být mnohem víc ve vzpřímené poloze, takže je to v cajku. Teď v přípravě, pokud něco bolí, dám prostě jiný cvik nebo supersérii nebo něco jiného s menší váhou. To je o té motivaci. Předtím by mě louplo v koleni a šel bych domů. Teď na to buď kašlu, nebo najdu řešení, abych ty nohy odpálil jinak.

Máte v rukávu nějaký zajímavý cvik, který třeba není dnes úplně rozšířený, ale Vy na něj nedáte dopustit?

Zdvih na biceps jednoruč v předklonu stoje na jedné noze na balanční podložce, jež je napříč procvičované paži, přičemž druhou rukou se držím za ušní boltec. Ale moc to nefunguje, jak je z rozvoje mých bicepsů zjevné. Ale nevzdávám to...

Cvičíte raději sám, nebo se sparingem? Vybavíte si trénink s nějakým zajímavým tréninkovým partnerem?

Cvičím sám, především proto, že mám extrémně nepravidelnou denní dobu na cvičení. Jednou jdu ráno, druhý den v devět večer, třetí třeba v jiném městě. Jinak si vždycky rád zacvičím s kluky z Extrifit Teamu a asi největší překvapení mě čekalo u tréninku s Vojtou Koritenským. Vojta totiž na videích vypadá, že to tak jako jenom šolichá, ale nic není vzdálenějšího pravdě. On jede v konstantně strojovém tempu strašně moc cviků a sérií a musím říct, že právě s ním jsem toho měl na konci plné zuby.

Jaký je Váš tip na obrovské paže? Vím, že ruce nejsou zrovna Vaší nejsilnější partií, ale právě proto jste určitě vyzkoušel různé přístupy v jejich tréninku. Co zabralo?

Už jsem se lekl, jestli to není rozhovor pro silvestrovskou náplň webu. Ale jo, máš pravdu, na prsa mi stačí dva cviky a je to hotové. Na ruce, především na biceps, triceps je docela ok, jsem dělal psí kusy. Zatím se mi asi nejvíc osvědčil trénink na biceps 2x týdně v lehko-těžkém stylu. Jeden trénink víc opakování, hodně nahnané krve, druhý trénink důraz na váhu, nebo bolest. Triceps mi naopak při cvičení 2x týdně vyloženě odchází.

Když jste se rozhodl, že byste se mohl zase připravit na soutěž, nevěděl jste, jak to bude nakonec vypadat a jestli to bude k soutěžení. Jak jste spokojený s formou, do které jste se dostal?

Celý ten můj "návrat" byl o znovunalezené radosti z přípravy a tréninku. To bylo obrovským motorem a brzdou zároveň. Do určité fáze, což byla ta předvedená forma, se mi dostávalo díky tomu do výsledné formy strašně lehce. Ale vím, že tam jsou rezervy například v podobě vypruhovaného zadku, kam už se mi zajít nechce. Ta radost by se vytratila a zbylo by jen trápení. A na to kašlu. Já si potřebuji hrát s dětmi, starat se o rodinu, psát články, prostě normálně fungovat. Ne, že se budu polomrtvý vykrucovat před zrcadlem a volat na dcery: "Číhejte, děcka, jak mám proužky na zadku. To je, co? No a teď už neotravujte, jdu umírat na gauč." Takhle to nemůže být. Takže v rámci toho, co jsem si předsevzal, jsem byl s formou spokojený.

Na jaké umístění Pavla Vacka na mistrovství světa 2017 bych si podle Vás měl vsadit, kdybych měl v kredenci zbytečnou pětistovku?

Tak záleží na kurzu. (úsměv) Ale asi bych spíš poradil koupit si za ni BCAA od Extrifitu. Ale rád bych nakoukl do finále. Když už jedu na výlet, ať tam chvilku pobudu, ne?

Chtěl byste někomu poděkovat za podporu nebo pomoc v přípravě?

Já samozřejmě nemůžu opomenout manželku, protože jinak bych po návratu z MS neměl uplatnění pro svoje nádobíčko. No a taky proto, že přestože jsem se snažil omezit tu dietní prudivost na minimum, nějaká ta slabá chvilka tam samozřejmě proběhla. Jinak musím poděkovat majiteli Extrifitu Frantovi Nádvorníkovi. Na tu přípravu neměl vliv, ale na celý můj život ano. Takže mu patří poděkování za vznik tak úžasné věci, jako je Extrifit, a já jsem nesmírně šťastný, že se toho celého mumraje, který kolem téhle značky je, můžu účastnit a spoluvytvářet ho. Dělám to, co mě baví, a zároveň se můžu hrdě postavit za tu značku, protože vím, že nepropaguji šunty, ale věci, které sám chci používat.


Pavel Vacek na soutěži Partner Cup 2017 - fotogalerie

Zpět na přehled


Pavel Forman

Vybrané úspěchy:

Mistrovství ČR 2017 - 1. místo v kulturistice masters 40 - 49 let i absolutně

Pavle, Vy jste si celý život cvičil víceméně pro sebe a až letos jste se rozhodl, že budete závodit, přičemž jste se hned stal absolutním vítězem v kulturistice mužů masters na MČR, což považuji za úžasný vstup na pódia. Nelákalo Vás soutěžení už dříve, když předpoklady jste pro to jistě měl?

Nelákalo. Cvičil jsem opravdu jen pro sebe, abych měl trochu postavu. Jinak jsem kluky spíše připravoval. Na závody jsem jel hlavně kvůli manželce, řekla, ať to jdu zkusit. Měla letos půlkulaté narozeniny, a tak to byl mimo jiné takový dárek.

Je známo, že Vaším vzorem a inspirací byl Dorian Yates, který byl pověstný svými krátkými, ale brutálně intenzivními tréninky, které mu ovšem také přivodily celou řadu zranění. Jistě jste jeho High Intensity Training na sobě zkoušel. S jakými výsledky?

Ano, zkoušel jsem High Intensity Training podle Doriana Yatese. Výsledky opravdu přináší, je vynikajícím posuvníkem ve cvičení. Ovšem není to jen o tvrdosti tréninku, ale i o načasování, přemýšlení a dodržování daných postupů. Naprostým základem je však dobrý sparing. Bez zkušeného a dobrého sparinga HIT rozhodně nelze…

Musel jste během let také překonávat nějaká zranění nebo delší pauzy v tréninku?

V tomto sportu, i když si člověk dává pozor, čas od času nějaká ta zranění jsou. Rameno, loket, spodek zad. Snažím se však co nejvíce zranění minimalizovat. Pokud něco bolí, tím myslím přiměřeně, nic utrhlého apod., nahradím cvik cvikem jiným, u kterého bolest není. Zdraví máme přeci jen jedno… Největší zranění bylo při tréninku nohou, kdy se mi pod těžkou váhou při nedotažení osy nahoru a následném pádem rozsypal kotník. Následovala sádra. Horní polovina těla byla ale v pořádku, takže se s ohledem na to, co bylo možné cvičit, cvičilo. (úsměv) Pauzy moc nemívám, je to pro mě životní styl. I když jsem někde na dovolené, vždy tam fitness alespoň rekreačně osahám.

Jak snášíte dietu a jak velkou roli ve Vaší přípravě hraje kardio?

Dieta už je rutina, s tím není problém. Navíc manželka je vynikající kuchařka, takže si vlastně v dietě pochutnávám taky. A kardio, popravdě jen na konci přípravy. Pokud je trénink dostatečně intenzivní, nějak extra si myslím, že není kardio potřeba. Záleží ale samozřejmě na každém zvlášť.

Spolupracujete v přípravě na soutěže s nějakým trenérem nebo s někým, kdo Vám přispěje radou či názorem?

Jsem si sám sobě trenérem, přípravu ale konzultuji s mým kamarádem Tonym Podškubkou, který je mi trenérskou oporou a se kterým mimo jiné nacvičujeme pózování a volnou sestavu. A taky mám skvělého sparinga Michala, který mi opravdu dá zabrat a nutí mě k co nejlepším výkonům.

S jakým očekáváním jedete na mistrovství světa? Dokážete odhadnout své umístění?

Snažím se jet přípravu co nejlépe, ale je na rozhodčích, aby posoudili, jak se to povedlo a na které místo to bude. (úsměv)

Chtěl byste někomu poděkovat za podporu nebo pomoc ve Vaší přípravě na soutěže?

Chtěl bych poděkovat rodině a všem kolem mě, všem, kdo to se mnou v období přípravy vydrží. Není to jen o tréninku a jídle, ale je to taky o psychice, a dieta se na ní malinko podepíše. Děkuji.


Pavel Forman - fotogalerie

Zpět na přehled



Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

14.11.21:50johny c - Jasný chápu, každý z nás to má trošku jinak. Už asi chápu,..
14.11.09:43PavelV - ... No, připravil jsem se tak, jak si viděl. Ono to 100% n..
10.11.13:19johny c - Píšeš Pavle, že to nebudeš hnát do extrémů (napruhovaný za..
09.11.14:33Ronnie - Platí, že každému závodníkovi (bez rozdílu věku, pohlaví, ..
09.11.14:14Paulie02 - Jak je to zde s dopingem? Na MS můžu jsou snad všichni po..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 29 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra