Reklama:

Dieta jeskynních mužů

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Výživa

Už jste někdy slyšeli o dietě doby kamenné neboli o dietě jeskynních mužů? Že ne? Je tedy nejvyšší čas se o ní něco dozvědět. Druhá otázka: Myslíte si, že naši pravěcí předkové trpěli nadváhou? Asi ne, může znít Vaše odpověď. Napadne Vás, že rozhodně neproseděli většinu pracovní doby a ani si neobjednávali mamutí hamburger v prehistorickém fast-foodu. Stejný názor mám i já, ale opravdu je to ten hlavní důvod? Co když je za tím spíše to, co jedli? Pojďme si udělat malý výlet do doby kamenné a podívat se trochu zblízka na jídelníček našich předků.

Doba kamenná začala asi před 2,5 milióny let a skončila vznikem zemědělství asi před 10 tisíci lety. Po takto dlouhou dobu byla skladba potravin v podstatě neměnná a pevným základem bylo maso. Spousta kvalitního libového masa od zvířat živících se trávou nebo rybí maso. Protože náš pravěký muž nebyl jen lovec, ale i sběrač, živil se i různými ořechy, hmyzem, kořínky, čerstvou zeleninou a ovocem. Jedl všechno, co znal a o čem věděl, že mu nezpůsobí trávicí problémy. Mezi potraviny, které sem nepatřily, můžeme s jistotou zařadit obilí všeho druhu, cukr, luštěniny a mléčné výrobky. Vedle toho také nesolil. Jak to všechno víme, když se nenašly žádné zkamenělé kuchařské knihy ani nic podobného, co by tato fakta dokazovalo? Můžeme se sice jenom domnívat, ale máme možnost také naše domněnky podpořit získatelnými fakty. Na Zemi se totiž vyskytují národy, které žijí podobně jako naši předkové.

Jedním z nich je i národ na ostrově Kitava poblíž Papui-Nové Guinei, za kterým se koncem dvacátého století vypravil švédský vědec Dr. Staffan Lindeberg, profesor na univerzitě ve švédském Lundu, aby zkoumal jejich stravu a zdraví. Zjistil, že u 2300 Kitavanů (z nichž 6 % tvořili obyvatelé ve věku 60 - 95 let) se téměř nevyskytují případy náhlé smrti v důsledku srdečního selhání ani případy bolesti za hrudní kostí typické pro srdeční infarkty. Dále například zaznamenal fakt, že u dříve narozených obyvatel se nevyskytují případy stařecké demence nebo slabé paměti.

Všech nalezených faktů se před necelými dvaceti lety chopil Dr. Loren Cordain, profesor na státní univerzitě ve městě Utah v Coloradu, a začal ve své knize The Paleo diet vysvětlovat, že období doby kamenné bylo nejdelším obdobím lidských dějin a těch několik tisíc let od jejího skončení do dnešních dnů neznamenalo pro lidský genom tolik, aby se dokázal přizpůsobit diametrálně odlišnému způsobu stravování. Na řadě studií nejen on, ale i další dietologové, jako například již zmíněný Dr. Staffan Lindeberg, ukazují, že novodobá strava přinesla lidstvu řadu onemocnění jako aterosklerózu, mrtvici, ischemickou chorobu srdeční, diabetes druhého typu, inzulinovou rezistenci nebo osteoporózu.

Ve světě dnešních dnů si tato dieta, zkráceně označovaná jako paleo dieta nebo jen paleo, získává čím dál více fanoušků. Jedním z důvodů je i stále větší rozšířenost fitnessového odvětví zvaného crossfit, který tento styl stravování propaguje a doporučuje.

Vraťme se zpátky k dietě. Dr. Loren Cordain v zásadě dělí všechny člověku dostupné potraviny do pěti skupin:

1. chléb, obilniny, rýže, těstoviny
2. ovoce
3. zelenina
4. mléko, jogurty, sýry
5. maso z dobytka, drůbeží maso, ryby, luštěniny, vejce, ořechy

Cordainova formulace paleolitické diety jasně odstraňuje hned dvě z těchto skupin, a sice veškeré potraviny pocházející ze zrna (první skupina) a dále skupiny mléčných výrobků (čtvrtá skupina), neboť tyto potraviny jednoduše sběrači a lovci neznali nebo jim nebyly dostupné. Další potraviny, které musíme vyřadit, pokud chceme striktně držet paleolitickou dietu, jsou luštěniny, a to ze stejného důvodu jako předchozí dvě skupiny. Jakousi šestou skupinou v pozadí, která zůstává zatím nevyslovena, jsou různé moderní potraviny složené ze směsí obilovin, rafinovaných cukrů a olejů, soli a potravinových příměsí. Filosofie této diety totiž říká, že každou potravinu bychom měli jíst ve stavu co nejméně průmyslově upraveném. Jako poznámku na okraj je vhodné uvést, že určité skupiny lidí vyznávající tuto dietu dokonce upustily od tepelné přípravy masa a jedí ho jednoduše syrové. Zopakujme si tedy potraviny, které zbyly a které jsou označeny za vhodné:

  • ovoce
  • zelenina
  • v podstatě všechny druhy masa, včetně drůbeže a ryb (nejvhodnější jsou krůtí a kuřecí prsa bez kůže, játra a ledviny, hovězí svíčková)
  • ořechy a semena (např. mandle, vlašské ořechy, para ořechy, pistácie, kokosové ořechy, slunečnicová a dýňová semínka)

    Dr. Cordain z vhodných potravin (viz vpravo - pyramida paleo diety) vyjmul brambory jako zástupce zeleniny, ovšem podle některých zdrojů není nezbytně nutné je úplně vynechat. Další z nechtěných, ale akceptovatelných potravin je menší množství bílé rýže. Menší množství proto, že bílá rýže neobsahuje téměř žádné vitamíny a minerály a neměla by tak být převažujícím zdrojem kalorií.

    Paleolitická dieta je často vysokoproteinová. Typické množství energie plynoucí z bílkovin je 15 - 35 %, ale v žádném případě nevyžaduje nízké zastoupení sacharidů. Doporučený poměr energie přijímaný z makronutrientů je 35 % energie z bílkovin, 40 % z tuků a 25 % ze sacharidů. Na tomto místě je vhodné zdůraznit, že paleolitická dieta není v žádném případě žádná odnož Atkinsonovy diety ani jiných podobných programů založených na nízkém příjmu sacharidů. Primáti, jakožto naši předkové, se po dobu více než 40 miliónů let totiž živili hlavně ovocem a je tudíž nepravděpodobné, že by náš metabolismus od doby, kdy si již naši předkové byli schopni ulovit masitou potravu, ztratil schopnost zpracovat větší množství sacharidů.

    Dr. Cordain ve studii The Nutritional Characteristics of a Contemporary Diet Based Upon Paleolithic food Groups sestavil modelový jídelníček s příjmem 2200 kcal, což je asi 9200 kJ:

    Příklad jídelníčku pro 25letou ženu

    snídaně velikost porce (g) energie (kcal/kJ)
    cukrový (žlutý) meloun 276 97/407
    grilovaný losos 333 605/2530
    oběd
    zeleninový salát s vlašskými ořechy    
    trhaný římský salát 68 10/418
    krájená mrkev 61 26/109
    krájená okurka 78 10/418
    rajčata 246 52/217
    dresink z citronové šťávy 31 8/39
    vlašské ořechy 11 70/293
    grilované libové vepřové maso 86 205/857
    večeře
    zeleninový salát s avokádem a mandlemi    
    trhané zelené listy 112 16/67
    rajčata 123 26/109
    avokádo 85 150/627
    drcené mandle 45 260/1087
    krájená červená cibule 29 11/46
    dresink z citronové šťávy 31 8/39
    brokolice na páře 468 131/548
    opékaná hovězí svíčková 235 400/1672
    jahody jako dezert 130 39/163
    zákusky
    pomeranč 66 30/125
    mrkev 81 35/146
    celer 90 14/59

    Makronutrienty přijaté za jeden den

    složka potravy množství za den (g)
    bílkoviny 217 (38 % celkové přijaté energie)
    sacharidy 129 (23 % celkové přijaté energie)
    ♦ cukry 76,5
    vláknina 42,5
    tuky 100,3 (39 % celkové přijaté energie)
    ♦ nasycené mastné kyseliny 18 (7 % celkové přijaté energie)
    ♦ mono-nenasycené mastné kyseliny 44,3
    ♦ více-nenasycené mastné kyseliny 26,7
    omega-3 mastné kyseliny 9,6
    omega-6 mastné kyseliny 14,2
    sodík 0,726
    draslík 9,062

    Mikronutrienty přijaté za jeden den

    vitamín / minerál celkem za den % DDD
    vitamín A 638 RE 798
    vitamín B1 3,4 mg 309
    vitamín B2 4,2 mg 355
    vitamín B3 60 mg 428
    vitamín B6 6,7 mg 515
    kyselina listová 891 µg 223
    vitamín B12 17,6 µg 733
    vitamín C 748 mg 1247
    vitamín E 19,5 IU 244
    vápník 691 mg 69
    fosfor 2546 mg 364
    hořčík 643 mg 207
    železo 24,3 mg 162
    zinek 27,4 mg 228

    V tabulce vlevo je vidět nedostatek přijímaného vápníku vlivem zvýšeného příjmu bílkovin (217g/den), proto je velmi vhodné uvážit jeho suplementaci. Za zmínku dále stojí, že ve stravě není zastoupen vitamín D, pokud neuvažujeme jeho přítomnost v játrech savců a ryb. Pravěký sběrač - lovec ho mohl nejpravděpodobněji získávat tělesnou syntézou z ultrafialového záření (naše opalování nebo prostý pohyb na slunečním světle). Do našeho současného jídelníčku se dostal hlavně svým obsahem v mléce.

    Závěr

    Paleolitická dieta není primárně koncipovaná jako redukční dieta. Spíše má být brána jako vzor zdravé výživy. Výzkumem dokládanou výhodou paleolitické diety je například nižší výskyt aterosklerózy. Dr. Cordain a Dr. Lindeberg to vysvětlují eliminací obilnin obsahujících aterogenní látky a velmi málo vitamínu C, zinku, selenu, flavonoidů, vitamínu B12, omega-3 mastných kyselin, draslíku, vitamínu D a taurinu, což jsou všechno látky působící jako prevence proti ateroskleróze. Příklady z praxe dokládají, že po několikaměsíční paleo dietě, se jedinci zbavili problémů, jako jsou obezita (BMI > 30), tachykardie, potravní alergie, chronická únava, hemoroidy, průjmy, chronické bolesti ve střevech, hypoglykémie, akné a různé chronické infekce. Ohlasy po ukončení diety naopak říkají, že po návratu k běžné moderní stravě se u jedinců objevila fyzická únava, nadýmání a letargie.


    Použitá literatura:

  • Lindeberg S., Cordain L., Eaton SB. Biological and clinical potential of a Paleolithic diet. In: Journal of Nutritional and Environmental Medicine, září 2003. 13 (3): 149-60. doi:10.1080/13590840310001619397
  • Lindeberg, S. Palaeolithic diet ("stone age" diet). In: Scandinavian Journal of Food & Nutrition, červen 2005. 49 (2): 75-7. doi:10.1080/11026480510032043
  • Cordain, L. The nutritional characteristics of a contemporary diet based upon Paleolithic food groups. In: Journal of the American Nutraceutical Association, 2002. 5 (5): 15-24

    Použité elektronické zdroje:

  • http://www.thepaleodiet.com/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Paleolithic_diet
  • http://pravekadieta.cz/kategorie/praveka-strava/
  • http://www.staffanlindeberg.com/TheKitavaStudy.html
  • http://board.crossfit.com/forumdisplay.php?f=8

  • Líbil se Vám článek?
    Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

    Související články:

    Diskuse k článku:
    Reklama:
    Uživatelské jméno:
    Heslo:
    Text:
    ...
    Upozornit na novou odpověď e-mailem.
    Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

    18.08.21:58kotor - Du dotoho, akorát ovoce si dám větší nálož, abych pokryl s..
    15.06.19:28Zdenek Pilc - nějaké postřehy a zkušenosti najdete zde: http://www.marun..
    31.01.14:20Majesty - Chtel bych videt zenu ktera si da na snidani 300g gril.los..
    04.01.10:09cocman - Treba v USA je prijem vapniku na osobu v podstate nejvyssi..
    04.01.09:58crazym - Neni to nahodou proto, ze vysokou konzumaci proteinu se sp..
    04.01.09:42Mablung - Kdysi jsem se díval na statistické průzkumy co se řídnutí ..+1
    04.01.09:12cocman - Mablung: A co ja vim, tak obilniny a mlecny vyrobky zpusob..
    03.01.21:05Mablung - Co si moje sklerotická paměť vyhrabala, vysoký příjem prot..
    03.01.11:33cocman - Moc peknej clanek. Treba to nekoho presvedci, aby to nakon..
    Zobrazit všechny příspěvky







    Jméno: pamatovat
    Heslo:
    Víte, že...
    ...poslední objednávka v obchodě
    Ronnie.cz byla před 57 sekundami?



    Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
    Copyright © 2010-2020 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2020 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
    Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
    Vyhledávání:
    RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra