Reklama:

Aminokyseliny a jejich úloha
v lidském organismu

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Suplementace

Toto je komerční sdělení, Ronnie.cz není jeho autorem.

Pouhých 22 aminokyselin vytváří bezpočet těch nejrozmanitějších forem života. Jak je to možné? Tvoří totiž bílkoviny, které jsou hlavním stavebním prvkem rostlinných a živočišných organismů. Tyto bílkoviny jsou někdy téměř nekonečným řetězcem stovek až tisíců aminokyselin (které se vzhledem k jejich malému počtu opakují) a stačí pouhá výměna pořadí dvou aminokyselin a máme to novou bílkovinu. Ne všechny aminokyseliny v tomto řetězci jsou stejně důležité a několik z nich - jejich počet se ustálil na čísle osm - patří mezi takzvané esenciální (nezbytné), protože jejich příjem musí být zabezpečen potravou. Pokud bude byť jedna jediná chybět, nedojde k tvorbě dané bílkoviny, která tuto aminokyselinu obsahuje. Řešení je jednoduché: Konzumujeme ty zdroje bílkovin, které obsahují všechny tyto aminokyseliny, tedy takzvané plnohodnotné bílkoviny, které jsou až na jednu výjimku (sója) živočišného původu (opět výjimka želatina). Zbývající aminokyseliny možná trochu trpí pocitem méněcennosti, ale právem - s jejich nedostatkem nebo dokonce absencí v potravě se organismus dokáže vyrovnat přeměnou z jiných aminokyselin, kterých má dostatek.

A jaké že jsou tyto nezbytné aminokyseliny? Vyjmenujme si je: methionin, threonin, fenylalanin, tryptofan, lysin, leucin, izoleucin a valin. Mluvíme-li o tom, že těchto osm aminokyselin je zcela nepostradatelných, je třeba říct, že poslední tři mezi nimi mají výjimečné postavení, nazývají se vzhledem k chemické struktuře větvenými aminokyselinami a označují se anglickou zkratkou BCAA. Jsou pouze tři, ale představují až 35 % obsahu svalové hmoty! A to již samo o sobě vypovídá o jejich výjimečnosti a potřebě konzumovat ty bílkoviny, které je obsahují v co největší možné míře. Tyto podmínky splňuje pouze syrovátková bílkovina (řada proteinových koncentrátů značky Laktofit), ale i to je za určitých situací nedostačující. Proto byla nejprve vyvinuta farmaka obsahující pouze tyto tři aminokyseliny - nejdříve pro potřeby nemocničních pacientů a od 80. let vycítili svoji příležitost výrobci sportovní výživy. Jaké jsou situace, kdy je potřeba větvených aminokyselin zvýšená a jejich příjem ze stravy či proteinových koncentrátů nedostatečný? Rozhodně to není poloha vleže na kanapi, ale fyzická činnost mající jednak charakter vysoce intenzivního a krátkodobého silově objemového či naopak rýsovacího tréninku, ale v ještě silnější míře dlouhodobý až vyčerpávající, byť méně intenzivní vytrvalostní výkon. Takže použití BCAA je opravdu univerzální a dá se velmi zjednodušeně shrnout do jedné věty: Šetří a chrání svalovou hmotu při silovém, ale i vytrvalostním tréninku. Proč tomu tak je? Společným jmenovatelem jak vysoce intenzivního silového tréninku, tak extrémních vytrvalostních výkonů trvajících až několik hodin je svalový glykogen jako zdroj energie, jehož omezené zásoby se dříve nebo později vyčerpají a nastává problém. Kromě tuků jako zdroje energie se vlivem stresového hormonu kortizolu začínají štěpit bílkoviny a tři aminokyseliny z nich (a jsou to právě BCAA) se využívají jako nouzový zdroj energie. Jejich nedostatek se stává kritickým v době, kdy je jich nejvíce potřeba, čili po tréninku. Proč? Jejich nedostatek je limitující pro novotvorbu a obnovu bílkovin a jak víme, tvoří nejvýznamnější zastoupení svalové hmoty.



Je možné tomuto katastrofickému scénáři nějak zabránit? Ano, berte větvené aminokyseliny! Pokud si vezmete před tréninkem (jakéhokoliv charakteru) a následně po tréninku BCAA Maximal v optimálním poměru leucinu k izoleucinu a valinu 2:1:1, máte „vyhráno“. Aminokyseliny se rychle vstřebají, kolují v krevním oběhu a jsou okamžitě k dispozici (nejsou zadržovány ani metabolizovány játry jako ostatní aminokyseliny), aby nahradily ty BCAA, které „padly za oběť“ katabolickému štěpení svalových bílkovin. A nejenom to - jejich využití a působení je mnohem, mnohem širší: Větvené aminokyseliny stimulují aktivitu všech tří nejdůležitějších anabolických hormonů - testosteronu, růstového hormonu a inzulínu. Speciálně leucin, který má nejsilnější anabolické účinky nejenom mezi BCAA, ale ze všech aminokyselin, úzce spolupracuje s inzulínem a podporuje tedy proteosyntézu. Pokud absolvujete během nízkoenergetické rýsovací diety aerobní trénink (a to byste měli), je použití BCAA Maximal naprosto nezbytné - zásoby svalového glykogenu jsou na velmi nízké úrovni, riziko odbourávání bílkovin se podstatně zvyšuje, a to úměrně s klesajícími zdroji glykogenu.

Použitím BCAA Maximal se podstatně snižuje tvorba kyseliny mléčné, jejíž stoupající množství v průběhu narůstajícího počtu opakování je příčinou pálivého pocitu vedoucího k ukončení série, přičemž každé opakování navíc přispívá ke svalového růstu - a to i díky BCAA. Trénink představuje stres a stres zase vyvolává zvýšení hladiny katabolického hormonu kortizolu; čím více kortizolu, tím více se omezuje svalový růst a tím méně prostoru má pro svoji anabolickou aktivitu testosteron - jednoduché příčinné souvislosti, kterým ovšem účinně zabráníte právě použitím BCAA Maximal.

A v čem je BCAA Maximal výjimečný? Sůl argininu (arginin-alfa-ketoglutarát), spouští tvorbu oxidu dusnatého ve stěnách cév, což vede k jejich rozšíření, k zvýšenému prokrvení svalů a živiny - včetně BCAA - se dostávají na místo potřeby mnohem rychleji a snadněji. Tato synergicky působící kombinace tedy podstatně zlepší efektivnost aplikace BCAA Maximal.

Ale vraťme se ještě k leucinu, bezpochyby nejvíce anabolicky působící aminokyselině, která má logicky ve směsi BCAA jasnou převahu. Po letech „tápání“ a hledání ideálního poměru se vědecké názory sjednotily na dvojnásobném množství leucinu oproti ostatním dvěma aminokyselinám. Žádný jiný poměr nemá oporu v odborných studiích ani není zdůvodnitelný. Jak se říká: „Za málo peněz, hodně muziky,“ a pro BCAA Maximal to platí dvojnásob. Velmi příznivá cena je pro Vás výtečnou příležitostí vyzkoušet tento špičkový suplement a jsem přesvědčen, že nebudete zklamáni!


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

K tomuto článku není možné vkládat příspěvky.
Odůvodnění: PR článek







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2021 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2021 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie