Reklama:

Slávek Vinogradov: Ptejte se mě... Odpovědi (IV.)

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Osobnosti

Zeptejte se Slávka Vinogradova
Zeptejte se osobností
Slávek Vinogradov: Odpovědi I.
Slávek Vinogradov: Odpovědi II.
Slávek Vinogradov: Odpovědi III.

V rubrice určené pro osobnosti našich sportů "Ptejte se mě, na co chcete, já, na co chci, odpovím" dostáváte možnost položit jakýkoli zvídavý dotaz, který Vás napadne. Jednou z našich osobností pro Vaše dotazy byl i silový trojbojař a úspěšný reprezentant České republiky Milan Špingl, otázky jste mohli položit také Petru Weinlichovi a zavalit otázkami jste mohli profesionálního rozhodčího IFBB a bývalého reprezentanta Vjačeslava Vinogradova, který nedávno opět vystoupil na soutěžní prkna a ziskem dvou vítězství i absolutního triumfu dokázal, že ještě nepatří do starého závodnického železa. Již jste se mohli začíst do první, druhé a třetí části zodpovězených dotazů, dozvědět se mnoho zajímavých rad i perliček ze života Slávka, včetně toho, jak cvičit s páskem o velikosti XXXL. :) Dnes Vám nabízíme další soubor odpovědí.

Pokud byste chtěli i Vy položit mistrovi světa v klasické kulturistice mužů a předsedovi Komise vrcholového sportu SKFČR nějaký dotaz, můžete tak učinit prostřednictvím formuláře v předešlém článku. Řadu odpovědí můžete nalézt také v rozhovoru se Slávkem po zisku statusu profesionálního rozhodčího.

Již třikrát dostala trojice čtenářů od Slávka fotografii s vlastnoručním originálním věnováním a podpisem, dnešními šťastlivci jsou Jan Lacina, Vítek a Ondřej Rimel. Gratulujeme.


Rady...




JAN
LACINA
Zdravím, chci se zeptat, jak překonat takové ty stavy, když člověk přijde do posilky a už se mu nechce, když hlava nechce cvičit, i když má cíl. Respektive jak těmto stavům předcházet? Díky.
Nic s tím nedělej, zůstaň v řiti… To říkám sám sobě a chápu pak, že tam nechci zůstat. Otázkou je, kde chcete být Vy? Pokud jsem ale unavený, tak používám kofein, který mě nabudí, a jede se dál. Kulturistika je životní styl a to, že to někdy bolí nebo je to těžké, je naše volba, mám tu bolest rád. Zamilujte se do kulturistiky a pak nebudete přemýšlet, zda se Vám dnes chce, či nechce, pak budete mít jen jednu otázku: jít cvičit ráno, nebo večer? Držím palce.

MARTIN
VLASÁK
Dobrý den, pane Vinogradove, rád bych se Vás zeptal na problém, který mám při cvičení dřepů. Při pohybu vzhůru se příliš předkláním. Mohl byste mi poradit, kde dělám chybu? Nebo co by mi pomohlo tento nešvar odstranit? Předem děkuji za odpověď. Martin Vlasák
Dobrý den, Martine, určitě bych Vám doporučil cvičit čelní dřepy, tam nemáte šanci se předklánět dopředu, musíte držet tělo rovně, jinak Vám ta činka spadne, posléze už nebudete mít problém s klasickým dřepem.

HONZA
Zdravíčko, Vjačeslave, mám dotaz, chci zkusit závodit v kategorii physique mužů. Je to můj sen a chci si ho splnit. Tímto se ptám, co je potřeba splňovat pro celkové závodění? Popřípadě jaké jsou finanční náklady? Děkuji za odpověď.
Zdravím tě, physique mužů je skvělá volba a věřím, že si tento cíl splníš. Každý závodník musí být členem SKFČR a startovat pod oddílem, který je také členem SKFČR (jejich přehled najdeš zde). Formulář pro registraci vyplníš (nesmí tam chybět razítko oddílu, foto velikosti jako na občanku), zaplatíš roční poplatek 200 Kč, to vše zašleš na tuto adresu: Svaz kulturistiky a fitness České republiky, Svahová 1537/2, 101 00, Praha 10. Obratem ti pošleme registrační průkaz. Na tobě je pak vybrat soutěž a poslat tam elektronickou přihlášku. Finanční náklady: roční poplatek 200 Kč a startovné na soutěži maximálně 300 Kč (mluvím o mistrovských soutěžích v ČR). Držím palce a uvidíme se na soutěži.

PAVEL
Zdravím, padlo tady téma ploténky. Mám taky 4 bederní výhřezy a pomáhá mi jedině cvičit. Jinak kudla. Prosím, jaké cviky pomohly a s jakou zátěží. Děkuji za rady.
No, spíš bych řekl, jaké cviky nesmíš, jsou to dřepy, mrtvé tahy, přítahy velké činky v předklonu, sklapovačky na břicho. Osobně jsem to vše vyřadil a postupně posiloval, používal pásek a kontroloval každý pohyb, posléze jsem zařadil dřepy, a pokud provádím správnou techniku s páskem, tak nemám problém se zády. Každopádně vím, že tam je zranění, a proto nejdu do extrému.

VÍTEK
Zdravím, Slávku, jsi mým velkým vzorem, ať co se týče vzhledu, tak charakteru. Chtěl jsem se zeptat - cvičím již 10 let, kdy nemám moc genetické předpoklady. Moc rád bych nabral objem, kdy ale užívám jen kreatin po dobu 4 týdnů a pak na týden vysadím. Můžeš doporučit něco, abych shodil tuky v oblasti břicha a zároveň nabral hmotu? Je to vůbec reálné? :) Díky a přeji hodně úspěchů v životě.
Vítku, zdravím tě, děkuji, jsem opravdu potěšen, že vůbec můžu někoho zaujmout. Základem jsou bílkoviny, sacharidy, tuky, to musíš přesně hlídat a naplánovat svoji fázi přípravy, to znamená doporučuji vzhledem k tomu, že už cvičíš 10 let, tak na 6 týdnů zařadit hrubý objem a posléze zařadit na 8 týdnů lehčí dietu, kde bych zařadil spalovač tuku (například Thermogenic Fair Power nebo Carnitin 110000 Fair Power). Tím vším docílíš nabrání svalové hmoty a posléze se zbavíš podkožního tuku. Moc ti držím palce, Víťo.

MAIKRAUSZ
Zdravím. Je mi 21 let a neustále experimentuji, hlavně co se týče stravy. Jsem endomorfní somatotyp s krevní skupinou 0+. Snažím se teď o nabírání svalové hmoty bez nějakého zbytečného zalévání se tukem. Sleduji Borise Oravu, který teď také zkouší podobně experimentovat s cyklováním uhlohydrátů v mimosoutěžním období. Mám neustálé nejasnosti ohledně využívání lipidů jako hlavního zdroje energie. V dietě se mi na lipidech jelo dobře, low-carb dieta s prvky paleo stravování a CKD mi seděla. Jsem teď v nabírací fázi formou TKD a zkouším jet na lipidech jako hlavním zdroji vzhledem k jejich výhodám (zvýšení anabolických hormonů, žádná únava a nafouklost díky menším porcím, žádné akné, žádné překyselení organismu, lepší využití vitamínů ze stravy atd.). Uhlohydráty teď zkouším konzumovat jen po tréninku ve formě hnědé či basmati rýže na doplnění glykogenu. Jinak konzumuji převážně různé druhy masa a ryb, vejce, oleje, avokáda, ořechy, semínka a zeleninu. Bojím se však a mám právě nejasnosti, jestli je zdravý směr stravovat se výhradně lipidy a zcela razantně vynechávat uhlohydráty. Bojím se vzestupu inzulínu, glykémie, dále jednotvárnosti jídel a dalších věcí. Netuším, kdy je nejlepší dávkovat uhlohydráty a jestli tělo dokáže efektivně využívat lipidy jako hlavní zdroj energie, pokud není přímo v ketóze. A jestli není lepší jezdit na uhlohydrátech a doplňovat je lipidy, nebo jaký by byl optimální poměr těchto makroživin. Chtěl bych zkoušet kombinovat modifikace tréninků GVT, Bear Routine a klasických splitů. Dále se zaměřovat také na silové tréninky. Je neskutečně teorií, a tak se ptám, jaký máte názor na to, co jsem zde napsal, a na low-carb stravu v nabíracím období? Děkuji předem za odpověď.
Dobrý den, ptáš se mě, jaký mám názor na to, co jsi napsal, tak začnu postupně. Uhlohydráty - již před třiceti lety zastaralý výraz, teď se tomu říká sacharidy, ale to jen tak zavtipkuji… Můj názor je, že jsi na dobré cestě. A to, že, jak sám říkáš, experimentuješ, je dobře, ty sám poznáš, jaká strava a typ tréninku ti pomohou docílit nejlepších pokroků, a můžeš posléze posoudit, co vlastně je pro tebe zlatá ulička k cestě za úspěchem. Každopádně doporučuji, abys zařazoval i období, kde budeš přidávat i sacharidy, bezsacharidová dieta funguje, ale ne na každého a myslím si, že je dobrá pro zařazení před soutěží (jak říkám, ne každému to sedne), ale ne celoročně, to znamená v období objemu zařaď i sacharidy, převážně je čerpej z pohanky, cizrny a pečených brambor (všechny mají nízký glykemický index). Na závěr chci říct, že zda ti to sedne, či ne, poznáš sám, a to tak, že to vyzkoušíš. Hodně úspěchu.

MARTIN
Zdravím, Slávku, chci se zeptat, jak zvládáš tréninky po operaci ploténky a jak se ti to přihodilo? A na co si teď dáváš pozor a jestli tě ta záda bolí. Trápí mě bolesti zad. Mám posunutou ploténku, lehčí skoliózu a Scheuermanna. Poraď prosím, jak cvičit a na co si dát pozor. Dík za odpověď, mnoho úspěchu a pevné zdraví.
Ahoj, přihodilo se mi to až po soutěži, kdy jsem přibral a začal se připravovat na další sezónu, a jak jsem byl v objemu, tak jsem měl sílu a velkou chuť cvičit, vše jsem dělal bez pásku a například mrtvý tah jsem prováděl s 260 kg bez pásku, posléze mě začal zlobit nerv a střílelo to do nohy a lýtka. Nějak moc jsem nad tím nepřemýšlel a cvičil dále. Můj stav se zhoršoval, až jsem jednou pro velkou bolest musel za doktorem, příprava skončila, měsíc jsem ležel, doslova ležel, a to vše v bolestech společně s prášky. Dalšího půl roku jsem se dával dohromady, ale prostě jsem si nepřipouštěl, že už nebudu cvičit, a tak jsem pomalu a tajně chodil do fitka, kde jsem musel hodně hlídat techniku a dýchání, používal jsem a používám i teď pásek, někdy dokonce dva. Pozor dávám, nebo spíš necvičím cviky, jako jsou mrtvé tahy, sklapovačky, neměl bych ani dřepy, ale pokud nepoužívám extrémně těžké zátěže, tak záda drží (zajisté je zde nutné maximálně hlídat techniku). Doporučuji nepřehánět, na vše se maximálně soustředit a určitě necvičit cviky, které ti způsobují bolest v zádech. Držím palce!

TOMÁŠ
Dobrý den, chci se zeptat - člověk, co nechce dělat kulturistiku, ale chce vypadat dobře, tak co jsem slyšel, hodně fitnessáků prý jezdí IF (přerušované hladovění). A vypadají velice dobře. Zajímal by mě váš názor na IF. Prostě co na to říkáte (výhody/nevýhody)? Děkuji!
Zdravím, osobně jsem to nikdy nezkoušel - nebo zkoušel, ale ne schválně, když cestuji, tak málo jím a pak se zas najím hodně, ale to je asi jiné… :) Můj názor jako sportovce? Vnímám to negativně, pro maximální výkon se snažím stravovat systematicky a vše naplánovat, aby mi nechyběly žádné živiny a svaly měly prostor pro růst. Pokud například nestíhám, málo jím a nedodržím pitný režim, pak můj výkon během tréninku klesne o 30 %, nemám chuť cvičit, jsem rychle unavený, síla klesne a doba nutná pro regeneraci se prodlouží. Výhody IF Vám neřeknu, jelikož jsem to sám na sobě nezkoušel. Přeji hezký den.

MÍRA
Dobrý den, jaký máte názor na cvičení s TRX? Má vůbec smysl cvičit po padesátce a co byste doporučil? Děkuji.
Určitě bych doporučoval TRX, obzvlášť v pokročilém věku, a to proto, že během tréninku využíváte pouze vlastní váhu těla, kterou si regulujete dle náročnosti a typu cviků. Docílíte zpevnění těla a stability a zlepšení pohybové koordinace, další výhoda je, že s TRX můžete cvičit skoro všude, kde je možné systém TRX zavěsit.

PETER
Ahoj, Slávku, jsem fanouškem tvých a Martinových videologů. Chtěl bych se tě zeptat, jak je to se sacharidy. Je pravda, že v objemu stačí 200 až maximálně 300 g sacharidů? Myslíš si, že svaly rostou více, když sacharidů je méně (jak to tvrdí Filip Grznár)? Četl jsem, že sacharidy zkonzumované ráno se ukládají do tuků, co si o tom myslíš? Můžou se v jednom jídle společně jíst pomalé a rychlé sacharidy (např. banán, rýže)? Jedna doktorka ve své knize píše, že nikoliv. Co si o tom myslíš? Děkuji za tvoji odpověď a přeji, ať se ti daří. Peter
Ahoj a děkuji, je vždy potěšením, že nás sledujete a třeba se tím motivujete. Co se týče sacharidů, je to různé, záleží také, jaký jsi somatotyp - ektomorf, endomorf, mezomorf. Jak dobře víš, každý z nich je odlišný, což znamená, že vyžadují i odlišnou stravu. Osobně se v objemu nějak sacharidy příliš necpu, vše kontroluji v zrcadle (pokud přibírám, ale ne tam, kde chci, třeba když mi roste více břicho a hýždě, tak sacharidy ponížím). Další věc je to, jak se cítím na tréninku - pokud mám nedostatek energie, tak přidávám sacharidy. Náš sport je v tomto velmi zvláštní, jelikož rozhodující je, jak vypadáš a jaké výkony podáváš, a dle toho musíš najít svoji zlatou cestičku. Osobně teď používám velmi málo sacharidů a energii čerpám z tuků (losos, avokádo, chia semínka) - jak je známo, tuk nedráždí inzulín a cítím se daleko lépe a forma se také zlepšuje.

ONDŘEJ
RIMEL
Ahoj, Slávku, chtěl bych tě poprosit o názor ohledně břicha v objemové fázi. Zda má smysl ho vůbec jezdit, kolik opakování zařadit, jak často ho v týdnu cvičit a vyplatí se používat přídavné váhy? A jak jsi jezdil/jezdíš břicho ty v objemu? :) Předem děkuji za tvou odpověď a hodně štěstí v kulturistice a na pozici rozhodčího.
Zdravím tě, Ondro, ano, v objemu cvičení břicha zařazuji také, ale jen dvakrát týdně (v dietě ho cvičím daleko častěji, třeba pětkrát týdně). Cvičím supersérie, tři až čtyři cviky hned za sebou a jednou týdně zařazuji i cvičení se zátěží, domnívám se, že mi to udělá lepší hloubku břicha. Držím ti palce a věřím, že se uvidíme na soutěži.

DOMAS
Zdravím tě, měl bych dotaz ohledně suplementace, konkrétně gaineru. Na internetu a na YouTube teď často vidím, že gainer je zbytečná věc atd. Zajímá mě, jaký názor na to máš ty, jestli gainer používáš... Díky, jestli mi na to odpovíš. :)
Ahoj, osobně gainer nepoužívám, ale když jsem byl mladý a začínal jsem s kulturistikou, tak ano, pro maximální nabrání jsem ho zařazoval. Teď si velmi striktně hlídám příjem sacharidů a určitě zvládnu dobře čerpat sacharidy i ze stravy a tím vše kontrolovat. Pokud ke mně přijde člověk, který je ektomorf, tak mu určitě gainer doporučím.

PETR
Ahoj, Slávku, mám problém s horní částí prsou, nejvíc konkrétně s podklíčkovou oblastí. Jaké cviky se ti na toto místo nejvíce osvědčily? Přeji hodně úspěchů a štěstí v životě.
Petře, ahoj, tak to máme stejný problém. Prsa jsou i mojí slabou stránkou a za roky cvičení jsem zjistil, že pro maximální růst osobně potřebuji neustálou změnu, kterou pokaždé šokuji prsní sval a tím ho nutím k růstu. Třeba vyzkoušej to, že jako první cvik zařadíš supersérii dvou cviků, a to rozpažky na šikmé lavičce (12 opakování) a hned bez pauzy pullover (také 12 opakování) - celkem 3 série, jako druhý cvik tlaky jednoruček na šikmé lavičce - těžká váha (6 až 8 opakování) a třetí cvik bench-press také s těžkou zátěží. Každopádně pokud bych mohl doporučit, snaž se po 3 týdnech obměňovat cviky a i počty opakování. Držím ti palce a ať máš kozy jako vozy. :)

ONDŘEJ
Zdravím, rád bych se Vás zeptal na Váš názor na studené (ledové) sprchy a jejich vliv na regeneraci.
Je to metodika pasivní regenerace. Osobně doporučuji střídat sprchu teplou a studenou vodou, a to tak, že na cca 60 vteřin pustíte teplou (horkou) vodu a pak následně na 30 sekund studenou vodu, změny teploty podporují cirkulaci krve, čímž dosáhnete vyplavení tréninkových metabolických splodin a dojde k lepší regeneraci.

MAJK
Ahoj, Slávku, cvičím 3 - 4x týdně, slabší partie se snažím dávat na začátek cvičení, ale potřeboval bych radu, jak na lýtka, ne a ne se lepšit. Jak často je cvičit, kolik opakování, co na ně kromě toho, že je to hodně o genetice, platí? Díky.
Ahoj, myslím si, že lýtka jsou hodně daná i geneticky. Pokud mohu doporučit z vlastní zkušenosti, lýtka určitě vyžadují pořádný šok, jedině potom reagují. Zařaď je do plánu 2x týdně s tím, že jeden trénink bude na maximální počet opakování (30 - 40 opakování) se střední zátěží (například výpony - chci dodat, že lépe reagují, když je cvičíš vestoje) a druhý trénink bude naopak s menším počtem opakování (8 - 10 opakování) a maximální zátěží. Držím palce.


Osobní...




MICHAL
KUTA
Ahoj, Slávku, zajímá mě tvůj názor na luštěniny jako další zdroj bílkovin (všude radí jíst hromady masa, ale říká se, že všeho moc škodí) a zajímá mě skutečný důvod, proč má většina dnešních borců vypouklá břicha (tipuji zakázané látky). Díky předem za odpověď.
Ahoj, Michale, luštěniny jako zdroj sacharidů určitě ano, jako zdroj bílkovin také, ale v mase jsou lepší bílkoviny, a proto doporučuji, aby tvůj jídelníček obsahoval jak luštěniny, tak maso. Proč mají vyvalená břicha? Přesně, jak píšeš, zneužíváním zakázaných látek (například inzulínu a růstového hormonu). Drž se.

MILAN
SLÁDEK
Ahoj, Slávku, v jakém fitku je možné tě potkat při tréninku?
Ahoj, cvičím ve více fitkách, ale nejčastěji jsem v Eagle Fitness a Delta Fitness. Stav se.


Otázky čtenářů ze Slovenska byly ponechány v původním znění.



Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra