Reklama:

Mám rád výzvy a překonávání
svých možností

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Motivace

Toto je komerční sdělení, Ronnie.cz není jeho autorem.

Čím dál více lidí touží mít krásně tvarované tělo. Chtějí vypadat jako ze žurnálu. No jen si to představte: urostlý, vyrýsovaný, opálený mladý muž v květovaných šortkách a po jeho boku stojí neméně krásně tvarovaná slečna, oba se na sebe usmívají na pláži v záři zapadajícího slunce. Přesně tento dojem chtějí vyvolat u porotců ti, kteří se účastní soutěže ve physique mužů (pro muže) a bikiny fitness (pro ženy).

Jedním z těch, kdo se této soutěže již zúčastnil a kdo Vám může pomoci splnit si i Váš sen, je Lukáš Kverka, osobní trenér z Aquapalace fitness Praha. Povídali jsme si s ním o výzvách, které ho motivují, i o překonávání svých možností, které tuto soutěž bezesporu doprovází.

Nová populární soutěž ve fitness

Kategorie s názvem physique mužů a bikiny fitness byly nejdříve populární ve Spojených státech, nicméně před několika lety pronikly i do České republiky, kde si brzy našly své příznivce. Tyto poměrně nové kategorie ve světě bodybuildingu a fitness kladou důraz na celkový vzhled a působení závodníka na pódiu. "Nejedná se o klasickou kulturistickou kategorii, účastníci vypadají spíše jako takoví ti beach boys. Jsou to kluci v šortkách a holky v bikinách, jak je vídáte na pláži," uvádí nás do situace Lukáš Kverka a pokračuje: "Hodnotí se především estetika, nikoli hora svalů. Soutěžící by měl být pohledný, hlavně atletický a symetrický. Záleží také hodně na tom, jak člověk umí své tělo předvést, jak se prezentuje a jak moc je sympatický rozhodčím."

Z vlastní zkušenosti

Zajímalo nás, jak se k soutěži Lukáš dostal: "Už dlouhou dobu trénuji a měl jsem takovou vlastní ambici udělat se svým tělem něco víc. Zároveň se mi líbí zkoušet, jakým způsobem dokáže tělo reagovat na různé výkyvy a výzvy. První soutěž, kterou jsem absolvoval, nebyla vůbec lehká," sdílí s námi své dojmy Lukáš a podotýká, že i díky tomu, že si vše vyzkoušel na vlastní kůži, může svým klientům a potencionálním zájemcům nabídnout cenné know-how. "Pokud o účasti ve physique mužů či bikiny fitness někdo uvažuje, nemusí se obávat, že by neobstál. Šance vypracovat se a dostat se na soutěž tu opravdu je. Nejdříve si můžete zkusit zazávodit stejně jako já v soutěži pro začátečníky," radí Lukáš. Samozřejmě se nelze srovnávat se zkušenými závodníky v kulturistice. V této kategorii jsou ambice závodníků opravdu jiné, ačkoliv pro mladší závodníky to může být třeba i přestupní stanice do klasické kulturistiky a případně i dále.

Jak vypadá příprava

Je jasné, že bude potřeba na sobě více pracovat, a to hned v několika oblastech. V čem se tedy příprava liší od toho zajít si jen tak do fitka? "Příprava trvá čtyři až pět měsíců nebo i jednou tolik, záleží na formě, kterou si udržujete v průběhu celého roku. Četnost tréninků je mnohem vyšší, tím pádem i větší náročnost na regeneraci. Prvotním cílem je však nabrat objem - dostat se na váhu, kterou si člověk určí. Tréninky budou dlouhé a váhy se přiblíží vašemu maximu. Doporučuji si vzít sparing partnera, kamaráda, který vás pohlídá," radí Lukáš a dodává: "Je dobré vědět, že tělo roste v době odpočinku a je tedy zapotřebí kvalitní regenerace. Trénink je jedna část přípravy, ale regenerace, doplnění živin je ještě důležitější. V objemu to tedy chce menší četnost tréninků, více regenerovat a více se věnovat jídlu."

Další fáze

Ve druhé fázi přichází část příjemnější z pohledu cvičení, nikoli však jídla. Ta trvá zhruba měsíc a půl až dva, podle aktuální formy. Dá se vystihnout jedním slovem - dieta. Důraz se v tomto období klade na kvalitu stravy - velký přísun bílkovin (maso), kvalitní sacharidy (brambory, rýže, batáty), správné tuky (oříšky), dále pak čočka, pohanka, cizrna. Nesmí se nabrat tuky, ty se v závěru špatně shazují. Člověk musí být zároveň v pohodě doma i v práci, protože vše se pak ve výsledku projeví. "Obdivuji většinu amatérů z České republiky, kteří jsou schopni zvládnout přípravu během své každodenní práce. Kdo ví, jaký má dopad na formu kortizol (stresový hormon), dá mi za pravdu. Nemůžete být ani nemocní, nelze z tréninku vypadnout ani na týden. Zkrátka to, jak se koncentrujeme během tréninku, pak vypovídá o výsledné formě, kterou dosáhneme," vysvětluje Lukáš a doplňuje: "V období diety jsem zařazoval vyšší dávku vitamínu C, dále glutamin před a po tréninku a před spánkem. Na noc jsem ještě zařazoval takzvaný 'pomalý' kaseinový protein, který je vhodný právě před spánkem, protože se pomalu tráví. Standardně jsem zařazoval BCAA - mám rád rozpustné (instantní) nebo v ampulích. Dále mi velmi pomáhala i echinacea a česnek."

Nejnáročnější poslední týden

V tuto dobu probíhají měření na přístroji In-body, kde se zjistí, čeho je v těle moc, či málo. "Závěr bude, dá se říct, nejnáročnější. Poslední týden probíhá fáze superkompenzace, kdy už musí gradovat forma, a další fáze diety. Cílem je totální odvodnění," říká Lukáš a přichází s pro laiky překvapivou informací: "Nejdříve se tělo začíná takzvaně rozpíjet. Denně se pijí dva až tři litry tekutiny, postupně až sedm litrů. Je potřeba být opatrný a nechat se opravdu odborně vést. Tělo se zavodňuje a zásobuje bílkovinami, zejména masem. V mém případě jsem jedl až 1 kg masa za den. Střídal jsem hovězí a krůtí. Vše se dělá jen na vodě." Je jasné, že to není úplně pro lidi s mlsnými jazýčky.

Těsně před soutěží

"Závody probíhají o víkendu, proto se předchozí středu skončí s bílkovinami, sníží se i pitný režim. A začíná se s takzvaným cukrováním - u mě to bylo v podobě rýže, která dokáže vytáhnout vodu z podkoží," vzpomíná Lukáš a doplňuje cenné informace: "V této fázi jsem měl hodnotu sacharidů okolo 400 g. Zároveň se najíždí na další fázi tréninku. Nesmí se solit, zato se užívá vyšší množství vitamínu C. Jsou to až tři gramy denně (standardně si člověk vezme 200 - 500 miligramů). Užívá se proto, že působí na tělo diureticky. V pátek se nepije vůbec, soutěžící si například pouze vypláchnou pusu nebo cucají led. Zato se pořád jí rýže, cukruje se, co to jde. Večer před závody se provádí první nátěr barvy na tělo. Je potřeba se prospat, i když to v tuto chvíli většinou moc nejde. Já jsem si dal ráno malé kafíčko, i když ho normálně nepiju, pak vitamín C. V den soutěže se pokračuje s cukrováním. Já jsem konzumoval piškoty s marmeládou a střídal to s rýží. V této fázi je to již alchymie a hlavní roli hrají zkušenosti. Forma může buď gradovat, nebo stačí jen malá chybka a celé roční snažení je pryč."

Finále - soutěž začíná

Jak probíhá samotná soutěž? "Nejdříve se závodníci měří. Pak se polehává a odpočívá, než přijde chvíle, kdy si organizátoři závodníky zvou do rozcvičovny. Tady probíhá závěrečná příprava, napumpování a poslední estetické úpravy. Pak už všichni čekají na svou chvilku, aby se předvedli na pódiu. Před samotným vystoupením si dají například trochu šampaňského, které dočasně napumpuje tělo, ale nezavodní ho. Navíc ho během prezentace stačí vypotit. Každý má různé fígle, jak formu dotáhnout, a je zajímavé vše sledovat. Viděl jsem pokusy s hamburgery i chipsy. Každý reaguje trochu jinak."

Vyhrát můžete v sobotu i v neděli

Závody bývají často dva za sebou - v sobotu i v neděli. Účastní se ho většinou stejní soutěžící, ale vítězové se mohou lišit. Někomu se přes noc forma zlepší, jinému naopak. Rozhodčí hodnotí, jak je tělo vyrýsované, zda je svalnaté, ale přesto sportovní a estetické. No a mnohaměsíční dřina je odměněna ať už vybojovanou cenou, nebo zaslouženým odpočinkem.

"Moje rady berte jako zkušenost, kterou jsem si prošel já. Každý jsme z fyziologického hlediska individuální. Budu rád, pokud i tyto drobné rady pomohou někomu v cestě za jeho cílem."

K tomu, abyste v této náročné soutěži dosáhli nejlepšího možného výsledku, je potřeba mít po boku správného parťáka, který pohlídá Váš tréninkový plán, jídelníček a celkově dohlédne na Vaše zdraví. Tak co, necháte se zlákat a zúčastníte se? Pokud ano, neváhejte se obrátit třeba právě na Lukáše Kverku. Další závody proběhnou na podzim. Je čas začít...


Pravidla soutěže pro muže

Physique mužů je kategorie zaměřená na muže, kteří dávají přednost rozvoji méně svalnaté, ale přesto sportovní a estetické postavy.

Úbor: pro všechna kola jsou pouze šortky (trenýrky s prodlouženými nohavičkami).

Soutěží se v následujících kategoriích: 1. věková: junioři - mladší než 23 let / muži - bez věkového omezení; 2. výšková: muži (junioři) kategorie do 178 cm a nad 178 cm.

Svalnatost a tělesná kondice: posuzuje se celkový dojem z postavy, to znamená přiměřená svalnatost, vyrýsování, symetrie a tvar postavy. Bere se také v úvahu stav a barva pokožky, vlasy a rysy obličeje, které by měly dotvářet celkový vzhled postavy. Ta musí být estetická a sportovní. Extrémně svalnatá postava je známkována dolů.

Prezentace a osobnost: posuzuje se projev soutěžícího na pódiu, jeho osobnost, držení těla, kontakt s publikem.

Do finále postupuje: 6 - 10 závodníků s nejnižším součtem. Výsledné pořadí je určeno součtem 1. kola (semifinále) a 2. kola (finále). Soutěžící s nejnižším celkovým součtem za obě kola se umístí na prvním místě.



Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Nadpis:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

K tomuto článku není možné vkládat příspěvky.
Odůvodnění: PR článek







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 109 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra