Reklama:

V jaké formě volit zeleninu? Čerstvou, zmrazenou, či konzervovanou?

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Výživa

Naše oblíbená čerstvá zelenina většinou není dostupná po celý rok. Znamená to, že se bez ní máme mimo sezónu obejít, nebo ji konzumovat v mrazené či konzervované formě, která má představovat „hodnotnou náhradu“ zeleniny čerstvé?

Čerstvá zelenina přímo ze zahrady je pro mnohé lidí ideální a při nákupu je čerstvost významný faktor. Zelenina však začíná ztrácet svoje živiny ihned po sklizni. Letní hrášek může ztratit až polovinu obsahu vitamínu C během jednoho až dvou dnů (1).

Zelenina se na trhu prodává ve třech hlavních úpravách - čerstvá, zmrazená a konzervovaná - a každý způsob má své výhody, přestože převažuje obecné mínění, že čerstvá je vždy nejlepší (1, 2). Doporučený příjem jsou tři porce zeleniny denně. Tento článek se zabývá otázkou, jak lze dosáhnout tohoto cíle.

Čerstvá zelenina

Čerstvá zelenina dodává každému jídlu chuť, texturu i barvu. Avšak pro zajištění maximálních výživových výhod musí být právě čerstvá. Doba, která uplyne od sklizně až do servírování na stůl, je proto velmi důležitá. Cesta zeleniny od sklizně přes dodavatele a dopravce až do supermarketu zabere určitou dobu. K tomu je nutné připočítat čas, po který je zelenina uložena v chladničce nebo ve spíži, než se dostane na stůl. Z toho nutně plynou ztráty výživových látek. Ztráty lze snížit uložením čerstvé zeleniny v chladničce po nezbytně krátkou dobu a co nejrychlejší úpravou před spotřebou.

Zpracovaná zelenina

Čerstvá zelenina se zmrazuje nebo konzervuje pro zajištění pohodlné a bezpečné manipulace, ale zároveň kvůli získání dostatečného času potřebného pro další transport do obchodů. Změny způsobené zpracováním potraviny nemusí být vždy v souladu s očekávanou chutí a texturou zeleniny, ale nutriční hodnota zůstane zachována. Tyto závěry byly podpořeny rozsáhlou studií, ve které bylo 20 tisíc holandských občanů - mužů a žen - sledováno 10 let. Zjištěné výsledky prokázaly, že vyšší příjem zeleniny snižuje riziko výskytu kardiovaskulárních chorob, a to bez ohledu na to, zda zelenina byla konzumována syrová, nebo zpracovaná. Zpracovaná zelenina zahrnovala zeleninu doma vařenou, včetně konzervované a mrazené, rajských protlaků a kečupů (3).

Zmrazená zelenina

Zelenina se zmrazuje v čerstvém stavu, většinou během několika málo hodin po sklizni, při zachování původního čerstvého stavu. Avšak všechna zelenina je před zmrazením blanšírovaná, což snižuje obsah méně stabilních vitamínů rozpustných ve vodě (vitamínů C a B1) a antioxidantů (1). Ostatní živiny jsou většinou zachovány, např. vitamíny rozpustné v tuku - A a E - jsou po tomto zpracování dokonce více využitelné (2).

Zmrazená zelenina má proti čerstvé mnohem delší trvanlivost, takže může být používána po celý rok, bez ohledu na sezónu.

Konzervovaná zelenina

Zelenina v plechovce má nejdelší trvanlivost. Je bezpečná pro konzumaci po dobu jednoho roku, i mnohem déle. Součástí celého procesu je tepelné ošetření - blanšírování, proto je konzervovaná zelenina velmi podobná zelenině vařené. V poslední době byly vyvinuty konzervační postupy bez tepelného ošetření s cílem zachování textury a hladiny živin na maximální úrovni (4).

Ačkoliv při konzervaci dochází ve srovnání s mrazením k větším ztrátám živin, v průběhu skladování jsou ztráty nižší než u čerstvé nebo mrazené zeleniny (1). Lykopen, antioxidant v rajčatech, vzbudil pozornost, když v konzervovaných rajčatech byla stanovena jeho hladina vyšší než v rajčatech čerstvých (2). To může být způsobeno tím, že při konzervaci se více uvolňuje, ale zůstává stabilní. Minerální látky a vláknina jsou při zpracování rovněž stabilní, takže hladina těchto živin je velmi podobná ve všech třech typech zeleniny (2). V případě konzervování zeleniny je věnována pozornost postupům, které tvoří součást konzervačního postupu, avšak zvyšují obsah sodíku. Výrobci se snaží snížit obsah soli v konzervovaných produktech.

Každá zelenina je důležitá

Důležitost zeleniny jako zdroje mnoha vitamínů, minerálních látek a vlákniny je neoddiskutovatelná a mnoho lidí by mělo jíst více zeleniny, aby využili všech výhod, které nabízí (1). I mražená nebo konzervovaná zelenina může splnit požadavky všech současných konzumentů. Zajišťuje nám po celý rok široký sortiment nezávadné, vyhovující a vysoce kvalitní náhrady čerstvé zeleniny.


Zdroje:
1. Rickman JC, Barrett DM & Bruhn CM. Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part I. Vitamins C and B and phenolic compounds. Journal of the Science of Food and Agriculture, 2007. 87:930-944.
2. Rickman JC, Barrett DM & Bruhn CM. Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part II. Vitamin A and carotenoids, vitamin E, minerals and fiber. Journal of the Science of Food and Agriculture, 2007. 87:1185-1196.
3. Oude Griep LM et al. Raw and processed fruit and vegetable consumption and 10-year coronary heart disease incidence in a population-based cohort study in the Netherlands. PLoS One, 2010. 5(10):e13609.
4. Sánchez-Moreno C et al. Nutritional approaches and health-related properties of plant foods processed by high pressure and pulsed electric fields. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 2009. 49(6):552-576.


Převzatý článek
Původní název: Více než čerstvá - volba zeleniny pro každého
Zdroj: www.vupp.cz
Použito se svolením vydavatele.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra