Reklama:
Zbývá už jen 17 ks kusů!
100 % Whey Protein + 500 g zdarma, vyberte si z 11 8 příchutí dříve, než dojdou zásoby! Více zde.

Suplementy: gainery (II.)

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Suplementace

Dostáváme se do druhého a také posledního dílu o gainerech. V první části článku jsme si řekli, odkud se vzal název „gainer“, také jsme si rozebrali, proč jsou vhodné, a v neposlední řadě jsme si je rozdělili dle výchozích sacharidových zdrojů, které se používají k výrobě. V posledním dílu série o proteinech jsem rozdělil výrobky dle výchozích zdrojů, ale jelikož jsou gainery často složeny ze směsí maltodextrinu, glukózy a fruktózy, ztrácí v tomto případě takové rozdělení smysl. Místo toho rozdělím gainery podle procentuálního zastoupení proteinů ve výrobku - do 19 % bílkovin a od 20 % bílkovin.


Gainery do 19 % bílkovin

Než se vrhneme na samotné výrobky, připomínám, že jsem opět bral v potaz pouze výrobky z našeho e-shopu, prozkoumání celého českého trhu není v mých možnostech. Rozdělení je čistě dle mého uvážení a zařadil jsem výrobky, které si dovolím podle jejich složení označit za kvalitnější preparáty. Na trhu je mnoho gainerů, ale i přesto, že se jedná o relativně levné suplementy, nikdo nechce pít směs „čehosi“ s „čímsi“ nebo obtížně trávit sušenou syrovátku a podobně. Ještě než se dostaneme k samotnému rozdělení, upřímně říkám, že tento článek není žádnou reklamou. Troufl jsem si vyřadit některé gainery i známých firem, protože na prvním místě je u mě kvalita, nikoliv reklama. Tento článek přeci není o kvalitě zpracování držáku na šuplíky, nýbrž o suplementech, které člověk konzumuje každý den a které mu prochází trávicím traktem(!). Nyní se již podívejme na konkrétní výrobky.

  • BioTech Nutrition - Mega Gainer 3100 (obsahuje kreatin)
  • Metabolic Optimal - Anabolic Iso Gainer 3000 (obsahuje kreatin)
  • MuscleTech - Mass-Tech (obsahuje kreatin)
  • Extrifit - Professional Gain 15 (obsahuje kreatin)
  • Nutrend - Mass Gain 14
  • Cytogen - HyperMass 5000
  • Scitec Nutrition - Muscle Gainer Mass
  • Champion Nutrition - Heavyweight Gainer 900

Gainery od 20 % bílkovin

  • BioTech Nutrition - Hyper Mass 5000 (obsahuje kreatin)
  • Nutrend - Support Gainer 35 (obsahuje kreatin)
  • Promil - Laktofit 25 Euro Gainer (obsahuje kreatin)
  • Scitec Nutrition - Volumass 35 Professional (nástupce Volumass 35), MyoMax, Jumbo (obsahují kreatin)
  • PhD Nutrition - Recovery 2:1 (obsahuje kreatin), Pharma Gain
  • Twinlab - Super Gainers Fuel (obsahuje kreatin)
  • Extrifit - Hardcore Gain 21, Professional Gain 30 (obsahuje kreatin)
  • MuscleTech - MuscleTech Anator (obsahuje kreatin)
  • ATP Nutrition - Maxi Mega Mass
  • PVL Nutrients - Mutant Mass Gainer
  • Reflex Nutrition - Instant Mass
  • BSN - True-Mass BSN
  • MVP Nutrition - Incredible Bulk
  • Compress Expand (Nutrend) - Compress B. I. G.

Můžete si všimnout, že převážná většina gainerů obsahuje kreatin. Vložit do gaineru kreatin je dávný a šikovný fígl výrobců, protože vědí, že samotná směs „nějakých“ sacharidů a proteinů neudělá velké výsledky, hlavně když se k tomu připočte často nekvalitní jídelníček začínajících a pokročilejších cvičenců. Užívání gaineru bez kreatinu by totiž nebyla žádná sláva a začátečníci by si pak jednoduše řekli, že ten gainer „nefunguje“ a že už si ho nekoupí. Pokud se ale do takového suplementu přidá značná dávka kreatinu, který už samotný dokáže udělat velkou službu a objemové pokroky během krátkého času, netušící začátečník s radostí sáhne po dalším balení, jelikož po užívání výrobku značně přibral. Taková je politika výrobců. Když jsem každý výrobek zkoumal zvlášť, někteří kreatin ve složení neuvádějí, ale v tabulce nutričních hodnot ano. Netuším, jak si takové jednání výrobců mám vyložit, ale pro jistotu jsem u těchto výrobků kreatin uvedl.

S kreatinem, nebo bez?

Osobně bych volil gainery bez kreatinu. Když přeci člověk bude chtít zařadit na určité období kreatin, koupí si ho zvlášť a může si být jistý jeho kvalitou, protože si ho detailně prozkoumal a pečlivě vybral. Takhle může člověk celou dobu užívat nekvalitní monohydrát a po zařazení kvalitního kreatinu tělo nebude reagovat tak šokově, protože již bude navyklé na příjem kreatinu v gaineru, a potenciál na kvalitní zvýšení hmotnosti je tentam. Pak se nemůže nikdo divit, když kreatin někomu nefunguje, a přitom má doma na poličce gainer plný monohydrátu.

Také by měl každý brát v potaz určitou pyramidu a posloupnost ve výživě. Není správné ihned nakoupit ty nejlepší preparáty a vypotřebovat si jejich sílu a pomoc v začátcích cvičení, když přesně takový impuls od těchto výrobků bude potřeba až za pár let. V tomto případě musím odkázat na Pyramidu ke kreatinu. Jedná se sice o starší článek, ale přesto je pravdivý a myslím si, že pro některé jedince, zblázněné do různých „nitrixů, tribulusů, explosinů“ a podobných „zázračných“ suplementů, stále aktuální článek.

Jak a kdy užívat?

Stejně jako u proteinů bych se na tuto kapitolu rád zaměřil detailněji. Gainery nejsou opět nic jiného než rychlé cukry a většinou směs rychle stravitelných proteinů. Nejedná se o žádný zázračný výrobek, který by z člověka udělal po určité době užívání svalnatého kulturistu, kterým člověk předtím nebyl a po svalech u dotyčného nebylo ani vidu. Tak to prostě nefunguje. Také dotazy typu “Když budu užívat tento gainer, budu mít větší objem svalů a sílu?“ jsou zcela zcestné. Sílu Vám žádný gainer (a když už to zmiňuji, tak ani protein) sám o sobě nezvýší. Silově se člověk zlepší jedině tak, že bude zvedat vyšší váhy, případně takticky měnit intenzitu (váhu na činkách). Objem partií také člověk nezlepší nijak jinak než perfektním jídelníčkem, který bude dodržovat den za dnem, týden za týdnem, měsíc za měsícem. Jak se říká, trpělivost přináší růže. Samozřejmě je možné přibrat i za velice krátkou dobu, ale upřímně, v jaké kvalitě to bude? Zvedá činku tuk, nebo sval?

Často také vídám u začátečníků oklamaných reklamou jídelníčky, ve kterých se nachází například 3x denně gainer složený z maltodextrinu a glukózy. Chápu, že hubený ektomorf musí někde nahnat kalorie, ale neustále popíjet rychlé cukry není řešením a ze zdravotního hlediska to není dlouhodobě vhodné. Myslím si, že fráze „Nekvalitní jídelníček koktejlem nedoženeš.“ je tu zcela na místě.

Maltodextrin, glukózu, nebo palatinózu?

Začátkem bych rád řekl něco málo o palatinóze. Vzhledem k tomu, že se jedná o disacharid složený z fruktózy a glukózy, má nižší inzulínovou odezvu než maltodextrin či glukóza. Použití produktu na bázi isomaltulózy po tréninku je tudíž diskutabilní a určitě se nad tím již kdekdo pozastavil, protože většina z Vás ví, že po cvičení je potřeba stimulovat náš nejanaboličtější hormon (inzulín) více než kdy jindy. Vzhledem k tomu, že mám zkušenosti se všemi třemi zdroji glukózy, můžu říct, že suplementy vycházející z isomaltulózy jsou vhodné pro lidi, kteří jsou citliví na prudké zvýšení hladiny glykémie, jež způsobí čistá dextróza a u velmi citlivých jedinců i maltodextrin. Jak to poznáte? Po koktejlu se do hodiny může dostavit nesoustředěnost, třes končetin (hlavně rukou při jemné motorice), mírná bolest hlavy, žízeň. To jsou časté příznaky hypoglykémie - propadu hladiny cukru v krvi, kterému předchází prudký vzestup glykémie v důsledku velké stimulace inzulínu konzumovanou látkou. Pokud takovými stavy trpíte, není nic snazšího, než dát přednost palatinóze a gainerům obsahujícím sacharidy s nižším GI.

Za celou dobu sledování dotazů jsem zjistil, že většina lidí nebere gainery jen jako potréninkové suplementy. U gainerů složených z maltodextrinu a glukózy je to bohužel chyba, nepřímo jsem se o tom zmínil již o dva odstavce výše. Pokud se snažíte o kvalitní jídelníček, seč Vám síly a prostředky stačí (nejčastěji vídáno u studentů), není na škodu našetřit na gainer a dopomoci si k lepšímu příjmu živin, ale v takovém případě bych se snažil dát přednost gainerům složeným z „pomalejších“, respektive nízkoglykemizujících cukrů (mají nízké GI) nebo gainerům, které mají směs pomalých a rychlých cukrů. Když bude gainer v celém jídelníčku řazen jen jako potréninkový koktejl, rozhodně bych volil maltodextrin, dextrózu nebo směs obojího.

Množství

Při zkoumání gainerů v našem e-shopu jsem často narazil i na nesmyslné dávkování, viz například gainer Mass Freak. Není to chyba našich textařů; popis, složení a dávkování je z 99 % od samotného výrobce. Obecně se uvádí, že po tréninku by měl člověk přijmout na každé kilo tělesné hmotnosti 0,2 - 0,4 g rychle stravitelných bílkovin a 0,4 - 0,8 g sacharidů s vysokým GI. Když to porovnáte s doporučenou jednou dávkou tohoto gaineru, zjistíte, že dávkování uváděné výrobcem se musí někdy brát s velkou rezervou a v takovém případě si musíte dávku přepočítat pro své individuální potřeby. To je nicméně také základní dovednost, kterou by měl ovládat každý začátečník jako první. Přehnané dávkování ze strany výrobců samozřejmě chápu - čím více prášku si budete „nakládat“, tím rychleji bude pryč a Vy budete muset koupit další balení. Nebojte se, že byste neměli za takové období výsledky, Vy opravdu za ten krátký čas užívání přiberete, ale jak už jsem naznačil výše, vzhledem k přijatému množství rychlých cukrů v krátké době to rozhodně nebudou v převážné většině svaly, což je cílem každého z nás, nebo snad ne?



Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

14.04.13:23Miraa6 - Možná tady na ronnie, ja to mám z jiného shopu. Jenom to u..
13.04.23:16eSko - Není, popisek byl špatně, 1. 4. byl již opraven.
13.04.17:40Miraa6 - MVP Nutrition - Incredible Bulk je obohacen o kreatin dl..
21.03.12:49eSko - Právě, že takřka a většina ani ne zdaleka `takřka`. Většin..
21.03.09:51Cornero - Je to asi blba otazka ale proc kdyz gainer obsahuje takrka..
17.03.17:45Mablung - kuju
17.03.17:35amiCO - díky
17.03.17:00eSko - Nevidím problém. Dávej oběd prostě o něco dříve, nečekej n..
17.03.16:13amiCO - Dávám si 30g proteinu HYDRO, 50g malty (vážím 85kg), 5g BC..
17.03.15:54eSko - http://ajpendo.physiology.org/content/283/4/E648.full#B13 ..
17.03.15:40Mablung - Esko, mohl bys mi sem hodit odkaz na nějakou stručnou stud..+1
17.03.15:21eSko - Tak obecně není, je to známka hlavně toho, že inzulin je s..+1
17.03.15:15amiCO - A je citlivost na inzulín v něčem špatná? Měl bych ještě n..+1
17.03.15:11eSko - Není, je to známkou, že jsi citlivý na inzulin. Snaž se tř..
17.03.15:09amiCO - Přesně zmiňovaný třes rukou mám cca 1 hdinu po vypití PTN...
17.03.15:07amiCO - MM jsem už měl a pokud se nepletu má obsahuje spíše ,,poma..
17.03.15:03eSko - Děkuji za názor. Určitě se na to dá také takhle pohlížet, ..-1
17.03.14:26marcos23 - osobně si myslím, že je to jen o vyhazování peněz za něco,..+1
17.03.14:25Miraa6 - Chtěl bych se zeptat jaké preference má gainer Mutant mass..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra