Reklama:

Pole fitness
- nová výzva pro všechny!

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Stále nemůžete najít sport, který Vás opravdu chytne? Nebaví Vás všemožné odnože aerobiku a stroje v posilovně Vás omrzely? Rádi byste se u tréninku dobře pobavili a přitom zdolávali nelehké překážky? Pak je na čase vyzkoušet pole fitness!

Co je pole fitness?

Jedná se o velice účinné cvičení, které zapojuje všechny svaly těla a nezřídka potrápí i Váš mozek! Jak již z názvu vyplývá, hlavní cvičební pomůckou je tyč. Díky tomuto lehce upravenému známému sportovnímu náčiní (průměr tyče: 45 - 50 mm, materiál: obvykle galvanicky pochromovaná ocel) ve velmi krátké době zaznamenáte nárůst síly zejména v ramenou a rukou - výchozím prvkem jsou totiž visy a na ně navazující rotace, stoje na rukou, hvězdy, přemety a různé styly šplhu. Pravidelný trénink (alespoň 2x týdně) Vám přinese:

  • snížení hmotnosti a vytvarování postavy
  • nárůst síly
  • zlepšení stability
  • posílení hlubokého stabilizačního systému
  • zlepšení flexibility
  • vytrvalost
  • zábavu

Pole fitness versus pole dance

Ptáte se, jaký je rozdíl mezi pole fitness a pole dance? Zdánlivě Vám může připadat, že se jedná o tutéž aktivitu, ale ve skutečnosti je pole fitness fyzicky náročnější. Cvičí se výhradně naboso ve sportovním trikotu a nenese v sobě žádné erotické prvky. Tento sport proto není omezen věkem ani pohlavím. Své dovednosti při jeho provozování zúročí především ti, kteří mají nebo měli něco do činění s gymnastikou, baletem, ale třeba i horolezectvím. Takováto průprava je ale každopádně pouze výhodou, nikoli podmínkou! S pole fitness naopak může začít úplně každý bez jakýchkoli předchozích zkušeností a pokrok je zaručen (jen bude pozvolnější než u zkušenějších sportovců).

Chápu, že při prvním pohledu na obrázky v tomto článku si někteří z Vás budou říkat, že něco takového sotva svedou. Divili byste se ale, kolik videí na internetu mě překvapilo, ať už šlo o neuvěřitelné umění poměrně dost obézní slečny nebo chvályhodně předvedené cviky muže v pokročilejším věku. A to je na pole fitness úžasné - je pro všechny! Tolik kombinací na jednom jednoduchém náčiní navíc zaručuje, že Vás jen tak neomrzí, a brzy zvládnete vymýšlet vlastní sestavy. A co teprve ten estetický dojem!

Rozdíl mezi pole fitness a pole dance je zřejmý již na první pohled: Pole fitness je určen pro obě pohlaví bez ohledu na věk...

... zatímco pole dance je určen pouze ženám od 18 let.

Historie pole fitness

S trochou nadsázky lze říci, že pole fitness vlastně není žádná novinka. Vychází totiž z velmi starých gymnastických sportů. Je spojením šplhu na stožár (předchůdce šplhu na tyči a provazu), prvků čínského cirkusu a indického fitness umění zvaného mallakhambha.

Čínský cirkus je kombinací šplhů, náročných statických póz a akrobatických prvků na dlouhých ocelových tyčích. Pro představení se často používá tyčí několik, kdy artisté přeskakují, nebo dokonce „přesaltují“ z jedné tyče na druhou.

Mallakhambha je indický tréninkový program, který se později stal průpravou pro wrestling. Pracuje s vlastní váhou cvičence, kdy jeho tělo téměř v kuse rotuje, takže dochází k rozvoji celého těla. Cvičení se provádí na dřevěném kůlu.


Čínský cirkus - video


Mallakhambha - video


Trénink pole fitness

Na trénink u tyče nepotřebujete žádné speciální oblečení. Jste-li úplní začátečníci a čeká Vás nácvik základních póz a otoček, bohatě si vystačíte s obyčejným trikem a legínami nebo tepláky. Boty nejsou potřeba vůbec. Jakmile se začnete zlepšovat a nacvičovat triky (zejména ve visu), spodní díl si oblečete pouze na úvodní rozcvičení. Jelikož u řady zajímavých póz budete muset utrpět pár modřin a spálení kůže, abyste se na tyči udrželi, je pro tyto tréninky nejvhodnější „úsporný“ sportovní dres (viz obrázky níže). Během tréninku se zpravidla nepoužívají žádné podpůrné prostředky pro lepší úchop tyče. Samozřejmě existuje směs podobná magneziu a speciální rukavice, ale toho většinou využívají až opravdu zkušení sportovci, kteří se snaží zvládnout velmi náročné triky. V začátcích nic takového potřeba není. Hlavním cílem bude především nácvik správných úchopů, zvýšení flexibility a zpevnění svalového korzetu.

Tréninková jednotka pole fitness je složena ze 3 hlavních částí, podobně jako v ostatních sportech. Určitě nikdy nevynecháme úvodní zahřátí a protažení - zejména ramenou a horních končetin. Poté přichází na řadu nácvik jednotlivých otoček a rotací, tzv. spinů, ke kterým se později přidají i složitější triky. Spiny se nejprve nacvičují držením tyče obouruč. Po zesílení a získání jistoty se postupně jedna ruka uvolňuje a celý pohyb se vykonává za pomoci jedné ruky.

Procvičováním spinů se pohybujeme na tepové frekvenci okolo 140 tepů za minutu, při intenzivní zátěži až 160 tepů za minutu. Při pokusech o náročnější pozice startující ve visu hlavou dolů (před tréninkem doporučuji nejíst alespoň dvě hodiny) se zpravidla pohybujeme na nižší tepové frekvenci (pokud nám srdce nebuší strachy :-) ), ovšem o to více síly přitom musíme vyvinout. Jsme-li již středně pokročilí a bez problémů zvládáme tzv. inverty (visy hlavou dolů), zapojujeme hned několik svalových partií různým způsobem - nohy, které vší silou svírají tyč, procvičujeme izometricky, zatímco horní polovina těla se pokouší vzepřít rukama nebo rotovat a dosáhnout požadované pozice. Tady už se začínáme bavit o náročnějším cvičení, které kromě zdatnosti občas vyžaduje i notnou dávku odvahy některé triky vůbec zkusit. O to větší radost ale máte, když se podaří. Protože bez síly a ohebnosti příliš daleko nedojdeme, patří druhá polovina hlavní tréninkové jednotky posilování. I v této části se doslova „držíme tyče“. S její pomocí velice kvalitně potrápíme všechny svalové partie. Doplňkově se využívají i cviky na balančních podložkách a cvičení s vlastní váhou. Ukázkový trénink včetně fotoreportáže si rozebereme v příštím článku.

Osobní zkušenost s pole fitness

K pole fitness jsem se dostala přes pole dance před více než rokem, když jsme se s kamarádkou ze zvědavosti přihlásily do jednoho z pražských kurzů. Styl výuky mi ale nevyhovoval, takže jsem si pořídila vlastní tyč a učila se sama z internetu. Dnes jsem schopná své zkušenosti předávat dál a chystám vlastní projekt, který se brzy rozběhne. (Více informací najdete v dalším článku.)

Překonávání sama sebe vidím jako jeden z hlavních důvodů, proč pole fitness všude na světě získává stále více nadšenců. U náročných triků nebo kombinací několika prvků po sobě musíte kromě těla ovládat i vlastní strach, takže bych pole fitness okrajově zařadila i do skupiny adrenalinových sportů.

Na závěr bych chtěla poděkovat uměleckému fotografovi Karlovi Vojkovskému za spolupráci. Ukázky jeho práce najdete na www.vojkovsky.com.



Zdroj foto:

http://polespinmag.com/welcome/wp-content/uploads/2010/07/Dave3sml.jpg
http://osport06.com/images/galerie/pole%20dance1.jpg
http://www.isabellesalsa.com/newsite/images/2008/pole%20dancing%20instructor.jpg
http://www128.pair.com/r3d4k7/1800sMastClimber.jpg
http://media.halton.topscms.com/images/9d/d1/f830138c43cda809394fa9a499d4.jpeg
http://admarkfitness.com/images/mallakhamb.jpg


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

30.06.23:55JP - Od 12.7. si můžete přijít vyzkoušet pole fitness na vlastn..
23.02.07:35Langyx - Jaru jsi nejlepčí !!! Faaakt!!! *79*
22.02.18:28Mablung - V clanku se pise o obezni slecne ci panovi v pokrocilem ve..+2
22.02.16:50katushka - to vypadá dobře, jen mít o kapánek více času *1*
22.02.14:43Robot2037 - Ta Jarmila je ale kus, co? *2* +2
22.02.12:58eSko - Pokud se Cizo jmenuje Jarmila Ptáčníková, tak to potom ano..
22.02.11:09Lapacinka - Tak do toho jdu *79*
21.02.21:52CIZOPASNIK - Cizo se nabídl že půjde tenhle sport důkladně zdokumentova..+2
21.02.21:49spider1029 - stavim sa ze clanok pisal Cizo... *2*
21.02.19:49alesek - Velice zajímavé. Ale sám se do toho pouštět rozhodně nebud..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra