Reklama:

Kolostrum - proč, kdy a jak?
Rozhovor s Ing. Janem Smejkalem

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Suplementace

Toto je komerční sdělení, Ronnie.cz není jeho autorem.

Proč je kolostrum pro sportovce tak významné? Víte, kdy a proč ho užívat? Na časté otázky ohledně této výjimečné látky odpovídá Ing. Jan Smejkal.

Co je to kolostrum, které tvoří základ proteinových produktů do tzv. rýsovacích fází? V čem vidíte jeho přínosy pro lidský organismus?

Kolostrum neboli mlezivo je první stravou novorozence. Je produkováno mléčnou žlázou nejenom žen, ale všech savců okamžitě po porodu až do doby zhruba 46 hodin. Kolostrum jako životadárná tekutina slouží k tomu, aby ochránila novorozence právě před riziky a nástrahami, které jej v prvních hodinách života čekají. Proto je toto první jídlo právem považováno za nejvýznamnější v životě člověka. A kolostrum je k tomu náležitě vybaveno: Obsahuje maximum látek posilujících obranný systém organismu a imunitu (imunoglobuliny, růstové faktory - IGF-1, proteiny atd.). Dlouho se myslelo, že kolostrum má význam jen pro novorozence, vědecké výzkumy nás ovšem přesvědčily o opaku. Velký význam mají proteinové produkty, které jsou obohaceny o kolostrum, v obdobích intenzivních silových tréninků, kdy je organismus sportovce nadměrně zatěžován a vystavován mega tréninkovým dávkám.

Jsou nějaké rozdíly v kvalitě kolostra, které se objevuje na trhu?

Kolostrum se pro výrobu doplňků výživy získává ze speciálních druhů krav chovaných v ekologicky čistém prostředí - jde o tzv. bovinné kolostrum. To je první záruka kvality. Druhou zárukou kvality je stálá kontrola technologického procesu jeho výroby a průběžné kontroly hotových výrobků, které musí mít atesty kvality. Compress Colostrum je založeno pouze na zdrojích kolostra, které tyto požadavky splňují.

Vidíte nějakou výhodu kombinace kolostra a WPI?

Kombinace syrovátkového proteinového izolátu (WPI) a kvalitního kolostra je unikátní. Poskytuje totiž uživatelům výhody dvou vysoce kvalitních bílkovinných zdrojů, a tím pádem dochází ke znásobení jejich účinku - mluvíme o tzv. synergickém efektu. Proč? Již samotná syrovátková bílkovina při pravidelném užívání prokazatelně posiluje imunitní systém organismu a přídavek kolostra tento efekt doslova násobí. Nic lepšího pro své zdraví nemůžete udělat a nejenom to; díky obsahu růstových faktorů a vysoké biologické využitelnosti Vám kombinace těchto dvou látek nabízí maximální svalový růst.

Máte nějaké zkušenosti s produktem Compress Colostrum? Kolik procent bílkovin, tuků a cukrů obsahuje?

Compress Colostrum doporučuji svým klientům, a to zvláště těm, kteří to s kulturistikou myslí vážně, popřípadě se chtějí postavit na soutěžní pódia. Tento přípravek totiž obsahuje 90 % nejkvalitnějších bílkovin: kolostrum + syrovátkový proteinový izolát v té nejčistší možné formě. WPI je získáván jednou z nejmodernějších výrobních technologií - tzv. metodou CFM. Ale to není vše, COMPRESS COLOSTRUM zároveň obsahuje pouze zanedbatelné množství sacharidů (2 %) a naprosto nevýznamné množství mléčného tuku (1 %). Tento produkt je tedy vhodný pro vrcholové sportovce, kteří dbají na minimální příjem nežádoucího mléčného cukru laktózy (spojeného často s trávicími problémy) a pochopitelně minimalizují i příjem zdraví nijak neprospívajícího mléčného tuku.

Kdy v tréninku je podle vás dobré zařadit Compress Colostrum?

Výhoda tohoto proteinového koncentrátu je v tom, že jeho použití je opravdu univerzální. To vyplývá z velmi snadné stravitelnosti a rychlé vstřebatelnosti WPI, což prakticky nezatěžuje trávení. Dá se tedy použít, kdykoli pociťujeme potřebu příjmu kvalitních bílkovin - před tréninkem, po tréninku, během dne jako svačinu, ale i před snídaní na „rozběh“ anabolických procesů po dlouhé noční pauze.

Jak často by měl kulturista tento protein používat? Můžete navrhnout nějaký „ideální scénář“ v průběhu dne s návazností na trénink?

Frekvence používání jakéhokoli proteinového přípravku závisí na výši příjmu bílkovin v přirozené stravě, protože proteinový přípravek je doplňkem stravy. Množství zkonzumovaného proteinového přípravku je tedy nepřímo úměrné konzumaci bílkovin v přirozených zdrojích. Každý uživatel musí přibližně odhadnout, kolik bílkovin do sebe dostane prostřednictvím masa, mléčných výrobků, vajec apod. Kulturisté a siloví sportovci by měli vycházet z optimální potřeby 2 g na 1 kg tělesné váhy v součtu všech zdrojů. Za minimální frekvenci bych považoval jednu dávku po tréninku (to bych bral jako nezbytnou, ať již je přirozený příjem bílkovin jakkoli vysoký) až po frekvenci a počet dávek uvedených v předchozí odpovědi.

Jaká je chuť tohoto proteinu, když obsahuje minimum tuku a sacharidů?

Na chuť proteinů je jejich uživatel velmi citlivý a pokud mu protein chutná, tak se bohužel ani příliš neohlíží na jeho kvalitu. Navíc výrobce musí počítat s tím, že převážná většina proteinů se míchá ve vodě, protože mléko sice poskytuje plnější a výraznější chuť proteinů, ale zároveň většinu z nich znehodnocuje. Uspokojit mlsné jazýčky zákazníků není jednoduché, ale musím říci, že produkt Compress Colostrum v sobě snoubí vysokou funkčnost a na straně druhé i vynikající chuť.

Může tento protein používat i kulturista, který není v tzv. rýsovací fázi? Pokud ano, kdy byste jej těmto sportovcům doporučil?

Jak již jsem řekl, Compress Colostrum má universální použití a to se týká nejenom frekvence příjmu proteinů během dne a doby jeho použití, ale i různých cílů, které si kulturisté stanoví. Ať se jedná o silově objemové nebo rýsovací tréninky, vždy mají společného jmenovatele - tím je vysoký příjem kvalitních bílkovin. Takže v obou případech bych příjem tohoto proteinového přípravku doporučil vždy po tréninku, kdy je potřeba rychle vstřebatelných bílkovin nejvyšší, popřípadě i před tréninkem na předzásobení aminokyselinami k urychlení anabolických procesů po tréninku.

Jaká příchuť je vaše nejoblíbenější?

Vždy jsem upřednostňoval přirozené příchutě typu čokolády nebo vanilky oproti ovocným příchutím. Ale toto je můj čistě subjektivní názor.


Ing. Jan Smejkal se narodil v roce 1954 v Hradci Králové, je absolventem Vysoké školy zemědělské v Praze. Je trenér kulturistiky II. třídy a rozhodčí I. třídy. V osmdesátých letech lektor Krajského svazu kulturistiky a trenér závodního družstva oddílu kulturistiky TJ Stadion Hradec Králové. Od roku 1990 majitel fitcentra Body Fit Club Hradec Králové. V Českém svazu kulturistiky v devadesátých letech předseda STK. Od roku 1992 pořadatel mezinárodní pohárové soutěže Promil Cup a celé řady mistrovských soutěží. Publikační činnost - v osmdesátých letech občas přispíval do „Ročenek kulturistiky“. Od roku 1990 spolupracovník časopisu Svět kulturistiky, od roku 2000 spolupracovník časopisu Muscle a Fitness, v letech 2000 - 2001 přispíval do časopisu O.K. Sport vydávaný firmou NUTREND v době jeho dvouleté existence. Samostatné publikace (autor či spoluautor) - Kulturistika pod mikroskopem (1992), Cviky (1994), Album kulturistů (1999), Kulturistika pro všechny (1999), Lekce kulturistiky (zatím 1. až 3. díl, od roku 2006).



Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

K tomuto článku není možné vkládat příspěvky.
Odůvodnění: PR článek







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra