Reklama:

Tyrosin a jeho důležitost
v organismu

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Suplementace

Aminokyseliny jsou základní stavební jednotkou bílkovin a vytvářejí jejich strukturu. Na stavbě svalových bílkovin se jich podílí celkem 21. Dle důležitosti dělíme aminokyseliny do dvou skupin:

a) esenciální (nezbytné) - dodávané v potravě

b) neesenciální - organismus si je dokáže vytvořit v případě potřeby z jiných aminokyselin

Tyrosin patří mezi neesenciální aminokyseliny. Ve svalové bílkovině je zastoupen 1 - 2 %. Z tohoto úhlu pohledu mu není třeba věnovat žádnou větší pozornost. Situace se ale diametrálně změní, pokud se podíváme na tyrosin jako na samostatnou aminokyselinu. Většině sportovců jsou dobře známy jiné aminokyseliny, které jsou ve sportovní výživě a tréninku neustále zdůrazňovány. Mezi tyto „oblíbené“ aminokyseliny patří např. BCAA (leucin, isoleucin a valin), které jsou již jakousi stálicí sportovní výživy, dále také glutamin a v posledních letech i arginin.

Ale co tyrosin? Ten je na současném poli sportovní výživy hodně opomíjen. Doslova „živoří“ ve stínu populárnějších aminokyselin, ale neprávem. Již v 80. letech dvacátého století se objevily odborné studie ze slavného Colganova institutu v USA, které dokumentovaly možnost použití tyrosinu jako stimulátoru vylučování růstového hormonu (jako ostatně i několik dalších aminokyselin - např. arginin, ornitin, tryptofan či lysin).

Avšak v současnosti se pozornost, co se týká tyrosinu, obrací jinam. Jde o aminokyselinu, která má v organismu mnohostranné využití a ovlivňuje řadu fyziologických funkcí. Při bližším zkoumání a poznávání lidského organismu se objevují stále nové souvislosti, které dříve nebyly známy. Tyrosin by proto rozhodně neměl být opomíjen. Je totiž prekursorem (jakýmsi předstupněm) velmi důležitých látek (především hormonů) v lidském organismu.

Tyrosin má v těle tyto funkce:

  • Je základní složkou hormonů štítné žlázy - trijodtyroninu a tyroxinu. Štítná žláza (přesněji řečeno její hormony) zásadně ovlivňuje úroveň bazálního metabolismu, což je rozhodující pro celkovou energetickou bilanci. Tím se dostáváme k prvnímu významnému použití tyrosinu. Během redukčních diet dochází často k útlumu bazálního metabolismu. Organismus doslova šetří energií na svůj provoz, což je přesně opačný efekt, než se od redukčních diet očekává. Použitím tyrosinu můžete úroveň bazálního metabolismu opět zvýšit, protože tato aminokyselina podporuje tvorbu thyroidních hormonů. Druhotným a velice vítaným efektem je pak i zvýšené spalování tuků.

  • Tyrosin je nezbytný pro tvorbu tzv. poplachových, stresových hormonů adrenalinu a noradrenalinu (katecholaminy) - hormonů dřeně nadledvinek, které se ve zvýšeném množství vylučují při stresových situacích. Tyto hormony zodpovídají za tzv. poplachovou reakci, která byla u pravěkých lidí často otázkou života a smrti. Tělo díky „poplachovým“ hormonům mobilizuje energii a připravuje jedince na boj (u těch méně statečných na útěk): Zvyšuje se tepová a dechová frekvence, roste krevní tlak, začínáme se potit, mobilizují se energetické zdroje. V současné době se stresové hormony nejčastěji vyplavují, když nestíháme v práci, když nám vynadá šéf nebo když se „ploužíme“ v nekonečné koloně vozidel. A tak nás projevy těchto hormonů spíše obtěžují. Ale vše špatné je i pro něco dobré! Metabolické účinky mají katecholaminy v játrech, svalech a tucích. Aktivace jaterních receptorů adrenalinem vede ke glykogenolýze (štěpení glykogenu) a ke zvýšení glykémie (hladina krevního cukru), podobný účinek nastává i s glykogenem ve svalech. V tukové tkáni vyvolávají adrenalin i noradrenalin lipolýzu - štěpení tuků na mastné kyseliny a glycerol. Uvolněné mastné kyseliny slouží jako zdroj energie pro svaly a mohou poskytovat materiál pro jaterní glukoneogenezi. Vylučování stresových hormonů nám právě díky mobilizaci glykogenu a tuků poskytne bohaté energetické zdroje pro trénink. Především mobilizaci tukových zásob oceníte při snaze o redukci hmotnosti. A to je další vítaná možnost jak využít tyrosin. Umožňuje sportovcům kvalitnější, intenzivnější a náročnější trénink. Máte více energie pro trénink a cvičíte v lepší psychické pohodě.

  • V souvislosti s katecholaminy jsme zvyklí mluvit pouze o katabolických účincích. Ale teď zbystřete pozornost Vy všichni, kterým se jedná o nárůst síly a svalové hmoty. Dle posledních odborných studií je vliv katecholaminů na metabolismus proteinů v kosterním svalstvu anabolický! Proteoanabolický účinek katecholaminů je způsobem inhibicí proteolýzy. Převedeno do srozumitelnějšího jazyka: Zabraňují rozpadu bílkovin.

  • Tyrosin stimuluje a upravuje aktivitu mozku, potlačuje stresové, depresivní a úzkostné stavy, zlepšuje náladu, zvyšuje čilost a vitalitu, podporuje tvorbu a aktivaci endorfinů (hormonů dobré nálady). Jak by také ne, vždyť jeho chemická struktura je velmi blízká alkaloidu morfinu.

  • Tyrosin je základem pro tvorbu melaninu - základního pigmentu kůže, který vytváří tmavé opálení pokožky. V kombinaci s mědí se používá pro urychlení efektu opalování, což je také jistě zajímavá informace pro kulturisty, pro které je úprava a stav pokožky jedním z faktorů ovlivňujících úspěch na pódiu.

  • Tyrosin má synergický efekt s látkami podporujícími spalování tuků, a to na základě termogeneze (např. synefrin, extrakt zeleného čaje, capsaicin apod.), ale i s látkami, které podporují a zefektivňují využívání tuků jako energetického zdroje (např. L-karnitin). Velice významného synergického efektu dosahuje tyrosin v kombinaci se stimulujícími látkami, jako je kofein, taurin apod.

Jak a kdy tyrosin používat?

Vzhledem k tomu, že se jedná o specificky působící aminokyselinu, je třeba mít na zřeteli jednu zásadu: Nikdy jeho aplikaci nekombinujte s příjmem proteinových koncentrátů či jiných bílkovin! Tím byste jeho efekt zcela potlačili. Zapíjejte jej buď ovocnými šťávami, nebo vodou, ovšem rozhodně ne mlékem. Protože tyrosin silně aktivizuje organismus, nepoužívejte jej navečer, opravdu těžko byste usínali.

Pro podporu sportovního výkonu ho můžete použít cca 30 až 60 minut před tréninkem. Při redukčních dietách a podpoře hubnutí jej konzumujte ráno na lačno a druhou dávku si dejte opět před tréninkem.

Pro zlepšení nálady nebo při pocitech velké psychické únavy jej použijte ráno na lačno či kdykoli před duševně náročnou činností.

Tyrosin je výborným doplňkem při překonávání tréninkové stagnace, při stavech mentální a fyzické únavy, při hubnutí a redukčních dietách… Takže nezbývá než jej vyzkoušet!


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra