Reklama:
Prémiový CFM protein Extrifit v akci 2+1!
Vyberte si tři z 12 příchutí! Perfektní stravitelnost, špičkové složení. Více zde.

Rainer Zirkelbach - muž, který dal sílu značkám Weider a Multipower

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Osobnosti

Rainer Zirkelbach je uznávaným kosmopolitním potravinovým chemikem a odborníkem, který stojí za úspěchem takových značek sportovní výživy, jako je např. Weider a Multipower. Jednoduše řečeno, kde se tento charismatický člověk a jeho tým objeví, tam jde vždy za ním ruku v ruce úspěch. Následující rozhovor, který proběhl exkluzivně pro internetový magazín Ronnie.cz, Vám umožní nahlédnout přímo do „kuchyně“ profesionální sportovní výživy.

Mohl byste nám říci něco blíže o sobě, tedy o Vašem vzdělání a specializaci?

Mám vysokoškolské vzdělání v oborech potravinový chemik a dietolog. Mojí specializací je chemie potravin, sportovní výživa, biochemie a fyziologie. Neustále se průběžně vzdělávám, v současné době je to vysokoškolské studium v oborech ekonomie a management.

Kdy Vás poprvé napadlo, že by to měla být právě sportovní výživa, která se stane Vaší skutečnou životní náplní? Ptám se, protože je známo i to, že jste byl velmi zapáleným kulturistou.

Ke sportu jako takovému jsem měl kladný vztah od raného dětství, v deseti letech jsem se začal naplno věnovat veslování a následně těžké atletice. Vždy jsem měl velkou ctižádost a touhu na sobě pracovat a co nejrychleji se zlepšovat, proto jsem se již v této době začal intenzivně zajímat o výživu a posilování. Ve svých 23 letech, po ukončení studia na vysoké škole, jsem již věděl s naprostou jistotou, že mým životním cílem a velkým koníčkem je sportovní výživa.

Mým prvním zaměstnavatelem byl kontrolní a výzkumný ústav potravin, kde jsem měl na starost sekci vývoje a kontroly sportovní výživy. V následujícím období jsem byl již naprosto zapálený do kulturistiky, a to také díky tomu, že jsem cvičil jako sparing partner známého německého kulturisty Jusupa Wilkosze, který dosáhl velkých mezinárodních úspěchů, jako je např. třetí místo na Mr. Olympia v roce 1982.

Jaké byly možnosti suplementace v době, kdy jste se začal věnovat posilování?

Do mých osmnácti let jsme v rámci veslování a silových disciplín sportovní výživu vůbec nepoužívali. Prvním produktem, který jsem zkusil, byl v roce 1979 proteinový přípravek Athletiks2000. Musím přiznat, že kvalita a stravitelnost tohoto produktu byla i na tuto dobu velice sporná, takže první dojmy byly spíše smíšené. Zlom nastal v roce 1980, kdy společnost Multikraft, dnes Multipower, přinesla na trh proteinový nápoj stejného jména, tedy Multikraft, který svým složením a stravitelností představoval velký skok dopředu a předznamenal vývoj sportovní výživy v rámci celé Evropy. Právě díky tomuto produktu získala společnost Multipower veliký náskok před konkurencí. To bylo také následně důvodem mého pozdějšího odchodu z dosavadního zaměstnání v ústavu potravin, které mě již nenaplňovalo, a v roce 1992 jsem přijal místo šéfa vývoje ve společnosti Multipower. Je to neuvěřitelné, když se člověk ohlédne zpět, tak jsem byl jedním z prvních zákazníků Multipoweru, tyto produkty beru již přes 30 let a jsem stále přesvědčen, že patří k absolutní špičce, co se týče kvality.

Můžete nám říci, jakým způsobem získáváte informace o nových suplementech a surovinách? Případně přiblížit, jak postupujete při tvorbě receptury, nebo je vše „Vaším“ obchodním tajemstvím?

Toto byl dříve veliký problém, tedy jak se dostat k seriózním informacím, klinickým studiím, vše jsme dělali lidově řečeno „více na koleni“. Dnešní doba nabízí mnohem snadnější přístup ke zdrojům a informacím, mám přístup do speciálních databází, kde naleznu veškeré nejnovější informace týkající se klinických studií, vývoje atd., dále navštěvuji důležité světové veletrhy, týkající se jak surovin, tak sportovní a doplňkové výživy. Na následné tvorbě receptury nepracuji již v dnešní době sám, můj tým se skládá z dvanácti špičkových specialistů.

V současné době je trh sportovní výživy doslova opakovaně zaplavován „novými revolučními formami různých účinných látek“. Vždyť například u kreatinu existují desítky nabízených forem, jako je kreatin monohydrát, malát, fosfát, Kre-Alkalyn, kreatin ethyl ester atd. Jsou opravdu např. všechny tyto formy kreatinu účinné a prověřené klinickými studiemi? Jak se v dané nabídce orientovat?

Všeobecně se na tuto otázku nedá odpovědět, ale pokud mám poradit, vždy se v této problematice vyplatí tzv. zdravě skeptický pohled. Zkusím to vysvětlit na příkladu kreatinu. Kreatin jako takový je látka tělu vlastní, veškeré klinické studie, které prokazují jeho účinnost, proběhly pouze na kreatinu ve formě kreatin monohydrátu, což je molekulární kombinace kreatinu a vody, tedy prakticky čistý kreatin. Pokud vezmeme v potaz další formy kreatinu, je to vždy kreatin a „něco“ dalšího, na co je připojený, u Kre-Alkalynu je to např. stále kreatin monohydrát s upraveným pH atd. Ale i u těchto dalších forem vždy platí to, že hlavní účinnou složkou je stále ten stejný kreatin. Takže já jsem v této oblasti zastáncem toho, že čím jednodušší a čistější produkt je, tím je to lepší. Opakem je to, že Vám výrobce nabízí výrobek, který je doslova „vynášen do nebes“, kdy jsou Vám nabízeny ony „zázračné ultramolekulární“ kombinace atd., zde se dle mého názoru vyplatí onen zmiňovaný zdravě skeptický pohled. Pokud mám poradit z vlastní zkušenosti: nejlepší volbou je kvalitní kreatin monohydrát s garantovanou čistotou.

Je o Vás známo, že jste kromě Evropy trávil a trávíte hodně času v USA. Myslíte si, že je nějaký podstatný rozdíl mezi produkty vyráběnými v Evropě a v USA, např. co se týče kvality, prověření účinnosti, inovací atd.?

Snad největší a nejvíce zásadní rozdíl je v systému schvalování a kontroly. V USA je v tomto ohledu systém více benevolentní a u nových přípravků a jejich forem nemusí být vůbec prověřena účinnost. To má samozřejmě své kladné i záporné stránky. Výhodou je mnohem snadnější možnost pro uvedení novinek na trh, zápornou stránkou je, že některé produkty kromě toho, že vůbec nefungují, mohou být i škodlivé, proto můžeme v posledních letech vidět také tolik kauz a problémů. Jen malé procento firem v USA si totiž může dovolit vlastní výzkum a vývoj, proto někteří z nich investují své veškeré prostředky do marketingu, popř. neustálých změn nejen jednotlivých produktů, ale i použitých složek, které mohou být z velké části nefunkční. Co se týče EU, je systém schvalování a kontroly doplňků stravy ve srovnání s USA velmi přísný. To samozřejmě částečně zpomaluje uvedení horkých novinek na trh, i když o tom by se dalo také dlouhou dobu polemizovat z hlediska marketingu a seriózních klinických studií, na druhou stranu jsou tato opatření také účinnou ochranou zdraví všech občanů EU. Dle mého názoru jsou tedy produkty vyrobené v EU mnohem bezpečnější pro zdraví a s vyšší garancí účinnosti.

V minulosti jste pracoval pro značku Weider, která za Vašeho působení dosáhla neuvěřitelných úspěchů. Můžete nám přiblížit toto období? Jak vše vůbec začalo?

V roce 2002 projevila tehdy velmi úspěšná firma Weider USA zájem o koupi společnosti Multipower. Byl to logický krok a investice, protože v té době patřila, nutno podotknout stejně jako dnes, společnost Multipower k nejsilnějším značkám v Evropě. Tak se také stalo a novým majitelem společnosti Multipower se stal Weider USA. V té době jsem přišel s novou vizí a iniciativou vytvořit úplně novou „větev“ společnosti Weider USA pro Evropu, konkrétně novou pobočku Weider Germany. Tato vize velmi rychle našla svoji podobu, byla přijata majiteli a já se stal šéfem Weider Germany. Museli jsme začít úplně od začátku, na novém místě, důležité bylo, že jsem si vzal s sebou celý svůj tým spolupracovníků, tedy tým lidí, na které jsem se mohl spolehnout. Bylo to náročné období, ale díky jedinečným recepturám a také díky dobře cílenému marketingu jsme začali dosahovat ve velmi krátké době skvělých výsledků. V roce 2007, kdy jsem se vracel zpět do Multipoweru, byla společnost Weider naprosto prosperující značkou se slušnou pozicí na evropském trhu. Oproti tomu v daném období Weider USA doslova přišel o svou pozici na domovském trhu. To bylo také důvodem opětovného prodeje značky Multipower, kterou koupila silná distribuční společnost Atlantic, což přineslo do Multipoweru nové pozitivní změny a „svěží vítr“.

V současné době tedy pracujete opět pro společnost Atlantic Multipower? Můžete nám povědět o této značce něco blíže? Jaká je Vaše aktuální pozice na trhu v Německu a v Evropě a jaký je Váš cíl do budoucna?

Společnost Multipower byla založena v roce 1976 a patří v rámci celé Evropy vůbec k prvním průkopníkům v oblasti sportovní výživy. V Německu je Multipower již dlouhou řádku let absolutním leaderem na trhu s tím, že dalším největším konkurentem je pro nás asi společnost Inkospor. Značka Multipower je také velmi silná v rámci exportního trhu, máme své pevné pozice v Anglii, Francii, Itálii, Rakousku atd. Jen pro Vaši informaci, Atlantic Multipower má aktuálně 1.900 zaměstnanců v rámci celé Evropy a 250 zaměstnanců v rámci Německa. Co se týče cílů do budoucna, díky tomu, že máme pevnou, vedoucí pozici na domácím trhu, je naším jednoznačným cílem do budoucna stále silnější exportní politika.

Pokud srovnáte Weider a Multipower na základě své vlastní zkušenosti, jsou tam nějaké zásadní rozdíly v zázemí firem, jako jsou např. výrobní prostory, investice do vývoje atd.? Nebo je to v těchto společnostech podobné?

Rozdíl je velmi zásadní, a to v zázemí obou firem. Atlantic Multipower má své vlastní výrobní zázemí, tedy vlastní výrobní haly s výrobními linkami, a to jak pro práškové, tak i tabletové, kapslové a další formy. Weider Germany po uvedených změnách výrobní prostory nemá a výrobu si zadává zprostředkovaně od smluvních dodavatelů. Atlantic Multipower je velká akciová společnost s tisíci zaměstnanců, která má úplně jiné podmínky, a to jak pro zmíněnou výrobu, tak pro vývoj i distribuci produktů. Weider Germany je oproti tomu malou společností s.r.o. s desítkami zaměstnanců. Pro mě jsou samozřejmě nejdůležitější zmiňované výrobní prostory, kde si mohu přímo ověřit a zkontrolovat kvalitu produktů, které následně nabízíme na trh.

Děkujeme za rozhovor.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

11.03.22:42Spazik - ten chlápek vypadá v té košili jako solidní hrana :-)
11.03.17:23maxpoint97 - Není nad to dělat práci, která vás baví a být v ní úspěšný.
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
NOVÉ PŘÍSPĚVKY ČTENÁŘŮmagazínSedm profesionálů v přípravě na květn...
Neutralni typ (18:51) • Mostafa ma totane predimenzovane nohy
magazínTréninkový videolog: Jan Turek (04/20...
ironfighter (23:34) • 2x covid, pekne, hlavne ze s normalnim prubehem. Honzovi drzim palce a at se dari nejen...
magazínMonika Špačková - trénink nohou 6 týd...
eSko (12:52) • Nízký počet spálených kalorií při silovém tréninku je zcela správně. Odborné studie s k...
magazín"Big Ramy" vystoupil na slavnostním o...
md (13:42) • No cvičení mu jde evidentně lépe jak zpěv, ale i tak 💪😁👍
magazínŠest profesionálů v přípravě na květn...
MartinG (21:41) • Sú to obyčajné kŕčové žily, niekto na to má predispozíciu, jasné že sypka tomu asi troc...



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2021 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2021 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra