Recenze: Posilování s balančními pomůckami (R. Jebavý, T. Zumr)

Publikace Posilování s balančními pomůckami seznamuje kondiční a výkonnostní sportovce a jejich trenéry s novými trendy v rozvoji silových a koordinačních schopností. Autoři nabízejí komplexní i lokální posilovací a zpevňovací cvičení s využitím široké škály balančních pomůcek, včetně podrobné charakteristiky, popisu zapojených svalových partií a možností změny obtížnosti cvičení. Cviky, rozdělené podle hlavních zapojovaných svalových segmentů, s použitím osvědčených balančních a dalších pomůcek nebyly dosud v České republice publikovány. Jsou přehledně graficky zpracovány a doplněny fotografiemi.

Všichni zájemci najdou v knize návod, jak zkvalitnit, obměnit nebo zpestřit svou kondiční přípravu. Mnoho užitečných rad zde naleznou trenéři mládežnických i dospělých kategorií všech sportovních odvětví s nároky na silovou a koordinační přípravu. V neposlední řadě i rekreační sportovci a lidé pečující o své zdraví se dozví o možnostech zefektivnění pohybového projevu, vyrovnání svalových dysbalancí a posílení posturálního systému formou balančních cvičení. Publikace je přínosná i pro instruktory a lektory ve fitness centrech, jako doplňková literatura pro studenty sportovních směrů a všechny zájemce o kondiční trénink.

Knihu můžete zakoupit zde: Posilování s balančními pomůckami

Kniha, která na českém trhu opravdu chyběla. Grada uvedla publikaci přibližující tolik důležitou aktivaci hlubokého stabilizačního systému ve formě přístupné široké veřejnosti. O posílení posturálního systému, senzomotorice a využití nestabilních pomůcek jsme již na našem webu mluvili, pokud chcete rozšířit své znalosti o něco více a načerpat informace i ze zásobníku cviků, neváhejte sáhnout po knize Grady.

Všichni, nebo alespoň valná většina posilujících jedinců se soustředí především (nebo pouze) na silové schopnosti, na to, aby byly povrchové svaly co nejvíce vidět. Co už ale zůstává na okraji jejich pozornosti, jsou svaly, které vidět nejsou, o to jsou ale pro funkci celého organismu důležitější. Bez kvalitního středu těla a opory pro vše ostatní se snižuje výkonnost celého systému, zvyšuje se však riziko zranění a bolestí nejen zad. V posilovně není nutno cvičení omezit na tradiční využití strojů, činek, či váhy vlastního těla k posilování... ozvláštnit jej lze balančními pomůckami, které do tréninku vnesou mimo jiné i vyšší efektivitu nebo změnu obtížnosti již zavedených cvičení.

Po úvodním slovu je hned zařazena teoretická část, základy, které by měl znát každý, kdo to s tréninkem a zlepšováním své kondice a těla myslí vážně. Dozvíte se nejen o silových schopnostech, ale také o core tréninku, tedy posilování tělesného jádra (které je pak oporou pro všechny další cviky a pohyby). Seznámení s přehledem balančních pomůcek je logickou součástí této knihy. Autoři sem zahrnují již i novinku aquahit, kromě něj pak nezapomínají na všechny základní pomůcky - z nabídky vybírám: úseče, dynairy, bosu, velmi oblíbené gymbaly a overbaly, ale také medicinbaly a posilovací gumy Thera-Band.

Dalo by se říci, že kniha je doslova nabita cvičením, protože je skutečně zaměřena spíše jako zásobník cviků, které zabírají prostor od strany 28 až po stranu 173. Je přehledně díky názvu kapitol v záhlaví členěna do skupin cviků podle posilované partie. Najdete zde dostatek cviků pro horní a dolní končetiny, trup, nebo cviky ve dvojici či se speciálním zaměřením. Podle dotazů zákazníků u knih a DVD v našem e-shopu bych teď měla asi sednout nad knížku a poctivě spočítat, kolik kterých cviků přináší na kterou partii, protože pro některé z Vás je to naprosto stěžejní a rozhodující pro koupi. A stejně ovšem učinit se všemi publikacemi, které nabízíme. :) Grada mi ale v tomto případě práci ulehčila. Každý cvik má své pořadové číslo, takže Vám mohu bez větší námahy vyhovět: na dolní končetiny si s knihou zacvičíte 77 cviků, trup posílíte 61 cviky, horní končetiny 41 cviky a zbývajících 12 cviků připadá na posilování ve dvojici či speciální typy pohybů. Ano, počítáte správně, v knize je jich celkem popsáno 191.

Všechny cviky jsou znázorněny především obrazově (většinou ve dvou polohách pohybu), nechybí však základní textový popis provedení a zapojení příslušných svalových skupin. V průběhu knihy využívají autoři střídavě všech balančních pomůcek, aby ukázali různorodost jejich aplikace. Kdo i po pročtení této knihy nebude mít dostatek informací, může dál čerpat v přiložené rozsáhlé literatuře.

Grada použila pro svou knihu cenově dostupnější měkkou brožovanou vazbu, čímž snížila pořizovací náklady zákazníka na naprosté minimum. Celá publikace je nebarevná, i obrázky jsou pouze v černobílém provedení. Jako zásobník cviků a inspirace pro cvičení na různých nestabilních podložkách a s pomůckami by neměla chybět v knihovničce všech cvičenců, kterým není jedno, jak cvičí, a hledí i na zdravotní stránku svého pohybového aparátu.

• úplný název: Posilování s balančními pomůckami
  • autor: Mgr. Radim Jebavý, Mgr. Tomáš Zumr
  • nakladatelství: Grada