Recenze: Tak co mám jíst?

Zamýšlíte se nad svým zdravím a stravou, kterou si každý den připravujete? V tom případě je publikace známého odborníka na zdravou výživu RNDr. Petra Fořta, CSc. určena právě vám. Přináší totiž vyčerpávající a cenné informace o racionální výživě a různých "léčebných a redukčních dietách". Nevyhýbá se ani alternativním výživovým stylům či tématu obezity. Dozvíte se, jaká je metabolická typologie, které potraviny jsou zdraví prospěšné a které naopak přinejmenším sporné. Značný prostor je věnován i problematice stravy v těhotenství a výživě v pokročilejším věku.

Knihu můžete zakoupit zde: Tak co mám jíst?

Počin nakladatelství Grada "Tak co mám jíst?" je textově zcela vyčerpávající publikací. Doslova. Na 424 stranách knihy jsem kromě titulního obrázku a závěrečných sedmi reklamních (na jiné knihy nakladatelství Grada) nenašla jediný obrázek, jedinou fotografii. I přesto se zdá být kniha na první pohled přehledná, hlavně díky různě odlišeným nadpisům odstavců.

RNDr. Petr Fořt je naším uznávaným odborníkem na výživu a má již zkušenosti s přípravou publikací tohoto typu. Dalo se tedy očekávat, že kniha bude opravdu zahrnovat značné množství informací, což bohatě naplnila. Seznámí Vás tedy nejen s tím, jak by měla správná výživa vypadat, kolik čeho sníst, ale dozvíte se také o alternativních stylech a dietních programech (dělená strava, vegetariáni, vegani, frutariáni, makrobiotika a mnohé jiné). Autor se neomezuje pouze na konstatování stylu: tuky jsou špatné/dobré. Veškeré informace podává dosti obšírně, vysvětluje také vliv dané složky potravy či látky na zdraví člověka, jednotlivé orgány, což oceňuji a spatřuji to jako poměrně zajímavé i pro běžnou populaci (nebo právě pro ni). Pokud již ve výživě a jejích složkách nejste zběhlí, asi pro Vás může být informací leckdy až přespříliš a mohou se jevit jako značně složité. Kniha je určena spíše náročnějším a znalejším čtenářům.

Při listování knihou dále si uvědomíte, že ne všechny potraviny jsou prospěšné, pročtete si odstavce o jednotlivých nejčastěji využívaných pochutinách, druzích mas, jaká úprava potraviny je nejvhodnější a nejšetrnější apod. Zajímají Vás výzkumy např. o škodlivosti/prospěšnosti mléka na lidský organismus? Pokud máte rádi i tento "vědečtější" pohled, pak Vás kniha, věřím, uspokojí.

V další části publikace rozebírá autor změnu stravy v různých věkových obdobích života člověka, dětství, stáří, nebo těhotenství, při nemocech, obezitě. A pokud si rádi ohříváte jídlo třeba v mikrovlnné troubě, možná Vás chuť po pročtení knihy mírně přejde.

Kniha je v měkké brožované vazbě, jak už jsem zmínila, zcela bez obrázků. Souvislý text přerušují jen nadpisy a vložené tabulky. Dosti velká část publikace je zaplněna právě studiemi a výzkumy, předpokládám, že pro mnoho čtenářů to bude náročnější čtivo, žádná odlehčená a zjednodušená literatura. Mnohé však právě tento nepříliš obvyklý styl publikace potěší.

• úplný název: Tak co mám jíst?
  • autor: RNDr. Petr Fořt, CSc.
  • nakladatelství: Grada
  • rok vydání: 2007
  • počet stran: 424
  • rozměr: 160 x 230 mm
  • typ: brožovaná bez přebalu lesklá

O autorech:

RNDr. Petr Fořt, CSc., narozen 1946, má zkušenosti v celé řadě oborů počínaje klinickou biochemií až po léčebnou výživu. Praxe ve vědě a výzkumu - na lékařské fakultě v Praze několik let imunochemie, poté 20 let jako vědecký pracovník ve fyziologii a dietologii vrcholového sportu. Je autorem desítek vědeckých prací a výzkumných zpráv. Je také autorem většiny produktů řady Laktofit, nejnověji také některých produktů české firmy Aminostar. Konzultant několika firem dovážejících potravinové doplňky.

Nyní kromě výše zmíněného: poradce ve výživě sportovců a v léčebné výživě, přednášky pro Fakulty tělesné výchovy a sportu v Praze a Olomouci a pro soukromé školy, například pro instruktory a majitele fitcenter, dopisovatel magazínů - Svět kulturistiky, Fitness, Zdraví, Peloton, Longevity - Fit pro život, Regenerace, Wellness, Osobní lékař, spolupráce s ČT na pořadu o výživě "Pod pokličkou".