Recenze: Velká kniha posilování

Informace nakladatelství: Kniha je určena výkonnostním i kondičním sportovcům a jejich trenérům, detailně popisuje všechny hlavní aspekty silového tréninku, ať již je jeho cílem nárůst svalové hmoty, nebo rozvoj svalové síly. Jedná se o ucelený tréninkový návod obsahující definice klíčových pojmů a postupů, výběr vhodných tréninkových prostředků, včetně nejnovějších inovací, a používané metody rozvoje jednotlivých svalových skupin.

Dále přináší bohatý výběr tréninkových programů, metod a cviků pro růst svalů i síly a v neposlední řadě obsahuje názorné příklady tréninkových jednotek. Ke každé tréninkové metodě je přehledně doplněna informace o její obtížnosti, o rychlosti, s jakou lze dosáhnout požadovaného cíle a její účinnosti. Všichni zájemci v knize naleznou 255 posilovacích cviků, rozdělených podle jedenácti svalových skupin, včetně popisu jejich správného provedení, což ocení především začátečníci. Zkušeným a pravidelně trénujícím sportovcům může tato publikace pomoci překonat stagnaci ve výkonnosti, případně vyřešit i jiné problémy, které se při silovém tréninku vyskytují.

Knihu můžete zakoupit zde: Velká kniha posilování

Nevýrazně a nudně se tvářící publikace nabízí po bližším prozkoumání ohromné množství informací. Podle popisu knihy od nakladatele jsem čekala cosi jako encyklopedii, pevnou, vázanou knihu, ale když jsem ji poprvé vzala do ruky, přiznám se, že jsem byla poněkud zklamaná. Po prolistování knihy jsem názor pozměnila. Sice bych uvítala pro větší výdrž a kvalitu vazby knihu s tvrdými deskami a vázanou, nicméně chápu, že by se její cena vyšplhala podstatně výš.

Na svých 440 stranách nabízí kniha poměrně dosti vyčerpávající textové informace, které jsem v jiné knize dostupné na českém trhu (myšleno v češtině) dosud nezahlédla. Co poněkud výrazněji bohužel zaostává, je doprovodný obrazový materiál (má ovšem smůlu, že text je tak vyčerpávající - pak je onen rozdíl propastný, u špatné knihy by jej člověk snad ani nepostřehl). K pochopení cviku bývají malé černobílé obrázky cvičence sice dostačující, zachycují však povětšinou pouze jednu z poloh cviku, což informaci pro začátečníky mírně sráží. Srozumitelné přidružené popisky tuto vadu na kráse docela efektivně smývají.

Kniha se snaží o zvětšení přehlednosti prostřednictvím čísel a názvů kapitol v horních pozicích stránky. Při pouhém listování tak jasně vidíte, o kterou kapitolu se jedná, který sval zrovna popisuje apod. Nabízené celé programy cvičení pak sepisuje do přehledných tabulek.

Grada opět potvrdila, že si povětšinou šťastnou rukou vybírá, kterou publikaci vydat a kterou nikoli. Po úvodním obsahu se můžete začíst do úplných základů týkajících se posilování a možností využití strojů. Dozvíte se o více či méně známých a netradičních strojích a náčiních (i vibračních :-), nabídne Vám základní i pokročilé metody rozvoje svalového objemu či síly, ucelené kompletní programy pro dosažení těchto cílů. U objemu i síly je vyčerpávajícím způsobem rozepsáno, jak a proč trénovat nabízenými cestami, různorodé metody manipulující se sériemi, opakováními, odporem apod. Všechny kapitoly knihy uzavírá zásobník cviků.

Již jsem zmiňovala nejvýraznější mínus publikace, které se samozřejmě nejvíce projevuje právě u zásobníku cviků. Zásobník je rozdělen na kapitoly pro jednotlivé svaly, v úvodu každé jsou přehledně shrnuty veškeré popisované cviky dané partie. Jednotlivé cviky jsou při vnějším okraji stránky očíslovány, takže se pak snadno, také díky seznamu v závěru knihy, hledají.

Pozitivně hodnotím, že autoři nezapomněli v závěru přidat ještě slovníček často užívaných pojmů a termínů v kulturistice, vše uzavírá navíc abecední seznam cviků, kde je uvedena jak strana, na níž daný cvik naleznete, ale také číslo cviku.

Celkově velice povedená a přehledná kniha nabitá informacemi pro všechny výkonnostní kategorie, pro začátečníky i pokročilé bažící po ucelených informacích. Na první pohled by kniha v regálu rozhodně nezaujala, takových najdete v obchodech přehršel. Bohužel. To je velký přehmat nakladatele. Stojí však za to do ní nahlédnout a teprve poté rozhodnout, zda stojí za koupi. Publikace po prolistování potvrdí své kvality a hutnost informací, i přesto si myslím, že by zasloužila pevnější vazbu a možná i trochu barevnější provedení. Nakladateli se tak podařilo srazit cenu na překvapivě velice nízkou a přijatelnou úroveň, ve srovnání s jinými zdařilými knihami - např. Anatomie Čihák za 1500,- (nicméně ten je celobarevný, na kvalitnějším papíře a s tvrdými deskami).

• úplný název: Velká kniha posilování
  • autor: Jim Stoppani
  • nakladatelství: Grada