Reklama:
Jen na pár dní: Agrezz 1+1!
Stimulace, napumpování, maximální výkony. Nejprodávanější anabolizér v extrémní akci! Více zde.

Petr Tiepek Bui: Jak připravuji české bikiny šampionky?

13.855 zhlédnutí
Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Osobnosti

Ahoj fanoušci železné hry. Po delší době se Vám hlásím s rozhovorem s českým závodníkem a teď především i trenérem těch nejúspěšnějších bikiny fitness závodnic v Česku. Příprava ženských soutěžící tak, aby přišly v adekvátní formě a zároveň přípravu zakončily bez trvalých negativních následků, to v mém vnímání není nic jednoduchého. Mnoha podzimních závodů jsem se účastnil, ať už to bylo v roli soutěžícího, nebo jen diváka. Většina z nich měla něco společného. Medaile zde sbíraly jako houby po dešti závodnice trenéra Petra Buie. Trochu jsem se ostatních vyptával na tohoto mladého a velmi úspěšného trenéra. Slyšel jsem, že jeho svěřenkyně nejen slaví úspěchy, ale závodění zvládají v dobré zdravotní kondici. Neříkám, že Petrův způsob je jediný správný nebo že je vůbec správný, ale rozhodně jsem chtěl nakouknout pod pokličku toho, jak na to jde jeho tým. A o to, co jsem se dozvěděl, se chci podělit s Vámi. Bavme se o tom, jak to dělat správně a zdravě v diskusi pod článkem, šiřme své know-how, inspirujme, hádejme se. A to všechno proto, abychom poznali více náhledů na šetrnou přípravu závodnic.

Peťo, tebe asi většina čtenářů bude znát jako závodníka. Vždy jsi disponoval solidním množstvím svalové hmoty, až překvapivě velkým vzhledem k tomu, že jsi byl vždy naturální. Jsou mé informace pravdivé?

Děkuju. Ano, naturálně, ale hledal jsem všemožné informace, abych byl naturál a zároveň měl maximální výsledky, tak jako lidé na látkách.

Mohl bys nám připomenout pár svých úspěchů?

Za mě byly mým největší úspěchem mé druhé závody v kulturistice. V kategorii mužů do 90 kg, kde jsem byl druhý, se závodní váhou necelých 60 kg. 59,8 kg, tuším. Nejvíce se mi ale líbila forma na mých posledních závodech, což byl Diamond Cup (kulturistika mužů do 80 kg), kde má váha byla asi 62 kg.

Dnes se však nebudeme věnovat tobě jako závodníkovi, ale rozebereme tvou další oblast zájmu, kterou je příprava především závodnic. Jak se to stalo, že ses dal na tuhle dráhu?

Stalo se to úplnou náhodou, pár slečen si mě všimlo na mých prvních závodech, líbila se jim moje forma a nějakým způsobem jsem si získal jejich důvěru, že o tom asi něco vím, a požádaly mě o pomoc v jejich přípravě. Později jsem pomáhal i kamarádce z fitka a pak už se to rozjelo asi samo. Byl jsem často na závodech, a tak mi začaly psát slečny samy.

Připravoval jsi i závodníka. V čem vidíš u slečen hlavní rozdíl, co se mentálního nastavení týká?

Ano, měl jsem jednoho juniora, já si hodně lidi vybírám. Když cítím z člověka, že není příliš otevřený změnám a možnostem, tak spolupráci ukončím. Mám to štěstí, že mé slečny jsou extrémně, ale extrémně soustředěné na cíl. Nezajímá je, jestli jsou za "divnolidi". Prostě dělají to, o co je požádám. V tréninku dokážou jít za hranici bolesti, až to sám nechápu. Stejně tak v jídle jsou velice disciplinované.

Představ nám svůj aktuální tým a jejich úspěchy.

Loňskou podzimní sezónu jsem chystal čtyři slečny a tři vyhrály většinou první tři místa. První soutěžící byla Tereza Vymětalíková (@fit.tes) - i když byla jednou z nejpřipravenějších závodnic, tak se mi bohužel nepodařilo naučit ji roztáhnout záda a při své výšce se ve své kategorii ztrácela tvarově, nikoli však připraveností. Další byla Markéta Martinásková (@marketa_martinaskova). Stříbrné místo na Partner Cupu, dvakrát bronz na GP Brno, čtvrtá na GP PEPA Opava, první na Beautiful and Strong. Třetí Tereza Kovaříková (@fit.biki.terulle) získala stříbrné místo na Partner Cup, dvojnásobné stříbro na GP Brno, zlato a stříbro na GP PEPA Opava, absolutní vítězka na Beautiful and Strong, zlatá a stříbrná na BFC Cupu. A nakonec Sára Hrubá (@hrubasara). Ta vybojovala stříbro na Partner Cup, dvakrát zlatá a k tomu absolutní vítězství na GP Brno, stříbro a bronz na GP PEPA Opava, čtvrté místo na Beautiful and Strong a opět zlatá na BFC Cupu.

Je toho opravdu hodně a moc doufám, že jsem na nic nezapomněl. Jsou to výjimeční lidé, neuvěřitelně skromné a pokorné osobnosti. Závody jsou pro ně třešničkou na dortu, hlavní je pro ně se neustále posouvat.

Jak takový nácvik roztahování zad, který jsi zmiňoval, vypadá?

Špatně se mi to vysvětluje takhle psanou formou. Nejlépe však funguje přímá ukázka na někom, kdo ta záda umí roztáhnout. Vždy mám k ruce někoho, kdo to sám umí, a na ní to předvedu.

Máš nějaké zásady, co se týče diety závodnic?

Neutahovat jídlo, pokud to není nezbytně nutné. Mnoho trenérů sníží jídlo jedné závodnici a automaticky utahuje i dalším, přestože ty rýsují skvěle na vyšších hodnotách. Hlavní zásadou je pro mě mít připravený jídelníček ihned po závodech. Rozjet metabolismus, ale nenabrat příliš mnoho tuků, slečny to špatně snášejí.

Vnímám přípravu závodnic jako rizikovější. Mám pocit, že se tam toho dá více zkazit. Co všechno hlídáte?

Snažím se u slečen držet co nejvyšší množství tuků, jak jen to je možné. Zaměřuji se na suplementaci, která má vliv na zlepšení hladiny hormonů. Dále dávám velký důraz na pravidelnou regeneraci! Sleduji, zda nejsou slečny už příliš psychicky nebo fyzicky přetrénované. V takovém případě přikážu dva až tři dny odpočinku.

Jakou suplementaci a bylinky na zmíněné hormony používáte?

Uvedu tribulus a ono je toho trošku víc, ale rád bych si to nechal určité informace pro mé lidi. Z bylin uvedu macu.

Další odlišností je menstruační cyklus. K tomu asi spoustu mužských trenérů nemá znalosti. Jak k tomu přistupujete a jak to ovlivní ženské tělo v dietě?

Jak jsem psal, snažím se udržet správné tuky co nejdéle a co nejvýše to jde. Hlavně omega 3. Nebudu lhát, většina slečen ztrácí menstruaci měsíc před závody, ale přibližně do dvou měsíců od závodů menstruaci dostanou.

Jak by se po ztrátě menstruace mělo postupovat?

Tohle je hodně individuální. Musí se snížit fyzický stres, přidat suplementy, bylinky a hlavně dostatečné množství zdravých tuků (nebavím se tu o arašídovém másle).

Jak se taková pomyslná hranice minimálního množství tuků určuje? Slyšel jsem o orientačním množství jednoho gramu na kilo tělesné hmotnosti.

Dřív jsem se tu hodnotu snažil mít na 70 % odhadované soutěžní váhy (tzn. pro soutěžící, která jde na pódium s padesáti kily, to bude 35 g tuku), ale je to hloupost. Závodění je extrémní a má to svá velká rizika. Já se snažím ta rizika snížit na krátkou dobu. U někoho tuky nemusím postupně snižovat. U někoho naopak tělo nespolupracuje a musím to snížit, ale určitě ne dva měsíce před závody. Bavíme se tu o posledních dvaceti dnech.

Uveď prosím příklady zdravých tuků, které upřednostňujete.

Za mě hlavně omega 3 a nerafinovaný kokosový olej.

Započítáváte sacharidy ze zeleniny do denního příjmu? Popřípadě upravujete množství?

Ne, určitě ne. Zeleninu nezapočítávám a nevážím. Když se mě na to někdo zeptá, tak vždy zakazuji vážit si i zeleninu.

Jak by vůbec měla vypadat konstituce bikiny z tvého pohledu? Zdá se mi, že trendy už úplně opustily to, co mi na té kategorii imponovalo. Od sportovní přiměřeně osvalené postavy jsme se dostali do extrémní podoby. U tvých děvčat však vidím skvělou formu, přesto však stále ženské ladné tvary s adekvátním osvalením.

Děkujeme. (úsměv) Má představa bikiny jsou přesně moje slečny (smích) - lehce osvalená, symetrická, jemná, ladná, usměvavá.

Kdybys mi měl uvést jeden ideální prototyp závodnice, kdo by to byl?

Terezka Zendulková, ale každý porotce i divák má jiné představy o dokonalé bikince.

Jaké množství pohybových aktivit je podle tebe pro ženské tělo ještě únosné?

Lidské tělo dokáže vydržet téměř všechno, když to hlava chce. Myslím si, že když chce člověk dělat něco pořádně, tak nejde dělat víc sportů. Snažím se holkám radit ohledně regenerace. Co tělu člověk vezme během závěru přípravy, musí tělu i vrátit po přípravě.

Jak přistupujete k objemové fázi? Předpokládám, že se snažíš slečny rozjíst (dostat se na vyšší množství kalorií) při stále koukatelné formě.

Přesně tak, snažím se je rozjíst. Víc a víc až do takového množství, aby dokázaly přijmout své tělo a zároveň neměly každodenní hlad. Měsíc a půl před startem diety se snažím je rozjíst ještě víc, přestože už se ve svém těle necítí příliš komfortně.

Jak to řešíte s pózingem? Počítám, že ladné přechody ti asi úplně vlastní nejsou. Pomáháš jim i s tímto aspektem přípravy nebo to necháš na nich, popřípadě na ženských kolegyních?

Ano, přechody je moc učit neumím. Co se týká základních póz, tak to už si lehce troufám radit a poupravovat. Dříve jsem jim doporučil pár závodnic, které to umí více než dobře. Momentálně je mou pravou rukou Terezka Kovaříková. Myslím si, že umí pózing na výbornou a je velmi poctivá. Snaží se předat lidem víc, než očekávají.

Jaké nejčastější chyby u pózingu vidíš?

Asi bych zmínil to, že holky pózují příliš tvrdě, působí pak roboticky nebo se snaží za každou cenu přebrat pózing jiné profi závodnice, ke které vzhlíží, ale povahově a rysově jsou hodně odlišné.

Viděl jsem tě v trenérské pozici na závodech a ty to hodně emotivně prožíváš, což mi imponuje. Vnímám vás tak, že hodně dáte na týmové pojetí a vzájemně si přejete, přestože tvé závodnice jsou často ve stejné kategorii. Jaké jsou obecně vztahy mezi děvčaty na závodech?

Ano, já s těmi lidmi (dětmi) jsem dennodenně v kontaktu. Vím o nich, co kdy a kde dělají. Řeším s nimi téměř každý problém, i když se netýká přípravy, a i já se jim mohu svěřovat s maličkostmi. Jsem vděčný za maličkosti, což dělá přípravu jednodušší. Než si stěžovat na to, jak je příprava těžká, tak se soustředíme na ty dobré stránky. Vztahy mezi děvčaty jsou skvělé. Jsou přející a umějí uznat cizí formu. Každá z nich do toho dává maximum, a jak rozhodne porota, je věc druhá. Ony mají svědomí čisté, protože udělaly maximum možného.

Vím, že jsi pracoval v obchodě se suplementy a tam jsi teď skončil. Budeš se tedy naplno věnovat trenéřině?

Ano, přesně tak, už dlouho přemýšlím nad trénováním běžných lidí, ale já jsem extrém. Bojím se, že lidi, kteří to nemyslí vážně s cvičením, mě nepochopí, co se stravy týká. Ale věřím, že se ke mně nebudou hlásit zrovna začátečníci, ale spíše lidé, kteří už nějaký rok cvičí a chtějí se posunout ještě o něco dál.

Je něco, co bys rád vzkázal našim čtenářkám, čtenářům a budoucí závodnicím? Popřípadě někomu poděkoval?

Děkuji všem, kteří jste si to dočetli až do konce. Budoucím závodníkům a závodnicím bych rád vzkázal, aby si vybírali trenéra podle vědomostí, přístupu, a ne podle množství fanoušků na Instagramu. Pokud máte ve fitku jediného trenéra, tak se klidně koukněte i v jiných tělocvičnách nebo vzdálenějších městech. Vaše zdraví Vám za to doopravdy poděkuje. Všem dobrým lidem přeji, ať se jim daří.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Supertelo.cz, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 03222543 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2022 Supertelo.cz, s. r. o. • Copyright © 2001-2022 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie