Reklama:

Jak zhubnout a netrápit se - základní pravidla a tipy

3.143 zhlédnutí
Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Začátečníci

Jste ve světě zdravého životního stylu noví a rádi byste shodili nějaké to kilo? Stále ještě hledáte tu nejlepší dietu a už si skutečně nevíte rady? Internet je plný těch "zaručeně nejúčinnějších" diet, problém je ale v tom, že pokaždé je za ni považovaná úplně jiná forma stravování. Kdo se v tom má tedy vyznat a jaká je tedy opravdu ta nejlépe fungující? Nejspíš Vás teď zklamu, ale pravdou je, že to se nedá říct o žádné a zároveň i o většině z nich. Každé tělo je jiné a každému také bude vyhovovat něco úplně jiného, proto je třeba najít si svou cestu, která bude nejlepší právě pro Vás.

Jestli i Vy pořád tápete a hledáte pro sebe tu pravou cestu, v tomto článku se Vám pokusím dát nějaké užitečné rady a tipy, jak si vytvořit zdravý vztah k jídlu, netrápit se nesmyslnými dietami, a přesto se stále přibližovat svému cíli. Začneme takovými základními pravidly, o kterých jste určitě už někdy slyšeli a bez kterých se Vám jen těžko povede shodit přebytečná kila.

Kalorický deficit

Tohle pro Vás nejspíš nebude nová informace, ale kalorický deficit je zkrátka alfa a omega hubnutí. To znamená, že musíte mít větší energetický výdej než příjem. Ať se jedná o jakoukoliv dietu, bez kalorického deficitu nebude fungovat žádná. To samozřejmě neznamená, že musíte jíst k snídani okurku, k obědu rajče a k večeři vodu z vodovodu. V první řadě je dobré znát hodnotu svého bazálního metabolismu. Na internetu najdete spoustu kalkulaček, které Vám s výpočtem pomohou. Tahle hodnota Vám alespoň trochu přiblíží, kolik Vaše tělo potřebuje pouze na přežití, jen na to, aby fungovalo, jak má (velmi zjednodušeně řečeno). Vždycky byste však měli přijímat kalorií více v závislosti na tom, jak moc vedete aktivní život, jak často a jak intenzivně sportujete. Samozřejmě je to velmi orientační číslo, žádná kalkulačka na internetu nám toto nedokáže spočítat spolehlivě. Berte to spíše jako jakýsi odrazový můstek, pokud jste doteď neměli představu, kolik čeho sníst. Nikdo Vám nemůže dát jasné číslo, které Vám bude stoprocentně vyhovovat. Zkoušejte, buďte trpěliví a i Vy zaručeně najdete svůj ideální kalorický příjem, při kterém se budete dobře cítit a zároveň Vás bude neustále přibližovat k Vašemu cíli.

Dostatek bílkovin

Tohle "pravidlo" jste taky nejspíš už zaregistrovali. Vždy je však důležité přijímat dostatečné množství bílkovin, a tak to tu musím také zmínit. Opakování je přece matka moudrosti. Většina studií se shoduje na příjmu 1,8 g bílkovin na kilogram hmotnosti. U žen to však může být i méně, kolem 1,6 g. Toto platí spíše pro rekreační sportovce.

Výše zmíněná pravidla jsou takové základy každé funkční diety. Samozřejmě je třeba dbát i na ostatní zásady, jako je pitný režim, přijímat dostatek vlákniny nebo pravidelný pohyb. O těch ale dnešní článek není. Teď se podíváme spíše na ty tipy, které by Vám mohli pomoci přestat o hubnutí a dietách přemýšlet jako o nutném zlu na cestě k Vaší vysněné postavě. Jsou to převážně moje postřehy, které mi přijdou důležité a které velmi pomohly i mně přemýšlet o stravě trochu jinak. Naučme se jídlo brát prostě jen jako jídlo.

1. Neberte to tak vážně

Jídlo pro Vás rozhodně nemá být jakýsi strašák, ve kterém vidíte pouze kalorie. Když sníte něco, co zrovna nezapadá do zdravého jídelníčku, rozhodně byste se neměli cítit provinile. Na jídlo se máte těšit, umět si ho vychutnat a rozhodně ne se jím stresovat. Je to o tom, jak k tomu budete přistupovat a jak si vztah k jídlu nastavíte v hlavě. Věřte mi, mluvím z vlastní zkušenosti. Také jsem v tom dlouho tápala a také mi dlouho trvalo tohle opravdu pochopit. Vyzkoušela jsem různé jídelníčky na míru, a i když třeba i fungovaly, jak měly, tak jsem si jídlo neužívala, brala ho spíše jako nutnost k tomu, abych vypadala tak, jak bych chtěla, a jen se těšila na tzv. cheat days (ty v dnešní době asi ani představovat nemusím). Teď už vím, že jsou i mnohem lepší a příjemnější způsoby, jak se držet neustále fit, jídlo si užívat, nemít potřebu se přejídat, ale ani si jídlo odpírat.

2. Jde to i chutně

Pokud si pořád ještě myslíte, že jestli chcete zhubnout, musíte se vzdát veškerého dobrého jídla, jste na omylu. Tedy samozřejmě záleží také na tom, co považujete za dobré jídlo. Pro mě je dobré jídlo takové, které mi chutná, nasytí mě a cítím se po něm dobře. Zkrátka to zdravé. To ovšem neznamená, že si občas ráda nedám burger s hranolky nebo zákusek ke kávě. Někdy klidně i dva. Jestli je ale pro Vás dobré jídlo pouze svíčková se šesti a smažené řízky, tak tudy cesta asi nepovede. Zkuste to jinak a možná budete překvapeni, jak chutné může zdravé jídlo být.

3. Hlavně nemějte výčitky!

Zkuste se mít trochu rádi a nevyčítejte si takové blbosti, jako je jídlo. Je naprosto běžné si občas vychutnat něco nezdravého, klidně i pořádně kalorického. Je to naprosto v pořádku, tak se tím nestresujte, vychutnejte si to a pak zase dopřejte tělu něco hodnotnějšího. Už jen to, že si to nebudete zakazovat a budete vědět, že kdykoliv chcete si můžete dát třeba borůvkové knedlíky nebo vepřo knedlo zelo bez jakýchkoliv výčitek, Vás přirozeně přiměje k tomu, že je vlastně ani nebudete chtít. Nebo alespoň rozhodně ne denně. Mějte jídelníček vyvážený, a když si občas vychutnáte například nějakou naši českou klasiku, věřte mi, že se vůbec nic nestane. Hlavní je se tím nestresovat. Jak jsem již zmínila výše, neberte to tak vážně.

3. Začněte malými krůčky

"Tak, teď si pořádně užiju víkend, sním všechno, na co přijdu, a od pondělí začínám s dietou!" Věřím, že hodně z nás už tuhle větu buď od někoho slyšelo, nebo ji sami řeklo. Na pondělí si připravíte krabičky s jídlem a jste odhodláni hubnout! Většině lidí tohle však vydrží tak týden, někomu možná i měsíc, ale stejně se akorát trápí a odpočítávají dny, než přijde další cheat day. O tom to ale přece není. Neříkejte si, odkdy začnete, začněte hned teď, pomalu a bez extrémů a bez změny celého životního stylu ze dne na den. Začněte například tím, že místo jogurtu plného cukru si radši budete kupovat ten řecký, který je plný bílkovin. Místo rohlíku s paštikou zvolte žitné pečivo s kvalitní šunkou a tak dále. Postupně Vám to bude připadat normální a ani se nebudete stačit divit, jak Vám jde váha dolů, aniž byste jakkoliv trpěli a byli "otrokem" jídla.

4. Vykašlete se na všechny extrémy, alespoň ze začátku

Ze začátku je nejdůležitější najít svůj dlouhodobě udržitelný styl stravování, u kterého vydržíte, který Vám bude pohodlný a u kterého se nebudete nijak trápit. Jakmile nebudete mít potřebu jakýchkoliv cheat days, budete se cítit dobře, nebudete si odpírat to, na co máte chuť, a přesto se budete stále posouvat ke svému cíli, máte v podstatě vyhráno. Podle mého až potom, co budete mít stravu takto v malíčku, můžete vyzkoušet například oblíbenou ketodietu, přerušované půsty nebo jakýkoliv jiný přísnější styl stravování. Nemůžete ale skočit do vody, když zatím neumíte plavat.

Vybudovat si zdravý vztah k jídlu rozhodně není sprint, ale běh na dlouhou trať. Určitě Vám nepůjde hned nemít výčitky a nepůjde ze dne na den změnit celý svůj životní styl. Jděte na to postupně, s nadšením, dělejte to tak, aby Vás to bavilo, aby Vám jídlo chutnalo, a tělo Vám to vrátí. To Vám garantuji. :-)


Rychlé ovesné sušenky

Jako bonus jsem si pro Vás připravila rychlý recept na zdravé ovesné sušenky, které si doma zvládnete připravit během několika minut.

Ingredience:

  • cca 300 g ovesných vloček
  • 2 jablka
  • 2 kelímky řeckého jogurtu
  • med, sirup či jiné sladidlo
  • skořice
  • ořechy, rozinky nebo cokoli, co máte rádi

Postup:

Nejprve smícháme vločky, řecký jogurt, skořici a případně i med či sladidlo a necháme odstát. Mezitím si nastrouháme jablka, přidáme med, skořici, rozinky a ořechy. Poté směs s jablky vmícháme k vločkám a tvarujeme sušenky. Pečeme asi 15 minut na 180 stupňů.



Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 99 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2021 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2021 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra