Reklama:

Je čas vyvětrat

3.523 zhlédnutí
Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Ostatní

S chladným ročním obdobím přichází i jeden takový nešvar, a to sice nedostatek čerstvého vzduchu v posilovnách. Jakmile totiž venkovní teplota klesne na 5,5 stupňů během dne, okamžitě se (jak je v naší republice zvykem) rozpálí všechny radiátory naplno a utěsní se všechna okna, která se neodváží otevřít ani ten nejsilnější návštěvník posilovny. Tento problém se týká hlavně menších posiloven, kde se v určitou dobu sejde více cvičenců, a ve výsledku máme přetopenou, nepříliš voňavou místnost s orosenými okny. Ideální prostředí pro množení patogenních mikroorganismů a štamgastů se dvěma mikinami, kteří (byť sami sebe v zrcadle vidí jako nezničitelného Hulka, warriora, vikinga či beasta) mají fobii ze zimy a venkovního vzduchu.

Jaký má nevětrané prostředí dopad na výkon?

Většina budov je dnes vybavena okny, která izolují venkovní hluk a brání tepelným ztrátám. Zároveň však dochází k omezení proudění čerstvého vzduchu. Asi to znáte, jak celý den zíváte v práci, zavírají se vám oči a do ničeho se vám nechce. Náhle, když skončíte a vyjdete ven, cítíte ten příliv energie. Může to být dáno právě nedostatkem čerstvého vzduchu (resp. zvýšenou koncentrací oxidu uhličitého), což mimo aktuální únavy a snížení výkonnosti vede z dlouhodobého hlediska ke zdravotním problémům.1

Pravděpodobně nikdo z nás nechce usínat na tréninku. Když už se dostanu do fitka, tak ať to za něco stojí, ne? Z dostupných studií se asi nedozvíme, jaký přesně má nevětrané prostředí dopad na maximálku v bench-pressu, ale zato můžeme zjistit, jaký vliv má na studenty ve třídách. A to samozřejmě negativní.2 Dokazuje to fakt, že při dostatečném přísunu čerstvého vzduchu se zlepšily výsledky studentů až o 15 %.3

Čerstvý vzduch i na noc

Dostatek čerstvého vzduchu je potřeba i během noci. Studie4 porovnávala dvě skupiny probandů (jedna skupina spala se zavřeným, druhá s otevřeným oknem) a měřila jejich kvalitu spánku a mentální výkonnost v následujícím dni. Autoři studie dochází k závěru, že při zavřených oknech během noci výrazně stoupá koncentrace oxidu uhličitého a tím je znehodnocena kvalita spánku. Ti, kteří spali v nevětraných místnostech, následující den vykazovali zhoršení mentální výkonnosti a pozornosti, byli ospalejší a cítili se celkově hůře. Autoři však podotýkají, že pro nejlepší produktivitu v následujícím dni je pro spánek potřeba zajistit i dostatečně tiché, temné a chladné prostředí ložnice s optimální vlhkostí vzduchu.

Postavte se chladu čelem

Nejlepší způsob, jak zlepšit svou toleranci vůči nepříznivému počasí, je postupným vystavováním se chladu. Začněte například saunováním, pokračujte ranní ledovou sprchou, krátkou procházkou v chladném počasí bez bundy a končete třeba válením se ve sněhu. Z krátkodobého hlediska dochází k celkovému pocitu blaženosti a v dlouhodobém horizontu se můžete těšit z lepší otužilosti a menší náchylnosti k onemocnění. Podstatné je však jedno velmi důležité pravidlo. Před ani po ochlazující proceduře Vám nesmí být zima! Nejprve je potřeba se zahřát prohloubeným dýcháním a (například) několika dřepy.

V posilovně pak sundejte mikinu, jakmile se během rozcvičky dostatečně prohřejete. Pokud si ji necháte i po prvotním zahřátí, dostáváte se do koloběhu pocení se a tím i zvýšené citlivosti na chlad. Navíc pak jako bonus budete i spalovat více kalorií (doporučuji přečíst tento článek, zvláště pokud bydlíte ve věčně přetopeném panelákovém bytě).

Shrnutí

Nebojte se chladu ani venkovního vzduchu. Naopak je berte jako jedinečnou možnost dát organismu podnět k adaptaci a spálit více kalorií. Čím více času budete v přetopeném a nevětraném prostředí trávit, tím spíše budete náchylnější na teplotní výkyvy a pak skutečně bude stačit, když se trochu zapotíte, "ofoukne" vás a budete nemocní. Dýcháním venkovního chladného vzduchu nejenže okamžitě zlepšíte svou mentální i fyzickou výkonnost, ale budete se i celkově cítit lépe a předcházet zdravotním problémům do budoucna.


Použité zdroje:
1. Vehviläinen, Tommi, Harri Lindholm, Hannu Rintamäki, Rauno Pääkönen, Ari Hirvonen, Olli Niemi a Juha Vinha. High indoor CO 2 concentrations in an office environment increases the transcutaneous CO 2 level and sleepiness during cognitive work. Journal of Occupational and Environmental Hygiene [online]. 2016, 13(1), 19-29 [cit. 2019-09-20]. DOI: 10.1080/15459624.2015.1076160. ISSN 1545-9624. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15459624.2015.1076160
2. Petersen, S., K. L. Jensen, A. L. S. Pedersen a H. S. Rasmussen. The effect of increased classroom ventilation rate indicated by reduced CO 2 concentration on the performance of schoolwork by children. Indoor Air [online]. 2016, 26(3), 366-379 [cit. 2019-09-20]. DOI: 10.1111/ina.12210. ISSN 09056947. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/ina.12210
3. Fisk, W. J. The ventilation problem in schools: literature review. Indoor Air [online]. 2017, 27(6), 1039-1051 [cit. 2019-09-20]. DOI: 10.1111/ina.12403. ISSN 09056947. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/ina.12403
4. Strømtejsen, P., D. Zukowska, P. Wargocki a D. P. WYON. The effects of bedroom air quality on sleep and next day performance. Indoor Air [online]. 2016, 26(5), 679-686 [cit. 2019-09-20]. DOI: 10.1111/ina.12254. ISSN 0905-6947. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ina.12254


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2020 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2020 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra