Reklama:

Vážně nevážně: Umře dříve hlady tlusťoch, nebo hubeňour?

5.922 zhlédnutí
Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Ostatní

Upozornění: Článek si neklade za cíl prozkoumat a zohlednit všechny aspekty a děje
při hladovění, chce jen poskytnout velmi hrubý a odlehčený náhled, jak by různé typy lidí
mohly odolávat. Nejedná se o vědeckou studii ani o citace vědeckých výzkumů.
Nesnažte se závěry článku otestovat na sobě, na svých blízkých ani na cizích lidech!

Určitě jste zvídaví a už mnohokrát Vás napadla následující otázka. Kdo by umřel hlady dříve? Hubeňour, nebo tlusťoch? Zapeklitá otázka. Tak ji zkusím trošku "odpeklit".

Krátká verze

Většinu Vašich energetických potřeb pokryje v těle uložený tuk, ale úplné vyhladovění bývá fatální za 8 až 12 týdnů, a to bez ohledu na Vaši počáteční váhu.

Delší verze

Za takové dva dny od posledního jídla Vaše tělo spotřebuje všechen uložený glykogen z jater a svalů. O většinu energetických nároků se pak postará energie z Vašich tukových zásob, ale mozek a krvinky pro svou práci potřebují glukózu nebo ketony, které tělo z tukových zásob nezíská. K tomu, aby se mozek a krvinky nakrmily (krvinky se totiž staví z bílkovin), se musí začít přetvářet na energii svaly.

I když máte dost tukových zásob, tak Vám to moc nepomůže, pokud nemáte dostatek svalů, které by mohly živit mozek a životně důležité orgány (jako třeba i srdce, které by zesláblo natolik, že by se mohlo zastavit). Z tohoto důvodu je lékařsky považován za život ohrožující úbytek váhy větší než 40 % tělesné hmotnosti, a to bez ohledu na počáteční hmotnost.

Vyhladovění je běžně smrtelné po nějakých 8 až 12 týdnech. Nicméně pokud budete mít alespoň nějaký kalorický příjem, který bude pocházet převážně z bílkovin, přežijete daleko déle, protože hlavní část energetických potřeb bude pokrývat metabolizace tělesného tuku a to nejdůležitější pofrčí na dodané bílkoviny.

Kdo tedy vydrží déle? Hubeňour, nebo tlusťoch? O tom rozhodne množství svalů, tuků a vlastně celková váha. Pozval jsem si pár anonymních figurantů. Průměr v optimálu jsou zástupci průměrné populace s optimální skladbou těla (takové hruško-jablko), nadváha je jasná a fitnessáci také.

Modeloví trosečníci
průměr v optimálu nadváha fitnessáci
muž žena muž žena muž žena
váha 83,6 kg 69,2 kg 100,0 kg 86,0 kg 85,0 kg 60,0 kg
váha svalstva 31,8 kg 20,8 kg 35,0 kg 24,1 kg 35,7 kg 20,4 kg
váha tuku 12,8 kg 15,9 kg 28,0 kg 30,1 kg 7,7 kg 7,2 kg
40 % celkové váhy 33,4 kg 27,7 kg 40,0 kg 34,4 kg 34,0 kg 24,0 kg

Všichni musí přežít z 40 % své váhy. V té jsou zastoupeny svaly i tuk. Tuku se bude spotřebovávat nejvíce. Dokud bude nějaký tuk, tak se svaly budou trávit málo, ale jakmile dojde tuk, tak se pojede na svaly.

Teď se koukneme na naše figuranty. Musí "utratit" 40 % své tělesné váhy. Dokud je v zásobě tuk, tak se ze svalů odkrojí jen málo. Jen to, co stačí mozku a těm pár orgánům (záleží tedy na tom, jak moc bude člověk ten mozek používat). To bude dejme tomu tak 15 % z těch 40 %. A zbylých 85 % bude všechno z tuku. Teoreticky by měli 40 % své váhy ztratit hladověním během 8 až 12 týdnů (cca 9 až 13 kg za týden).

Kolik jim zbude svalů, když odečteme všechen tuk, prvotní výživu pro mozek a zbytek ze svalů do 40 %?

Modeloví trosečníci po hladovce
průměr v optimálu nadváha fitnessáci
muž žena muž žena muž žena
váha na začátku 83,6 kg 69,2 kg 100,0 kg 86,0 kg 85,0 kg 60,0 kg
zbylé množství svalstva 11,1 kg 9,0 kg 16,0 kg 15,5 kg 16,2 kg 7,2 kg

Teď už je to bohužel jednoduché. Jako poslední zůstane naživu ten, komu zbylo více svalstva. Jsou to jejich poslední zbytky energie. A ať koukám, jak koukám, tak nejlépe je na tom fitnessák, v těsném závěsu jsou ti s nadváhou (paní dokonce ještě zbylo kilo tuku), pak průměrňáci a nejhůř je na tom fitnessačka. Lze v tom vlastně spatřit i evoluční záměry.

Ano, nebral jsem v potaz ani bazální metabolismus, ani jejich aktivity během hladovění, ani genetiku, ani věk, ani to, jestli někdo z nich umí meditovat nebo trpí průjmy. A je možné, že provozní náklady konzumentů bílkovin jsou větší než 15 % (až do spotřeby 27 % by výsledky dopadly stejně), ale exaktní vědu nechám na těch odbornějších z Vás.

Takže pokud ztroskotáte na opuštěném ostrově, tak bude prioritou nalezení alespoň nějaké té bílkoviny. Tím se Vám prodlouží doba přežití a s tím souvisí i větší šance na Vaši záchranu. Blíží se léto, doba dovolených. Cestování s pikslou proteinu se tedy vyplatí.



Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

01.06.16:00xroll - Poslouchej příteli. Jestli je ti víc než 12 let, vážně by ..
30.05.21:52Blaster - Vidno, ze sa `vyznas`..... Ja som absolvoval 10 dnovu klas..
30.05.17:43xroll - Při hladovění tělo nejdříve odbourá svalovou hmotu, až na ..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 15 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra