Reklama:
908 g proteinové náhrady stravy ZDARMA
Moderní varianta instantní náhrady stravy nyní v extra výhodné akci! Více zde.

Červená řepa - přírodní NO suplement

8.337 zhlédnutí
Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Výživa

Konzumace šťávy z červené řepy se v poslední době stala mezi sportovci populární díky vysokému obsahu dusičnanů, které se v těle metabolizují na oxid dusnatý (NO). Oxid dusnatý je známý svými podpůrnými účinky na sportovní výkon díky zvýšenému prokrvení svalů, jejich efektivnějšímu zásobení kyslíkem a lepšímu přísunu živin do svalových buněk.

Červená řepa obsahuje přibližně 25 % dusičnanů, ale není ani zdaleka nejlepším zdrojem dusičnanů. Na dusičnany je bohatá i další zelenina - špenát, rukola, řeřicha, salát, celer a ředkvička (více než 250 mg NO3- na 100 g), ale červená řepa se stala největším favoritem díky svým chuťovým vlastnostem.

Účinné látky v červené řepě:

  • anorganické dusičnany (NO3-), které jsou považovány za hlavní bioaktivní složku s prospěšnými účinky na kardiovaskulární systém a zlepšování sportovního výkonu
  • betalainy - přírodní pigmenty, mezi které patří hlavně betanin a vulgaxantin

Metabolismus dusičnanů v těle

NO (oxid dusnatý) se syntetizuje endogenně v organismu, může vznikat oxidací aminokyseliny argininu, ale také neenzymaticky pomocí postupné redukce dusičnanů přijatých potravou. NO3- ze stravy jsou redukovány symbiotickými bakteriemi na dorsální straně jazyka na NO2- (nitrity, dusitany). Tuto redukci podporují především anaerobní bakterie Veillonella, Actinomyces, Rothia a Prevotella. Další přeměna NO2- probíhá v žaludku a střevě, kde se NO2- neenzymaticky redukuje na NO. NO se následně vstřebává do krevního oběhu. 20 - 25 % NO3- je zpětně vstřebáváno z krevního řečiště a koncentrováno ve slinných žlázách pro účely opětovného bakteriálního rozkladu. NO má krátký poločas rozpadu (1 - 2 ms) a poté se rozpadá působením hemoglobinu nebo putuje do hladké svaloviny. Ve svalovině se váže na guanylátcyklázu, která aktivuje produkci cGMP. cGMP poté aktivuje proteinovou kinázu G, která ovlivňuje relaxaci hladké svaloviny třemi způsoby:

  • aktivací K+ (hyperpolarizace)
  • snížením koncentrace Ca2+ v buňkách
  • aktivací myosin-fosfatázy

Zdroj: https://www.mdpi.com/2218-273X/8/4/134/htm

Účinek NO na krevní tlak

Dnešní vědecký zájem o NO se soustředí především na kardiovaskulární systém - regulaci krevního tlaku. Zvýšená koncentrace NO v krevním řečišti podporuje vazodilataci (rozšiřování cév), snižuje viskozitu krve, zlepšuje perfúzi a výměnu krevních plynů. Tyto vazodilatační účinky NO mají obrovský potenciál při prevenci a léčbě vysokého krevního tlaku. Pokles krevního tlaku byl sledován jak u systolického, tak diastolického krevního tlaku, a to u zdravých osob i osob se zvýšeným kardiovaskulárním rizikem. Šťáva z červené řepy je dnes využívána jako přírodní lék na snižování krevního tlaku. Nicméně, stále více se diskutuje o tom, zda je hypotenzní účinek červené řepy způsoben skutečně NO3-, nebo ostatními bioaktivními složkami přítomnými v červené řepě - betalainy a polyfenoly. Podle některých studií totiž nebyly sledovány výraznější změny v poklesu krevního tlaku při konzumaci šťávy bohaté na dusičnany ve srovnání s konzumací šťávy chudé na dusičnany.

Účinek NO na sportovní výkon

NO rozšiřuje cévy a umožňuje lepší přísun kyslíku i živin do tkání, kde je potřeba. Mezi další účinky NO patří snižování spotřeby kyslíku pro resyntézu ATP a snižování spotřeby ATP pro svalovou kontrakci. Zvýšené prokrvení vede také k rychlejšímu odplavování odpadních produktů metabolismu a tím i k rychlejší regeneraci a pravděpodobně k menším svalovým bolestem po tréninku. V kosterní svalovině NO navíc snižuje produkci oxidativních stresorů. Pozitivní účinek NO vznikajícího z potravinových dusičnanů byl zaznamenán především u vytrvalostních aktivit, ale na výkon o maximálním zatížení tak značné účinky nebyly sledovány.

Ve studii, kde byla podávána 11 rekreačním sportovcům jednorázová dávka šťávy z červené řepy (200 g pečené červené řepy s obsahem 500 mg dusičnanů), došlo k vylepšení času v 5km běhu oproti kontrolní skupině, které byla podána brusinková šťáva jako placebo.1 V jiné studii vedlo akutní požití 500 ml šťávy z červené řepy 150 minut před zátěží ke zlepšení výkonu u cyklistů o 2,8 % v prvních 4 km a o 2,7 % celkově.2 Suplementace šťávou z červené řepy v dávce nižší než 140 ml se neprojevila z hlediska zlepšení výkonu jako efektivní.3

Má červená řepa i negativa?

Samozřejmě, že ano, ono se dá najít na všem něco negativního. Konzumace červené řepy vede k poklesu krevního tlaku a u osob s nižším krevním tlakem (většina zdravých sportovců má přirozeně nižší tlak) může vést až k hypotenzi. Některé studie také poukazují na to, že nadměrná spotřeba červené řepy vede k akumulaci mědi, železa, hořčíku, manganu, fosforu a zinku v játrech. Výzkum však probíhal na laboratorních krysách a dlouhodobý účinek červené řepy na lidský organismus je předmětem dalšího bádání a pravděpodobně bude minimální.4 Snad nejčastějším vedlejším účinkem pravidelného pojídání červené řepy je růžové zbarvení moči, které ale samo o sobě není příznakem žádné vážné choroby. Pozitiva konzumace červené řepy zatím převažují nad negativy, a proto se nebojte řepu zařadit do svého jídelníčku. Červenou řepu můžete zpracovat jako smoothie, šťávu nebo ji upéct na tenké plátky (chipsy) - podle dostupných zdrojů pečení nesnižuje obsah dusičnanů.

Shrnutí

Suplementace šťávou z červené řepy může být snadným, dostupným a bezpečným způsobem prevence vysokého krevního tlaku a zlepšování výkonu především aerobního charakteru. Zároveň je potřeba si uvědomit, že pozitivní efekt tohoto přírodního suplementu může být ovlivněn řadou faktorů, mezi které patří tělesná konstituce, věk a celkový životní styl. Žádná potravina není sama o sobě zázrak a bez plnohodnotného jídelníčku a pravidelného pohybu to neočekávejte ani od šťávy z červené řepy. Přesto je její konzumace zdravá, energizující a mohu ji jen doporučit.


Použité zdroje:
1. Murphy, M., et al. Whole beetroot consumption acutely improves running performance. J Acad Nutr Diet. (2012)
2. Lansley, KE, et al. Acute dietary nitrate supplementation improves cycling time trial performance. Med Sci Sports Exerc. (2011)
3. Cermak, NM, et al. No improvement in endurance performance after a single dose of beetroot juice. Int J Sport Nutr Exerc Metab. (2012)
4. Blázovics, A., et al. Extreme consumption of Beta vulgaris var. rubra can cause metal ion accumulation in the liver. Acta Biol Hung. (2007)
5. Bondonno, C.P., et al. Absence of an effect of high nitrate intake from beetroot juice on blood pressure in treated hypertensive individuals: A randomized controlled trial. Am. J. Clin. Nutr. (2015)
6. Gilchrist, M.; Winyard, P.G.; Fulford, J.; Anning, C.; Shore, A.C.; Benjamin, N. Dietary nitrate supplementation improves reaction time in type 2 diabetes: Development and application of a novel nitrate-depleted beetroot juice placebo. Nitric Oxide Biol. Chem. (2014)
7. Joris, P.J.; Mensink, R.P. Beetroot juice improves in overweight and slightly obese men postprandial endothelial function after consumption of a mixed meal. Atherosclerosis. (2013)
8. Cuenca, E. et al. Effects of Beetroot Juice Supplementation on Performance and Fatigue in a 30-s All-Out Sprint Exercise: A Randomized, Double-Blind Cross-Over Study. Nutrients. (2018)
9. Fulford, J., et al. Influence of dietary nitrate supplementation on human skeletal muscle metabolism and force production during maximum voluntary contractions. Pflugers Arch. (2013)
10. Bonilla Ocampo, D.A., et al. Dietary Nitrate from Beetroot Juice for Hypertension: A Systematic Review. (2018)


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 58 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra