Reklama:

Jak na to: Indoor Rowing aneb jak se neurvat na vesle

5.331 zhlédnutí
Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Richard Wiesner

• ve veslování na vodě mnohonásobný mistr republiky, v roce 2002 mistr světa, v roce 2003 vicemistr světa (juniorská kategorie)

• na veslovacím trenažeru dvojnásobný mistr republiky a v letech 2003 a 2004 stříbrný v americkém Bostonu na akci C.R.A.S.H. Boston (v tu dobu neoficiální mistrovství světa)

• trenér s mnoha certifikacemi, bývalý kondiční trenér veslařské reprezentace ČR

• hlavní trenér sportovního klubu Neratovice se zaměřením na outdoorové sporty

• aktivní sportovec, který se věnuje ultra trailovým závodům, překážkovým běhům, paddleboardingu a široké škále dalších sportů

Veslování je skvělý pohyb. Jelikož se při něm zapojuje celé tělo, pracuje víc svalových skupin najednou a to je výhodné jak pro budování kondice, tak pro spalování tuků. Navíc veslování, podobně jako kolo, je šetrné k pohybovému aparátu, a tak se ho nemusí bát ani ti, kteří se potýkají s nějakým fyzickým omezením. A je tu ještě jedna velká výhoda. Jelikož někdo chytrý vymyslel veslovací trenažer, může si benefitů veslování užívat kdokoli, i když je třeba neplavec, a kdykoli, i když třeba právě venku chumelí a mrzne.

Veslovací trenažer dnes není žádná velká vzácnost. Bývá obvyklou součástí vybavení fitness center, ale nezřídka zůstává mezi běhacími pásy, eliptikaly a rotopedy poněkud opuštěný. Jako by se ho lidé báli, jako kdyby nevěděli, co s ním. Crossfitoví atleti se veslovacího trenažeru nebojí. Nemohou. Veslo je totiž velmi častou soutěžní disciplínou, a tak se jejímu tréninku prostě nejde vyhnout. Ovšem, že se "toho" nebojí, ještě neznamená, že mají právě vytříbenou techniku.

Jak se s veslem skamarádit, a ne se s ním prát, poradí mnohonásobný juniorský mistr republiky, mistr světa a sportovec duší i tělem Richard Wiesner.

Jaké jsou nejpoužívanější veslovací trenažery a jak je správně nastavit

Vůbec nejčastěji používané veslovací trenažery v tělocvičnách i na závodech jsou ty od společnosti Concept2, která v současné době nabízí řadu 5 modelů. Základní mechanismus všech modelů je stejný. Pomocí řetězu s madlem se roztáčí větrák, mřížkou na boku trenažeru se pak reguluje množství vzduchu, které větrák nasaje, čímž se nastavuje zátěž. Vyšší řady veslovacích trenažerů se mohou pyšnit vyladěnějším designem, a hlavně lepšími budíky, které ukazují více parametrů.

Co se týče individuálního nastavení veslovacího trenažeru, je výrazně snazší než například nastavení cyklistického trenažeru. U vesla se nastavuje pouze výška popruhů, do kterých se připevňují nohy, a zátěž, která má hodnotu od 1 do 10.

Co je to drag factor a proč je dobré ho znát?

Na madlo s řetězem, pomocí kterých se roztáčí větrák, navazuje uvnitř trenažeru guma podobná multifunkčním upínacím lanům do auta. Tato guma se časem vytahá, proto má každý veslovací trenažer na budíku parametr, který se nazývá drag factor a vyjadřuje odpor gumy. Pokud budeme znát hodnotu, na které obvykle trénujeme, budeme si stejnou zátěž schopni nastavit na jakémkoli neznámém trenažeru (např. na soutěži). Stejná zátěž totiž může mít na novém trenažeru hodnotu 3, zatímco na starém třeba 6.

Ovlivňuje výkon na vesle fyziologie člověka?

Někdo si stěžuje, že má krátké nohy a dlouhé ruce, jiný, že má dlouhé nohy a krátké ruce. "Anatomie samozřejmě hraje v rámci efektivity pohybu na vesle roli," potvrzuje veslař Richard Wiesner a vysvětluje: "Ten, kdo má delší nohy a kratší tělo, nebude muset tolik pracovat tělem, zatímco ten, kdo má kratší nohy a dlouhé tělo, bude muset tělo zapojit víc, aby práci nohou dohnal. V konečném důsledku to ale zase tak velký rozdíl neudělá," uklidňuje Richard všechny ty, kteří nejsou právě anatomickým prototypem ideálního veslaře.

Specifika veslařského výkonu v CrossFitu

Veslařský trenažer je v posledních letech na crossfitových závodech velmi oblíbenou a často zařazovanou disciplínou, proto není od věci se jí trochu podívat na zoubek. Vzhledem k tomu, že veslařské "vstupy" nebývají na crossfitových závodech nikterak dlouhé (necháme-li stranou veslovací maraton na letošních Games) a obvykle nepřekročí 2 - 3 minuty, ani profesionální veslař by nedokázal za tak krátký čas urvat náskok, který by byl pro celý výsledek workoutu nějak zásadní. Významnou roli ovšem bude hrát to, kolik energie atlet na vesle nechá. Zda se při veslování "utaví", nebo jestli dokáže díky dobře zvládnuté technice energii ušetřit a použít ji na další disciplíny, které jsou součástí workoutu.

Nejčastější chyby v technice veslování

"Nejčastějšími chybami, které vidíme při veslování na trenažeru, a to i u crossfitových atletů na světové úrovni, bývá malý rozsah pohybu, špatné zapojení jednotlivých partií těla a také nastavení příliš vysoké zátěže," vypočítává Richard Wiesner.

Nastavení příliš vysoké zátěže je podle něj typické hlavně pro mužské závodníky, kteří si na veslovacím trenažeru automaticky nastaví 10, tedy nejvyšší zátěž, protože si myslí, že tak daný počet kalorií nebo vzdálenost ujedou nejrychleji. Ovšem nejedná se právě o nejmoudřejší strategii. "Přirovnal bych to k převodům na kole. Když si dám na přehazovačce nejtěžší převod, ujedu sice na jedno šlápnutí nejvíc metrů, ale neznamená to, že to bude právě nejefektivnější způsob," vysvětluje Wiesner.

Obvyklým nedostatkem v technice je dle trenéra z Neratovic i nevyužití celé dráhy sedačky, tedy celého pohybu nohou, zato přílišná práce s tělem, které chodí do zbytečně velkých předklonů nebo záklonů. Vůbec nejklasičtější chybu u začátečníků pak vidí v tom, že se snaží celý pohyb urvat rukama, které jsou mnohem slabší než nohy, a tak se velmi rychle unaví.

Jak vypadá správná technika veslování?

Výchozí pozice vypadá tak, že veslující je slidem (pojízdnou sedačkou) najetý vepředu, tělo je v lehkém předklonu, ruce vytažené dopředu přes nohy. V první fázi pohybu odváží veslaře dozadu nohy, záda s rukama se nehnou. "Rád tuto fázi přirovnávám k přemístění s osou, začátek je hodně podobný, jen s tím rozdílem, že u vesla jste v horizontální poloze," přibližuje Richard pohyb na vesle těm, kterým není cizí práce s olympijskou činkou. Jakmile se nohy dopnou, přichází na řadu fáze dvě - práce s tělem. To se z předklonu překlápí do lehkého záklonu a teprve pak přebírají iniciativu ruce a dotáhnou pačinu k tělu. Lokty jdou při tom podél těla, ruce madlo nesvírají, pouze lehce drží.

Výchozí pozice - veslující je slidem (pojízdnou sedačkou) najetý vepředu, tělo je v lehkém předklonu, ruce vytažené dopředu přes nohy.

1. fáze - nohy odváží veslaře dozadu, záda a ruce se nehnou, ruce zůstávají natažené.

2. fáze - tělo se překlápí z předklonu do lehkého zákonu, ruce jsou stále natažené.

3. fáze - nyní iniciativu přebírají ruce, které dotáhnou pačinu k hrudníku, lokty jdou přitom podél těla, madlo v dlaních nesvíráme, držíme lehce.

Ve stejném pořadí jako při pohybu dozadu se zase tělo vrací do výchozí pozice. Nejdříve jdou ruce, pak se překlopí dopředu tělo a teprve potom dojíždějí nohy. Celé tempo by mělo být plynulé a "kulaté", bez trhání a škubání na začátku nebo na konci pohybu. V této kulatosti a plynulosti vidí Richard Wiesner velký rozdíl oproti dynamickým pohybům na hrazdě nebo při vzpírání.

Vodítkem, zda je technika veslování v pořádku, či nikoli, může být i to, jaké svaly se nejdřív unaví. Veslování je komplexní pohyb, takže při něm pracuje celé tělo, ale přece jen by nejvíce aktivity měly vyvíjet nohy. Pokud dříve "odejdou" záda nebo ruce, je to známka toho, že něco děláme špatně.

Neoddělitelnou součástí správné techniky veslování je i patřičné tempo. Zátah by měl trvat na jednu dobu, cesta slidem dopředu doby dvě. Při rychlejším veslování se celý pohyb zrychlí, ale poměr obou fází by měl zůstat stejný.

Jak zkrotit veslo v kostce

• v začátcích si nechat se správnou technikou poradit od někoho skutečně zasvěceného, nespoléhat jen na YouTube

• dbát na využití celé dráhy sedačky, tedy celého pohybu nohou

• hlavní práci odvádějí hlavně nohy, nikoli ruce

• vědomě myslet na celkové uvolnění, když tělo jede na sedačce dopředu, právě tady má veslař možnost odpočívat a šetřit energii

• madlo vesla nesvírat, i to je vynaložená energie navíc

• dát si pozor na příliš velké předklony, na ramena vytažená za rukama a také na zbytečně velké záklony na konci tempa

• myslet na to, že pohyb na vesle má být plynulý, bez jakýchkoli škubavých pohybů

• kontrolovat si technické provedení v zrcadle nebo se nechat čas od času natočit

• jako začátečník trénovat odpočinutý, jelikož v únavě se technické nedostatky ještě prohlubují

• delší a rychlejší tréninky zařazovat až po plném zafixování správné techniky

Jak Richard Wiesner upozorňuje, velmi důležitým momentem při veslování je fáze uvolnění, tedy okamžik, kdy jde veslař na slidu dopředu, na vodě je to chvíle, kde jede loď sama dopředu a veslař se veze. Právě tady totiž veslující odpočívá a šetří energii. "Na toto uvolnění je potřeba cíleně myslet, protože hlavně při závodě mají lidé tendenci být urputní a pořád zaťatí. Pokud se neuvolní, tahají to nejvíce ruce a ty za pár minut odejdou," varuje Richard před situací, do které se žádný crossfitový závodník nechce dostat, zvlášť pokud ví, že po vesle ho čeká práce s olympijskou činkou, nebo hrazda.

Kromě fáze uvolnění je pro minimalizování vynaložené energie důležité i optimální nastavení zátěže. "Čím víc je otevřená mřížka na boku trenažeru, tím víc větrák nasaje vzduchu, a ten ho tím rychleji zpomalí," přibližuje Richard princip trenažeru a v návaznosti na to vysvětluje: "Při vysoké zátěži na jeden zátah ujedete víc, ale každé tempo musíte ze začátku znovu rozjíždět. Mnohem lepší a energeticky výhodnější je najít takovou zátěž, kterou dokážu roztočit a pak už jen udržovat ve stejné rychlosti. Pohybuji se mezi veslaři a ti obvykle jezdí někde na polovině možné zátěže, tedy na 5, já osobně jezdím na 4," říká Richard.

Za jak dlouho zvládnu správnou techniku veslování?

Veslování na veslovacím trenažeru vypadá jednoduše, ale vzhledem k tomu, že se do něj zapojuje celé tělo, trvá poměrně dlouho, než se člověk naučí jednotlivé fáze pohybu správně propojit. Jak říká Richard Wiesner, princip člověk pochopí snadno, ale pak už je to o správné souhře pohybů, a to si člověk musí "odsedět". "Než si zažijete správnou techniku natolik, že už o ní nebudete muset přemýšlet, bude Vás to stát desítky, možná stovky najetých kilometrů," odhaduje Richard. Odměnou za vynaložené úsilí ale bude precizní technika, která Vám dá z pohybu na vesle radost a z veslování na závodech udělá "odpočinkovější" disciplínu, na kterou se budete těšit.

Jak nechybovat hned ze startu

"Většinou nedopadne moc dobře, když začátečník přijde do fitka na veslo s tím, že to zvládne sám, protože to má okoukané z YouTube," varuje Richard Wiesner a radí se ze začátku poradit s někým zasvěceným. Správné provedení pohybu pak doporučuje kontrolovat v zrcadle nebo se nechat čas od času natočit.

V únavě se technické nedostatky projevují víc. Proto je pro začátečníky lepší zařazovat veslování před tréninkem na zahřátí, dokud jsou ještě při síle. Vážnější trénink na vesle nebo zrychlení by měly přijít až tehdy, když je správná technika dostatečně zafixovaná.

Využití vesla v zimní kondiční přípravě

Když venku začnou plískanice a vyběhnout ven se nechce, přichází čas na aerobní trénink indoor. Kondičku můžete pilovat na běhacím páse, cyklotrenažeru, SkiErgu nebo BikeErgu a nebo taky na veslovacím trenažeru. Na veslovacím trenažeru se zapojuje celé tělo, proto ve stejném čase spotřebujeme více energie než třeba na kole, kde pracují jen nohy. To je fakt, na který by měli zbystřit všichni ti, kteří potřebují zredukovat svou tělesnou váhu. "Jedinou nevýhodou je to, že začátečník, dokud se neumí uvolnit, na veslovacím trenažeru hodinu v kuse nevydrží," upozorňuje dopředu Richard Wiesner všechny, kteří chtějí využít benefitů veslovacího trenažeru a pustit se po hlavě do tréninku.



Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra