CFM protein Extrifit v akci 2270 g + 1000 g!
Nejprodávanější protein v ČR nyní v extrémní akci! Vybírejte z 12 skvělých příchutí! Více zde.

Jaký protein vybrat? No přece Essential CFM Evolution od Prom-inu!

1.545 zhlédnutí
Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Suplementace

Pavel Samek

Působí jako osobní trenér a výživový poradce. Specializuje se na osobní tréninky zaměřené především na cílené formování postavy. Dosáhl titulu mistra Čech v klasické kulturistice IFBB.

Dosažené výsledky:

• mistr Čech v kulturistice IFBB 2012
  • 3. místo Natural Cup 2009
  • vicemistr ČR v naturální kulturistice 2007
  • 5. místo ME v naturální kulturistice GNBF 2005
  • 4. místo Musclemania Hungary Championship 2004
  • 2. místo Aminostar Cup 2003
  • Opravdu potřebuji proteinový nápoj po tréninku? Je syrovátkový protein skutečně tak skvělý? A je tedy lepší koncentrát, izolát, nebo snad hydrolyzát?

Toto je jen ukázka několika málo otázek týkajících se příjmu bílkovin po tréninku. Nabízí se nám mnoho různých informací. Zejména na internetu pak najdeme spoustu zdrojů s všelijakými návody a informacemi, často i mylnými, špatně interpretovanými, případně účelově upravenými.

Pokusím se tedy do této problematiky vnést ucelený souhrn informací. Mimochodem můj názor na bílkoviny po tréninku zní: rozhodně ano!

Proč po tréninku přijímat bílkoviny?

• V období po tréninku je nutné nastartovat syntézu svalových bílkovin, zkráceně MPS (muscle protein synthesis). Pro optimální start MPS je rozhodující takzvané aminospektrum bílkoviny. V tomto směru jednoznačně vede syrovátkový protein. Zvýšení MPS příjmem WP (whey proteinu, tedy syrovátkového proteinu) = vysoká absorpce bílkovin = stimulace svalového růstu.
    • Druhým důvodem pro použití syrovátkového proteinu po tréninku je možnost zvýšit hladinu inzulínu. Inzulín je hormon, který stimuluje regeneraci a navíc inhibuje kortizol. Jednoduše řečeno, inzulín velmi efektivně přepne z katabolického módu do anabolického. Díky příjmu kvalitního proteinu po tréninku získáme pro náš organismus cenné aminokyseliny a můžeme v těle efektivně nastartovat anabolické procesy.

Je syrovátkový protein skutečně nejlepší?

Nemám rád tvrzení, že je něco nejlepší. Faktem však zůstává, že syrovátkový protein vede v mnoha směrech, a to především v obsahu větvených aminokyselin, zejména pak leucinu. Leucin funguje jako mediátor proteosyntézy a velmi efektivně podněcuje produkci inzulínu.

Vysoký obsah BCAA stimuluje sekreci inzulínu - dokonce i bez asistence sacharidů. Z níže uvedených grafů také vyplývá, že vysoký obsah leucinu a ideální aminospektrum v syrovátkovém proteinu zajistí maximální zvýšení MPS.

Zdravotní výhody syrovátkového proteinu

Nejenže syrovátkový protein stimuluje optimálně MPS, ale díky obsahu bioaktivních frakcí podporuje také imunitu. Podněcuje totiž tvorbu protilátek (IgA) a díky vysokému obsahu specifických aminokyselin (cystein) podporuje tvorbu glutathionu, což je veledůležitý antioxidant. V neposlední řadě musíme zmínit významný obsah glykomakropeptidů, které se podílejí na výstavbě buněčných stěn (tyto jsou zachovány pouze u proteinových přípravků zpracovaných šetrnými způsoby filtrace a tam v tuto chvíli hraje prim CFM metoda použitá u našeho produktu CFM Evolution).

Co nám tedy syrovátkový protein nabízí?

• zlepšení absorpce živin
    • zvýšení produkce serotoninu a tím kognitivních funkcí
    • zastavení růstu patogenních bakterií (například E. coli)
    • snížení oxidačního stresu a neutralizaci toxinů
    • zlepšení hodnot hladiny krevní glukózy
    • podporu růstu probiotických bakterií
    • snížení rizika rozvoje rakoviny
    • regeneraci jater a prevenci steatózy
    • zlepšení stavu při autismu a depresích

Velká výhoda syrovátkového proteinu je také to, že případná intolerance je méně častá než u druhého zástupce bílkovin, mléka a kaseinu. Jedním z důvodů může být i to, že lidské mateřské mléko je tvořeno syrovátkovou bílkovinou a kaseinem v poměru 3 : 1. Kravské mléko má naproti tomu poměr 1 : 4.

Nativní syrovátkový protein ve formě koncentrátu či izolátu, nebo snad hydrolyzát?

To je jedna z nejvíce diskutovaných otázek napříč spektrem sportovců a uživatelů bílkovinných preparátů. Jednoznačná odpověď neexistuje. Nicméně každý z nich může být vhodnější pro různé potřeby v daném období. Jednoduchým návodem pro výběr proteinového nápoje mohou být následující řádky.

Pokud je Vaším cílem především zdraví a cvičíte pro dobrou formu, zvolte kvalitní a šetrně zpracovaný koncentrát. Poskytne veškeré zdravotní benefity a dostatečnou stimulaci MPS. Ideálním zástupcem je náš CFM Evolution. Ten díky zvýšenému obsahu BCAA stimuluje efektivně start proteosyntézy. Zajímavá cena a lahodná chuť z něj dělají vysoce kvalitní a univerzální produkt pro každého.

Je potřeba zdůraznit, že vysoké stimulace MPS při současném využití zdravotních výhod syrovátky dosáhnete i příjmem šetrně připraveného izolátu syrovátkového proteinu, jenž je vhodný pro osoby, které chtějí minimalizovat příjem tuků. Kvalitní syrovátkový koncentrát však preferuje většina uživatelů a nabízí ideální poměr výkonu a vynikající ceny.

Pro zajímavost, náš produkt CFM Evolution prokázal v laboratorních testech absolutně minimální obsah laktózy a je tolerován většinou osob citlivých na laktózu.

Nativní syrovátkové bílkoviny jsme zmínili. Pro úplnost musíme zmínit hydrolyzát. Dříve se soudilo, že hraje prim v boji o maximální změnu tělesné kompozice. Novější studie však prokázaly, že poskytne spíše maximální podporu regenerace. Z hlediska růstu svalové hmoty prim nehraje. O tom ale zase někdy příště.

Každopádně je nad slunce jasné, že syrovátkový protein zřejmě o pozici jednoho z nejlepších zdrojů bílkovin nepřijde. A sportovci budou ještě dlouho používat tento zdroj bílkovin, který v možnostech využití dalece přesahuje hranice sportu.

Zdroje:
    1. Wolfe, R. 2000. Protein supplements and exercise. American Journal of Clinical Nutrition 72: 551S-557S. 2. Parise, G., et al. 2000.
    2. Mero, A. 1999. Leucine supplementation and intensive training. Sports Medicine 27: 347-358.
    3. Bounous, G., Batist, G., and P. Gold. 1991. Whey proteins in cancer prevention. Cancer Letter 57: 91-94.
    4. Ha, E., et al. 2003. Functional properties of whey, whey components, and essential amino acids: mechanisms underlying health benefits for active people. Journal of Nutritional Biochemistry 14: 251-258.

Líbil se Vám článek?
    Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

K tomuto článku není možné vkládat příspěvky.
    Odůvodnění: PR článek

Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
    Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
    RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra