Reklama:

Legendy kulturistiky a jejich tréninkové programy (IV.) - Bill Pearl

14.551 zhlédnutí
Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Legendy kulturistiky
a jejich tréninkové programy (I.)
- John Grimek
Legendy kulturistiky
a jejich tréninkové programy (II.)
- Reg Park
Legendy kulturistiky
a jejich tréninkové programy (III.) - Serge Nubret
Pokud jsme v tomto seriálu věnovali profil Regu Parkovi, tak nám nezbývá než učinit totéž ve vztahu k Billu Pearlovi. Proč? Těžko říci, kdo z nich byl v jejich době větší osobnost našeho sportu, oba jsou vrstevníci (Reg se narodil o dva roky dříve), jejich sportovní kariéra probíhala prakticky souběžně, oba byli schopni porazit jeden druhého… Ovšem jinou kapitolou je (či byla) jejich popularita. Toto kritérium mluví spíše ve prospěch Rega, který se ještě více než svými výsledky zviditelnil jako vzor a mentor ikony našeho sportu Arnolda. Kdo ho do té doby neznal, tak díky Arnoldovi vstoupil do povědomí všech fandů kulturistiky. To se o Billu Pearlovi říci nedá. Ten měl navíc nevýhodu velké konkurence špičkových kulturistů ve své vlasti USA, kde vlastně ani nesoutěžil, a tak se dostával trochu mimo pozornost nejenom kulturistické veřejnosti ve své vlasti, ale i médií. Je jistě škoda, že v době, kdy oba byli na vrcholu své výkonnosti, se neúčastnili tehdy začínající nejvyšší profi soutěže Mr. Olympia. Lze s jistou mírou spekulace prohlásit, že by jistě notně potrápili Larryho Scotta, nositele prvních dvou titulů (1965,1966). Oba dva dávali přednost NABBA Mr. Universe profesionálů a Mr. Olympia se zrodila v hlavách bratří Weiderů jako soutěž určená pro šampióny mistrovství světa IFBB. Holt smůla…

Bill Pearl, přestože se narodil již v roce 1930 ve státě Oregon, patří na rozdíl od Rega stále mezi žijící legendy kulturistiky. Počátek jeho zájmu o posilování spadá do válečných let se všemi těžkostmi s nimi spojenými. Vážil pouze 50 kg a pochopitelně jeho snahou bylo nabrat svalovou hmotu, a tak se svým bratrem Haroldem začali zcela nesystematicky cvičit se svépomocí vyrobeným primitivním nářadím. Jako zátěž sloužilo hlavně vlastní tělo. Zlom nastal v momentě, kdy se jim dostal do rukou kulturistický magazín Strength and Health, ve kterém nabízeli sadu nakládacích činek. Celé léto pracoval, aby si je mohl zakoupit. Ovšem znovu připomínám válečná léta, kdy ocel a železo měly téměř cenu zlata a rozhodně mělo přednost jejich využití ve válečném průmyslu než pro výrobu činek, a tak objednané činky obdrželi tehdy čtrnáctiletí chlapci až po dvou letech… I cena téměř 40 dolarů představovala pro ně celé jmění! Veškeré nedostatky ve vybavení (a to bylo opravdu primitivní) si vynahrazovali nadšením, a to i díky inspiraci Johnem Grimekem, Stevem Reevesem a jinými špičkovými kulturisty té doby, kteří byli zobrazení i ve zmiňovaném magazínu. Jen pro ilustraci jeho těžkých začátků, v domácí posilovně si museli činku na dřepy vzájemně zdvihat, protože neměli stojany, bench-press zpočátku nemohli vůbec dělat, protože neměli ani lavičku, a tak ho nahrazovali kliky na zemi - a tak by se jistě dalo pokračovat. Není se tedy co divit, že kamarádi v průběhu času odpadli a Bill zůstal v domácí posilovně sám. Ovšem tu si neustále zlepšoval, tak si mohl dovolit stále rozšiřovat spektrum cviků, a co se týče tréninkových programů, tak většinou následoval Steva Reevese a především svůj vzor Johna Grimeka. Cvičil třikrát týdně celé tělo (jak jinak v této době) a cviky neustále obměňoval, tedy nikdy nezařazoval stejné cviky po sobě v dalším tréninku. Jako většina kulturistů jeho generace věřil v účinnost kombinace dřepů a následných pulloverů pro zmohutnění hrudníku (což není nijak exaktně prokázané), ale fotografie bočních póz tehdejších borců (včetně Arnolda) jsou dostatečně průkazné…

Na jeho tréninkových postupech je rozhodně zajímavé, že od prvopočátku byl odpůrcem tréninku až do úplného svalového vyčerpání. Většinou tedy končil každou sérii v momentě, kdy by byl schopen ještě provést jedno dvě opakování. Zpočátku tento postup byl pro něho nutností, kdy v domácí posilovně trénoval sám, navíc většinu cviků s velkou činkou. Později tento postup přijal obecně. Bill dospěl k přesvědčení, že méně intenzivní trénink, ale s větším počtem cviků a sérií šetří energetické rezervy a chrání ho před přetrénováním. To dokumentují jeho slova: "Pevně věřím, že posilovnu mám každý den opouštět s pocitem, že mám stále ještě trochu benzínu v nádrži."

Po několika letech domácího tréninku se konečně odhodlal navštěvovat místní posilovnu organizace YMCA v Yakimě (stát Washington), kam se celá rodina přestěhovala. Posilovna disponovala nejenom podstatně lepším vybavením, ale i tréninkovými partnery, kteří ho motivovali a podporovali. Bill se ovšem neomezoval pouze na kulturistiku, a tak jako většina borců té doby byl velmi všestranný a dosahoval velmi dobrých výsledků v celé řadě sportovních odvětví. Hrál jak americký, tak evropský fotbal, byl členem plaveckého týmu a ve sprintu se mohl pochlubit výkonem 10,3 vteřiny na 100 yardů. Jeho oblíbenou sportovní disciplinou byl zápas, a i když ho všichni varovali, že vlivem kulturistického tréninku bude pomalejší, tak dokázal opak, s nárůstem svalové hmoty nejenom sílil, ale zlepšila se jeho kondice a rychlost!

V roce 1950 ukončil středoškolskou docházku a s ohledem na jeho sportovní výsledky dostal řadu nabídek na stipendia na univerzitách. Pro jednu se rozhodl, ale jeho studium netrvalo dlouho. Kamarád z mládí ho přemluvil, aby vstoupil do námořnictva, zvítězila v něm touha po cestování a ihned se zapojil do týmu zápasníků. Když byl umístěn k jednotce námořnictva v San Diegu, přihlásil se neprodleně do místného fit centra a měl štěstí, že zde trénovalo několik závodních kulturistů a mezi nimi nikdo menší než Mr. America Clancy Ross. I to byl jeden z důvodů, že se pevně rozhodl poprvé se postavit na kulturistická pódia.

Zásadní význam mělo, dá se říci, přímo osudové setkání s tehdy významnou kulturistickou osobností, fotografem, odborníkem a AAU Mr. California 1946 Leem Sternem. V té době pracoval zároveň jako publicista, přišel do jeho Health Gymu v San Diegu a Bill získal přítele, trenéra a mentora v jedné osobě a ihned se začal tvrdě připravovat dle Sternem sestaveného tréninkového programu. Stále trénoval třikrát týdně celé tělo, ale v přípravě na soutěž frekvenci zvyšoval a trénoval tak často, jak mu to umožňoval plán služeb u námořnictva. Malou komplikací pro něho byla operace slepého střeva, ale Bill trénink tak miloval, že omezil pooperační zotavení na tu nejkratší dobu a vynechal pouze několik málo tréninkových jednotek.

Prologem jeho výjimečné kulturistické kariéry bylo třetí místo na mistrovství San Diega v roce 1952. Ovšem v plné míře se jeho kvality projevily až v následujícím roce. Šňůra jeho vítězství začala v únoru vítězstvím na mistrovství Severní Kalifornie, následně v dubnu ovládl šampionát celého tohoto státu a v červnu se stal dokonce nositelem titulu AAU Mr. America. Zdá se Vám těch úspěchů v jednom roce na třiadvacetiletého mladíka až příliš? No a to ještě následuje ten nejdůležitější, vítězství na Mr. Universe NABBA v Londýně! Co si mohl přát víc... Jen jako perličku - zde se setkal na jednom pódiu s tehdy neznámým dvaadvacetiletým Skotem z Edinburghu Seanem Connerym. Ten sice skončil v poli poražených, ale mrzet ho to nemuselo, protože se později proslavil jako James Bond.

Pearl v přípravě na poslední dvě nejvýznamnější soutěže radikálně změnil svoje tréninkové postupy a přešel na dělený trénink šestkrát týdně. A tvrdá práce se stoprocentně vyplatila. Tímto vítězstvím se ovšem ocitl ve společnosti těch nejlepších amatérských kulturistů světa, ale co dál? Z dnešního zpětného pohledu to byl teprve počátek jeho skvělé kariéry, ale nepředbíhejme. Končila mu služba u námořnictva a on se rozhodl ušetřené peníze investovat. Přestěhoval se do Sacramenta a otevřel zde první z jeho početných gymů. (konečný stav byl devět). To byl začátek jeho dlouhé a úspěšné kariéry v byznysu se svaly. Věnoval se velkému počtu klientů, a i když se ani jeden z nich nepřipravoval na soutěže, tak pro každého, jak se říká, "šil trénink na tělo", protože byl přesvědčen, že každý potřebuje speciální, vlastní program. To ovšem neznamená, že by nepokračoval v tvrdé tréninkové práci, neustále měnil svůj trénink, zkoušel nejrůznější postupy, protože pevně věřil tomu, že pouze neustálá změna může udržet entuziasmus. Jako většina kulturistů té doby se v zimních měsících věnoval vzpírání a powerliftingu. V tomto směru se inspiroval Sternem, Grimekem a tehdejší největší americkou vzpěračskou hvězdou Tommym Konem - dvojnásobným olympijským vítězem, šestadvacetinásobným světovým rekordmanem a sedmatřicetinásobným držitelem rekordů USA ve čtyřech váhových kategoriích!

Pearl byl bezesporu fenomenální kulturista, ale i on pocítil hořkost porážky, a to na svém prvním NABBA Mr. Universe profesionálů v roce 1956 (jako vítěz amatérů v roce 1953 musel přestoupil mezi profesionály) v boji o absolutní titul od Jacka Delingera. Na tuto prohru měl pouze jedinou odpověď - ještě tvrději trénovat!

Do Londýna se vrátil o pět let později a s velkým náskokem získal svůj první absolutní titul mezi profesionály NABBA Mr. Universe. Po tomto úspěchu obdržel nabídku spolupracovat na kosmickém programu USA a vytvářet koncepci tréninkových plánů pro tvorbu svalové hmoty u astronautů (v Sovětském svazu používali termín kosmonauti). Astronauti byli podrobování pravidelným lékařským prohlídkám, fitness testům a samozřejmě krevním rozborům, a když se jich jednou účastnil i Bill, tak se dozvěděl informace, které do značné míry změnily jeho život. "Výsledky krevních testů máte katastrofální, a to jak co se týče kyseliny močové, tak triglyceridů a krevního tlaku. Jste zralý na hospitalizaci, ale rozhodně byste měl urychleně navštívit Vašeho ošetřujícího lékaře. Jste opravdu vážným kandidátem na srdeční infarkt," dozvěděl se Bill zdrcující novinu od lékaře střediska. Bylo to pro něho o to překvapivější, že se nijak nemocný necítil a pouze ho trápily bolesti kloubů, což vnímal jako přirozený následek mnohaletého silového tréninku. Rady lékaře vzal vážně, opakovaná vyšetření potvrdila předchozí negativní výsledky. Jejich příčinu také velmi brzy odhalili. V zásadě se jednalo o dva základní důvody. Zaprvé Bill již delší dobu nezařazoval žádný vytrvalostní trénink, který by stál za zmínku. Pro kulturisty té doby nebylo nijak obvyklé udržovat po celý rok nějakou míru vytrvalostních schopností. Aerobní trénink zařazovali zpravidla pouze během předsoutěžní přípravy k odbourávání tělesného tuku. Druhý a podstatně závažnější důvod pro jeho nepříznivý zdravotní stav byla výživa. Ta se skládala, jak opět bylo v této době zcela obvyklé, z velkých porcí masa a jenom velmi omezeného množství ovoce a zeleniny. Jeho lékař mu okamžitě doporučil zásadní změnu spočívající v omezení masa a jeho nahrazení právě ovocem a zeleninou. Pochopitelně se k tomu stavěl velmi skepticky, především pokládal za nemožné udržet stávající množství svalové hmoty, o nějakém jejím nárůstu ani nemluvě. Ale varování lékařů bylo ještě velmi živé, a tak si nakonec řekl, že má již dva tituly mistra světa a dosáhl všeho, co bylo možné. Požadované změny ve stravě se mu natolik osvědčily, že dokonce maso zcela vyřadil a příjem bílkovin pokrýval rostlinnými proteiny, mléčnými výrobky a vejci s preferencí vaječného bílku a s omezením konzumace žloutků. Stal se z něho typický lakto-ovo-vegetarián. A co ho k tomu s konečnou platností přesvědčilo? Zcela se zbavil bolestí kloubů a problémů s pohybovým aparátem.

Psal se rok 1965 a Bill rozhodně ještě nepomýšlel na to pověsit soutěžní plavky na hřebík. Inspirován Regem Parkem a jeho vítězstvím na NABBA Mr. Universe profesionálů v tomto roce začal opět velmi tvrdě trénovat a výsledky se dostavily - opětovný a zcela přesvědčivý zisk profesionálního titulu na NABBA Mr. Universe v roce 1967. Tato soutěž se zapsala do historických análů více z jiného důvodu, do té doby neznámý mladík s trochu krkolomným jménem, Arnold Schwarzenegger, zde triumfoval v amatérské kategorii této soutěže. Fotografie obou absolutních vítězů stojících s poháry vedle sebe na pódiu obletěla celý kulturistický svět.

V tomtéž roce se podruhé oženil (první manželství uzavřel v roce 1954 a z tohoto svazku má tři potomky) a dále se věnoval svému podnikání. Svých devět posiloven prodal a přestěhovali se do Pasadeny, kde (jak jinak) opět pokračoval v provozu fit centra. Uplynuly čtyři roky, během nichž stále trénoval dle svého osvědčeného receptu - velký počet cviků a sérií bez toho, aniž by se snažil o maximální svalové vyčerpání. Na stránkách odborného tisku se objevovaly diskuze o tom, kdo je nejlepší kulturista současnosti, a Billa se osobně dotkl názor, že má strach postavit se na pódium z obavy, aby utrpěl porážku. To byla hozená rukavice, kterou nemohl nezvednout, a ihned se přihlásil v nejbližším možném termínu na NABBA Mr. Universe profesionálů... a opět zvítězil! Pravděpodobně v té nejlepší formě, s jakou se kdy prezentoval. O tom svědčí jeho 109 kg závodní váhy s obvodem paží 54 centimetrů. Hodnota jeho vítězství je jistě ještě podtržena kvalitou soupeřů. Třetí se umístil jeho souputník Reg Park, druhý nikdo jiný než Mr. Olympia Sergio Oliva. Chyběl Arnold, kterému účast znemožnila smlouva s Joem Weiderem, což byl výsledek tradiční nevraživosti IFBB vůči federaci NABBA.

Rokem 1971 se tedy definitivně uzavírá jeho kariéra, která do té doby sotva snese srovnání. Řeknete si, že ve 41 letech to bylo možná trochu předčasné, ale Bill Pearl dosáhl maximum možného a jeho kariéra se klene přes tři desetiletí!

Pochopitelně si své zkušenosti a znalosti rozhodně nenechával pro sebe a s velkým nasazením pořádal odborné semináře, trénoval jiné a poskytoval rady takovým špičkovým kulturistům, jako byli Chris Dickerson, Boyer Coe a Denis Tinerino, a v neposlední řadě se věnoval publikační činnosti. Jeho "Cesta k ideální postavě" je monumentální dílo v rozsahu 600 stran, které obsahuje více než 3000 cviků a popisuje bezpočet různých verzí. Například u tricepsů se jedná o 180 variant. S trochou nadsázky by se dalo říci, že se jednalo téměř o povinnou četbu pro každého, kdo to s kulturistikou myslel vážně.

S koncem závodní činnosti v žádném případě nepřestal pravidelně trénovat, ba právě naopak - dokonce ještě výrazně zvýšil objem svého tréninku a vynechával pouze neděli. Potom, co si koupil dvouhektarový ranč v Oregonu, kde stále žije se svojí druhou ženou Judy, tak ve své domácí posilovně začíná trénink již před východem slunce, vstává ve tři ráno a i ve věku kolem 80 let nekončí dřív než za dvě hodiny. Je vášnivým sběratelem starých automobilů, jízdních kol, mincí a kulturistického nářadí, ale že kulturistiku miluje nadevše, o tom svědčí i jeho slova, která jsou zároveň epilogem tohoto článku: "Vím, že by mi stačilo trénovat mnohem méně než tři hodiny denně a šestkrát týdně a výsledky by byly stejné, ale pro mě je doba tréninku ta část dne, ve které dělám to, co mě nejvíce baví."

Základní trénink celého těla

pondělí
cvik série opakování
bench-press 3 - 5 8 - 12
shyby širokým úchopem 5 - 6 6 - 8
dřepy 5 - 6 12 - 15
bicepsové zdvihy s velkou činkou 3 - 4 8 - 12
tricepsové stahování kladky ve stoji 3 - 4 12 - 15
výpony ve stoji 3 - 4 15 - 20
cvik na břicho 3 - 5 10 - 20

středa
cvik série opakování
hacken dřepy 3 - 5 12 - 15
tlaky s velkou činkou ve stoji za hlavou 3 - 5 8 - 15
přítahy velké činky v předklonu 3 - 5 8 - 15
bicepsové zdvihy s jednoručkami 3 - 4 8 - 12
bench-press úzkým úchopem 3 - 4 8 - 15
výpony vsedě 3 - 5 15 - 20
cvik na břicho 3 - 5 10 - 20

pátek
cvik série opakování
shyby (různé varianty úchopů) 6 - 7 6 - 8
tlaky s velkou činkou na šikmé lavici 3 - 5 12 - 15
dřepy vpředu 4 - 5 15 - 20
pullover 3 - 5 20 - 25
upažování 3 - 4 12 - 15
bicepsové zdvihy s velkou činkou 3 - 5 8 - 12
kliky na bradlech 3 - 5 8 - 10
výpony ve stoji 3 - 5 10 - 20
cvik na břicho 3 - 5 10 - 20

Jedná se o typický tréninkový postup, který Pearl aplikoval v období padesátých let ještě předtím, než přešel na dělený trénink. Jak již je v textu zdůrazněno, nikdy nedělal na stejnou svalovou partii v následujícím tréninku stejný cvik, což znamená, že byť trénoval třikrát týdně celé tělo, tak se v týdnu téměř žádné cviky neopakují. To považoval za velmi důležité, aby udržel stálou motivaci a nedošlo ke stagnaci. Opět zdůrazňuji střední intenzitu tréninku, tedy žádnou sérii nedělal do úplného vyčerpání! Myslím si, že výše uvedený trénink je nadčasový a může být aplikován i v současnosti.

Tréninkový program v přípravě na NABBA Mr. Universe 1967

pondělí, středa, pátek
cvik série opakování
sedy lehy s vytáčením 1 100
přednožování na šikmé lavici 1 100
sedy lehy na šikmé lavici s jednoručkou 1 100
sklapovačky 1 100
upažování na šikmé lavici 4 8
shyby úzkým úchopem 4 8
upažování na šikmé lavici hlavou dolů 4 8
shyby širokým úchopem 4 8
tlaky s velkou činkou od hrudníku 4 8
kliky na bradlech se zátěží 4 12
tlaky s velkou činkou za hlavou 4 8
bicepsové zdvihy s velkou činkou vsedě na šikmé lavici 4 8
upažování ve stoji 4 8
bicepsové zdvihy s jednoručkami vsedě na šikmé lavici 4 8

úterý, čtvrtek, sobota
cvik série opakování
sedy lehy 1 100
zvedy nohou střídavě 1 100
úklony s jednoručkou 1 100
překřižování nohou vleže 1 100
bicepsové zdvihy s jednoručkami ve stoji 4 8
upažování na šikmé lavici 4 8
bicepsové zdvihy s jednoručkami vsedě na šikmé lavici 4 8
upažování vleže 4 8
bicepsové zdvihy vleže 4 8
upažování v předklonu se spodní kladkou 4 8
předkopávání na stroji 4 10
výpony ve stoji 5 15
hacken dřepy 4 8
výpony vsedě 5 15
zakopávání vleže 4 8
výpony na legpressu 5 15

Tento tréninkový program je konkrétním dokladem toho, že těžiště jeho tréninkových postupů byl velký objem tréninku, ale opět opakuji, že se střední intenzitou, tedy bez maximálního svalového vyčerpání v sériích. Je otázkou, jak zvládal regeneraci při takovém náročném a každodenním tréninku.

Pro zajímavost uvádím jeho parametry v roce 1967:

Výška 180 cm, váha 107 kg, hrudník 137 cm, pas 84 cm, nadloktí 50 cm, stehna 72,5 cm, lýtka 48 cm.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 61 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2020 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2020 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra