Reklama:

Překážkové závody: Co by měla obsahovat Vaše lékárnička

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Ostatní

Běháte? Co Vás může potkat na běžecké trati?
Sezóna závodů je v plném proudu, to znamená, že tréninková sezóna je na svém vrcholu. Všichni honí formu, běhají, posilují, cvičí jako o život. A když se něco dělá v tempu "o život", tak případné zranění není daleko. Víte, jak si nejrychleji a nejlépe pomoci? Co mít v lékárničce? Co mít třeba při běhu u sebe pro okamžitou pomoc? Ne? Já také ne. Proto jsem hledal a hledal. A tohle jsem našel.

Co mít u sebe - první pomoc

Sem patří to, co můžete mít vždycky po ruce. Co se vejde do kapsy, ledvinky či mini batůžku a nebude to vážit dvě kila. Do kapsy se to vejde, a kdyby se to moc boulilo, tak se to dá dát do kapes dvou.

Náplast (nejen na puchýře)

Puchýř je nemilá věc. Někdy se může stát, že si dáte předchozí den do těla, respektive do nohou, a teď vyrazíte na relaxační výběh. A co během běhu nezjistíte? Máte puchýř a ani jste si toho nevšimli (tedy až doteď), anebo se ten hajzlík prostě udělá během běhu či rovnou závodu. Co teď? Když už jste podcenili přípravu (boty, ponožky, tkaničky, tejpování, vazelínu atd.), tak už pomůže jen náplast. Nalepte ji na puchýř a pokračujte dál. Sice už ne tak vesele, s puchýřem se moc dobře neběhá, ale za chvíli na něj zapomenete. Na první pomoc bude stačit obyčejná náplast s polštářkem, po doběhnutí to už bude chtít lepší ošetření. Nalepte ji po směru běhu. Pokud běháte dopředu tak ji natáhněte ve směru od špičky k patě. Pokud běháte bokem, tak ji nalepte bokem.

Pokud Vás při běhu v lese švihne do čela hbitá větvička, tak krev hned teče pod víčka. To se bude náplast hodit. Prostě zalepíte šrám a běžíte dál. Sice nebudete vypadat s náplastí na čele jako ze žurnálu, ale aspoň Vás nebude v ráně pálit pot a krev Vám nebude stékat do očí.

Obvaz

Pokud není náplast, tak poslouží třeba obvaz (kolem hlavy, na šrám na čele). To samé platí pro větší rány, na které by byla náplast krátká. Ovázat, utáhnout a v běhu nepokračovat, ale jděte se někam pořádně ošetřit.

Obvaz poslouží i ke stažení podvrtnutého kotníku či k vytvoření "šátku" pro zavěšení poraněné ruky. Kreativitě se prostě meze nekladou. A pokud, pánové, běháte v elasťákách, tak si můžete ruličkou obvazu na určitých místech trošku přilepšit.

Magnézium na křeče

Když Vás chytne "křeček", tak to chce mechanické protažení a rozmasírování. Dávka magnézia pomůže doplněním minerálů svaly uvolnit, tak aby se dalo běžet "svižně" dál. Nejlepší je lupnout si magnézko ještě předtím, než přijde křeč. Dá se to poznat podle únavy a stylu běhu. Pokud jste unavení a začnete lajdat techniku, začnou se zapojovat svaly, které se normálně při běhu moc nezapojují, a protože na tu námahou nejsou zvyklé, můžete do nich dostat křeč.

Mně se vyplatilo ho tam poslat, když už se začne hlásit únava. S případnou bolestivostí postiženého svalu pomůžou analgetika podávaná orálně, ne análně (kdyby Vás při tom někdo viděl, tak by to byla asi trošku ostuda). To je práce třeba pro Ibalgin. Ale pak už je běh jen na vlastní nebezpečí!

Kostka cukru či jiná energie sbalená na cesty

Kostka cukru, sušená švestka, energetický gel. V momentě, kdy jste už vyplýtvali všechen glykogen a potřebujete více energie, než se stíhá uvolňovat z tukových zásob, budete potřebovat nějakou externí dávku energie. Pokud se začnete nadměrně potit, cítit se slabě, začnete být zmatení a ospalí, tak už je možná pozdě sáhnout po energii sbalené na cesty. Sáhněte po ní proto dřív. V momentě, kdy začnete zpomalovat a cítíte, že síly už jsou pomalu ty tam.

Já zkoušel gely. Na krátké vzdálenosti (tak do těch 15 km a 25 překážek) to jde, pokud jsou tedy vůbec potřeba, ale na ty delší už mi nevyhovují. Sice dodají energii, ale pocit prázdného žaludku zůstává a špatně se mi běhá. Na delší běhy se mi osvědčil lehce rozmixovaný banán s vodou. Doplním tekutiny a kousky banánu dodají energii a zaženou pocit hladu. Zatím jsem to zkoušel jen při trénincích, na závod jsem se s lahví zatím ještě tahat nechtěl (ale na Beastu by se to tenkrát pěkně hodilo).

Voda

Voda je samozřejmost. Hlavně v letních měsících. Na závodech bývají občerstvovačky, ale při tréninku je moc nepotkáte (pokud nepočítám hospůdku Na Růžku apod.). Takže lahvinku s sebou. Navíc se dá použít i na ochlazení rozpáleného čela či zapálených lýtek. Já nosím velbloudí vak v pidi batůžku na zádech. Když už mám upito, tak to pak na zádech pěkně šplouchá.

Léky na alergii

Pokud je někdo alergický na bodnutí hmyzem, tak jsou léky na alergii nutností. Se sennou rýmou se moc dobře neběhá, ale určitě kvůli tomu neumřete.

Ibalgin

"Růžový panter" je tu jako přítel v nouzi, který možná odvede nějakou práci. Pokud Vás rozbolí hlava, tak to možná bude z nedostatku hydratace, ale i tak bolest zmírní jeden dobře mířený Ibalgin. Osobně vyzkoušeno nemám a Vy farmaceutické testování také pořádně zvažte.

Co mít v batohu v úschovně - druhá pomoc

Větší věci se krásně vejdou do batohu či sportovní tašky. To znamená, že na Vás počkají v zázemí závodu a Vy se k nim dostanete, až to budete mít všechno za sebou. Na trénink snad také s krosnou nevyrážíte.

Pokud jste se zranili více, anebo se Vám zranění nelíbí (ne že by se někomu nějaké zranění líbilo), tak vyhledejte zdravotníky a nechte se odborně ošetřit. Každý pořadatel pozval nějaké zdravotníky a jejich stan či sanitka bude v centru závodu. Případně se můžete s dotazem obrátit na jakéhokoli člena pořadatelského týmu. Víte, jak to je, líná huba, holé neštěstí.

Pokud jde o zranění na tréninku, tak je na Vašem zvážení, či budete potřebovat odbornou pomoc, nebo to zvládnete sami samotincí.

Speciální náplast na puchýře

Kvůli puchýři se z běhu může stát spíš pajdání. Sice obyčejná náplast nezjedná stoprocentní nápravu, ale nahradíte jí poraněnou pokožku a budete postupovat k cíli svižněji a hbitěji. Po závodě či tréninku to už chce trochu lepší ošetření. Pořiďte si hydrokoloidní náplast na vlhké hojení a puchýř nepropichujte ani ho jinak nemrzačte. Pokud tedy nemáte v plánu druhý den vyběhnout, to už se pak o propíchnutí dá uvažovat. Hlavně to dělejte sterilní jehlou a zapomeňte na nit (když ji před navléknutím do jehly olíznete, tak sterilní vážně nebude, i když si předtím vyčistíte zuby).

Led ve spreji

Pokud máte natažené, namožené a jinak zhuntované svaly, koleno či kotník, nastříkejte je ledovým sprejem a stáhněte. Tyhle dvě akce přinášejí okamžitou úlevu. Jen to nesmíte přehnat, aby se něco tím chladem nespálilo. Většinou vše začne pořádně bolet až po doběhu. Opadne adrenalin, endorfiny, tělo se přepne do klidnějšího režimu a začne dávat dohromady seznam padlých, tedy spíš namožených částí těla. Jakmile seznam udělá, tak Vám ho hlasitě a na vlastní kůži přečte a názorně ukáže. V tento moment se hodí jak led, tak i třeba mentolová mast či komprese.

On by se Vám ledový sprej určitě díky své rychlé pomoci hodil už na trati, ale kvůli jeho neskladnosti ho asi s sebou tahat nebudete. Nepoužívejte ho kolem očí, jinak budete mít ledový pohled. A nezapomeňte, že neléčí, jen utlumí následky.

Termofólie

Škoda, že plno lidí vlastně vůbec netuší, na co ta fólie je, a když už tuší, tak si nejsou úplně jistí. Ať už vypadá, jak vypadá tak jde o plastovou fólii, na kterou je v tenké vrstvě nanesen hliník. Je hořlavá. Je průsvitná (toho hliníku je tak strašně málo, že když se pořádně podíváte, tak uvidíte). Je jedno, z jaké strany se použije. Pokud je zlatá, tak je jen nabarvená. A ani nehřeje, a ani nechladí, prostě jen izoluje. Neboli výrazně omezí ztráty tepla.

Takže až dorazíte do cíle (nebo kamkoli) a jste vyčerpaní a mokří, tak se do této fólie zabalte. Přestanete ztrácet teplo a celkově se zahřejete. Když si v ní však kecnete na zem, tak Vás před chladem od země neochrání a nastydne Vám zadek.

Pokud jste přehřátí a zchvácení, tak se tělo o sto šest zbavuje přebytečného tepla, a pokud se zabalíte, tak se z toho akorát zapaříte. Ledaže by fučel vítr a měl by v plánu Vás profouknout. A jako bonus se dá použít i jako pláštěnka či hlavolam pro děti (ať rozloženou fólii složí a vrátí do originálního obalu).

Pinzeta (na třísky)

Překážky jsou většinou dřevěné. Navíc se běhá v terénu, takže dřeva za závod a asi i za trénink potkáte více než dost. Pokud si odnesete dřevěný suvenýr pod kůží, tak se pinzeta bude hodit. Hlavně ať je pěkně nabroušená, vrtat se třeba v dlani tupou pinzetou vážně nestojí za to.

Dezinfekce

Tak teď už nastal čas se pořádně věnovat oděrkám, odřeninám, sedřeninám a škrábancům. Máte dvě možnosti. Buď vyhledáte zdravotníky a necháte se ošetřit, anebo použijete vlastní prostředky. K dezinfekci stačí Septonex ve spreji či třeba betadinová mast. Sprej je rychlý, mastička zase pomůže i při hojení (vlhké hojení). Prodávají se i speciální spreje, které zastaví krvácení, vydezinfikují a vytvoří na ráně ochrannou vrstvu, to možná není špatná volba. Po dezinfekci to chce sterilní krytí. Náplast a obvaz jsou nejlepší, žvýkačka se vyloženě nehodí, to už je lepší vteřinové lepidlo.

Výčet možných zranění a možných ošetření není definitivní. Vždy se může vyskytnout něco, s čím nikdo nepočítá. Základ je znát základy první pomoci VDO (vyčistit - dezinfikovat - ovázat) a KJPVS (když je průser, volat sanitku) a doufat, že se nic nestane. Přeji plno bezúrazových závodních i tréninkových kilometrů.

A drobná rada závěrem. Pánové, nezapomeňte na přelepení bradavek, samozřejmě těch svých.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2018 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2018 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra