Reklama:

Legendy kulturistiky a jejich tréninkové programy (II.) - Reg Park

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Legendy kulturistiky a jejich tréninkové programy (I.) - John Grimek
Kulturistika padesátých let se dá charakterizovat dvěma osobnostmi, které jasně čněly nad ty ostatní - Bill Pearl a Reg Park. Jejich kariéry probíhaly paralelně a těžko říci, kdo z nich byl po kulturistické stránce lepší. Zatímco Bill je stále mezi námi, tak je smutnou skutečností, že Reg Park nás opustil již před více než deseti lety (1928 - 2007). Přestože byl Reg vynikající kulturista, tak se jeho jméno proslavilo více než vynikajícími výsledky a úzkým propojením s Arnoldem. Snad každý fanda kulturistiky ví, že právě on pro něho byl učitelem a vzorem nejenom po sportovní, ale i lidské stránce, a to od doby, kdy se mu coby mladičkému teenagerovi dostal do ruky v rodné obci Thal kulturistický časopis a v něm Reg Park ve své životní roli Herkula. Obdiv a úcta se postupně přetavily v celoživotní přátelství trvající více než čtyři desítky let. Zjevně to byl mocný impuls, který nastartoval Arnoldovu výjimečnou kulturistickou a životní kariéru. Ovšem tématem našeho článku není Arnold, ale jeho učitel a guru. Ten se sice narodil v anglickém Leedsu, ale většinu života prožil v Jihoafrické republice. Ne že by tak miloval apartheid (ba právě naopak), ale přitahovalo ho sluníčko a tamní pláže, což bylo v ostrém kontrastu s téměř permanentně nevlídným počasím rodné Anglie.

Ovšem nepředbíhejme, začátky jeho vztahu ke kulturistice byly odlišné od jeho předchůdců Grimeka a Reevese, pro které motivací bylo stát se silnými a svalnatými. Regovou vášní byl fotbal a o tréninku s činkami tehdy nic nevěděl. Přelom nastal, když jako šestnáctiletý potkal na koupališti dobře vypadajícího a velmi atleticky staveného muže a zeptal se ho, proč je tak svalnatý. Na rozdíl od Rega nás jeho odpověď jistě nepřekvapuje: "Trénuji s činkami, jestli chceš, přijď mezi nás." Reg se tedy domluvil s kulturistou na tréninku, ale byl velmi zklamán žalostným vybavením a chmurným dojmem provizorní posilovny s dřevěnou podlahou a holými zdmi. Na zemi ležela jedna stará velká činka a několik jednoruček a to bylo vše, žádná lavička či něco podobného. Třebaže se stále více zajímal o fotbal než o cvičení, tak přesto začal pravidelně trénovat. Jeho tehdejší důvody byly poněkud přízemní a on o nich vypráví s úsměvem: "Po každém tréninku jsme zašli do kuchyně a matka mého tréninkového partnera nám vždy připravila čaj a čerstvé pečivo. To byl vlastně důvod, proč jsem vůbec tehdy cvičil." No, zajímavé začátky, které rozhodně nepředstíraly žádné vznosně se tvářící ideály a cíle. Uvědomme si, že se jednalo o dobu těsně po válce, do které se dnes těžko dovedeme vžít, a kvalitní strava rozhodně byla spíše vzácností. Přes jeho omezené nadšení pro kulturistiku (stále byl pro něho fotbal prioritou) se díky pravidelnému tréninku výrazně zlepšoval.

Druhým milníkem v jeho životě bylo konání první soutěže Mr. Universe federace NABBA v roce 1948 při příležitosti olympijských her v Londýně. Ne, zde Reg ještě nesoutěžil, ale dostal vstupenku jako dárek od rodičů, kteří mu ji v návalu radosti koupili po jeho návratu domů z vojenské základní služby. Devatenáctiletý Reg zažil na vlastní oči boj Johna Grimeka a Steva Reevese o korunu krále kulturistiky. Byl to pro něho obrovský zážitek a nabilo ho to motivací až do morku kostí. Umínil si, že jednou také musí stát na pódiu této soutěže Mr. Universe… A již o tři roky později získal prestižní titul! Sen se proměnil ve skutečnost. Třebaže se díky pravidelnému tréninku se svými přáteli dostal do velmi dobré formy a přestávku pro něho neznamenala ani vojenská služba, je namístě otázka, jak se mu podařilo z nadšeného diváka v průběhu pouhých tří let stát držitelem titulu Mr. Universe. Odpověď je jednoduchá, Reg Park se v tréninku soustředil na takové cviky a takové postupy, které se mu osvědčily a se kterými dosahoval těch nejlepších výsledků. Celou svoji kariéru trénoval jen třikrát týdně (pondělí, středa, pátek) a po každém tréninku následoval den odpočinku. Je třeba si uvědomit, že doba splitů (dělených) tréninků teprve přijde a kulturisté padesátých let prakticky všichni používali trénink celého těla (dnes by se řeklo fullbody). I při výběru cviků se soustředil jako téměř všichni kulturisté té doby na takzvané základní cviky, jako jsou bench-press, přítahy v předklonu, shyby a pochopitelně dřepy. To byly cviky, se kterými dosahoval nejlepších výsledků. Je třeba si uvědomit, že tehdy neexistovaly kladky a jiné stroje, bez kterých si dnes trénink ani nedovedeme představit (je trochu paradoxní, že dnešní módní vlna CrossFitu se do značné míry vrací, co se týče používaného nářadí a náčiní, do tehdejší doby). Možná, že to byla právě ta jednoduchost vybavení, která dělala jeho trénink tak úspěšným. Dalším důležitým faktorem jeho úspěchu byla až umanutost nevynechat jeden jediný trénink.

Výsledky tvrdého, důsledného a vytrvalého tréninku se dostavily již po roce, kdy se zařadil mezi nejlepší britské kulturisty vítězstvím na domácím šampionátu, a po dalších dvou letech již patřil k nejlepším na světě. V roce 1951 triumfoval poprvé na soutěži Mr. Universe, což zopakoval ještě dvakrát v letech 1958 a 1965, ovšem již jako profesionál. Je paradoxní, že byl poražen na této soutěži až mladým Arnoldem v roce 1970 - holt žák předčil svého učitele. To ovšem nebyla žádná ostuda.

Bylo by s podivem, aby v době největší obliby filmů s mytologickou tématikou filmaři neoslovili tohoto 187 cm vysokého charismatického kulturistu - a tak se také stalo. Třebaže největší hvězdou filmů "meč a sandály", jak se také nazývaly, nebyl nikdo menší než Steve Reeves, tak se našly hlavní role i pro celou plejádu dalších, především amerických kulturistů (Gordon Scott, Brad Haris, Mickey Hargitay a další), a Reg se zařadil po jejich bok. V letech 1961 až 1965 hrál hlavní role v pěti filmech, a to třikrát Herkula. Se svojí muskulaturou a plnovousem působil autenticky, a třebaže tyto filmy rozhodně nepatří mezi perly kinematografie, tak si získaly svoje diváky přinejmenším mezi fanoušky kulturistiky. Podobně jako Reeves reprezentoval se svojí výjimečnou muskulaturou kulturistiku v tom nejlepším světle. I v této oblasti byl pro Arnolda vzorem, a tak opět jako v kulturistice i ve filmové branži žák - a zde opravdu výrazně - předčil svého učitele.

Reg Park byl uznávanou osobností, která svým charakterem a významem jasně překračovala hranice našeho sportu. Vydával vlastní časopis, vlastnil síť posiloven, byl celoživotním propagátorem nejenom kulturistiky, ale i zdravého životního stylu. Třebaže ve filmu představoval nesmrtelného poloboha Herkula, tak pro reálný život to bohužel neplatilo… Zemřel na rakovinu kůže v nedožitých osmdesáti letech.

Příprava na soutěž Mr. Universe - pondělí, středa, pátek
cvik série opakování
dřepy 5 10
bench-press 5 10
tlaky s jednoručkami na šikmé lavici 5 10
kliky mezi dvěma lavičkami se zátěží 5 12
bicepsové zdvihy s velkou činkou s cheatingem 5 10
bicepsové zdvihy s jednoručkami vsedě 5 10
bench-press úzkým úchopem na triceps 5 10
tricepsové extenze vsedě 5 10
shyby s 25kg zátěží 5 10
výpony na lýtka vestoje 5 10
procvičování břicha 5 20 - 30

Trénink 5x5 ve třech fázích - I. fáze
cvik série opakování
hyperextenze 3 10
zkracovačky na břicho 2 20
dřepy 5 5
bench-press 5 5
mrtvé tahy 5 5

Trénink 5x5 ve třech fázích - II. fáze
cvik série opakování
hyperextenze 3 - 4 10
dřepy s činkou vpředu 5 5
dřepy 5 5
bench-press 5 5
tlaky s velkou činkou vestoje nad hlavu 5 5
high pulls 5 5
mrtvé tahy 5 5
výpony vestoje 5 5

Hyperextenze a zkracovačky slouží nejenom k procvičení svalů středu těla, ale i jako všeobecné rozcvičení. První dvě série každého cviku jsou na rozehřátí a zapracování a zátěž postupně zvyšujete na úroveň, kdy v třetí sérii provedete 5 opakování s nejvyšší možnou vahou. Mezi třetí, čtvrtou a pátou sérií odpočíváte minimálně 3 minuty a nejvíce 5 minut (jedná se opravdu o těžké série). I. fáze trvá 12 týdnů a týden co týden byste měli zátěž lehce zvyšovat. Po dvanácti týdnech přecházíte bez pauzy na následující fázi. Ve všech třech fázích trénujete třikrát týdně - nejlépe pondělí, středa, pátek.

High pulls - dnes téměř zapomenutý, ale v Parkových časech velmi rozšířený cvik, a zároveň jeho oblíbený. V roce 1960 ho zveřejnil ve své knize Strength and Bulk Training for Weight Lifters and Body Builders. Tento cvik si musíte představit jako kombinaci mrtvých tahů a krčení (zvedání) ramen. Činku zvednete nadhmatem jako klasický mrtvý tah. Pohyb ovšem nekončí zvednutím činky do vzpřímené polohy, ale navíc ještě po dokončení mrtvého tahu pokrčíte ramena směrem vzhůru tak vysoko, jak je to jen možné.

Trénink 5x5 ve třech fázích - III. fáze
cvik série opakování
hyperextenze 3 10
zkracovačky na břicho 2 20
dřepy 5 5
bench-press 5 5
tlaky s velkou činkou vestoje 5 5
přítahy velké činky v předklonu 5 5
mrtvé tahy 5 5
tlaky s velkou činkou za hlavou 5 5
bicepsové zdvihy s jednoručkami 5 5
francouzské tlaky vleže 5 5
výpony vestoje 5 25

Platí stejné zásady popsané v textu pod druhou fází. V této třetí fázi je nahrazen cvik high pulls tlaky s velkou činkou za hlavou. Po dvanácti týdnech této třetí fáze je tento třífázový program ukončen. Než začnete nový program, je vhodné vložit určitý čas odpočinku.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

22.05.09:53Negr86 - :-D Dobře ty.
22.05.08:50Oplan - Reg Park bol jeden s prvých kulturistov, ktorý vymysleli n..+1
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2018 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2018 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra