Reklama:
DNES DOPRAVA Z E-SHOPU ZDARMA!
Doprava pro všechny objednávky po celé ČR zdarma! Nakupujte zde.

Chci na překážkový závod.
Co bych měl vědět?

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Ostatní

Překážkové závody jsou vcelku novým sportovním fenoménem dneška. Už se nejedná jen o bláznivé pobíhání v blátě, jak to vidí většina mediálního světa, už se jedná o plně organizovaný sport se svými profesionálními sportovci i amatéry, kteří si jen chtějí poměřit síly s kamarády. Překážky už dokonce aspirují na zařazení na olympijské hry v rámci moderního pětiboje a rostou kolem nich komunity po celém světě.

Co Vy? Už jste na nějakém tom extrémním překážkovém závodě, kde prý můžete i umřít (stejně jako třeba při golfu či vodním pólu), byli, nebo se teprve chystáte? Já jich za sebou pár mám, takže pokud se rozhlížíte po svém prvním, tak Vám rád poradím. Podle mého nejlepšího vědomí a svědomí.

Jak závodit

Asi nejdůležitější je říct si na začátek, proč vlastně na ten závod jdete a jaké máte ambice? Co tím blátivým podnikem vlastně chcete získat? Pokud si chcete jen užít zábavu, proběhnout se, vyzkoušet si, jaké to je zase lézt po prolézačkách, šplhat na laně a vykoupat se v blátivé vodě, tak to všechno nemusíte brát moc vážně. Ať již přípravu, nebo vybavení, a hlavně potom i výsledek.

Na druhou stranu, pokud do toho chcete dát všechno a zjistit, jak je na tom Vaše fyzička, jestli to ještě pořád jde, už to stojí za prd, nebo si ze závodu chcete udělat každoroční kontrolu kondičky, tak už to nějakou přípravu chce. Ať si potom nemusíte nic vyčítat. Tedy kromě toho, že přípravy bylo málo a nebyla dost důsledná. I když to si vlastně vyčítá každý závodník, který to bere aspoň trochu vážněji (vždycky se jde přeci připravit lépe). Všechny rady a tipy budou tedy ve dvou verzích. První je zábavná a druhá je ta výsledkově orientovaná.

Kdy je nejlepší čas na závodění

Osobně mám radši jarní či letní závody. Je teplo, člověku tolik nevadí studená voda, během závodu se několikrát namočí a několikrát uschne a ještě jako bonus se opálí. Podzim už je studenější a nepříjemnější, ale o to je to větší výzva. To samé platí pro zimní termíny závodů. Pokud půjdete na svůj první závod, tak si vyberte teplejší období roku.

Jaký závod vybrat

Na tomhle stojí celý Váš úspěch či neúspěch. Pořadatelů závodů je u nás dost, takže je z čeho vybírat. Teď jde jen o to, co vybrat. Stoupněte si před zrcadlo a na férovku se sami sebe zeptejte, jak na tom ve skutečnosti jste. Umíte běhat? Chodíte běhat? Běháte jako šnek, nebo jako gepard? Uběhnete 5, 10, 15 nebo i 20 km? Uděláte shyb? Uděláte klik? Víte, co je to angličák? Kdy jste naposledy šplhali po provaze? Víte, jak se vlastně ještě skáče přes kaluže?

Pokud si dokážete do očí odpovědět vesměs kladně a jste si jistí, že na to fakt máte, tak si klidně zvolte těžší varianty závodů na 10 km. Pokud jsou odpovědi spíše negativní anebo si tak moc nevěříte, tak si zvolte radši ty nejlehčí varianty na 5 nebo 7 km. Každopádně pokud půjde o Váš první závod, tak rozhodně doporučuji krátké varianty, ať se se závody seznámíte a zjistíte, o co tam vlastně jde, a nevyděsíte se hned napoprvé víc, než je potřeba.

Zábava

Závod na 5 či 7 km je pro Vás jasná volba. Nejdete se přeci zrušit a odrovnat se, ale jdete si to užít, případně se jdete podívat, co to vlastně ty překážkové závody jsou. Na těchto trasách Vás nebude čekat tolik překážek, a když bude nejhůř, tak těch 5 km prostě ujdete.

Vyberte si jarní či letní termíny závodů. To bude teplo a závodění bude pohodlnější (alespoň po teplotní stránce). Podzimní a zimní termíny mají překážku navíc a tou bývá právě nižší teplota.

Výsledek

Trasa na 10 km je optimální. Člověk nemusí být vyloženě trénovaný běžec, aby desítku zvládl. Navíc Vy jdete testovat svoji fyzičku, takže na tu desítku můžete v klidu natrénovat (a nezabere to tolik času jako natrénovat na půlmaraton). Překážek budete mít také dost, takže fyzička bude otestována komplexně. Nicméně pokud zvolíte kratší trať, tak to není nic proti ničemu, ale uvidíte, že Vás potom bude lákat ta delší.

Můj první překážkový závod měl 13 km. Už jsem předtím chodil běhat, posiloval jsem, shyboval jsem, takže jsem nečekal, že by to měl být problém, a nakonec to sakra problém byl. Závody totiž nebývají moc na rovině, a pokud netrénujete na kopcích, tak Vás kopce prostě dostanou. Já si tenkrát říkal, kam jsem se to proboha přihlásil, ale po doběhu jsem už hledal další termín.

Kam vyrazit

Zábava

Kratší tratě většinou nejsou tak kopcovité, a když už jsou, tak na těch kopcích nebudete trávit tolik času. Každopádně pro tu zábavu kopce nepotřebujete.

Výsledek

Chcete pořádnou výzvu a pořádný test Vaší fyzičky, tak si vyberte kopečky. Klínovec nebo Liberec jsou parádní volba. Tam ty kopečky budete proklínat. Hned běhání kopečků zařadíte do tréninků a příští rok to zlepšení rozhodně poznáte.

Rovinka Vás taky pěkně otestuje, toho se bát nemusíte, ale chce to pořádnou výzvu, ne?

Kolik zaplatit

Tady je to pro všechny stejné. A vlastně to chtějí i všichni stejně - co nejlevněji. Vyplatí se zaplatit co nejdříve. Čím dříve se platí, tím méně se platí. Zároveň pokud poběžíte v týmu, můžete využít týmové slevy, kdy třeba od 4 závodníků výše se dá nějaká ta pěkná koruna ušetřit. Různí organizátoři mají různé ceny. U těch profláknutých a masových čekejte vyšší cenu, u menších a začínajících naopak cena bývá nižší.

Sám, nebo v týmu

Toť otázka. V týmu se to táhne líp. Můžete si pomáhat, hecovat a motivovat se, ale zase běžíte většinou společně, a tak se lepší forma jednotlivce moc neprojeví (aspoň ne na výsledném čase).

Zábava

Rozhodně udělejte tým. Závod si daleko víc užijete a hodně posílíte kamarádského ducha (pokud tedy nezdrhnete a nenecháte ostatní svému osudu).

Výsledek

Máte dvě možnosti. Jet na vlastní pěst a otestovat sami sebe, nebo dát dohromady tým lidí, kteří budou výkonnostně na stejné úrovni, ať si pak v cíli nemusíte vzájemně vyčítat: "Kvůli tobě jsem měl špatný čas. Čekal jsem, pomáhal ti, tahal tě a zachraňoval tě." Tím mám na mysli i to vyčítání, kdy jste zticha a nikomu to neřeknete! Anebo jako tým pouze zaplaťte, dojeďte na závod, odstartujte a pak už každý na vlastní triko.

Co na sebe

Jedno triko, případně druhé triko, kraťasy, ponožky, boty, možná i nákrčník, můžete rukavice (buď aby nebyla zima na ruce, nebo abyste se mohli lépe držet na hrazdách, lanech či si nezadřeli třísku). A to je vlastně vše.

Zábava

Půjdete běhat, plazit se po zemi, brodit se vodou, šplhat po opičích dráhách a motat se do ostnatého drátu. Tomu musí odpovídat výbava. Asi si nebudete chtít udělat díru do funkčního trika od Under Armour za patnáct kil, ne? Také se vyhněte bavlněnému oblečení. To by nasáklo hodně vody a Vy byste nejen táhli nějakou tu hmotnost navíc, ale ještě by to na Vás plandalo a mohlo by to způsobit nějakou tu opruzeninku. Volte radši starší funkční oblečení, starší sportovní boty s drsnějším vzorkem a počet vrstev volte podle počasí. Většinou budou dvě vrstvy bohatě stačit. Pokud plánujete více chodit než běhat, tak volte druhou vrstvu teplejší, ať za procházky neprochladnete.

No každopádně jakmile se namočíte, tak Vás to bude studit tak jako tak. Výhodou funkčních materiálů je, že z nich voda rychle odteče a rychleji schnou.

Výsledek

V otázce oblečení pro Vás platí vlastně to samé, co pro zábavnou verzi. Bavlna ne, funkční oblečení ano. Funkční triko s krátkým rukávem a ne moc volné kraťasy, parádní jsou běžecké, ty se mi osvědčily nejvíce. Nic nikde neplandá, a tak nehrozí, že byste se někde zahákli nebo zachytili za část oděvu. Když je chladnější počasí, tak přidejte funkční triko s dlouhým rukávem jako spodní vrstvu. Na říjnových závodech se mi osvědčil nákrčník, který buď můžete nechat na krku, anebo si z něj udělat čepici.

Je dobré investovat do pořádných bot. Na trhu je plno běžeckých trialových bot nebo obuvi přímo vyvinuté na překážkové závody. Mají drsnější vzorek, voda z nich lehce odtéká a mají i speciální části s gripy třeba pro šplhání po laně. Navíc budete na závod i trénovat, tak se Vám budou hodit na běhání v terénu a trénink.

Podle délky závodu si můžete ještě vzít batůžek (camel back) s vodou a nějakou tou energií sbalenou na cesty.

Osobně nosím kompresní triko s dlouhým rukávem (i když si ho neberu nakonec na každý závod). Voda se v něm moc nedrží a rukávy mě do jisté míry ochrání před odřeninami a škrábanci. Pak si beru kompresní podkolenky. Nejsou sice vodotěsné, ale voda je také rychle pryč a například při traversu nebo šplhání na laně se nemusím bát, že bych si spálil nohy o provaz.

Co do tašky

Na závod si vezměte sportovní tašku, do které zabalíte:

  • Závodní oblečení (viz Co na sebe), klidně ve dvou variantách. Jedna pro teplejší počasí a druhá pro chladnější. Na místě se pak rozhodnete a případně můžete oblečení namixovat podle potřeby.
  • Dva ručníky. Jeden na špinavo a druhý na čisto. Do prvního můžete otřít zablácený obličej, ještě než vyrazíte hledat vodu. Druhý je pak finální pro důkladné osušení po důkladném vydrbání. Nespoléhejte na to, že poteče teplá voda. To je spíš výjimka.
  • Čisté teplé oblečení. Potom, co se umyjete, se určitě budete chtít obléci do čistého. Někomu bude stačit to, v čem přijel, někdo bude chtít čistou sadu. To už je na Vás.
  • Jídlo a pití. Sice tam bude plno lákavého občerstvení, ale není nad to mít něco po ruce, když už budete stáním ve frontě na krkovičku a pivko šilhat hlady.
  • Doklady. Při vyzvedávání registrační obálky se budete muset prokázat, že Vy jste Vy a nejste někdo jiný.
  • Desinfekce a náplast. Může se stát, že utržíte nějaký ten škrábanec, a může se stát, že si ho budete chtít ošetřit sami, a může se stát, že nebudete chtít využít zdravotníků, kteří na závodě určitě jsou.
  • Prašule. Na tu pozávodní zábavu.
  • Dále vybavení dle libovůle.

Jdeme závodit

Ranní rituály vynechám, jen si dejte větší snídani, ať máte dost energie. Také se může stát, že budete delší dobu bez jídla, tak ať nešilháte hlady (to se pak špatně strefuje na překážky).

Na závodiště vyrazte s dostatečným předstihem, jinak Vás potom čeká stres a nervozita z toho, že to nestihnete. Není nic horšího než se před závodem vystresovat a ještě si při tom zasprintovat (třeba pro zapomenutý náramek se startovním časem, který jste nechali v autě skoro půl kiláku od startu s tím, že se startuje za ani ne pět minut - jako já na prvním závodě).

Zábava

Snídani si dejte větší a vezměte si předzávodní sváču, kterou si dáte tak hodinu, hodinu a půl před závodem. Na startu utvořte s týmem hlouček a buďte hluční, ať si to pořádně užijete. Překážky neberte moc vážně. Klidně si nechte pomoct a nelekejte se angličáků nebo trestného běhu. Vždycky se to dá nakonec zvládnout (i bez toho, aby se to šulilo).

Pokud půjdete do vody, tak si klidně nějakou tu vrstvu sundejte a držte ji nad hlavou, ať se Vám moc nenamočí. Je paráda mít pak nějakou suchou věc, do které můžete vklouznout. Jestli se na nějakou překážku necítíte, tak se na ni vyprdněte. Nemá cenu moc riskovat. Přišli jste si to přeci užít.

Výsledek

Jelikož jdete na delší běh a jdete si pro dobrý výsledek, tak už si jídelní zásoby na trať děláte delší dobu, viďte. Je potřeba pořádně jíst a pít už pár dní předem a nenechávat všechno až na předzávodní snídani. Potřebujete se dostatečně zásobit glykogenem, ať máte dostatek paliva, a zavodnit se, ať máte velbloudí hrb na dlouhou trať. Kolik jíst a pít tady rozebírat nebudu, to si najdete na internetu sami. Na 10km trať to nemusíte přehánět, na tu půlmaratonovou to už chce aspoň trochu rozmyslet dopředu.

Ve startovacím boxu se "zaštosujte" do první půlky. Ti, co jsou první, vystřelí rychle vpřed, ti, co jsou na konci, se budou na začátku nejspíše šourat. Pokud jste v první půlce, tak se můžete postupně sunout dopředu. Pokud máte sprinterské ambice, tak klidně použijte lokty a postavte se do čela závodu. Je to na Vás.

Na internetu už jste určitě viděli nějaké ty překážky a určitě už jste vymýšleli strategii, jak je nejjednodušeji překonat, teď máte možnost ukázat, jak dobrou strategii jste vykoumali. Nevrhejte se na překážky bezhlavě, klidně se na pár vteřin zastavte, rozmyslete nejlepší cestu přes a pak vyrazte. Zkoušel jsem z běhu rovnou dávat překážky na první dobrou a moc mi to nešlo. Chyběl mi ten čas, těch pár srdečních úderů na to v hlavě si zrekapitulovat, jak na překážku.

Cíl

A co v cíli? To už nechám úplně, ale úplně na Vás.

Úklid

Úklid budou mít asi všichni stejný. Špinavé věci do igelitky a do batohu. Čistit se bude až doma. Mně se osvědčila zahradní hadice. Rozprostřít věci na trávník a pořádně je zkropit, ať se nejhorší bláto vymyje. Pokud nemáte hadici, tak věci dejte do igelitky, napusťte do ní vodu, zavřete, zavažte nebo přiškrťte a pořádně klepejte, ať se bláto oddělí od oblečení. Pak už jen stačí vodu vylít, třeba do WC. A pak s tím šup do pračky nebo na valchu.

Závěr

Pokud si z tohoto článku odnesete alespoň jednu věc, tak budu spokojený. Jestli seberete odvahu a na nějaký překážkový závod se přihlásíte, tak toho určitě nebudete litovat. Tedy litovat nejspíš budete, na trati, až budete lézt do kopce s pytlem na zádech nebo se brodit v ledové vodě. Ale to Vás přejde. V cíli to bude radost, euforie a pocit, který jinde nezažijete.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 102 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2018 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2018 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra