Reklama:

Mrkev (II.): Nutriční hodnoty

5.105 zhlédnutí
Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Výživa

Mrkev (I.): Historie a zajímavosti
V minulém článku o mrkvi jsme si řekli něco o její historii a o různých mrkvových variantách, se kterými se můžeme setkat. Dnes už se ale podíváme na výživové vlastnosti mrkve.

Nutriční pohled na věc

Mrkev toho obsahuje hromadu. Z té hromady jsou nejvýznamnější beta karoteny (ty jsou zodpovědné za červenou barvu, tělo je přeměňuje na vitamín A), vláknina a antioxidanty. Hlavním přínosem tedy nejsou bílkoviny, ani energie. Z čistě "palivového" pohledu pro nás není mrkev nejzajímavější. To, o co nám jde, je její fytochemický obsah (vitamíny, karoteny, minerály atd.). Zanedbatelná není ani vláknina, kterou mrkev obsahuje.

Mrkev zvyšuje kvalitu mateřského mléka, zlepšuje vzhled kůže, vlasů a nehtů. Když se užívá denně, může snížit hladinu cholesterolu a krevní tlak. Mrkvová šťáva, pokud ji pijete každý den, předchází infekcím a je cenná pro nadledvinky. Mrkev přispívá ke zlepšení zdraví očí, reguluje hladinu cukru v krvi a podporuje zdraví tlustého střeva (díky vláknině).

Tabulka nutričních hodnot v syrové mrkvi
složka průměrný obsah
(g / 100 g)
prvek průměrný obsah
(mg / 100 g)
složka průměrný obsah
(mg / 100 g)
voda 90,7 g sodík 25,00 mg vitamín C 10,00 mg
bílkoviny 1,4 g draslík 170,00 mgvitamín D 0 mg
tuky 0,3 g vápník 25,00 mg vitamín E0,56 mg
cukry 7,4 ghořčík 3,00 mg vitamín B6 0,14 mg
energie 146,0 kJ fosfor 15,00 mg vitamín B120 mg
dusík (celkem) 0,1 g železo 0,30 mgkaroten12,50 mg
vláknina 2,4 gměď 0,02 mg thiamin 0,10 mg
mastné kyseliny0,3 g zinek 0,10 mg riboflavin0,01 mg
cholesterol0 g mangan 0,10 mg niacin0,20 mg

Ze syrové mrkve tělo přijme 3 % beta karotenů. Pokud mrkev uvaříte, rozmačkáte a přidáte trochu oleje, dostaneme se na 39% využití beta karotenů. Takže mrkev radši vařit. Sto gramů syrové mrkvičky splní Vaši denní potřebu vitamínu A (alfa i beta karoten jsou metabolizovány v těle na vitamín A). Mrkev je ale i alergen. 3,6 % mladých Evropanů v průzkumu vykázalo větší stupeň citlivosti na mrkev než žádný.

Kuchyně

V kuchyni se používají kořen i nať (stejně jako například nať petržele). Může se jíst syrová, ovšem po tepelné úpravě je lépe stravitelná a tělo z ní využije více živin (viz výše).

Pokud dostanete chuť na mrkvovou nať, tak se poohlédněte po mrkvi, která je pro to určena. Tzn. je sklizena ještě před plným vyvinutím kořene, listy pak obsahují více živin. Sladkost mrkve ji předurčuje i k použití v moučnících a dortech.

Lékárnička

V léčitelství se používají semena, kořen i nať. Jde o močopudný a projímavý prostředek, používá se při léčbě šerosleposti, močových kamenech, revmatu, podporuje vylučování cholesterolu z těla. Podporuje obranyschopnost těla proti infekcím. Pokud se obrátíte na babku kořenářku, tak Vám mrkev naordinuje na obezitu, otravu krve, onemocnění dásní, nespavost, zánět ledvin, jater, žlučníku, Alzheimerovu chorobu, kolitidu, vředy a bolestivé močení.

Pozor, pokud to někdo s mrkví přežene a organismus již nestačí karotenoidy zpracovat, může se objevit karotinodermie, což je oranžové zbarvení pokožky. Když to vezmeme do důsledku, tak všechno, co se používá jako dnešní konvenční potravina, je vlastně lék. Lidstvo za ty desetitisíce let zjistilo, co nám prospívá a co nám škodí, a z toho dobrého se stal potravinový repertoár. U všeho rostlinného se najde něco, čím to zlepšuje naše zdraví.

Mrkvografy

Aby to nebylo jen plané plácání o mrkvi, podíváme se na ni z "číselného" hlediska, toho zelinářského. Jak je na tom mrkev v porovnání s ostatními členy zelné rodiny? Koukneme se jak na porovnání jednotlivých nutrientů (energie, bílkoviny, sacharidy, tuky), tak i na obsah vitamínu A, který je vlastně na mrkvi to nej (tedy kromě její neodolatelné sladké chuti). Snažil jsem se vybrat nejrozšířenější příbuzenstvo.

Bílkoviny

V bílkovinách mrkev žádná přebornice není, ale stejně, kdo by jedl zeleninu kvůli bílkovinám? Když už bílkoviny, tak brokolice, ale i tak by bylo potřeba zbaštit 1,25 kg brokolice, abyste do sebe dostali to samé množství bílkovin jako z 200 g kuřecího masa.

Sacharidy

Co se sacharidů týče, tak na tom mrkev není tak špatně jako v bílkovinách, ale i tak většina lidí asi sáhne po bramborách. Pokud jim tedy právě nejde o menší obsah sacharidů.

Tuky

O tucích nemusí být ani řeč, zelenina tučná není.

Vláknina

Vláknina je tím, co by nás na zelenině mělo docela dost zajímat. Pokud člověk není zrovna konzumentem celozrnné stravy, tak vlákninu bude přijímat hlavně ze zeleniny. V tomto případě je mrkev slušnou volbou. Sáhněte spíše po syrové než vařené.

Vitamín A

K čemu je dobrý vitamín A, zjistíte v jiném článku. Mrkev je Áčková přebornice, těsně ji stíhá špenát, takže pokud máte rádi zelenou a oranžovou barvu, tak není žádná lepší volba než tahle dvojka.

Vitamín A je uveden v mikrogramech (mcg) retinol aktivních ekvivalentů (to je panečku jazykolam). V podstatě jde o to, kolik vitamínu dokáže tělo z přijatého množství (100 gramů) potraviny vytěžit. 1 mcg RAE (samotný vitamín A) = 1 mg retinolu = 12 mg beta karotenů = 24 mg ostatních karotenů (alfa atd.). Hodnoty jsou uvedeny pro mrkev syrovou, v mrkvi vařené či jinak tepelně upravované by číslo bylo větší.

Když sáhneme po farmaceutickém řešení, tak za 100 tablet po 800 mg vitamínu A utratíme 73 Kč. Jedna dávka obsahuje 800 mg a stojí 0,73 Kč. Stejné množství vitamínu z mrkve nás vyjde na 0,698 Kč. Takže kdo rád zobe tabletky, nemusí si s konzumací mrkve lámat hlavu.

Energie

Nižší obsah energie dělá z mrkve vhodnou potravinu při redukční dietě. Zároveň svou sladkostí dokáže nahradit sladké energetické bomby (i když čokoláda je prostě čokoláda).

Poměr cena / výkon

Co by to bylo za srovnávání, kdybychom nesrovnali i finance. U všech potravin lze jednoduše spočítat, kolik nutrientů a za jaké peníze nám přinesou. Jak je na tom tedy mrkev v porovnání s ostatními zeleninovými kamarády?

Ať koukám, jak koukám, tak je mrkev tou nejlepší volbou z pohledu cena / výkon. Za malou cenu toho pro Vás vykoná dost. Takže jako přílohu mrkev a jako primární zdroj energie maso.

Sečteno a podtrženo

Mrkev není zrovna přeborníkem v obsahu energie, bílkovin ani sacharidů. Zato je přeborníkem v obsahu vitamínu A, je cenově výhodná, je k dostání na každém rohu, a pokud Vám i chutná, tak není důvod, proč se nestát králíkem a nechroupat mrkvičku.

Shrnutí

Jestli jste četli pozorně, tak už víte, proč mrkev jíst, a pokud ne, tak to nevadí, já to celé shrnu. Nutričně není mrkev žádný zázrak, a pokud půjdeme čistě po bílkovinách, sacharidech, tucích a energii, tak určitě najdeme lepší adepty na uspokojení svých potřeb. Mrkev je však šampiónem v obsahu vitamínu A. To je ten pravý důvod, proč chroupat mrkvičku. Samozřejmě, taková vojtěška nebo telecí játra mají vitamínu A více, ale kdo by přežvykoval vojtěšku a pořád jedl telecí játra (to tele má játra plná vitamínu A stejně z toho, že žvýká tu vojtěšku a mrkev, tak to můžeme rovnou přeskočit a vrhnout se na ta játra).

Pokud si hlídáte energetický příjem, tak je mrkev třeba lepší přílohová volba než brambory při obdobném obsahu bílkovin a vyšším obsahu vlákniny. Knedlíky a těstoviny sice mají více bílkovin, ale zato mají dvakrát až čtyřikrát více sacharidů, skoro pětkrát více energie a daleko menší množství vlákniny.

Cenově je mrkev předním tahounem zeleninového závodu. Za cenu, kterou si celoročně drží, je to dobrý zdroj živin a vitamínů.

Nejsme stroje, takže nejedeme na olej, uhlí, benzín, naftu nebo elektřinu a není nám jedno, co jíme. Nám (snad ze všech živočichů nejvíce) jde i o chuť. Takže pokud Vám mrkev chutná a dokážete jí sníst více než petržele, tak vzhůru do chroupání.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra