Reklama:

Boris Orava - rozhovor a aktuální forma před MS v klasické kulturistice 2016

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Osobnosti


MS V KULTURISTICE MUŽŮ 2016 - 4. - 6. 11. 2016, Španělsko
Češi před MS v kulturistice mužů:
Boris Orava (videotrénink)

Info z MS v kulturistice mužů:
z místa děníprezentacekompletní výsledky s body

Z MS očima naší reprezentace:
očima Borise Oravy


Ve dnech 3. až 7. listopadu se ve španělském Benidormu odehraje již jedenácté Mistrovství světa v klasické kulturistice mužů. Naším jediným reprezentantem zde letos bude Boris Orava, mistr Evropy z roku 2014. Boris otestoval svoji formu již 23. října v Prešově na Tatranském poháru. Jak se mu dařilo na Slovensku i v přípravě na MS, jsme se ho zeptali v rozhovoru, který Vám dnes přinášíme.


Boris Orava

Vybrané úspěchy:

Tatranský pohár 2016 - 4. místo v klasické kulturistice open
Tatranský pohár 2015 - 1. místo v klasické kulturistice nad 175 cm
European Games 2015 - 2. místo v klasické kulturistice nad 180 cm
Mistrovství Evropy v kulturistice 2014 - 1. místo v klasické kulturistice nad 180 cm
Mistrovství České republiky 2014 - 2. místo v klasické kulturistice nad 180 cm



Boris Orava na Tatranském poháru 2016
(Foto: Igor Kopček / EastLabs.sk)
Borisi, chystáte se na mistrovství světa v klasické kulturistice, napřed jste se ale rozhodl otestovat formu na svém oblíbeném Tatranském poháru. Jak jste na Slovensku dopadl? Jak jste byl spokojený se svojí formou a co z těchto závodů pro sebe vyvozujete ve vztahu k blížícímu se MS?

Nutno říci, že tento rok to byla úplně jiná soutěž. Loni jsem v kategorii neměl konkurenci, letos to spojili do jedné open kategorie. Bylo nás tam 19, což je opravdu hodně na takovou soutěž. Kvalita závodníků byla hodně vysoká, jak je na Slovensku zvykem. Pro mě to byly přípravné závody a forma dle očekávání samozřejmě nebyla zdaleka 100%. Podle zkušeností z minulosti potřebuji více závodů na vyladění formy, takže doufám, že na MS to bude ono. Viz rok 2014 - Mozolani Classic 5. místo, MČR 2. místo, ME 1. místo. Tam se vůbec nedala porovnat forma z prvních závodů a ME, to bylo sto a jedna. Jen díky tomu, že na tu Evropu se tělo rozhýbalo a vyšel nejlíp závěr (odvodnění), které je rozhodující. Závěr vyšel nejlíp v kariéře a doufám, že se mi to podaří zopakovat.

Jste mistrem Evropy z roku 2014, z mistrovství světa už máte zkušenosti také. Jak vidíte letos své šance na umístění?

Rozdíl mezi ME a MS je značný, loni se mi to však podařilo prolomit, postoupit do finále a rvát se o medaili. Tu jsem teoreticky nakonec získal po dopingových testech, které však nebyly zveřejněné. Letos bych ji chtěl vybojovat na pódiu! Samozřejmě je ve hře spousta faktorů, které mají vliv na to, jak vyjde forma. To může ovlivnit vše. V první řadě to není třeba podceňovat a probojovat se do finále, což už je velký úspěch. Pak záleží, jak se to tam tento rok sejde. Trocha štěstíčka je také potřeba. Netroufnu si nyní tipovat, ale udělám maximum, abych předvedl, co je v mých silách.

V kulturistických kruzích jste známý svým netradičním přístupem a experimentováním v tréninku. Prozradíte nám alespoň něco z toho, co nového jste na sobě vyzkoušel v této přípravě? Co se osvědčilo?

Trénink se pořád vyvíjí, stejně jako zdokonaluji stravu. Letos je asi největší změna v obojím, ale ve stejném směru, na jaký jsem nastoupil před dvěma lety. Proto byla tato příprava zase jiná. Protože se vlastně trénuji sám, výsledek lze posoudit až po soutěži. V tréninku jsem se řídil pocitem z něj a reakcí těla. Zakládal jsem na základních cvicích a komplexnějších trénincích. Podobalo se to spíše trojbojařskému tréninku než kulturistickému. A co se týče svalového rozvoje, který je vedlejším produktem síly, zaznamenal jsem jako naturál daleko lepší výsledky. Tohoto tréninku jsem se držel až do posledních týdnů. Ve stravě je hlavní změnou frekvence stravování. Na nízkosacharidové stravě je v podstatě jedno, kolikrát denně jíte. V běžných dnech mi sedí jíst pouze třikrát denně vetší porce. Na trénink to nemá vliv a cítil jsem se daleko lépe, prakticky je to také mnohem svobodnější a člověk není jen otrokem jídla. Absolutní hodnoty zůstaly stejné, jen se zvětšily porce a snížila frekvence. Oproti dřívějšku jsem při stejných i nižších kaloriích vůbec neměl hlad.

Je to úplně jiné, pohodlnější a svobodnější, určitě u toho zůstanu. Uvidíme po MS, zda se to dostatečně stáhlo, nebo zda je potřeba se s tímto systémem ještě naučit pracovat. Až vyjde závěr na 100 % a nebude tam přebytečná voda, která zkresluje, bude možné to hodnotit a případně příště přitvrdit. Váha mi totiž neklesala, jak jsem zvyklý. Z toho jsem byl jednu chvíli znepokojen, ale změny tam byly. S ohledem na jiný trénink a stravu jsem se rozhodl tentokrát váhu neřešit.

Pokud jsem dobře počítal, tak se svojí výškou 184 cm můžete mít v klasické kulturistice maximálně 92 kg. Pasují vám dobře váhové limity stanovené v klasice? S jakou váhou asi vystoupíte ve Španělsku?

Výšku je lepší pro jistotu počítat tu nejmenší, kterou máte. U mě se pohybuje od 185 do 183 cm. Záleží, zda je člověk uvolněný a odpočatý po ránu, nebo po celodenním cestování jako na MS, kde mi obvykle naměřili 183 cm. Proto počítám raději 91 kg, a pokud je forma, mám dostatečnou rezervu. Ona ta váha nepřibývá po kilech, kvantitativně se to posouvá velice pomalu. Ale i tak to vypadá každý rok jinak. Nezáleží, kolik máte na váze, ale na kolik to vypadá. (úsměv)

Zúčastnil jste se semináře s legendárním Edem Coanem, který bývá označován za nejlepšího powerliftera všech dob. Jak se vám seminář líbil a jaké bylo setkání s Edem? Můžete se s námi podělit o nějaký jeho postřeh, radu nebo princip, který by mohli naši čtenáři zúročit ve svém tréninku?

Seminář mě zaujal, protože to bylo spojení Charlese Poliquina s Edem Coanem. Poliquina sleduji už skoro 10 let. Používám spoustu jeho principů. Přestože jsem na něj za ty roky získal nadhled a člověk prohlédne trochu hlouběji do reality, chtěl jsem využít příležitosti. A Ed Coan tomu dal ještě větší váhu, navíc šlo o téma, které mě aktuálně zajímá. Na semináři se mimo jiné dozvíte věci, které málokde vyčtete. Anebo si uvědomíte důležitost věcí, které jste podceňovali či si o nich mysleli opak. A to přímo od těch nejlepších v oboru.

Nejlepší bude, když řeknu pět zásadních věcí, které mi tento kurz přinesl:
1. Cvičte spodní záda (resp. posterior chain) každý trénink.
2. Pozice hrudní kosti, hlavy a lopatek je naprosto zásadní u všech základních cviků.
3. Nejširší úchop na bench-press neznamená nejlepší.
4. Trénujte extenzory krku.
5. Není to o tom, co nazvedáte v jednom tréninku, ale co nazvedáte za měsíc.

Na vašem Facebooku jsem nedávno zahlédnul zbrusu novou registračku Českého svazu silového trojboje. Jaké jsou vaše plány v powerliftingu? Jdou silový trojboj a kulturistika dohromady?

Právě teď, týden před MS v klasické kulturistice, jsem se zúčastnil mistrovství oblasti, kde jsem se kvalifikoval na MČR IPF RAW. Ano, týden před MS, ale nebylo na výběr, pokud nechci čekat další rok. Šel jsem tedy tréninkové váhy, abych splnil kvalifikační limit a hlavně aby to neovlivnilo přípravu na MS. Závody byly dlouhé, třetí pokusy jsem vynechával. Myšlenku zkusit trojboj jsem v sobě nosil dlouho, protože jsem vždy zakládal na základních cvicích, bavily mě a nějakou sílu jsem měl. Prostředí Eagle Fitness a David Lupač na mě zapůsobili a rozhodl jsem se tuto myšlenku realizovat. Sympatický je mi tento sport, lidé v něm i směr IPF. A trénink samozřejmě také, jak už jsem nastínil. Oproti kulturistice je to navíc sport s hmatatelným a jasným výkonem.

Na základní cviky a silový trénink sázíte už řadu let, podělíte se s námi o svoje nejvyšší silové výkony?

Výkony z jara jste mohli vidět ve videu, kdy jsem je po dlouhé době zkoušel v tréninku. Byl to 225kg dřep, 165kg bench-press a 260kg mrtvý tah (bez opasku). Od té doby jsem ještě udělal dost práce, ale příprava se samozřejmě přizpůsobila MS v kulturistice. Držel jsem základní cviky a těžké váhy, ale maximální váhy jsem od té doby nezkoušel. V závěru přípravy už to ani není na maximální sílu ideální, přestože šla nahoru a držela dlouho. Po MS zahájím přípravu na silový trojboj, už to nebude žádný kompromis. Doufám, že to bude znát i na výkonech. Dva měsíce do MČR RAW nejsou mnoho, ale jsem zvědavý a těším se na to. Využiji poznatky ze semináře a tím to bude opět něco nového a zajímavého. Uvidíme, co se za tak krátkou dobu dá udělat a co by to udělalo třeba za rok.

Chtěl byste někomu poděkovat za podporu nebo pomoc v přípravě?

Určitě chci poděkovat nejbližší rodině, manželce, všem kamarádům a fanouškům za podporu. Díky směru, kterým to dělám, se mi dostává zpět taková vyšší hodnota, které si cením víc než nějakých ocenění na soutěži. Děkuji také sponzorům PT Servis za špičkové doplňky výživy, MadMax za tréninkové vybavení a HealthInstitute za jejich Omega 3.

Děkuji za rozhovor a přeji hodně štěstí na soutěži i v další kariéře.


Boris Orava - forma na Mistrovství jižní Moravy v klasickém (RAW)
silovém trojboji 2016


Boris Orava na Tatranském poháru 2016

Foto:
www.eastlabs.sk / Igor Kopček


Boris Orava na Mistrovství jižní Moravy v klasickém (RAW)
silovém trojboji 2016



Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2020 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2020 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra