Reklama:

Ztráty hmotnosti potravin nejen tepelnou úpravou

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Výživa

To, jak upravovat potraviny, se člověk učí celý život. Od prvních pokusů s opékáním šunky nad plamenem plynového sporáku až po mistrnou přípravu narozeninového dortu ve tvaru Boba a Bobka.

Všichni napjatě sledujeme výživové hodnoty potravin, které konzumujeme. Je podíl bílkovin a tuků správný? Budou mi stačit sacharidy, když si půjdu odpoledne zaběhat? Kolik to má proboha tuku, neuloží se mi někam? Stihnu ho spálit?

Možná jsem to trošku přehnal, nejsme přeci žádní nutriční pohraničníci, abychom dávali razítko do "cestovního pasu" každé kalorii a každému gramu, který nám projde přes talíř (nebo rovnou ústa). Ale určitě jsme už všichni koumali, kolik toho masa udusit/upéct/usmažit/ugrilovat, abychom měli porci 200 gramů. Vše se dá naučit praxí a většina z nás už to má v oku, anebo prostě uděláme masa víc i s rezervou. Každý gram bílkovin se počítá, ne? :)

Pro ty, co tolik zkušeností nemají nebo mají radši exaktnější postup (a nechtějí experimentovat s 10 kg masa, pánví a váhou s přesností desetin gramu), tu mám pár hodnot, které jim možná pomohou v noci klidně spát.

Tyto informace najdete v každé kuchařské učebnici či v jídelních recepturách. Není to žádné tajemství a zná to každý, kdo profesionálněji vaří.

Ztráty hmotnosti tepelnou úpravou
druh masa hmotnost v syrovém stavu ztráty tepelnou úpravou a částečným odkostěním hmotnost po tepelné úpravě
hovězí maso (krájené dušené) 100 g 37 g 63 g
telecí kýta (pečená, dušená) 100 g 35 g 65 g
vepřová kýta (pečená, dušená) 100 g 36 g 64 g
husa, kachna (pečená) 200 g (100 g) 80 g (40 g) 120 g (60 g)
kuře pečené 250 g (100 g) 70 g (28 g) 180 g (72 g)
pstruh (vařený, pečený) 150 g (100 g)30 g (20 g) 120 g (80 g)

I při přípravě ovoce a zeleniny dochází při čištění, škrábání a loupání ke ztrátám. Když si koupíte půl kila brambor, tak ve výsledku budete dávat do hrnce 350 g. Samozřejmě se jedná o průměrné ztráty, tedy slupka pryč, bubák pryč, jadřinec pryč, případné modřiny pryč, potlučeniny pryč, nějaká ta tekutina pryč atd.

Ztráty při úpravě ovoce a zeleniny
druh surovin odpady a ztráty
brambory (škrábání a oloupání) 30 %
cibule (oloupání) 20 %
okurky čerstvé (oloupání) 20 %
okurky sterilované (oloupání) 10 %
rajčata čerstvá (krájení do salátu) 10 %
rajčata (zbavená jadřince)33,3 %
papriky čerstvé (čištění) 25 %
feferonky (čištění) 10 %
kiwi (krájení, oloupání) 20 %
pomeranče (krájení, oloupání) 30 %
hroznové víno 10 %

Může se to zdát hodně, ztratit pětinu potraviny jen jejím očištěním, ale bohužel v praxi je tomu tak.
A jak jsou na tom s úbytkem množství v surovině bílkoviny, sacharidy a tuky
během následné tepelné úpravy? To si necháme na příště. :)


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

13.02.22:43jnerez - Tohle je nejhorší článek,který sem tu za posledních deset ..-1
13.02.11:03wondra - A ještě bych dodal, že neznám nikoho kdo by potřeboval mít..-1
13.02.11:01wondra - Dost zvláštní míní článek s podivným nadpisem. Co tak třeb..
13.02.04:42Petr Prielozny - Dobre, ale ztraty to jsou jenom vahove, pokud maso ztrati ..+1
12.02.19:45DiamonD123 - Super, koukám, že mám odhad - vždycky jsem bral 200g pečen..+1
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra