Recenze: Těstoviny krok za krokem podle fotografií

Tato jednoduchá, názorná kuchařka a 82 rychlých a nápaditých receptů, které pocházejí ze slunné a přátelské Itálie, Vás pomocí dílčích fotografií jednotlivých fází přípravy povede krok za krokem. Díky tomu podle této knihy navaří snadno i naprostý začátečník, který se potřebuje rychle najíst, ale na své si zde přijde rovněž zkušený gurmán a milovník dobrého jídla.

V knize naleznete:

• základní a rychlé recepty
  • zeleninové varianty
  • těstoviny s rybami a korýši či masem
  • saláty
  • lasagne, ravioli, gnocchi

Autorka je italská gurmánka původem z Benátska, která žije už patnáct let v Paříži. Ve svých receptech nám předává své nadšení pro dobré suroviny a pro jednoduchou, chutnou a přirozenou kuchyni. Inspiruje se tradičními italskými recepty a přizpůsobuje je dnešním požadavkům na kvalitní lehčí a rychlejší kuchyni.

Stále mě udivuje, jak pestrá a nápaditá ta gastronomie je, že stále vznikají nové a nové kuchařky a nové a nové recepty. Ale jsou opravdu tak zásadně jiné? V čem je tahle jedna (rozuměj jakákoliv) kuchařka lepší a odlišná než ta, která leží ve vedlejším regále knihkupectví? Co se na tom dá stále vymýšlet, říkám si a zvědavě listuju publikací Těstoviny krok za krokem podle fotografií. Ještě nedávno mi přišla jako zajímavé pojetí kuchařky Italská kuchyně, kdy člověk před sebou viděl všechny potřebné ingredience a recept se tak nepodobal jen strohému seznamu a pracovnímu postupu s konečným skvěle naaranžovaným pokrmem. Bohužel Těstoviny krok za krokem jsou publikací, která jako by vypadla již zmíněné Italské kuchyni z oka. Nebudu Vás ale dlouho napínat a ani Vás nebudu odrazovat od případného zakoupení knihy. Pokud si myslíte, že těstoviny jsou tím, co Vám ve Vašem kulinářském umění schází, pak pro Vás zajisté bude i tato kuchařka inspirativní.

Kdybych měla uvést nějaké klady oproti některým jiným kuchařským knihám, na prvním místě je potřeba zmínit přehlednost. Ta je vcelku dobrá, respektive taková, že se dokážete docela v krátkosti v knize orientovat a najít si to, co potřebujete. Recepty jsou rozdělené do celkem 9 kapitol, které v sobě tematicky spojují recepty základní, expres, zeleninové, těstoviny s rybami a korýše, dále jsou tu pak k vyzkoušení pokrmy obsahující maso, nechybí ani něco lehčího v podobě různých variací těstovinových salátů, další kapitola se pak zaměřuje na lasagne, o několik stránek dál najdete ravioli a v závěrečné kapitole si můžete vyzkoušet domácí gnocchi v mnoha podobách. Publikace má také rejstřík receptů, což Vám také usnadní vyhledávání. V glosáři si zase ozřejmíte některé z pojmů užívaných v textu, kterým byste třeba ne úplně dobře rozuměli.

Fotografické zpracování - co se týče obrazové dokumentace k této kuchařce, oceňuji její jednoduchost a schopnost informovat kuchaře (kuchařku) o tom, co všechno bude potřebovat a jak postupovat při přípravě pokrmu. Přeci jen podle obrázků se učí lépe než jen podle strohého textu. Fotografie tvoří většinu knihy a zabírají podstatnou část každé stránky a každého receptu. Ryze informativní ráz má také soupis ingrediencí (což ve výsledku není ničemu na škodu) a popis postupu práce. Autorka se Vás sice krátkým úvodním textem snaží uvést do děje, do situace, protože pak samozřejmě máte k receptům zcela jiný vztah, avšak na celý její "krásný" úvodník zapomenete, jen co prolistujete prvních pár stránek. A to je možná škoda. Když už může být kuchařka jako kniha něčím originálním, něčím zajímavým a ne jen 101. návodem na ragú bolognese, tak je to právě příběhem samotného autora a jeho vztahem k těm příjemně bublajícím, nadskakujícím hrncům a pokličkám.

Text - popis pracovního postupu je, dalo by se říci, v tomto případě snad "lehce okrajový"... Celému popisu receptu je poskytnut vcelku minimální prostor spodní části stránek, přesto ale v něm neschází informace, které k přípravě pokrmu potřebujete znát. Jednotlivé popisy odpovídají fotografiím výše. Recepty jsou doplněné o různé tipy, varianty a další zajímavé informace.

Co říci závěrem? Věřím, že na více jak 80 stránkách si zajisté vyberete, vyzkoušíte a ochutnáte řadu výborných receptů. Věřím, že pokud Vám doma nějaká těstovinová kuchařka schází a Vaše tradiční recepty Vás již neuspokojují, pak možná sáhnete právě po této knize. Přeji Vám dobrou chuť.

• úplný název: Těstoviny krok za krokem podle fotografií
  • autor: Laura Zavan
  • rok vydání: 2012