Reklama:

Recenze: Moderní česká kuchařka

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Výživa

Informace nakladatelství:

Dopřejte si dobrou českou kuchyni a nedejte na mýty, že je nezdravá.

Úspěšná brněnská výživová poradkyně společně se svou maminkou Vám předkládají recepty pro přípravu 72 těch nejklasičtějších našich domácích jídel, jejichž vůně ve Vás vyvolá vzpomínky na dětství u babičky. Naučte se je vařit nebo darujte tuto knihu tomu, kdo Vám vaří!

"…Pokrmy připravené doma, z čerstvých surovin a bez použití chemických přidaných látek jsou vždy zdravější než průmyslově vyrobená strava, tvářící se jako zdravá, leč 'obohacená' konzervanty. Važme si moudrosti našich předků, kteří se neřídili 'trendy', ale zdravým selským rozumem a léty prověřenými zkušenostmi. Jídlo musí být výživné a zároveň chutné - česká kuchyně splňuje obojí. Pokud jídlo připravíte z čerstvých a nezávadných potravin, je domácí kuchyně nepřekonatelná ve všech směrech." (Monika Lazarová, autorka)

A jakou starou dobrou klasiku se podle této knihy naučíte připravovat?

  • kachničku, gulášek, pečeného králíka, plněný paprikový lusk, staročeskou pučálku…
  • kuřecí, hovězí a vepřové na mnoho způsobů…
  • řadu klasických polévek, omáček, pomazánek či moučníků…

Každý recept je opatřen fotografií finálního pokrmu a u některých naleznete také sérii fotografií postupových.

Autorka Monika Lazarová pracuje jako nutriční terapeut, zaměřený na zdraví a kvalitu potravin. Ve své praxi neužívá ani koktejly, tabletky na hubnutí, přísné diety, detoxikační čaje, ani nic podobného, ale učí lidi jíst tak, aby byli zdraví, cítili se dobře a uměli se orientovat na trhu plném nekvalitních potravin.

Je pravda (a možná se není čemu divit), že pojem české kuchyně vyvolává u valné většiny z nás představu nezdravého způsobu stravování a nezdravého životního stylu. Vidíme před sebou talíř naložený pořádnou porcí houskových knedlíků s pěkně omaštěným masíčkem a hromadou zelí, při představě "svíčkové" (a myslím tím samozřejmě tu omáčku s knedlíkem) se mnohým fitness ženám a fitness mužům podlamují kolena. Máme před sebou toho obtloustlého chlapíka s umaštěnou pusou, jak v jedné ruce drží pečené kachní stehýnko a druhou rukou se nalévá pivkem s pořádnou pěnou, v obličeji je krapet rudý a k nějaké sexy postavě má také daleko. Proto takovou představu opouštíme a raději se vrhneme na všechny ty superpotraviny - protože to jsou ty moderní zdravé potraviny 21. století. Víte, že borůvky, co rostou normálně v lese a v létě nevíte, co s nimi, protože v mrazáku už jich máte až do příštího jara dostatek, a že vlašské ořechy, lískové oříšky, jejichž skořápku jsme si jako děti roztloukaly kladívkem a kolikrát se u toho praštily do prstu, víte, že jsou to moderní superpotraviny? Někdy se musím smát, co všechno musí být super a hyper a mega, abychom o to vůbec projevili zájem.

Nicméně pojďme k samotné knížce. Autorka je výživová poradkyně - ano, vážně, nekecám. Musím říct, že mě to taky vcelku zarazilo. Představa, že bych dostala od výživového poradce jako doporučení dát si pořádnou porci gulášovky namísto proteinového koktejlu je poněkud... podivná. Jenže při bližším zkoumání podstaty knihy zjistíme, že ta paní se nám snaží něco říct. Snaží se nám říct, že pokud vaříme z kvalitních surovin, tak finální jídlo nemusí být nikterak nutričně ani chuťově špatné. Co je nezdravého na poctivém bramborovém knedlíku oproti "zdravěji se tvářícím" bramborovým nokům, které koupíme v obchodě? Co je nezdravého na svíčkové - vždyť je to omáčka z kořenové zeleniny a trochy smetany s kouskem libového hovězího masa. A že se k ní podává knedlík? Není knedlík z mouky, housky, mléka a vajec nakonec lepší než nějaký fitness "výživný" koktejl s řadou chemicky vyrobených aditiv? Není pravá marmeláda z ovoce a cukru lepší než pseudonáhrada pyšnící se 0 % kalorií, cukru a tuku, ale skládající se pouze z jakési rosolovité hmoty, barviva a přírodního aromatu? Není nakonec takový bramborový salát v zimě zdravější než sytě barevný salát ze zeleniny vypěstované ve speciálním roztoku bez přítomnosti půdy a slunečního záření?



Autorka v úvodu celé kuchařky odkazuje na stravu našich předků, jejichž jídelníček byl sice prostý, ale nutričně bohatý a vyvážený. Jedli to, co v dané oblasti rostlo. "Lidé konzumovali jen potraviny, které jim od jara do zimy nabízela jejich úrodná země. Na jaře se v jejich jídelníčku objevovaly pokrmy bohaté na vitamíny a minerální látky. Typické byly lístky mladých kopřiv, pampeliška, čekanka, jarní cibulka, řeřicha, jehněčí maso nebo vejce. V létě a na podzim byl velký výběr zeleniny, ovoce, lesních plodů a hub. A v zimě se jedly brambory, kysané zelí, nakládané okurky (kvašáky), česnek, cibule, naložená nebo sušená zelenina, sušené natě, bylinky a houby, jablka, sušené ovoce, ořechy, med, maso ze zabijačky, vejce, obiloviny, chléb, mléko a mléčné výrobky…

… Bílkoviny byly v denním jídelníčku zastoupeny mlékem, tvarohem, sýrem, hrachem, fazolemi, čočkou. Maso, především drůbeží, králičí, skopové, vepřové ze zabijaček a hovězí, bylo svátečním nebo nedělním pokrmem. V krajích bohatých na vodní toky a rybníky byly časté ryby. Tuky dodávala smetana, máslo, sádlo, slanina a ořechy. Sacharidy zastupoval chléb, chlebové pečivo, moučné pokrmy a od 18. století brambory. Sladilo se medem, řepným cukrem a řepným sirupem. Vlákninu, vitamíny a minerální látky dodávaly zelenina, ovoce a lesní plody, jako jsou například maliny, jahody, borůvky, ostružiny, trnky, brusinky, bezinky, šípky či lískové oříšky. V sezóně se do pokrmů přidávaly na ochucení libeček, kopr, petrželka, pažitka, majoránka, cibule, česnek a jiné bylinky." V úvodních odstavcích se tak dočtete nejen o tradiční české gastronomii, připomenete si trochu historie, dostanete základní ponaučení, jak uchovávat potraviny, aby vydržely co nejdéle čerstvé a zachovaly si původní chuť a cenné látky.

Takže pokud se nebojíte toho, že s vařením bude o chlup víc práce, než když si jen připravujete Šmakouna na 101 způsobů, a rozloučíte se s pracným počítáním, kolik máte druhý den sníst suché rýže či rýžových chlebíků, abyste splnili TO ČÍSLO, tak věřte, že si pochutnáte, zasytíte se, a pokud si nenaložíte porci za dva, tak se ani nepřejíte, a pokud máte dostatek pohybu, tak ani nepřiberete. Jednou za čas, myslím, ani ta naše česká kuchyně, co si v našem 21. století vysloužila přívlastky nezdravá, těžká, plná cholesterolu a podobně, nikomu neuškodí.

Kuchařka Moniky a Věry Lazarových je rozdělena do několika celků. Říká se "polévka je grunt a maso špunt", tedy polévka nesmí na stole chybět. Můžete vyzkoušet kromě jiných například bramboračku, česnečku, hovězí vývar s játrovými či morkovými knedlíčky, gulášovou polévku či čočkovou s nočky. Jediné, co mě trochu v této publikaci zarazilo, je časté používání masoxu a zeleninových bujónů. Nu, to je asi trochu té "moderní" doby, která má být do Moderní české kuchařky vtěsnána. Ale věřím, že Vy sami máte své postupy, jak alespoň částečně nebo zcela omezit používání veškerých těch glutamátových náhražek. Každopádně v této části knihy na Vás čeká 15 různých druhů polévek. Věřím, že si vybere každý z Vás.



V dalším oddíle kuchařky Vás autorky nechají nahlédnout do světa omáček a k nim samozřejmě nebude chybět ani pořádný kus masa. Jestli dáte přednost dušenému kuřecímu stehnu na hrášku, hovězímu masu s pikantní šťávou, králíkovi na paprice, vepřovému guláši, roštěné či kvalitní domácí sekané nebo jinému masu, to už záleží čistě jen a jen na Vás.

Pomazánky a saláty - celerová pomazánka, celerový salát s mrkví, drožďová či rybí pomazánka, ředkvičkový salát, sýrová pomazánka a celá řada dalších oblíbených pomazánek či salátů Vás čeká v další části této knihy.

Nechybí ani trocha tradičních luštěnin a obilovin. Vybrat si můžete z čočky na kyselo, houbového kuby, šouletu, hrachové kaše nebo staročeské pučálky.

No a na závěr - sladká tečka v podobě jablíček v županu, lívanců z ječné mouky, palačinek, ovocných knedlíků z různých druhů těsta, žemlovky a řady dalších.

Každý recept má svoji vlastní dvoustránku. Najdete zde klasicky rozpis ingrediencí. Postup přípravy je psán stručnou, ale srozumitelnou formou a je zde upozorněno na řadu omylů a chyb, kterých se třeba můžete dopustit. U řady receptů pak také naleznete tipy autorek - tedy nějaké zaručeně fungující a ověřené "vylepšováky". U každého receptu je fotografie konečné podoby pokrmu. Na první pohled je patrné, že se nejedná o žádné umělé pokrmy, naaranžované food stylisty. Jedná se o skutečná jídla, která mnohdy pošimrají Vaše chuťové buňky, jen se na ně podíváte. Snad jen bych v kuchařce očekávala poznámku, pro kolik osob je daný rozpis plánován.

A co říci závěrem? Pokud se nebojíte české kuchyně a chcete si jednou dopřát něco chuťově lepšího než jen rýži s kuřetem, nebojte se experimentovat. Moderní česká kuchařka Vám v tom může být dobrým pomocníkem.


Základní údaje o knize:

  • úplný název: Moderní česká kuchařka aneb návrat k domácí stravě
  • autor: prof. Monika Lazarová, Věra Lazarová
  • nakladatelství: CPress
  • rok vydání: 2014
  • počet stran: 180
  • rozměr: 167 x 225 mm
  • typ: vázaná s laminovaným potahem



Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra