Reklama:

Osm důvodů, proč se zaměřit
na trénink tělesného jádra

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Už mnohokrát jsme se bavili o dnešním trendu "core tréninku", který je mnohdy bohužel až zfanatizován a převrácen na úplně nesmyslnou rovinu a tím i širokou veřejností špatně pochopen. Dnešní článek rozhodně nebude žádnou propagandou, která by lobovala za tělesné jádro právě v těch nesmyslných rovinách, ale měl by Vám poskytnout pádné argumenty v důležitých oblastech, proč do svého tréninku prvky jeho aktivace a soustředění na něj zařadit.

Ať už jste kulturista, nebo maratonec, výhody aktivního a správně fungujícího středu těla oceníte tak jako tak. A troufám si říct, že výhody jednotlivých bodů jsou opravdu výhodami pro každého, ať už více, či méně.

Nejprve je potřeba si pro některé zopakovat, co to vlastně tělesné jádro je a které svaly ho tvoří.

Tělesné jádro

Setkáte se s ním v několika různých pojmenováních: tělesné jádro, core, střed těla, hluboký stabilizační systém, hluboké svalstvo, svalový korzet kolem bederní páteře a další.

Pokud se ale budeme bavit o tom správném středu těla, protože některé zdroje nebudou zrovna ideální možností, ze kterých informace o této problematice čerpat, budeme se bavit o jednom určitém svalovém komplexu. Ten má za úkol primárně chránit a stabilizovat oblast břicha, pánve a bederní páteře, odolávat všemožným přetížením, vychýlení těžiště, změnám nitrobřišního tlaku a dalším pro naše tělo stresovým situacím.

Jedná se následující svaly:

  • Příčný sval břišní (m. transversus abdominis)
  • Vnitřní šikmé břišní svalstvo (m. obliquus abdominis)
  • Bránice (diaphragma)
  • Pánevní dno (diaphragma pelvis)
  • Hluboké páteřní svaly (mm. rotatores, mm. multifidi)

O samotném nácviku, stylu posilování a jak to vůbec všechno funguje, jsme si již napsali mnoho. Někteří se tím řídí více, někteří méně. Pojďme se tedy podívat na konkrétní důvody, proč i zrovna pro Vás by toto téma nemělo zůstat nedotknuté, ale měli bychom se všichni alespoň trochu snažit tělesné jádro do svého tréninku zapojit.

1) Estetické důvody

"Je jedno, že mě bolí záda, hlavně že dobře vypadám."

Pokud jste zastánci právě tohoto hesla, tak i pro tuto skupinu mám pádné argumenty, proč právě tělesné jádro do svého tréninku nějakým způsobem implementovat.

Tělesné jádro má jednu z hlavních funkcí - tvorbu břišního lisu. Což už logicky napovídá o tom, co břišní lis bude. Jedná se o opravdové stažení celé oblasti pasu. Hlavně břišní stěny.

Ideál krásy se liší a pro každého může znamenat úplně jinou představu, ale troufám si říci, že jedno máme všichni společné - a tím je právě ploché břicho. Nehledě na to, zda se na něm vyjímají čtverečky přímého svalu břišního, či nikoliv, ale vyklenuté břicho není snem asi nikoho.

Právě svalstvo tělesného jádra opticky proti tomuto problému bojuje. A i přesto, že se třeba u Vás v této oblasti nalézá nějaké přebytečné procento tělesného tuku, nemusí působit díky stažitelnosti svalstva až tak objemně.

Řada kulturistů se dnes potýká s problémem vypouklého břicha. Samozřejmě důvodem není pouze povolená břišní stěna, co se týká břišního lisu, ale je to výsledek i jiných faktorů, o kterých asi nemá smysl nějak hovořit.

Ale právě využívání neadekvátních vah s ignorováním tréninku stabilizace břišní dutiny přispívá k tomu, že stěna není v klidových stavech tak aktivní, a proto je naprosto relaxovaná.

Při tréninku tělesného jádra dochází hlavně k tomu, že tento systém získává přirozený tonus, který udržuje svalstvo ve zvýšeném napětí i bez fyzické práce, což výrazně ovlivňuje vzhled břicha.

2) Správné držení těla

Správně fungující jádro se v podstatě rovná správnému držení těla a obráceně. Pokud začneme klást důraz na techniku jednotlivých cviků, na držení těla v běžných denních situacích, uděláme obrovský kus práce, který povede i k lepší aktivaci tělesného jádra.

Tělesné jádro, které je správně funkční, udržuje pánev ve správném neutrálním postavení, stejně tak i neméně důležitou bederní páteř, u které hrozí řada rizik poranění. Nejedná se ale pouze o tyto oblasti, sekundárně se může objevit řada dalších problémů, které se na tyto základní nedostatky začnou nabalovat a mohou se prohloubit prakticky kdekoliv na těle.

3) Zdravá záda

V podstatě jsem mohl rozvést předchozí bod, ale samostatná kapitola jistě přidá na důležitosti.

Zdravá záda jsou základem kvalitního života a bohužel se tato problematika netýká dnes pouze starší generace, ale prakticky každého.

Kvůli vadným stereotypům, nedostatku pohybu a jednotvárné, jednostranné zátěži se bolesti zad a jejich další potíže objevují již v mladém věku. Při nefunkčním či málo funkčním tělesném jádru se dá předpokládat, že se velice zvyšuje riziko poranění zad v bederní oblasti. Jedná se o oblast, na kterou je přirozeně vyvíjen největší tlak, a proto právě zde obratle a meziobratlové ploténky odolávají všem našim tréninkovým snahám, co jim síly stačí.

Střed těla, který dobře funguje, vyrovnává a vyvažuje adekvátně tlak v nitrobřišní dutině, čímž blahodárně působí na podporu bederní páteře. Jakýkoliv přetlak a zvýšené silové nároky tak pomáhají vyvažovat podporou "zevnitř" a tím snižují výrazně riziko jakéhokoliv posunu.

Jedná se o naši přirozenou funkci, kterou bohužel často nešťastně nahrazujeme vzpěračským opaskem. Ten u běžného kondičně cvičícího člověka nemá žádné rozumné opodstatnění.

4) Dýchání

Jelikož bránice (diaphragma) je hlavním nádechovým svalem a zároveň jedním, který patří do komplexu hlubokého stabilizačního systému, logicky se funkčnost celého středu těla může promítnout i do dýchacího stereotypu.

Pokud je vše v pořádku a funkční, dýchání není omezováno. Pokud střed těla jakýmkoliv způsobem zaostává, může se stát, že má vliv i na snížený objem vzduchu, který jsme schopni nadechnout.

Brániční dýchání pozitivně ovlivňuje také mobilitu, roztažnost hrudního koše, hlavně ve spodní oblasti, a tím opět napomáhá zvýšení nadechovaného vzduchu.

Samotné operování s množstvím vzduchu a pohyblivostí bránice ovlivňuje podporu bederní oblasti. Bránice se doslova opře do této oblasti, pokud jsme schopni s ní dobře pracovat.

5) Pánevní dno

Netýká se to pouze žen, ale hlavně jich. Pánevní dno je velice důležitou částí lidského těla právě pro ženy. Jeho funkčnost pozitivně ovlivňuje funkci močových svěračů, kvalitu sexuálního života a možnost reprodukce.

Celkově bývá funkčnost tohoto systému spojována s gynekologickými problémy.

Je dokázáno, že problémy s pánevním dnem ovlivňují negativně možnost oplodnění.

Problémy s inkontinencí jsou nemilou součástí života žen, hlavně po porodu, které se na tuto oblast při svém rekondičním tréninku nesoustředí. Inkontinence jako taková ale už není doménou pouze žen, ale muži s ní již mají také co do činění. Problémy s prostatou a její zduření může svalstvo pánevního dna také ovlivnit.

6) Výkonnostní důvody

Ať už limitace z důvodu zranění, nebo pouze ztráty silových schopností může souviset s nesprávně trénovaným tělesným jádrem.

Za současné aktivace hlubokých svalových vrstev byla prokázána zvýšená schopnost kontrakce i svalů povrchových, které k danému pohybu ve svém sportu využíváme.

7) Kinetické řetězce

S předchozím bodem úzce souvisí i problematika kinetických řetězců. Aby rozuměli i nezasvěcení, jedná se o přenos pohybů na lidském těle, kdy například u hodu oštěpem vše začíná prací dolních končetin, které musí provést dynamický přeskok, vytvořit obrovskou sílu, která se poté přenáší přes kyčle, pánev, oblast břicha, hrudník a rameno až na paži, kde atlet s co největší silou odhodí oštěp. Pokud by ho měl hodit pouze paží - byl by to hodně chabý výkon. Většina sportů potřebuje právě střed těla jako svoji "převodovku", kde se síla nesmí ztratit, ale naopak se musí ještě zvýšit, takže opět o důvod více věnovat této oblasti dostatečnou pozornost.

8) Stabilita a koordinace

Svalstvo tělesného jádra je svalstvem posturálním a vytváří oporu pro vzpřímené držení naší postavy, funguje proti gravitaci.

Zároveň obepíná oblast, která je velice důležitá pro stabilitu celého těla, což při nesprávné funkci právě koordinace a stabilita ošklivě odnáší.

Ať už se jedná o aktivního sportovce v odvětví, kde je stabilita potřeba, či obyčejného člověka, pro kterého je hlavním pohybem pouze dojít z práce a do práce, je stabilita a koordinace důležitá. Už jenom chůze a stání na místě může být pro mnohé náročnou disciplínou. Jednak nemotornost a nekoordinovanost nevypadají dobře, ale jsou vlastnímu tělu i nebezpečné - pády.

Hlavně ve starším věku je potřeba této pohybové schopnosti věnovat zvýšenou pozornost.


Tak co, našli jste některé důvody, proč i právě pro Vás je trénink tohoto komplexu důležitý? Věřím, že ano. Zamyslete se nad svým počínáním, projděte si předchozí články o tělesném jádru a věřím, že naleznete řadu podnětů, jak svůj trénink vylepšit, aniž by bylo potřeba nějak extra do něj zasahovat. Pouze třeba upravit svoji pozornost a zaměřit ji trochu jiným směrem.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

19.05.16:58Magumi - Tipl bych si, že to je velice individuální, ale podle mně ..
19.05.16:43Hulkie - mi připadá jako `izolované cviky`. Je potřeba je cvičit, p..
19.05.13:13Magumi - Pro jsou tyhle fyzio články jeden z hlavních důvodů, proč ..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra