Nově v moderním sáčkovém balení!
Více zde.

Recenze: Nevíte, co jíte

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Ostatní

Informace výrobce:

Čekejte explozi nečekaných informací směrem k Vašemu rozumu.

Podívejte se na zoubek tomu, co vkládáte do svých úst. Autoři v knize vysvětlují skutečnou podstatu vlivu cukrů, tuků a soli na naše zdraví. Dozvíte se, co opravdu jíme a jak můžeme jíst zdravě, jak se vyznat v odborných doporučeních týkajících se stravování i jak výrobci potravin a s nimi spolupracující věda lžou a záměrně bagatelizují či zastírají problémy, které aktuální potraviny přinášejí. Kniha je přehledně rozdělena do tří částí. Co jsou to tuky? Co se skrývá za jejich strukturou? Co jsou "hodné" a co "škodlivé" tuky, kolik jich můžete a kolik musíte jíst, kolik bychom jich mohli sníst, aniž bychom riskovali vážné poškození zdraví. Co jsou to cukry? Nejsou náhodou zbytečné? Ono nejde jen o cukr, ale o pestrou škálu sacharidů, jejichž účinky jsou často obtížně předvídatelné. Sůl nad zlato aneb od pohádky k realitě. Šokující (ne)možnosti, související s použitím soli.

Definice vhodného stravování, které by podporovalo optimální fungování lidského těla a sportovní výkon, se ukazuje být velmi obtížným úkolem. Už velmi dlouhou dobu se o to pokouší jedni z největších českých odborníků na výživu - RNDr. Petr Fořt, CSc., a Ing. Ivan Mach, CSc. Možná jste už některé knihy od těchto autorů četli. Tyto knihy vystihuje vědecký přístup a komplexní pohled na problematiku. Ani tato kniha není výjimkou, přestože je snadno pochopitelná i pro laiky a velmi dobře se čte.

Možná si někdo z Vás řekne, že další kniha o vhodném stravování je v dnešní době do určité míry přežitkem - většinu informací o (sportovní) výživě si můžete vyhledat na internetu. Článků je přece všude plno a výživová doporučení na nás číhají na každém rohu. Ale to je ten kámen úrazu, o kterém se mimo jiné píše i v této knize. Obecné povědomí je totiž velmi pošramocené propagandou národních institucí a mezinárodních potravinářských koncernů a ke konečnému spotřebiteli se dostane jen zlomek pravdivých informací. Autoři se tedy rozhodli pořádně se do těchto institucí opřít a uvést předkládané informace na pravou míru. Myslíte si, že už za ta léta o výživě něco víte? Možná jste na omylu.

Jakých témat se kniha dotýká?

Řekl bych, že těch v současnosti nejdůležitějších, nejzákladnějších a nejzávažnějších. Užívali jste někdy gainery? Řešíte laktózu v proteinech? Počítáte v dietě svůj příjem sacharidů? Milujete sladké, nebo jste naopak po sladkém ospalí? Pokud jste alespoň na jednu otázku odpověděli ano, bude Vás zajímat kapitola o sacharidech. V knize je patřičně vysvětlen a popsán glykemický index potravin - mnohem srozumitelněji než v řadě článků na internetu; problematika fruktózy - proč je kvůli jejímu specifickému způsobu využití škodlivá ve vyšším množství a proč je zcela nevhodná pro potréninkové doplnění sacharidů; otázka škodlivosti fruktózy v ovoci, laktózy v mléce a další témata, která by každého sportovce měla zajímat.

Pokud jste se pak někdy zamýšleli nad problematikou tuků, možná Vás zarazila rozdílnost informací, které se tuků týkají. Jaké jsou nejnovější poznatky ohledně nasycených tuků, margarínů nebo rostlinných olejů? Které z nich škodí a které jsou naopak zdraví prospěšné? A co zdravé omega 3 a škodlivé transnenasycené mastné kyseliny? I tady kniha obsahuje řadu zajímavých informací, které Vás můžou překvapit. A kolik vlastně přijímat tuku ve stravě? Co mu hraje do karet a co proti němu?

Kniha se dotýká i cholesterolu (zabiják, nebo užitečný prekurzor testosteronu?), soli (řada silových sportovců dneska trpí vysokým krevním tlakem, co Vy?), jódu a fluoru.

Celkové hodnocení a doporučení

V posledních několika letech jsem četl řadu českých i zahraničních knih zabývajících se výživou sportovců i běžné populace. Některé knihy byly specificky zaměřené, jiné komplexní. Některé byly velmi odborné, jiné zase určené laické veřejnosti. Knihu Nevíte, co jíte ale zatím považuji za to naprosto nejpodařenější, co lze momentálně na českém trhu najít. A vlastně i na mezinárodním. Pokud bych měl někomu darovat jednu knihu o optimálním stravování, velmi pravděpodobně bych vybral zrovna tuto (i když mám zatím ještě asi další dvě oblíbené).

Kniha shrnuje nejnovější poznatky, které věda v současnosti přináší a ke kterým se oficiální instituce ještě nebyly schopné vyjádřit. Informace jsou podány jednoduchou a čtivou formou i při využití věděckého přístupu při sběru informací. Knihu tedy doporučuji každému, kdo se chce lépe orientovat ve výživě a nenaletět propagandě potravinářských společností.

• úplný název: Nevíte, co jíte
    Jak Vás klame potravinářský průmysl
  • autor: RNDr. Petr Fořt, CSc, Ing. Ivan Mach, CSc.