Recenze: Italská kuchyně

Otevřete knihu a nechejte na svůj stůl vklouznout sluneční paprsky a doteky moře! Recepty, jež Vás v létě potěší svou lehkostí a v zimě připomenou prázdninové dny, Vám z Apeninského poloostrova přináší benátská rodačka Laura Zavan. S unikátní kuchařkou, v níž podle názorného návodu a jedinečných fotografií jednotlivých fází přípravy dosáhnete snadno umění italských šéfkuchařů. Nepochybně oceníte také pro tuto kuchyni typickou rychlou přípravu, se kterou si vychutnáte nejen vaření, ale především čas strávený nad talířem s milými hosty. Protože přeci "la vitta è bella" - život je krásný!

S touto kuchařskou knihou se podle fotografií naučíte připravovat:

• tradiční pesto: bazalkové, sicilské, artyčokové
  • křupavé pečivo: bruschetta, grissini, linguae
  • nezbytnou pizzu: margeritha, focaccia, calzone
  • zapečenou a vařenou zeleninu i saláty: rajčata, lilky, panzanella, peperonata
  • jedinečné těstoviny: ravioli, papardelle, lasagne
  • rizoto a gnocchi: se šafránem, s houbami, po římsku
  • polévky, omáčky, chuťovky, ryby, masitá jídla
  • a na závěr sladké tiramisu, panna cotta, koláč z ricotty.

Zase kuchařka - napadlo mě při pohledu na další publikaci ležící mi na stole. A protože jsem zrovna nebyla naladěná na zkoumání a hodnocení další z kuchařských výtvorů, odsunula jsem ji o patro výš na poličku, kde na mě počkala až do této chvíle. Teď už mi nezbylo nic jiného než ji otevřít a ponořit se do jejího obsahu, abych Vám ji mohla představit. Jakmile se vysloví slovo Itálie, ihned se mi vybaví vzpomínky na luxusní gastronomický zážitek, který zažívaly moje chuťové buňky. Protože ať v této zemi zajdete do kterékoli restaurace, myslím, že Váš žaludek nebude nikdy odcházet hladový a nespokojený. Tedy alespoň u mě tomu tak je a vždycky bylo (i když je pravda že hladovému chutná všechno). :)

Každopádně pokud si chcete udělat Itálii tak trochu i doma, neváhejte vzít si tohoto malého pomocníka v podobě Italské kuchařky. A že to budou velice chutné pokrmy, o tom jsem přesvědčená, protože sama autorka publikace je gurmánkou pocházející z Benátek. Jak je v publikaci uvedeno: "Její vášeň pro vybraná jídla se zrodila už v dětství, její vzpomínky jsou spjaty s nedělní tabulí u tety a babiček, s gnocchi nebo s pizzou její maminky, s ravioli di zucca její pratety z Reggia Emilia, která vždy ve svých kufrech dovezla obrovské kusy parmazánu. Ve svém rodném městě Trevisu po léta navštěvovala kurzy vaření, až ze své vášně udělala svou práci. Než se pustila do psaní kuchařek, pracovala v Paříži po dobu šesti let v nejlepších restauračních provozech (Casa Bini a Laudrée). Ve svých receptech nám předává svou vášeň pro ukázkový výtvor a pro jednoduchou, chutnou a přírodní kuchyni. Inspiruje se tradičními italskými recept a upravuje je podle současných požadavků lehčí, rychlé a kvalitní stravy."

Publikace Italská kuchyně - krok za krokem podle fotografií je napsána právě pro každého z Vás, kdo nechcete dávat přednost těžké středoevropské kuchyni před lehkým jižním pokrmem. Od velké většiny běžných kuchařek se tato publikace snad alespoň v něčem maličko odlišuje, a to svým zpracováním. Důraz je zde kladen na fotografii, avšak ne na finální podobu pokrmu, který bývá zdokumentován v idylické a mistrně naaranžované podobě. Po otevření této kuchařky na Vás čekají, dalo by se říci, vcelku strohé fotografie, žádné příliš umělecké ztvárnění, ale zato srozumitelné, s jasným návodem, jak při přípravě pokrmu postupovat. A protože to by nebyla Itálie, kdyby chyběl předkrm, tak i tato publikace obsahuje řadu chutných inspirací pro Vaše pokrmy. Ať už si vyberete přípravu pesta, pečiva všeho druhu včetně oblíbených tyčinek Grissini, nebo si uděláte domácí pizzu, focacciu s olivami či smažené minicalzone. První fotografie Vás seznámí se všemi ingrediencemi, které budete potřebovat, pokud by Vám nestačila obrazová předloha, pak veškeré ingredience naleznete níže v textové podobě. Následující fotografie pak zobrazují další kroky v přípravě pokrmu. Podobně jako s ingrediencemi i samotný postup přípravy pokrmu máte uvedený pod obrázky v dolní liště v textové podobě. Pod názvem pokrmu najdete vždycky stručné informace o tom, pro jaké množství osob je pokrm určený nebo kolik kousků Vám z daného množství vyjde. Dále je zde uvedena doba přípravy a vaření. Tedy vše, co potřebujete k tomu, abyste si pravý italský pokrm připravili i u Vás doma.

Publikace je rozdělena do šesti větších kapitol: první kapitola, jak už bylo zmíněno, obsahuje řadu předkrmů, které navnadí Váš žaludek na chutné italské menu. Druhá kapitola je ve znamení čerstvé, vařené i zapečené zeleniny. Třetí kapitola Vám dává na výběr z řady těstovinových kombinací, ať už to jsou tagliatelle s houbami, lasagne s chřestem a hráškem nebo rizoto se šafránem či gnocchi po římsku. Nebyla by to Itálie, kdyby na jejím menu chyběly mořské ryby a jiná "havěť". Kuchařka Vám tak nabízí carpaccio z chobotnice, mečouna po sicilsku, cejna, nadívané sardinky či filety z okouna s fenyklem. V Italské kuchařce nechybí ani část věnovaná všem milovníkům masa - čeká Vás hovězí carpaccio či například hovězí tagliata, můžete se těšit na milánské řízky, kuřecí polpettone s riccotou, osso buco a jiné. No a končit jídlo bez sladké tečky? Vyberte si, zda dáte přednost tiramisu nebo raději sáhnete po panna cottě či zvolíte některý z chutných koláčků a dortíků.

Tato publikace je pro mě zajímavou nejen pro své chutné recepty, ale především také pro své zpracování. Díky fotografiím znázorňujícím průběh činnosti zvládne každý pokrm i úplný začátečník.

• úplný název: Italská kuchyně - krok za krokem podle fotografií
  • autor: Pierre Javelle, Laura Zavan