Reklama:

Slackline - dopřejte svému tělu regeneraci balancováním

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Aktivní regeneraci, její přínosy a prospěšnost pro sportovce jsme si poměrně podrobně přiblížili v předešlých článcích. Pokud bychom chtěli jednoduše a výstižně aktivní regeneraci charakterizovat, tak jde o činnost, pomocí které vlastním úsilím přispíváme ke zlepšení našeho psychického i fyzického zdraví.

Jde hlavně o odstranění únavy a doplnění sil. A to jak psychických, tak fyzických. Aktivně-regeneračních sportů, které nám mohou právě v tomto pomoci, je celá řada a některé jsme si už v minulých článcích představili. Cílem je zapojit své tělo jiným způsobem, než jsme v "našem" sportu zvyklí, a nabídnout mu nové možnosti vyžití, kde zapojíme jiné svalové skupiny, zkusíme jiné polohy těla, zapojíme jiným způsobem naši mysl...

Slackline je poměrně nová sportovní disciplína, která zažívá velký boom a stává se oblíbenou aktivitou jak běžných lidí, tak i sportovců v rámci tréninkové přípravy. I když se na první pohled může tato činnosti zdát zvláštní, určitě ji do aktivní regenerace můžeme zařadit. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že stojí za to slackline vyzkoušet a zkusit úplně jinou tělesnou aktivitu, která je zábavná, zajímavá, variabilní a přínosná.

Historie slackline

Touha člověka chodit po něčem nataženém, tedy provazolezectví, láká člověka už od nepaměti. Možná právě tato aktivita dala první impuls ke vzniku slackline. Nicméně za jeho zrození vděčíme horolezcům, kteří si na konci 70. let v Yosemitském národním parku při deštích krátili nudné chvíle chozením tehdy ještě po řetězech. I u nás se do povědomí veřejnosti slackline dostala jako možnost trávení volného času právě mezi lezci. Od roku 2007 se začínají pořádat slacklinové meetingy a festivaly. Často také můžeme slacklinisty vidět v parcích, na koupalištích a všude tam, kde se dá "chodící lajna" natáhnout.

Co je slackline?

Jde o balancování, chození a různé skákání na popruhu, který je upevněn mezi dvěma body. Popruh může mít různé šířky, může být různě dlouhý, upevněn v různé výšce a i různě silně napnutý.

Slackline můžeme rozdělit na:

  • Nízké lajny, které jsou vhodné pro začátečníky a pro triky (salta, provazy, sedy...)
  • Vysoké lajny zavěšené vysoko několik desítek až stovek metrů (mezi stromy, skálami, věžemi), zde je zapotřebí bezpečnostní jištění a jde o adrenalinovou aktivitu se všemi jejími riziky
  • Lajny nad vodní plochou
  • Extrémně dlouhé lajny, které mohou dosahovat 30 - 100 metrů

A co od slackline čekat? Určitě zábavu, soustředění, roztřesená kolena, zdravou fyzickou námahu a trénink psychické odolnosti.

Začátek

Nejprve je zapotřebí si pořídit slacklinový set, který obsahuje jak popruh ve standardní šířce 2 - 5 cm, tak smyčku na jedné straně a napínací systém na straně druhé. Zprovoznění slackline není nijak obtížné. Pro začátek je vhodné využít nízké "zavěšení" lajny, abyste předešli zbytečným zraněním a mohli se s novou tělesnou aktivitou v klidu seznámit a zlepšovat své dovednosti. Délka popruhu by pro začátek mohla být 5 - 10 metrů a nejlepší upevnění je mezi stromy, sloupy... a na rovině. Obrňte se trpělivostí a nedejte na své prvotní neúspěchy, pokud vytrváte, zlepšení přijde docela brzy.

Malé rady začátečníkům:

  • Chodidla vždy pokládejte za sebou, ne vedle sebe
  • Dívejte se před sebe na nějaký pevný bod
  • "Nasedat" na lajnu můžete s pomocí kamarádů, ale je lepší zkoušet to sám
  • Ruce mějte rozpaženy nad lajnou, budou Vám pomáhat stejně jako provazochodcům tyč
  • Hlava je vždy nad lajnou, při nějakém rozhození rovnováhy kmitejte rukama, ne tělem
  • Buďte pružní v kolenou, pokud se Vám lajna rozkmitá, mírně přidřepněte
  • Zapojujte svaly, slackline je o síle a zpevnění těla, myslete na své svaly, aby se jich zapojilo co nejvíce
  • Buďte naboso, pokud bota, tak měkká, bez hlubokého vzorku
  • Nebuďte netrpěliví, nejdříve se naučte balancování, pak chůzi a až pak zkoušejte nějaké triky

Slackline pro zdraví

Jak jsme si už v úvodu článku řekli, tento dnes už sport můžeme zařadit do aktivní regenerace. Při chůzi na slackline rozvíjíme tělo i ducha.

Jako pozitiva pro tělo můžeme jmenovat zapojení svalstva celého těla, hlavně svalů tzv. hlubokého stabilizačního systému, který se aktivuje právě při rovnovážných cvičeních, dále stabilizace kolenních svalů (pracujeme s tzv. odemčenými koleny - jsou mírně pokrčená), posílení svalů horních a dolních končetin, trénink vzpřímeného držení těla... Přínos pro naši psychickou stránku je neméně důležitý. Vyzdvihnout můžeme trénink soustředění, uvolnění mysli od běžných starostí a nahromaděného stresu, překonání sebe sama, prvotních nezdarů, trénink vytrvalosti...

Zkušenost začátečníka

Slackline jsme si pořídili na chalupu pro zábavu a předtím jsme s ní neměli žádnou zkušenost. Zprovoznění nebylo nijak obtížné. Slackline jsme umístili mezi dva stromy cca 80 cm nad zemí.

První zkušenost na lajně byla opravdu krátká, prakticky ihned po nalezení na lajnu jsem spadla. Kolena se rozklepala nevídaným způsobem a tělo si dělalo, co chtělo. Zkoušela jsem na lajnu nastupovat bez držení druhého, s držením, ale i s pomocí např. hůlek. Naštěstí jsem vydržela a zkoušela to pořád dokola, až jsem na to přišla. Kolena se neklepala, rovnováha "jakž takž" byla. Už jsem nepotřebovala žádnou oporu a mohla se soustředit na zdokonalování rovnováhy a začátky chůze.

V současné době jsem ve stadiu, kdy přejdu asi 4 metry. Pokud člověk opravdu trénuje, tak výsledky se rychle dostavují. Musím říct, že to není procházka růžovým sadem, zvlášť když se řadím do začátečníků. Zapojuje se opravdu celé tělo a snažím se na lajně vydržet snad i silou svalů palce u nohy. Námaha je to ale příjemná, i když intenzivní. Je znát i práce s psychikou. Nejprve jsem se musela přemlouvat, abych ještě chvíli vydržela, ale s přibývajícími "úspěchy" se těším na další pokus. Věřím, že brzy zvládnu techniku slackline. I když nemám velké ambice, těším se, že jednou třeba zvládnu sed na lajně.

Za sebe můžu doporučit všem, stojí to minimálně za vyzkoušení. Slackline je zábavná a dynamická činnost, která nám přináší radost, trénink svalů a celého těla a podporuje naši psychickou stránku.


Slackline - video



Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra