Recenze: Kuchařka pro kluky

Kuchařka pro kluky je originální knižní publikací, ve které se renomovaný fotograf Robert Vano poprvé představuje v roli gurmána a kuchaře. Tuto knížku už nepustíš z ruky!

Víš, co je alchymie? To, co právě teď držíš v ruce. Směs těch nejrůznějších ingrediencí, mistrovských kombinací, vyvážených chutí a barev, které jsou znásobeny životními zkušenostmi, starostlivou péčí a láskou, které jsme do této knížky vložili. Když ji otevřeš, zjistíš, že některé chutě již dávno znáš nebo Ti něco či někoho připomínají. Právě proto bys ji už neměl pustit z ruky. Je totiž věnovaná jenom Tobě! V knize nalezneš:

• více než 70 receptů, vhodných i pro nezkušené kuchaře
  • barevné fotografie všech jídel
  • menu na celý týden
  • recepty inspirované tradiční kuchyní a moderním stylem
  • novou kolekci uměleckých fotografií
  • tipy šéfkuchaře
  • užitečné rady a triky

"Osobnosti i tvorby Roberta Vana si nesmírně vážím. Výjimkou není ani tato kuchařka, sestavená ze samých chutných receptů, které zvládne skutečně každý!" Emanuele Ridi

Tato knížka byla realizována ve spolupráci s renomovaným kulinářským ateliérem Ola Kala v Praze, který Tě naučí špičkově vařit! Říká se, že když konverzace vázne a Vám docházejí témata, tak je vždycky záchranou počasí a jídlo. Možná to tak je, možná to tak není, ale znám typy lidí, s nimiž jakmile se začnete bavit o jídle, můžete si být jisti jejich několikahodinovým monologem o tom, co, kdy, kde, jak a s kým vařili. No, účel splněn, komunikace nevázne a Vy si v klidu můžete "zdřímnout", protože tady stačí jen občas přikyvovat. Jídlo je prostě oblíbené téma, které nás nikdy nepřestane bavit. Vaří se všude okolo nás - v televizi, v rádiu, v časopisech a novinách, v reklamních letácích, vaří se na internetu, v knížkách… Přijdete-li do obchodu s knihami, můžete si být jisti, že oddíl kuchařek všeho druhu prostě nemůžete minout. Vaří každý - sportovci, zpěváci, herci, profesionální i amatérští kuchaři, významné i méně významné osobnosti.

Všechno tohle si uvědomoval i autor jedné z dalších kuchařek, kterou bych Vám ráda představila, Robert Vano. V předmluvě píše o okolnostech, které doprovázely vznik této knihy. Kuchařku pro kluky se rozhodl napsat právě proto, že se domníval, že taková publikace na trhu chybí. No, s tím bych tak úplně nesouhlasila, ale dejme tomu…

Pod názvem Kuchařka pro kluky jsem si představovala praktickou, trochu "ďrsňáckou" a jednoduchou kuchařku pro ty, kteří se zrovna nenarodili pro pobyt v kuchyni, kteří jsou nuceni obstarat se v takových věcech sami nebo jednoduše se nechtějí stravovat po fastfoodech a raději dají přednost něčemu domácímu. Kluci a vaření - to pro mě znamená guláš na tisíc způsobů, sekaná, řízky a podobně. Jednoduché a základní návody na to, jak uvařit brambory, rýži, těstoviny, jak udělat vývar, bramboračku, česnečku a podobně, k čemu se hodí jaký typ masa a o co si u řezníka máme říct.

Robert Vano pojal ale kuchařku po svém. Drsňácký a chlapský výraz Radka Kašpárka, profesionálního kuchaře držícího v rukou kus masa, je na následující stránce vystřídán poněkud "ženským" pojetím celé kuchařky. Na začátku knihy najdete stránku, která by měla být základním vodítkem pro každého kuchyně neznalého jedince. Seznam surovin, které by měly být stále doma, aby bylo co zakousnout. Tak trochu v tom seznamu hledám něco, co by se dalo namazat na chleba - a vlastně ani ten chleba v seznamu není. No, myslím, že každý pořádný chlap si dá raději plný talíř gulášovky s krajícem chleba než domácí vařené těstoviny s rajčatovou omáčkou a parmezánem. Pokud má mít doma sůl, tak si kluk v obchodě koupí klasické balení soli a nebude mít doma několik druhů od té méně hrubé až po tu nejhrubší. Sójové mléko je asi zdravá a dobrá věc, ale pochybuji, že bych tím oslnila některého z pánů, kteří jsou v mém okolí. Je to věc názoru, ale podle mě kuchyně začínajícího kuchaře by měla a mohla vypadat jinak. Spíš než by chlap řešil, jestli má doma zásobu českého sezónního ovoce, tak si raději hodí na pánev 4 vejce a udělá si z nich míchanici. Jenže - vejce si neudělá, protože je v seznamu nemá.

Když opomenu některých málo jedinců - experimentátorů a jak se říká fajnšmekrů - pochybuji, že by se někdo z nich pustil do domácího pečení chleba a housek. Snazší je přece si těch 12 rohlíků koupit v obchodě. Kdo z Vás si bude dělat domácí bylinkové máslo? Řekla bych, že název Kuchařka pro dívky by seděl lépe. Nu, ale pojďme se trochu podívat na strukturu této knihy.

Kniha je členěna po úvodních stránkách na několik oddílů - začíná kapitolou Domácí pečivo, na niž plynule navazují Snídaně, Saláty, Polévky, Těstoviny, Maso, Ryby, Zákusky, Chuťovky, Přílohy, Mléčné koktejly a kapitola s názvem Moje nej. Kapitoly jsou označeny v levém horním rohu číslem a barevným pruhem. Pokud víte, že barva červená patří ke kapitole masa a zrovna jste si koupili hovězí svíčkovou na steaky, za niž jste v řeznictví nechali značnou sumu, tak stačí nalistovat v kuchařce odpovídající recept a můžete začít kouzlit v kuchyni. Máte chuť na polévku? Snadno naleznete oranžovou barvu a můžete si vybrat. Jen možná nebudete vědět, kde vzít nebo jak udělat zeleninový či masový vývar, který je uvedený mezi ingrediencemi. No, pokud se snažíte žít dle zdravého životního stylu, jak je dnes v módě, zapomeňte na Masox... A poraďte si sami. Základní věc, kterou bych například já osobně v kuchařce pro kluky očekávala, že bude vysvětlena - jak ten vývar udělám a jak si ho můžu uchovat pro příště.

Co musím uznat a pochválit, je to, že všechny recepty jsou napsané stručně, bez zbytečného "okecávání", pod názvem receptu vidíte ihned, pro kolik lidí Vám bude stačit rozpis ingrediencí, zjistíte dobu přípravy a dobu vaření. Je fajn alespoň trochu orientačně vědět, jak dlouhou dobu budete muset u toho sporáku strávit. Rozpis ingrediencí naleznete ve sloupečku na levé straně, v pravém sloupečku levé stránky pak následuje popis postupu jak na to. Pravá stránka zobrazuje pokrm v celé jeho kráse. Škoda jen je, že fotografie v některých případech moc skutečnosti neodpovídá a navíc je mnohdy tak rozostřená, že ani nevíte, co všechno na tom talíři vlastně leží, a marně hledáte bod, na který fotograf v tu chvíli ostřil. Na to, že autor kuchařky je profesionální fotograf, tak jsem čekala, že si dá alespoň na obrazové kvalitě mnohem víc záležet.

Bohužel za sebe musím říct, že jak na mě knížka působila pozitivně svojí titulkou, jak se mi zdál nápad udělat kuchařku pro mužskou část populace dobrý, tak mě publikace Roberta Vana zklamala. A tak si říkám - zůstaňme u toho, v čem jsme dobří a co nám jde. Ať fotografové fotí a kuchaři píšou kuchařky. :) A pokud hledáte nějakou kuchařku pro začínající kuchaře či kuchařky - zkuste spíš třeba tuhle: Kuchařka pro studenty.

• úplný název: Kuchařka pro kluky
  • autor: Robert Vano
  • rok vydání: 2010