Reklama:

Zdravotní aspekty posilování
- CrossFit

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Pojem CrossFit se ve světě stal všeobecně známou záležitostí, stejně tak u nás se těší velké popularitě. Raketový nárůst tohoto sportovního odvětví znamenal značnou komercionalizaci a díky úžasné marketingové propagaci a velké divácké atraktivitě se stal a stává čím dál větším trendem ve světě sportu a fitness zejména.

Když se podíváme na tento sport z globálního hlediska, všechny cesty nás zavedou do USA, kde je asi největší základna. Co se prestižních závodů týká, ani Američané nemají prakticky nijak velkou konkurenci a většinou z 90 % vidíme u závodníků právě vlaječku Spojených států.

Svůj boom ale zažívá CrossFit po celém světě a, ať už jako vrcholové provedení, či pouze hobby a tréninkový nástroj, našel uplatnění i u nás.

O negativech, ale samozřejmě i kladech tohoto směru se pobavíme v dnešním článku.

Jenom možná úvodní poznámka, než mě zarytí příznivci CrossFitu začnou kamenovat, než si cokoliv přečtou, protože přece budu jeden z mnoha dalších, kteří tento sport odsoudí. Prosím, vydržte, přečtěte si pro objektivnější názor několik řádků a uvidíme, třeba se mnou budete i souhlasit.

CrossFit a vrcholoví závodníci jako vzor

Proč se stává toto cvičení doslova "masovkou"? Co vede člověka, který sedí 8 hodin denně za počítačem a který nesportoval posledních několik let, k tomu, aby přišel do "CrossFit klubu" a začal dělat tento sport?

Odpověď je více než jednoduchá - vrcholoví závodníci, které můžeme vidět na videích z největších soutěží, jejich vysportovaná těla a úctyhodné výkony jsou právě tím motorem, který onu většinu rozpohybuje a donutí něco dělat - dělat právě CrossFit.

Když takový člověk přijde na prvních několik tréninků, kde si doslova sáhne na dno, což s jeho fyzičkou není zase takovým překvapením, vyplaví se ohromné množství endorfinů a on vidí, že něco dokázal, tak asi s velkou pravděpodobností bude chtít pokračovat a limity posouvat.

Kdybych měl uvést svůj subjektivní názor, a to jsem orientovaný opravdu na tréninky spíše zdravotní, kompenzační, atp., tak stejně u videí těchto borců zírám s otevřenou pusou a jsou mi určitě i motivací pro mé osobní tréninky.

Charakteristika

Věřím, že se nikdo takový asi již v komunitě sportovců nenajde, kdo by neznal alespoň teoreticky nějaká specifika CrossFitu, ale pojďme si je raději uvést.

Jedná se o převážně silově vytrvalostní sport s občasnou vyloženě aerobní aktivitou či maximální silovou složkou.

Závodníci musí bojovat jednak s těžkými břemeny, dynamickou silou, gravitací, ale hlavně s časem, který je zde nejdůležitější - zvládnout daný úkol v co nejkratším časem, nebo naopak za daný čas vykonat co nejvíce opakování zadaných cviků.

Svým způsobem je to velice komplexní disciplína, což je určitě obrovské pozitivum, i když maximální zátěže využívané na závodech mnohdy již se zdravotním tréninkem nemají rozhodně nic společného.

CrossFit v jeho vrcholové podobě vs. zdraví

Tento sport má jednu ohromnou zdravotní výhodu a tou je mládí CrossFitu. Vrcholoví závodníci, které vídáme dnes podávat ony úžasné výkony, jsou lidé, kteří z velké části s vrcholovým sportem žili již nějaký čas, a tak jejich fyzická připravenost, byť trochu jinak orientovaná, komplexní, byla na velice dobré úrovni. Jejich tělo se s přechodem ke CrossFitu nemuselo vypořádat s ohromnou změnou a mnohdy stačilo pouze upravit nějaká specifika tréninku a bylo hotovo.

Charakter cviků

Nejčastěji se jedná o cviky silově náročné a ještě orientované do silové vytrvalosti - překonávat vnější odpor po dlouhý čas.

U toho je velice důležitá připravenost organismu - zpevněné tělo, střed těla, dostatečně flexibilní svalstvo a mobilní kloubní struktury, určitý stupeň koordinace a obratnosti, aby se co možná nejvíce snížilo riziko zranění, které z přetěžování hrozí.

Velice choulostivá jsou zde spodní záda, která musí pracovat v obrovském přetížení. Stejně tak je riziko zvýšené pro veškeré zatěžované klouby.

Zranění spojovaná s CrossFitem

Zajímavé je, což jsem se snažil laicky vyzkoumat ze startovních listin a nějakých souhrnů proběhlých sezón, kolik vrcholových crossfiterů se vážněji zraní. Pokud by někde byla k nalezení statistika, tak si troufám říci, že nebude nijak odlišná od jiných vrcholových sportů. K tomu bohužel zranění vždy patřit budou, protože tito lidé vždy budou trénovat a závodit na hranici svých možností, aby byli co nejlepší. Bez extrémních tréninků zkrátka nikdo nevyhraje.

Jelikož se pracuje s externí zátěží, asi zde logicky panuje zvýšené riziko, že někde něco spadne někomu na tělo, což ho zcela jistě bude minimálně hodně bolet.

Když jsem se snažil dohledat nejčastější typy zranění spojované s tímto sportem, objevovala se klasická zranění kolen, což bylo nejčastější, a spodních zad.

Teď jsem vlastně neřekl proti CrossFitu nic špatného, což rozhodně nemám svým způsobem ani v plánu - je to sport jako každý jiný. Ale pojďme se vrátit k našemu kancelářskému člověku, kterého jsme si zmínili výše.

CrossFit a začátečník

Tady právě přichází kámen úrazu. Zde se několik mých podobně orientovaných kolegů pouští s crossfitovým tréninkem doslova do boje.

Charakter a stav kondice našeho kancelářského nesportovce asi nijak zvlášť rozebírat nemusíme. Rozhodně je dobře, že začal něco konečně dělat, ale je CrossFit vděčným společníkem právě pro tyto začátky?

Bohužel, co jsem se setkal s podobnými tréninky u nás, už od těchto úplných začátečníků se v každém tréninku hledí na výkon. Vůbec nechci tvrdit, že se nehledí na techniku, určitě nácvik probíhá, v těch lepších případech. Jenže je zde pořád velký vykřičník u hlavního charakteru tohoto sportu a tím je čas.

Takže jakákoliv výzva se pro našeho začátečníka stává bojem s vlastním tělem, ale bohužel už od začátku i bojem s technikou, protože je zde prakticky nulová připravenost organismu.

Nesetkal jsem se s ničím podobným, jako je "crossfitová přípravka", kde by člověk nejprve musel absolvovat základní kondiční trénink orientovaný jednak na aerobní zdatnost a vytrvalost, ale hlavně správné držení těla a zpevnění postury, která je pro zdraví při takové práci se zátěží nezbytná.

Člověk si zaplatí za lekci, dostane se mu instrukcí, vysvětlení techniky (možná), ale potom je hozen do vody, stopky běží a před ním je například 50 angličáků. Motivace povzbuzováním funguje skvěle, ale nějaký spotting, dopomoc, korekce cvičícího - s tím se po pravdě moc nesetkáte.

CrossFit jako trénink, nebo jako závodní sport je záležitost orientovaná na výkon. A právě tento výkon je stupeň, který by měl být vždy až na vrcholu pyramidy v tréninku, přípravě jednotlivce na jakýkoliv sport.

Periodizace tréninku - schopnostní pyramida

Začneme hezky od základů, které by měl každý před jakýmikoliv sportovními ambicemi postavit a až poté se posouvat na další a další příčku:

  • Připravenost organismu k pohybu - zpevněné aktivní tělesné jádro, dostatečná mobilita, flexibilita
  • Rozvoj stability a koordinace - úzce souvisí s předchozími body
  • Hypertrofie vs. síla vs. aerobní kapacita organismu - až po splnění předešlých příček se člověk může zaměřit na tyto věci
  • Až když je vše výše uvedené splněno, můžeme začít rozvíjet konkrétní specifický VÝKON

Samozřejmě tento výkon bude vždy určovat i to, jak bude vypadat cesta k němu, a jednotlivé body se budou pro různá sportovní odvětví lišit, ale vždy je potřeba respektovat tuto přirozenou periodizaci.

Stejně tak nelze říci, že v úplném základu, kdy člověk pracuje třeba na aktivaci tělesného jádra, nepracuje i s rozvojem silovým, či na svalové hypertrofii. Všechno je krásně propletené se vším, ale musíme rozlišovat prioritu určité věci, kterou v daném čase chceme rozvinout.

Proto by i toto měla být ideální cesta našeho kancelářského typu člověka, který se rozhodl pro CrossFit - nejprve zajistit, aby tělo bylo maximálně připravené na tuto zátěž.

Mnohdy bývá užívána právě druhá cesta, která také funguje, ale bohužel často pouze krátkodobě, a to cesta, kde se nerespektuje přirozený vývoj jednotlivých složek, ale rovnou se jde věc, na výkon. Ostatní složky se samozřejmě rozvíjejí i během samotného výkonnostního tréninku, ale sami si musíte dát ruku na srdce - stojí Vám to za to riziko zranění a problémů spojovaných s pohybovým aparátem?

Zatěžované struktury vs. úroveň postury začátečníka

Již několikrát jsme se bavili o dnešním typickém stereotypu života, který je plný pasivity, jednotvárné pozice v práci, která vede k mnoha dysbalancím, a dále k problémů s nimi spojovaným. Konkrétně jsme se bavili o dolním a horním zkříženém syndromu, které jsou pro kancelářského, neaktivního člověka typické.

Nejdůležitější svalové skupiny, které negativně ovlivňují držení těla u začátečníků:

  • Krční páteř: zadní strana šíjových svalů, kývač hlavy oproti hlubokým flexorům krku
  • Hrudní páteř: přední strana - zkrácené prsní svalstvo, přední část deltových svalů, což vede k protrakci ramen a v souhře s ochablou zádovou skupinou svalů v oblasti hrudní páteře zvětšuje hrudní kyfózu do hyperkyfotického stádia
  • Nejchoulostivější oblast - bederní páteř, hyperlordické držení hlavně kvůli svalu bedrokyčlostehennímu, vzpřimovačům páteře ve spojení s nefunkční skupinou v oblasti břišní
  • Kvůli předchozí skupině nestabilita kyčlí, která je způsobená i kvůli problému následujícímu…
  • Nestabilita kolen, vzhledem k sedavému způsobu života, neustálému držení hamstringů ve zkrácené pozici

Tyto svaly dělají už tak v těle neaktivního člověka velikou neplechu. Pokud k tomu připojíme neadekvátní zatěžování výkonnostním charakterem aktivit, máme tu další problém.

Při silových disciplínách, i silově vytrvalostních, tyto zkrácené svalové skupiny potřebujeme, hlavně díky jejich obrovskému silovému potenciálu, ale pokud nemá lidské tělo dostatečnou oporu v partiích ostatních, tělesném jádru a antagonistických skupinách, které mají tendenci ochabovat, vzniká tu velký problém - nerovnováha sil, nestabilita plus obrovské zatížení pasivního aparátu, který by právě měla ochránit aktivita silné postury (samozřejmě nikdy to neplatí do extrémů).

Takže tu máme našeho kancelářského člověka, který se vydal na tréninky CrossFitu, pilně trénuje, zvětšuje své dysbalance a kvůli nestabilitě a přetěžování bohužel velice brzy zvýší zápornou zdravotní statistiku tohoto sportu, tedy u začátečníků.

Závěr

CrossFit je atraktivní sportovní disciplína, kde vídáme neuvěřitelné výkony a často závodníci bývají spojováni se stroji, které fungují bez únavy a neskutečně efektivně.

Pokud Vás tento sport nadchnul, tak jedině dobře, sám jsem rád za každou moderní záležitost, která přiláká více a více lidí k aktivnímu způsobu života, ale...

Trénujte s ROZUMEM a nesnažte se přeskočit fáze, které jsou nezbytné jednak pro Vaše zdraví, ale i pro lepší výkony, které budete moci podávat po mnohem delší dobu.

Chápu, že je někdy těžké lehnout si na záda a třeba jenom dýchat, když už člověk chce začít zvedat činky a třeba s nimi i házet a podobné šílenosti, ale v tomto případě není předbíhání u rozumného člověka namístě.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

27.11.16:53kulíšek - Tady si dovolím oponovat... To opravdu jistota kvalitního ..+2
27.11.13:06canni - Samozřejmě zájemce žijící v ČR by měl vyhledat licencované..
27.11.12:49Chrysanthopoulos - Skvělý článek a jenom zbývá dodat to, jak se k němu dostan..
19.11.10:29canni - Shybů se v CF využívá 3 druhy. A nováček rozhodně kippovan..
19.11.09:40Mr.IuS - Vůbec se nechci přít, že právě ty k tomu třeba přistupuješ..+2
19.11.09:02canni - není mi jasné proč všichni píšete o velkých váhách které s..
19.11.01:33Bosi - Dekuji za clanek, uz jsem neco podobneho vyhlizel jako re..+2
18.11.20:49Mr.IuS - Samozřejmě, špatných trenérů je spousta a svým způsobem na..+3
18.11.20:21Karesjan - Skoro kazdy den se me nekdo pta na CF,je to moderni-ale!My..+2
18.11.19:48Mr.IuS - ono pro typického začátečníka je i jeho tělesná váha moc, ..+2
18.11.18:19Maerlyn0 - Co si představuješ pod pojmem `malé váhy`? :)+1
18.11.17:29david.senkyrik - Pro začátečníka je jednoznačně lepší klasická posilovna s ..
18.11.15:08Noremorsedan - Jen pro doplnění, autor zřejmě moc dobře věděl, proč píše ..+5
18.11.14:47canni - Toto je článek, který jsi krásně zacílil na CrossFit, ale ..
18.11.13:18Noremorsedan - dobře jsi to napsal, Vítku. V tomto jsme na jedné lodi, je..+3
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra