Reklama:

Vitargo - předčí
glukózu i maltodextrin?

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Výživa

Myslíte to se cvičením vážně a neznáte vitargo? Vitargo je revoluční zdroj energie, který se používá mezi olympijskými sportovci a milióny dalších lidí, kteří chtějí zlepšovat své zdraví, vzhled a cíle. Vitargo není patentovaná forma sacharidu jen tak pro nic za nic. Zdá se, že je to lepší volba než mnohé energetické nápoje, které obsahují glukózu, maltodextrin a sacharózu. Co je na něm tak zajímavého? Díky tomu, že vitargo transportuje živiny přes žaludek rychleji než ostatní sacharidy, dochází k okamžitému nárůstu energie. A to je právě jeho silná zbraň, kterou určitě doporučuji vyzkoušet. Pokud jste ho ještě neobjevili, můžete hned začít experimentovat.

O vitargu

Vitargo je cukr, který v sobě ukrývá vlastnosti jednoduchých sacharidů a komplexních sacharidů. Na první pohled Vám může svými vlastnostmi připomínat maltodextrin, ale rychlostí vstřebávání jednoduchý cukr. Právě tato kombinace umožňuje sportovcům vhodně doplnit energii. Využívá se zejména během sportovního výkonu i po něm. Jeho využití je celkově mezi sportovci opravdu široké. Osobně ho zařazuji do tréninkových jídelních plánů vrcholovým sportovcům (nejvíce fotbalisté, cyklisté a triatlonisté). Z toho je možná vidět, že ho preferuji u vytrvalostních sportovců. Velmi dobře je ale využitelné i ve fitness a kulturistice, mimo jiné i u sacharidových vln.

Problematika doplnění energie

Povídání o glukóze tu bylo dost, ale pro zopakování a pochopení problematiky jen v krátkosti uvedu pro osvěžení některé základy. Glukóza má pro lidské tělo a sportovce zásadní význam. Představuje okamžitý zdroj energie a jako jediná ze sacharidů je neustálou součástí krve. Stejně tak jako si tělo ukládá nadbytek živin do podkožního tuku, si dokáže glukózu uskladnit ve formě glykogenu. Glykogen se tvoří v játrech a jedná se o polysacharid (vzniká spojením molekul glukózy). Glykogen je v našem těle uložen v játrech a ve svalových buňkách. Proto hovoříme o jaterním a svalovém glykogenu. Ačkoliv je prostor pro uložení glykogenu relativně malý, díky množství svalové hmoty, kterou si pracně budujeme, si organismus může ukládat svalového glykogenu více. Mezi funkcí svalového a jaterního glykogenu je rozdíl. Svalový glykogen slouží pouze pro práci svalů a není využíván k jinému účelu. Jaterní glykogen je využíván v době, kdy organismus potřebuje glukózu. Dochází pak ke zpětnému štěpení glykogenu a uvolnění glukózy do krevního řečiště (tzv. glykogenolýza). Abychom tedy nevyčerpávali zásoby glykogenu na minimum, je velmi důležité během a po výkonu tělu doplnit vyčerpané cukerné zásoby. Mnozí z Vás jistě předchozí fakta znáte, ale píši je proto, abychom si uvědomili citlivost poklesů hladiny krevního cukru a jeho nutnosti doplnění nejen v dostatečném množství, ale i tím správným zdrojem.

Nevýhody glukózy

Pokud chceme hubnout, tak ideálním zdrojem energie jsou pro nás potraviny s nízkým glykemickým indexem. Naopak pokud nám nevadí nabrat (i trochu podkožního tuku), měli bychom doplnit energii potravinou s vyšším glykemickým indexem ihned po tréninku, ideálně do 15 až 20 minut (tzv. anabolické okénko, kdy tělo velmi dobře reaguje na příjem glukózy). Pokud jste ektomorf nebo si můžete dovolit nabrat, buďte stále obezřetní. Glukóza má totiž pro lidský organismus několik nepříznivých vlastností.

  • Příjem glukózy před výkonem způsobí tzv. reaktivní hypoglykémii, která následně způsobí citelný pokles sportovního výkonu.
  • Přemíra přijaté glukózy může vyplavovat vápník z organismu, může také ohrozit vstřebávání bílkovin.
  • Příjem glukózy zatěžuje slinivku břišní tím, že musí vyplavit inzulín.

Poznámka nutričního poradce

Z hlediska bezpečné výživy (co se metabolismu týče) doporučuji hlídat množství přijaté glukózy na cca 1/6 z celkového denního množství sacharidů. Další zdroje sacharidů by měly pocházet již z potravin se středně vysokým až nízkým glykemickým indexem.

Maltodextrin - lepší "cukerná" alternativa

Pro dosažení kvalitního, dlouhodobého výkonu může být vhodnou volbou maltodextrin. Na první pohled se jeví jako komplexní sacharid, ale po konzumaci se štěpí na glukózu, ovšem bez nechtěných zažívacích potíží a ohrožení sportovního výkonu. Jedná se vlastně o sacharid, který je ideální během i po výkonu. V čem má maltodextrin slabou stránku? Je to v osmolalitě, tedy v osmotickém tlaku látek rozpuštěných v 1 kg tekutin. Osmolalitu si můžeme představit jako hustotu nápoje. Maltodextrin právě zvyšuje celkovou osmolalitu nápoje, což není při fyzické aktivitě žádoucí. Zvýšená osmolalita nápojů v nás totiž vyvolává žízeň a může narušit nervovou činnost. Mezi další (menší) nevýhody maltodextrinu patří limit dávkování, který by neměl přesáhnout 70 - 80 g denně, a horší rozpustnost ve vyšší koncentraci roztoku.

Z osobního pohledu je a bude maltodextrin díky svým vlastnostem jedním z nejpoužívanějších nízkoglykemických sacharidů ve sportovní výživě.

Vitargo - předčí glukózu i maltodextrin?

V první řadě má vitargo velmi nízkou osmolalitu. Vitargo (10% roztok) má na rozdíl od maltodextrinu (10% roztok) 4x nižší osmolalitu. Pokud jej porovnáme s dextrózou, tak má téměř 54násobně nižší osmolalitu. Pro porovnání - voda má na rozdíl od vitarga zhruba poloviční osmolalitu. Vitargo má dobrou molekulární hmotnost. Pro porovnání s maltodextrinem je až 500x vyšší, vitargo je nejblíže molekulární hmotnosti škrobu.

Proč volit vitargo

  • Je vhodné zejména pro vytrvalostní aktivity (silné čerpání glykogenu).
  • Má lepší vstřebávání než produkty s obsahem glukózy a maltodextrinu.
  • Rychleji obnovuje hladinu glykogenu po sportovním výkonu.
  • Zkracuje regeneraci, snižuje riziko přetrénování.
  • Díky nízké osmolalitě váže méně vody, zamezuje tak rozvoji svalových křečí.
  • Při správném použití před soutěží můžeme pomocí vitarga a sacharidových vln dosáhnout vytvoření vyšší hladiny svalového glykogenu.
  • Je velkým pomocníkem pro sportovce s rychlým metabolismem.

Využití vitarga s kreatinem

Jak jsem výše zmínila fakt o nízké osmolalitě vitarga, která způsobí rychlejší transport živin z žaludku, tak logicky z toho plyne chytrá myšlenka využití vitarga společně s látkami, kterým dlouhá přítomnost v žaludku škodí. Jednou takovou z nich je kreatin. Silně kyselé žaludeční prostředí mu nesvědčí a jeho účinnost se snižuje.

Bylo proto provedeno několik výzkumů, při kterých se zkombinoval kreatin a vitargo. Vitargem se docílilo kratší přítomnosti kreatinu v žaludku a tím pádem i vyšší účinnosti kreatinu v organismu. Výsledek je celkem přesvědčivý - konzumace kreatinu s vitargem po dobu 3 týdnů měla na sportovce velmi dobrý vliv. Na internetu je uváděn jeden graf, který jsem nechtěla kopírovat, ale mohu lehce popsat. Kombinace kreatinu s různými druhy sacharidů měla velmi zajímavý vliv na nárůst celkové tělesné hmotnosti:

  • kreatin monohydrát: + 2,1 kg tělesné hmotnosti (TH)
  • kreatin + dextróza (glukóza): + 3,8 kg TH
  • kreatin + vitargo: + 6,2 kg TH

Otázkou je to, kolik váhy tvořila rozvinutá svalová hmota a kolik voda, podkožní tuk apod. Faktem je ale to, že oproti užívání samotného kreatinu je nárůst trojnásobný.

Nevýhody vitarga

Naštěstí se jedná o nevýhody běžného používání, nikoliv účinků na organismus. Vitargo je ve srovnání s ostatními druhy sacharidů cenově dražší. Nejen díky jeho jedinečným účinkům v organismu, ale právě kvůli patentované technologii. Zatímco maltodextrin koupíte zhruba za 100 Kč/kg, tak cena vitarga za kilogram může být 5 - 6x vyšší. Další menší nevýhodou je rozmíchávání s dalšími složkami. Žádaná vyšší molekulární hmotnost má oproti jednoduchým cukrům za následek horší rozpustnost ve vodě.

Dávkování

Dávkování se bude odvíjet od intenzity a délky trvání výkonu, tělesné hmotnosti sportovce apod. Nicméně pokud jste investovali do vitarga, tak budu doufat, že to se suplementací myslíte vážně a za sportovní výkon nepovažujete svižnou procházku. Proto jednorázová dávka v průběhu výkonu se bude pohybovat mezi 30 - 40 g. Před výkonem lze vitargo použít také (poloviční až plnou dávku 30 - 40 g), ale pokud nejste profesionální sportovci, tak energii načerpáte jednoduše jídlem, případně jinou suplementací. V případě použití obou dávek si v celém dni již hlídejte množství jednoduchých sacharidů v jídelníčku (sladidla jako med, cukr, ovoce, sladkosti, další suplementy apod.)

Kde vitargo koupíme

V obchodech sportovní výživy a e-shopech se prodává tato látka pod názvem Vitargo. Ve složení uvidíte na prvním místě škrob (Vitargo®) a další látky jako regulátory kyselosti, aroma a sladidla. Zde stejně jako u proteinových tyčinek doporučuji volit alespoň sladidlo sukralózu.

Foto:
č. 1 Fritzs / Wikimedia Commons
č. 2, 3 Editor at Large / Wikimedia Commons


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

24.01.13:24Ing. Iva Veselá - Carnivor, zajímalo by mě, jaké máte % tělesného tuku, poku..
24.01.10:41downunderer - Saaakra ja myslel,ze mas tak 300kg,nez jsem Ti kouknul do ..
24.01.10:07Carnivor - po tréninku dám 70-80 g čistého syrovátkového izolátu nebo..
24.01.09:24Ing. Iva Veselá - Pro Toker: Co vám na tom přijde za nesmysl?
12.01.08:19finte - To nevis? Kdyz to nebudes dodrzovat neporostes a vsechno c..+1
11.01.20:21toker - `Pokud chceme hubnout, tak ideálním zdrojem energie jsou p..
11.01.16:42mmichaelveliky - Tím lhaním jsem myslel výrobce, kteří to propagují kvůli z..
11.01.16:16Ing. Iva Veselá - Petře, jaké máte tréninky?
11.01.16:12Ing. Iva Veselá - Souhlasím, maltox po tréninku většině z nás stačí, Vitargo..+1
11.01.13:57mmichaelveliky - Pro 99,9 % sportovců je lepší směs hydra a maltodextrinu, ..+2
11.01.13:36RavenStalker - Proc uvadite 500/600kc za kg kdyz waxy maize starch je upl..+2
11.01.13:30mmichaelveliky - Ale po ukončení sportovní aktivity bych dal tu směsku, jin..+1
11.01.12:10madball - Neustále jednostranný pohled směrem od železa. :) Během z..
11.01.10:31mmichaelveliky - Vitargo je velmi pomalý sacharid a přirovnal bych ho k pla..+2
11.01.08:47madball - Není spíš hlavní výhoda Vitarga, jak bylo zmíněno v článku..+1
10.01.23:03mmichaelveliky - Projde žaludkem do střev rychleji, nic víc. Než se vitargo..+3
10.01.22:18Petr Prielozny - Jeste jsem teda Vitargo nezkousel, ten cenovy rozdil mi do..
10.01.21:41Pr!nc - Mohl bych si to jistě najít, ale jsem línej - Vitargo a Ve..
10.01.20:20hawkeye - Zájímalo by mě dávkování toho vitarga s kreatinem? Šlo by ..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra