Reklama:

GVT - German Volume Training

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink
Tento článek je velmi starý, informace v něm tedy už nemusí být zdaleka aktuální.

Článkům o tréninku je v magazínu IRONMAN věnováno celkem cca 30 stran, na kterých najdete podrobný popis tréninkové techniky GVT (viz následující zkrácená ukázka, která je z úvodu článku), odpovědi na vaše otázky (Petr Stach), trénink fantastických 50cm lýtek Jirky Čermáka, návod na vybudování dokonalých prsních svalů, popis tréninkové techniky dvojitých antagonistických supersérií, odpověď na otázku kolikrát týdně cvičit partii a mnoho, mnoha dalších! Mimo to, protože jsme český časopis o české kulturistice, najdete u řady článků na ilustračních snímcích výhradně české závodníky!


V této rubrice se budu občasně, tedy ne zcela pravidelně, pokoušet o přiblížení některých tréninkových metod a postupů, které nelze považovat za úplně známé. Co tím chci říci? Každý z nás nějak začínal cvičit. Je jedno, jestli vás zajímalo zlepšení síly, zda bylo motivem upoutat pozornost na plovárně, nebo jestli jste posilovnu zvolili jako doplněk k nějakému jinému sportu. Myslím, že většina z nás prošla stádiem zkoumání jednotlivých strojů, bezcílného bloumání mezi stanovišti a nesmělého oslovení starších či zkušenějších. Každý z nás si pamatuje svůj první rozpis, který mu napsal kamarád či trenér. Vzpomínáte?

Většina cvičenců se po jednom roce usadí v pevně zabydleném schématu rozdělení tréninku celého těla na 3-4 dny, jeden základní cvik na partii, prováděný zpravidla formou pyramidy (tedy několik sérií od více opakování s lehkou váhou po méně opakování s těžkou váhou), spousta doplňkových cviků. A tak vidíme cvičence, který přijde do své posilovny, na baru si objedná iontový nápoj se slovy „…dneska jdu prsa…“, po krátkém rozcvičení obsadí lavičku na bench, kde vykoná 5-8 sérií od 15 opakování v první do 4-6 opakování v poslední sérii. Načež tentýž člověk vykoná například 3 série tlaků s jednoručkami, 3 série pull-overu a „dorazí se“ na peck-decku. A protože ví, že trénink beze změny po čase nic nepřináší, prohodí jednoručky za bench-press prováděný v multipressu. A když to opět nejde, tak se přidají někde dvě série, aby to „víc pálilo“.

Poznáváte? Také jsem prošel tímto stádiem. A protože jsem se k posilování dostal poměrně pozdě, záhy jsem seznal, že tudy cesta nevede. V této rubrice se budu pokoušet seznámit vás s některými odlišnými postupy, které jsem nalezl na českých i zahraničních internetových serverech. Děkuji všem nadšencům, kteří na internetu tyto postupy šíří a děkuji i všem, kteří si v různých diskusních fórech vyměňují své zkušenosti. Bez nich by tento seriál nemohl vzniknout.

Úvod

German Volume Training, dále jen „GVT“, není nikterak novou tréninkovou metodou. Její kořeny sahají do německy mluvících zemí, ale jejím restaurátorem a propagátorem se stal uznávaný americký silový trenér Charles Poliquin. On sám o ní říká: „Supersérie a troj-série dovolují provádět spoustu práce v krátkém čase. Přerušované série (rest-pause) umožňují používat vyšší váhy a zapojit tak více bílých svalových vláken. Excentrický trénink pomáhá překonávat silovou stagnaci. Závěr zní: téměř každá tréninková metoda bude fungovat (když ji vykonáváte dostatečně intenzivně!) alespoň po dobu těch několika týdnů, co lidskému tělu trvá, než se adaptuje. Existuje však jeden tréninkový systém, který stojí nade všemi ostatními. Je brutálně tvrdý, ale zjistil jsem, že představuje velmi efektivní způsob, jak nabrat svalovou hmotu, a to RYCHLE!“

Systém GVT funguje tak, že se zvoleným cvikem zaměříte na skupinu motorických (nervo-svalových) jednotek a podrobíte ji nezvykle velkému objemu opakovaného zatížení: 10-ti sériím. Zde má svůj původ druhý používaný název pro tento systém – metoda deseti sérií. Tělo se adaptuje na neobvyklý stres hypertrofií namáhaných svalových vláken. Během různých diskusí jsem se setkal často s velmi zkreslenými představami o tomto tréninkovém systému, včetně názorů, že je příliš aerobní, že to je rýsovací trénink, že vaše absolutní maxima spadnou a podobně. Pravdou však je, že program zvyšuje nárůst objemu velmi rychle, nabrat pět i více kilo během šesti týdnů není nic výjimečného, a to dokonce ani u zkušených borců.

Tedy, zjednodušeně řečeno, základním principem tréninku GVT je vykonat 10 sérií jednoho základního cviku na partii, a to s konstantní váhou pro daný cvik. Rozcvičovací série se nepočítají. Protože se opravdu cvičí jeden cvik na partii, je čas vypustit roznožování, dokonce i výpady. Namístě jsou tvrdé dřepy, mrtvé tahy, bench-press, tlaky, hrazda atd. Z tohoto tréninku nevyrýsujete, je to objem.

Pokud odjedete 10 sérií poctivě, na nějaké „pumpovací“ série na závěr vám nejspíš nezbude chuť. Nicméně na některé svalové partie je vhodné přidat na závěr 3-4 série doplňkového cviku. GVT je, alespoň v první fázi, čistě objemový trénink. Nelekněte se tedy, že se vaše maximální výkony třeba na biceps dočasně o 5% sníží. Při tomto systému odvedete takové množství práce, že vám potom normální trénink bude připadat jako procházka růžovým sadem. Není to systém pro úplné začátečníky, ale mírně pokročilí a pokročilí zaznamenají takový impuls, o jakém se jim nesnilo. Věřte, že pokud jste dosud cvičili klasické pyramidy v různých obměnách, čekají vás dosud nepoznané pocity.


Celý článek najdete v čísle 1/2005 magazínu IRONMAN!


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

10.05.16:23zeles - s jakou vahou?...trenovat cele telo nebo jenom jednu parti..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 46 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra