Reklama:

Výživová poradna (06/2013): Anorexie, IIFYM

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Výživa

Poradna odpovídá na konkrétní dotazy zájemců velmi zjednodušeně, aby jejímu
obsahu porozuměl skutečně i ten, kdo má nulové vědomosti o výživě.

Hledáte-li podrobnější informace k daným tématům, využijte našeho vyhledávače
nebo členění příspěvků podle kategorií, mnoho odborněji laděných a podrobnějších článků jistě najdete.

Dobrý den. Už rok bojuji s anorexií a snažím se přibrat. Moje psycholožka má za to, že se musím přecpávat pečivem a jen tak se vyléčím. Chci se zeptat, jaká je nejlepší cesta pro zdravé přibírání a jestli do sebe opravdu musím tlačit 7 kusů pečiva denně, nebo bych se měla spíš zaměřit na příjem bílkovin a tuků. Děkuji.

Jakékoliv poruchy příjmu potravy je velmi svízelné takto řešit na dálku. Pokud člověk dojde do situace, kdy má s příjmem potravy problém, je nutné vyhledat nejdříve psychologa. Což, jak sama uvádíte, jste správně udělala. Psycholog by Vám měl pomoci k tomu, abyste neviděla jídlo ve špatném světle. Neznám příčiny vzniku Vaší anorexie, neznám Vaše rodinné prostředí, jednoduše nevím nic důležitého k tomu, abych Vám mohl pomoci nahlížet na jídlo správně. To už je práce pro Vaši psycholožku. Nicméně co si neodpustím, je pokárání psycholožky za to, že Vám doporučuje jíst 7 kusů pečiva denně. To je jednoznačně totální nesmysl a rozhodně by Vám toto řešení nepomohlo k tomu, abyste jídlo vnímala jinak. V jídle má panovat pestrost a nikoliv monotónnost ve stylu „pečivo od rána do večera“. Jak už jsem ale zmiňoval výše, neznám dokonale Vaši situaci a nemůžu se s Vámi setkat osobně, tudíž veškeré radění takto přes internet shledávám ve Vaší situaci jako nevhodné a nedostačující, protože z dotazu vyplývá, že Vám chybí elementární znalosti ohledně stravování. Co Vám tedy doporučím, je to, abyste si ve svém okolí našla nutričního specialistu, který se s Vámi bude moci setkávat osobně, a tím bude mít možnost Vás edukovat lépe než já zde na internetu. Nejlepší řešení by bylo, kdyby tento specialista spolupracoval s Vaší psycholožkou (také ji edukoval), aby již nedocházelo k mylným doporučením, která by mohla Vaši léčbu zbrzdit, v tom horším případě Vás nasměrovat zpět do starých kolejí.

Narazil jsem na internetu na články, ve kterých jsem se dočetl, že stačí hlídat příjem živin (hodnoty) za den a není potom tak důležité, abych jedl pouze rýži s masem apod. Co je na tom pravdy?

Vím, na co narážíte. Jedná se o styl IIFYM neboli „If it fit your macros“, do češtiny volně přeloženo „Když se ti to vejde do příjmu makroživin“. A kolik je na tom pravdy? Pravdivé tvrzení to je, ale tak z 50 %. Těch 50 % pravdivého tvrzení tvoří fakt, že pokud chceme něčeho dosáhnout, musíme si příjem živin hlídat. Zbylých 50 % ve stylu “už není tak důležité, co sníš” je nesmysl. Obecně můžeme říct, že když chceme například přibrat, musíme příjem o něco málo zvýšit. Když chceme naopak hubnout, s příjmem hýbeme směrem dolů. Ale že by už nebylo potřeba řešit, co jíme? Jak někdo může tvrdit, že když mi budou za den sedět nutriční hodnoty (množství sacharidů, bílkovin a tuků), je už jedno, zda si místo jednoho kvalitního chodu (např. hovězí s celozrnným kuskusem) dám např. salámovou pizzu? Nebo dokonce mléčný šejk, čokoládu a banán, které budou dohromady tvořit stejné hodnoty jako zmíněný chod? To jsou ti kulturisti teda pěkně hloupí, že „dietujou“ na rýži s hovězím, že? Co jim zkusit v předsoutěžní dietě naordinovat pizzu? Věřím, že budou náramně spokojení, ačkoliv ta spokojenost po vyhlášení výsledků asi opadne… Možná opadne už při pohledu do zrcadla týden před závody. Pardon, ale jestli někdo tohle tvrdí, měl by vrátit diplom (pokud se prezentuje jako odborník), případně si nastudovat základy výživy člověka a složení stravy.

Jelikož jsme ve výživové poradně a chci, aby tohle pochopilo co nejvíce lidí, nebudu zde zabíhat do potravinářské chemie, proto jen ve zkratce. Obecně můžeme říct, že jednotlivé složky potravy je potřeba chápat jako chemické látky, které jsou složené z několika různých složek. Každá složka má svůj specifický charakter a nemůžeme tudíž danou potravinu brát pouze jako směs výstupních nutričních hodnot, které vídáme na obalech. Nyní nějakou dobu budu znít ironicky, ale neodpustím si to. On si snad někdo myslí, že rýži samu o sobě můžeme bez rozdílu přirovnat k rýžové mouce? Vždyť 100 g bude u obou mít skoro na chlup stejné nutriční hodnoty, ne? Jenže co glykemický index? Další příklad: dejme si například brambor se dvěma vejci a proti tomu si dejme hranolky se smaženým sýrem a majonézou. Jídla budou na tom hodnotově zcela stejně neboli, jak jsem již podotknul, výstupní hodnoty budou identické. Že jedno je smažené a druhé ne? Že v jednom bude více prospěšných mastných kyselin spolu s fosfolipidy a ve druhém nikoliv? Vždyť ale hodnoty sedí, tak co řešíme? A co taková čočka v porovnání s bramborem a vejcem? Že jedno jídlo bude z dlouhodobého hlediska nevhodné kvůli aminokyselinovému spektru? No a? Dále například rýže vs. bílé pečivo. Že poměr amylózy a amylopektinu bude u obou odlišný? Tak ať je, ne?

Fakt si někdo stále myslí, že z dlouhodobého hlediska je prostě jedno, co jíme? Zřejmě jsem se zeptal špatně, protože když nad tím tak přemýšlím, tak těch lidí, kteří si tohle myslí, je vlastně docela hodně. Jsou jich totiž plné nutriční poradny. Samozřejmě, teď se to snažím trochu zveličovat a zastánci IIFYM, kteří mají rozum v hrsti, si i přes svoji volbu určitě nemyslí, že zmrzlina je to samé, co těstoviny s olivovým olejem; i když nutriční hodnoty budou třeba stejné. Trochu mě ale zaráží občasná vyjádření lidí, kteří tento IIFYM styl dodržují. Často na diskusních fórech čtu, že všichni, kteří tohle nedodržují, jsou automaticky označeni za jedince, kteří jí jen rýži s kuřetem, před spaním dávají vaničku tvarohu a dodržují dvouhodinové rozestupy jídel. Pro tyto osoby mám vzkaz: to, že si neumíte udělat jídelníček pestrý a postavit ho tak, abyste nemuseli jíst každé dvě hodiny, není chyba rýže s kuřetem, nýbrž pouze Vaše. Jak se říká, každý strůjcem… Ale chápu - uchýlit se ke stravování typu „stačí, když ti budou sedět hodnoty“ je přece tak snadné, že?

Závěrem tedy opravím svoji diskusní otázku: fakt si někdo myslí, že pro KVALITNÍ výsledky není potřeba řešit KVALITU jídla?


Položte svůj dotaz o výživě a suplementaci!

Své dotazy můžete posílat prostřednictvím tohoto formuláře:

Vaše jméno / nick:
Váš e-mail:
Váš dotaz do poradny:


Foto:
erikjager/SXC


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

21.06.12:22dumspiro - ***
05.06.09:03člověk - Přesně tak, to je to stejné když někdo začne nahrazovat ma..+1
04.06.22:17eSko - Poradnu jsem napsal schválně tímto víceméně provokativním ..+3
04.06.21:17toker - autor článku absolutně nepochopil myšlenku IIFYM, je lepší..-2
04.06.18:38BDV - ***-5
04.06.17:55Enn - Nejsem si jistý, zda autor pochopil myšlenku IIFYM. Zvlášť..-3
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra