Představujeme Vám seriál článků o historii kulturistiky, který v sobě nezapře snahu o hledání největších šampiónů a utopické porovnávání kulturistů z různých období. Zdůrazňuji utopické, ale i zábavné a zajímavé. Každý milovník sportu se těmto úvahám neubrání, protože pobaví a jsou vzrušující. Porovnávají se styly, získané tituly, různé statistiky a názory odborníků, které se škálují a vyhodnocují, aby mohl vzniknout konečný a respektovaný výsledek, ale vždy jde především o pobavení a snahu nezapomínat na šampióny minulé a uvědomovat si i velikost šampiónů současných.
V kulturistice se nabízí porovnávání postav šampiónů z různých dob, ale kulturistika má tak rychlý vývoj, že se jen těžko hledá vítěz Olympie, který by byl schopen porazit vítěze let budoucích. Samozřejmě historie tyto momenty nabízí, ale pak už se pohybujeme na vlně „kdyby“. Kdyby se Arnold Schwarzenegger nenechal zlákat Hollywoodem, získal by více titulů než rekordman Ronnie Coleman? Získali by neporažení vítězové Mr. Olympia Larry Scott, Lee Haney a Dorian Yates další tituly, kdyby se dobrovolně nerozhodli ukončit svou kariéru, nebo odešli právě zavčasu, aby jim jejich následník neuštědřil porážku?
Další rovina „kdyby“ se nabízí v otázkách typu: „Kdyby žil Arnold v této době, došel by až na vrchol jako ve své době? Stačila by jeho genetika a píle na genetiku a píli Phila Heatha a jiných?“ To jsou jistě zajímavé úvahy a každému trochu asi buší srdíčko za toho, kdo byl v jeho mládí na vrcholu. Já říkám, že Lee Haney byl poslední Mr. Olympia odpovídající přirozenému vzhledu, ale můj tatík to tvrdí o Stevu Reevesovi. A nezapomeňte, že Arnold je jen jeden a Phil by je všechny strčil do kapsy. Ano, Arnold je jen jeden už proto, jak kulturistiku proslavil a co všechno tomuto sportu dává dnes, v době, kdy už nezávodí.
Zapomeňte tedy na vážnost toho občasného porovnávání neporovnatelných a bavte se velkými souboji největších šampiónů a příběhy různých momentů z historie kulturistiky, která se nejčastěji datuje od momentu, kdy na začátku století Eugen Sandow začal zvedat železo nejenom proto, aby uchvátil lidi svou silou jako mnoho atletů té doby, ale i vzhledem antického těla. Nejenom jeho tělo, ale i způsob tréninku položily základní kámen kulturistice jako sportu, kultu, způsobu života…
Linií našeho příběhu bude historický žebříček. Zohledněné jsou soutěže od roku 1937. Pro každý rok se zohledňují výsledky tří nejprestižnějších soutěží, z nichž jedna je považována za dominantní a má vyšší ohodnocení. Výsledky zbylých soutěží jsou podobně spočítány do malého ročního žebříčku, který se stane čtvrtou soutěží, která je do „velkého“ žebříčku započítána. Navíc jsou zohledněny výsledky Universe Pro NABBA, jež jsou ale připočteny jen závodníkům, kteří se již do žebříčku dostali pomocí výše zmíněných soutěží.
Nyní je vhodný moment, abyste si prohlédli obrázek na konci článku, který se snaží stručně znázornit bodový systém zabudovaný do kritérií žebříčku. Přesný výčet soutěží bude vypsán v dalších dílech, které se budou zabývat daným obdobím. V době, kdy se soutěže konaly v hmotnostních nebo výškových kategoriích, se přidělovaly body dle této logiky: 1. místo - absolutní vítěz, 2. místo - vítězové ostatních kategorií, 3. místo - druhý z kategorie absolutního vítěze, 4. místo - druhý z ostatních kategorií. V případě, že se soutěžilo ve třech kategoriích, byli na 2. místě dva kulturisté a dalším ohodnoceným místem bylo místo čtvrté.
Proč je počet soutěží, které jsou do žebříčku započítány, omezen? Prvním důvodem je snaha o to, aby všechny jednotlivé roky ovlivňovaly žebříček rovnocenně, a druhý důvod je ten, že ne každé období historie kulturistiky mělo stejný počet soutěží na požadované úrovni. Ač to neplatí stoprocentně, dá se říci, že započtením jen 4 nejlepších soutěží za rok má každý šampión z jakékoliv doby relativně stejné možnosti získat do žebříčku stejný počet bodů. Během sledovaného období 1937 - 2013 se ovšem vyskytly roky, kdy se nekonal ani tento minimální počet 4 soutěží na požadované úrovni v jednom roce. Byly to roky 1937, 1938, 1940 - 1947, 1950 a 1984.
Při shodě bodů v žebříčku je druhým kritériem nejlepší výsledek z Mr. Olympia, resp. do roku 1964 z dominantní soutěže.
A nyní - co je ona požadovaná úroveň soutěže. Definice je trochu rozdílná pro 3 etapy historie kulturistiky. Začněme netradičně současností, kterou datuji od roku 1979.
Třetí etapa od roku 1979
Profesionální divize IFBB od roku 1979 funguje v podobných kolejích, jak ji známe dnes. To znamená, že pořádá své soutěže, hranice mezi federacemi je jasná, stejně tak hranice mezi amatéry a profesionály je jasná a dominance IFBB je neochvějná. Od tohoto roku jsou tedy zohledněny všechny soutěže IFBB profesionálů. Universe Pro NABBA žebříček již příliš neovlivňuje, o tom ale podrobněji až v díle, který se tomuto období bude blíže věnovat. Po Olympii druhou a třetí soutěží je Noc šampiónů (později New York Pro), Arnold Classic a před jeho vznikem World pro Championships IFBB. Jen v letech 1984 a 1985 byla pravidelnost pořádání těchto prestižních soutěží narušena, ale o tom až v pozdějším díle. Ostatní soutěže tvoří malé roční žebříčky a výsledky tohoto malého ročního žebříčku jsou zohledněny jako čtvrtá soutěž (viz obrázek na konci článku).
Druhá etapa 1965 - 1978
Mezníkem tohoto období je Mr. Olympia, která je díky vyššímu bodovému ohodnocení základním kamenem žebříčku. Vznik soutěže Mr. Olympia je také začátkem větší dominance federace IFBB. Proto je zohledněna jako druhá a třetí soutěž Mr. World IFBB a Mr. Universe IFBB. I přesto, že si IFBB úspěšně budovala svou pozici, federace NABBA byla jen o malý krok vzadu, proto je Universe Pro NABBA (nejvyšší soutěže federace) zohledněna jako čtvrtá soutěž, ale do žebříčku jsou započítány body jen těm kulturistům, kteří dokázali bodovat i v IFBB. Na tomto pravidle lze pozorovat, kdy se začal rozdíl mezi IFBB a NABBA zvětšovat. Kulturisté se po dobytí federace NABBA většinou přesunuli do IFBB. Medailisté z Universe Pro NABBA z období 1965 - 1978 se v IFBB prosazovali velmi výrazně. Od roku 1979 již méně, později skoro vůbec a dnes soutěž již neexistuje (pouze její amatérská část). Prakticky to znamená, že od roku 1979 federace NABBA žebříček skoro neovlivňuje. Od tohoto roku bylo finalistů Universe Pro NABBA, kteří dokázali bodovat i ve federaci IFBB, jen 12. Do tohoto roku jich bylo 73 (skoro třetina jmen žebříčku).
Dalo by se říci, že je toto období tímto pravidlem trochu zvýhodněné, protože mají závodníci možnost čerpat ještě z páté soutěže: NABBA pro Universe. Tuto domněnku lze doložit i čísly, ale rozdíl (počet přidělených bodů za 1 rok) je malý, což je dáno tím, že ne každý soutěžící ve federaci NABBA se později prosadil ve federaci IFBB, takže se jeho body nezapočítávají (viz výše), a pak také tím, že na Mr. Olympia v těchto letech soutěžilo málo kulturistů. V díle, který se bude věnovat tomuto období, bude tento moment ještě rozveden.
Rok 1978 byl mezníkem ve smyslu, že dominance IFBB byla tímto rokem absolutně dovršena a také že došlo k absolutnímu oddělení profesionálů od amatérů ve federaci IFBB (federace NABBA měla tyto dva světy oddělené již od roku 1952). Do malého ročního žebříčku byly v této „druhé etapě“ zohledněny soutěže na úrovni kontinentu, USA a světové šampionáty federací AAU, WBBG, PBBA a NABBA amatérů. Přesný výčet soutěží se dozvíte v dalších dílech, které se tomuto období budou věnovat.
První etapa 1937 - 1964
Jedná se o období do vzniku Mr. Olympia. Pro toto období je charakteristické působení více federací, menší propojenost Evropy se Severní Amerikou, nevýrazná hranice mezi amatéry a profesionály (především ve federaci IFBB) a pravidlo, které zakazovalo na některých soutěžích obhajovat získaný absolutní titul. V tomto období působily federace NABBA, AAU, IFBB a FICH. První pravidelně pořádanou soutěží byla Mr. America AAU, jejíž první ročník se konal v roce 1938. Federace NABBA začala pořádat Mr. Universe v roce 1948. V roce 1952 oddělila profesionály od amatérů. Dnes dominantní federace IFBB začala pořádat Mr. Universe až v roce 1959.
Započítány byly všechny soutěže na úrovni světového klání (Mr. Universe, Mr. World) a na úrovni kontinentu (Mr. America, Mr. Europe). USA jako Mekka kulturistiky byla zastoupena soutěžemi Mr. USA a North American Championships. Ještě jednou připomínám, že z těchto soutěží byly vybrány 3 nejprestižnější, z nichž jedna byla považována za dominantní. Ostatní soutěže tvořily formou žebříčku čtvrtou soutěž. Pátou soutěží je Universe Pro NABBA.
Ještě v tomto týdnu najdete na stránkách Ronnie.cz první díl, který se bude zabývat obdobím do roku 1964. Nebojte se hromady čísel, ty jsou jen doplňkem. Těšte se na příběh o kulturistice na nejvyšší světové úrovni, který se linul dobou a psal historii tohoto sportu. Dalších sedm dílů se bude postupně zabývat těmito etapami: 1965 - 1969, 1970 - 1975, 1976 - 1983, 1984 - 1991, 1992 - 1997, 1998 - 2005 a 2006 - 2013.