Reklama:

Zdravotní aspekty posilování: Křivky páteře (IV.) - skolióza (I.)

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Křivky páteře (I.)
- úvod
Křivky páteře (II.)
- dolní zkřížený syndrom
Křivky páteře (III.)
- horní zkřížený syndrom
Křivky páteře (IV.)
- skolióza (I.)
Křivky páteře (V.)
- skolióza (II.)

Poslední křivkou našeho osového orgánu, kterou si rozebereme, bude skolióza.

Už jsme se dozvěděli něco o zakřivení lordotickém a zakřivení kyfotickém, kde jsme si popsali negativní dopad zkrácených svalů, které ovlivnily držení těla natolik, že z toho vznikla hyperlordóza a hyperkyfóza.

Dnes nás čeká zakřivení poněkud netradiční, bohužel i velice negativní - je jím skolióza.

V dnešním článku se podíváme na skoliózu z obecného hlediska - o co se jedná, jaká jsou rizika, jak může vzniknout, co rozhodně nedělat či co naopak dělat. Příště se pokusím poskytnout Vám malý zásobník cviků, které je vhodné při této vadě procvičovat a pokusit se díky nim stav zmírnit, či alespoň odbourat bolestivé projevy.

Charakteristika skoliózy

Tato vada páteře spadá do kategorie zakřivení páteře stejně jako lordózy a kyfózy. Rozdíl je u tohoto zakřivení v tom, že se jedná o stav nežádoucí a nepřirozený.

Zakřivení páteře je při skolióze projektováno do strany. To znamená, že pokud se podíváme na lidskou páteř zezadu, nebude se jednat o svislý rovný objekt, ale objeví se tam nějaká vlnka i doprava nebo doleva. Nejčastěji tam nalezneme písmeno „S“, stejně jako u bočního pohledu na zdravou páteř.

Skolióza je jev, který nutně neznamená zdravotní obtíže - záleží na její závažnosti. Mírné vybočení páteře dnes nalezneme prakticky u většiny populace, už jenom z důvodu pravorukosti či levorukosti. Tímto stylem celoživotně zatěžovaná jedna polovina těla se podepisuje i na držení a postavení páteře. Jedná se ale o odchylku minimální a za klasickou skoliózu ji nepovažujeme.

Závažnější formy bývají opravdu hodně klenuté a na první pohled je patrné, že je člověk nějak zkroucený, nakloněný, prostě nakřivo. Nejhorší kombinace bývá ještě v případě, že je páteř ještě k tomuto vybočení rotovaná.

Pokud se jedná o formu závažnější, lze předpokládat, že i obratle, na které je vyvíjen zcela nenormální tlak, budou časem deformované a stav bude víceméně nenávratný.

To ale neznamená, že by daný člověk neměl cvičit - pouze budou pravidla daného tréninku přísnější.

Rozdělení a původ jednotlivých typů skolióz

Důvodů, jak člověka může postihnout tato vada, je více. Základní rozdělení typů skolióz je následující:

  • Idiopatická skolióza

    Nejčastější z typů, který vzniká v průběhu života a rozděluje se do kategorií podle určitého věkového stádia. Rozebereme si podrobněji níže.

  • Neuromuskulární skolióza

    Tato forma není příliš častá, ale bohužel její následky jsou většinou dost závažné. Jedná se o typ, který zapříčinila některá z neuromuskulárních chorob. Například to může být DMO (dětská mozková obrna), muskulární dystrofie či myelomeningokéla.

    Tento stav provází často mentální postižení a přístup k danému člověku musí být naprosto individuální a pod dohledem odborníka.

    Nejčastějším řešením více klenutých křivek je operativní řešení, kdy se přistupuje k napřímení páteře a jejímu vyztužení.

  • Kongenitální skolióza

    Jedná se o postižení páteře, se kterým se daný jedinec již narodí. To znamená, že chyba nastala při samotném vývoji ještě v těle matky.

    Jsou zde dvě varianty poškození - první je, že některý z obratlů, jeden nebo více, se vyvinul nedostatečně, tvarově odlišně. Druhou variantou je srůst a prostorová deformace několika obratlů nad sebou. Často jsou tyto varianty kombinované.

    Zde je opět nejčastějším řešením operace.

Idiopatická skolióza

Jak jsem již výše zmínil, rozdělujeme ji dle věku jedince na tři základní typy:

Infantilní

Tento typ se diagnostikuje již při porodu nebo vzniká do věku 3 let. Zajímavé je, že častěji se nachází u chlapců. Většina těchto vadných křivek se ale v průběhu růstu jedince sama napraví.

Juvenilní

3 roky - puberta

Tento typ se již sám nespraví, naopak s přibývajícím věkem v období dospívání se může značně zhoršovat, pokud není problém řešen.

Adolescentní

Forma, která se vyskytuje po ukončení puberty až do pozdějšího věku. Zde již dominují dívky.

Ať už je forma jakákoliv, musí být řešena. Pokud se jedná o formy lehčího charakteru, je stejně potřeba se na tento problém nevykašlat a začít minimálně správně cvičit.

Další důležitou věcí je vědět, ve kterém úseku páteře se skolióza nachází. Čím níže to bude, tím je riziko přetížení a dalšího zranění vyšší.


Pokud Vás tento problém postihuje a nemáte závažnější typ, který si vyžaduje přesné rehabilitace, či dokonce korektivní korzet, mám pro Vás dnes několik tipů co dělat, či naopak nedělat.

Vhodné aktivity

K vhodným aktivitám lze obecně připsat ty, při kterých se zapojuje rovnoměrně zádové svalstvo. Co se týká cvičení v posilovně či doma, jsou vhodné cviky opět zaměřené na svalstvo trupu s minimální zátěží a maximální přesností provedení. Ideální je provádět cvičení s vlastní vahou rovnoměrně na obě strany, kde můžete kontrolovat, že rozsah pohybu bude totožný. Vhodné je zapojovat trakce a jakékoliv izometrické posilování hluboké vrstvy zádových svalů.

  • Plavání, běžecké lyžování, veslování (trenažer).
  • Posilování s vlastní vahou těla, minimální zátěží, ideální pomůcky jsou: flowin, gymnastický míč, bosu.

Nevhodné aktivity

Důležité je vyvarovat se větším nárazům a náhlým změnám polohy těla. A to hlavně z důvodu neefektivního tlumení právě těchto činností skoliotickou páteří.

  • Běh (při závažnějších formách).
  • Posilování s velkou zátěží.
  • Jakékoliv sporty s nutnou výbušností, nároky na rychlou změnu pohybu, či výskoky a dopady - squash, volejbal, atletika - hody, vrhy, ...
  • Jakýkoliv jednostranný sport.
  • Dlouhé setrvání v jedné poloze.
  • Zatěžování pouze jedné strany těla.
  • Rotace v maximálních, nadmaximálních rozsazích.

To je k obecnému popisu této vady vše. Příště se podíváme na konkrétní cviky, které je například vhodné
cvičit, a pokusím se Vám doporučit i varianty, které lze dělat víceméně v každé posilovně.

Foto:
č. 1 - Ronnie.cz
č. 2 - ldambies/Pixmac
 - licenced picture from Pixmacthis image is licenced


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

08.04.17:37cored - Myslíš ? Já myslel,že je to fajn věc *2* +1
08.04.17:18Foresten - Skolioza je na *80*
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2020 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2020 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra