Prodlouženo do pátku!
Protein Smart Whey v akci 1+1
Na výběr ještě 6 příchutí, dvě z nich se dnes vyprodají. Více zde.

Recenze: Efektivní
posilování s činkami

Kdo z nás nezatoužil po dokonale vypracovaném těle? Co když se Vám však nechce chodit do drahé posilovny a preferujete raději cvičení v pohodlí domova? Především pro Vás sestavil profesionální fitness trenér Christoph Delp seznam těch nejúčinnějších cviků a tréninkových programů, s jejichž pomocí dostanete své tělo do skvělé formy i ve Vaší domácí posilovně.

Co se v knize dozvíte:

• základní informace o anatomii, vhodné stravě, nárůstu výkonnosti, regeneraci
  • které cviky jsou účinné při posilování a protahování všech svalových skupin
  • správné plánování tréninku - jak si vhodně sestavit tréninkovou jednotku
  • kompletní tréninkové plány pro začátečníky i pokročilé

Efektivní posilování s činkami přináší návod, jak vyváženě a bezpečně posílit všechny svaly. Naučíte se rozpoznávat jednotlivé svalové skupiny, správně provádět bench-press, strečink aj. Kromě zformování postavy Vám pak bude odměnou lepší držení těla, budete sebevědomí, dobře naladění a díky zpevněnému svalstvu Vám také přijdou lehčí běžné každodenní práce.

Efektivní posilování s činkami - nejlepší cviky pro vaše tělo. Docela útlá publikace, která se mi nyní dostává do rukou, je další z celé řady knižně zpracovaných textů o cvičení a posilovacím tréninku. Říkám si, čím by mě zrovna tato publikace měla upoutat, abych se rozhodla věnovat jí víc času než jen přečíst název na hřbetu knihy? Možná názvem? Vždyť ať dělám cokoli, chci, aby to bylo efektivní. Tudíž pokud posiluju, chci poznat co nejefektivnější způsob. Název knihy tedy slibuje mnoho. Podtitulek „Nejlepší cviky pro vaše tělo“ tedy způsobí, že se do ní začteme celí dychtiví. Obálka této publikace s ilustrační fotografií ještě víc umocní Vaše očekávání.

Za sebe ale musím konstatovat, že mé nadšení a očekávání bylo rázem to tam, jen co jsem očima prolétla prvních pár listů. Pojďme se však na tento titul podívat trochu podrobněji.

Devadesát pět stran křídového papírů je rozděleno do čtyř kapitol. Základy silového tréninku, kde se dozvíte základní informace o posilování s činkami, jsou obsaženy v první kapitole. Následující téma je věnováno samotným cvikům s činkami se zaměřením pro začátečníky a pokročilé. Stavba tréninkové jednotky a tréninkový program jsou posledními dvěma kapitolami.

Textově publikace přináší skutečně jen základní stručné informace o tréninku s činkami, popisuje jejich výhody, mezi něž řadí finanční nenáročnost, možnost cvičit doma, variabilitu v tréninku zvýšením závaží nebo změnou pohybu, zvýšení nároků na stabilitu těla během cvičení, díky čemuž dochází k sekundárnímu posilování jiných svalových partií. Každá publikace o cvičení se nějak vypořádává s otázkou anatomického popisu svalových skupin. Jednoduše řečeno, měli bychom alespoň částečně „tušit“, kde se u nás jaké svaly nacházejí a co vykonávají za pohyb. Také Christoph Delph se rozhodl věnovat tomuto tématu několik stran. Zapomeňte na latinské názvy a složitosti v anatomii, zapomeňte na detailní prozkoumání začátku a úponu svalů. „V jednoduchosti je krása“, říká se. Možná se tímto heslem řídil i sám autor. Popisy jsou jen povrchní, ale vystihnou podstatu věci. Navíc u každé svalové skupiny najdete odkazy na protahovací a posilovací cviky dále v publikaci.

Cviky v následující, druhé kapitole jsou rozčleněny do skupin podle svalových partií. Každému cviku je věnována jedna stránka a zahrnuje jak název cviku, tak popis, které svalové skupiny jsou zapojovány jako hlavní a které jako pomocné. Výchozí poloha, provedení cviku a varianta cviku je popsána jasně, stručně a srozumitelně. Tedy jak má být. Je dbáno na to, abychom se neprohýbali v bedrech a prováděli cviky korektně. Názorné fotografie pak zobrazují jednotlivé fáze cviku. Jediné, co zde není uvedeno (ostatně to možná ani nepřekvapuje), je způsob dýchání. U procvičování prsních svalů bych řekla, že je to i docela jedna z podstatných částí efektivního posilování, když hrají důležitou roli při dýchání. Kromě cviků na prsní svalstvo zde najdete cviky na záda, šíji a ramena, cviky pro paže, břicho, dolní končetiny a hýždě.

Dobrá tedy, teorii už známe (alespoň něco málo), základy cviků pro svalové skupiny jsme si nastudovali také. Ale teď vyvstává otázka, jak to všechno spojit dohromady a jak taková tréninková jednotka vlastně může vypadat a z čeho by se měla skládat. O tom pojednávají kapitoly číslo 3 a 4. Opět bych zde mohla vyzdvihnout jasný a stručný jazyk autora, který může promlouvat jak k naprostým začátečníkům a zájemcům o cvičení, tak k jedincům, kteří už mají nějaký ten čas v posilovně „odkroucený“, ale přesto si nyní třeba uvědomí, kde dělají chyby. A ruku na srdce - kdo z Vás dbá pravidelně na poctivý warm-up před tréninkem a strečink po tréninku? Protahování svalů jde ruku v ruce s jejich posilováním. Abychom zamezili svalovým dysbalancím, je potřeba dbát právě i na tuto oblast.

Protahování je věnováno několik dalších stránek. No, řekněme, že „až na pár detailů“ je strečink popsán také srozumitelně pro každého čtenáře, ovšem chybí zde opět zařazení fáze nádechu a výdechu, nejsou zde popsány možné chyby, kterých se často při protahování dopouštíme, atp. Text je zde sice doplněn o názornou fotografii, na které je šipkou naznačen směr pohybu, ale přesto bych tuto kapitolu za sebe hodnotila jako nepříliš dostačující.

Závěr je věnován stavbě tréninku, jak postupovat v tréninku, abychom dosáhli svých cílů, je zde řešena otázka motivace, jak vést tréninkový deník, jak vypadá tréninková fáze pro začátečníky, mírně pokročilé a pokročilé. Je třeba podotknout, že opět je vše řešeno jen velmi zevrubně. Tedy, čtenář by asi neměl očekávat nějaké podrobné informace.

• úplný název: Efektivní posilování s činkami - nejlepší cviky pro vaše tělo
  • autor: Christoph Delp
  • nakladatelství: Computer Press