Skladem opět všechny příchutě!
100 % Whey Protein v akci 1+1
Náš nejprodávanější protein. Více zde.

Recenze: Jóga - anatomie

Tento světový bestseller, anatomický průvodce jógou, je určen pro každého, kdo se o jógu zajímá - pro začátečníky i pokročilé, pro příznivce power jógy a zejména pro instruktory.

Přehledné anatomické ilustrace znázorňují práci svalů, které jsou zapojeny při provádění jednotlivých pozic. Srozumitelné a přesné popisy jednotlivých ásan spolu s kresbami poskytují dokonalou představu o principech, na nichž jsou založeny dané pohyby. V knize mimo jiné naleznete:

• základní principy jógy
  • dýchací techniky
  • vztah mezi jógou a páteří, druhy pohybů páteře
  • obsáhlý přehled ásan s rozborem činnosti svalů a kloubů, upozorněním na možné potíže a překážky, popisem průběhu dýchání během cvičení a názorným anatomickým obrázkem

Autor Leslie Kaminoff je mezinárodně uznávaným specialistou v oblasti jógy a anatomie dýchání. Bydlí v USA a pracuje v New Yorku.

„Tato kniha rozhodně není vyčerpávající studií o lidské anatomii či rozsáhlou naukou o józe. Žádná samostatná kniha by to nezvládla. Obě sféry obsahují v podstatě nekonečné množství detailů, makro i mikroskopických, z nichž všechny jsou opravdu fascinující a užitečné v daných kontextech.“ Tak začínají úvodní věty publikace. Autor se tím jakoby „distancuje“ od případných rýpavých poznámek, že ten či který prvek mu v díle chybí. Možná to můžeme chápat právě jako jeden ze způsobů jeho „obrany“ či vyjádření omluvy čtenáři. Možná je to uvědomění si vlastní „omezenosti“ člověka jako tvora ve smyslu pojmout plně celé tyto dvě velké oblasti, možná je to vyjádření pokory a obdivu k lidskému tělu jako takovému. Jednoduše řečeno - nedržíte v rukou knihu, která by Vám poskytla všechno jogínské umění, ani nenahlížíte do odborné anatomické publikace. Nicméně, po přečtení několika prvních stran jsem si uvědomila, že si tahle publikace 100% zaslouží moji (a doufejme, že i Vaši) pozornost.

Obsah na první pohled vypadá možná maličko „neučesaně“ vlivem volby velikosti písma, ale není problém se v něm zorientovat. Celkový počet 224 stran je rozdělen do patnácti kapitol s podkapitolami. Víte, co je prána a apána, sukha a dukha? Já tedy neměla ani tušení. Myslím, že můj život toto zjištění nijak neobohatilo, ale věřím, že pro pochopení jógy jsou tyto mechanismy a pojmy podstatné. Zjednodušeně řečeno je to nalézání principů, které v našem těle běžně fungují, aniž bychom si to nějak výrazně uvědomovali. Jóga jim dává konkrétní název a vede nás k tomu, abychom se naučili je vnímat a ovládat. Vše je úzce spjato s dýcháním, tím pádem především také s bránící. Řekla bych, že tato publikace stojí někde na pomyslné křižovatce mezi anatomií, fyziologií a cvičením jako takovým. Od každého si prostě bere trošku toho, co potřebuje. Následující stránky nás totiž doslova vtáhnou do vnitřního světa - našeho světa, protože bránici máme my všichni a používáme ji dennodenně. Anatomická stavba dýchací soustavy i její funkce jsou v několika odstavcích podány srozumitelným jazykem, který čtenáře nenudí a nezahlcuje jej nadměrným množstvím latinských či jiných odborných názvů. Lepšímu pochopení napomáhá i celá řada praktických příkladů, díky nimž si „nezasvěcený“ člověk dokáže vše mnohem lépe představit a zapamatovat. „Břišní dutina mění tvar jako pružná, tekutinou naplněná struktura, jako např. balón s vodou. Když stlačíte jeden konec balónu, druhý konec se vyboulí.“

Text je přehledný a dobře členěný. Jsou do něho vsunuty odkazy k obrázkům, které poskytují lepší porozumění dané problematice. Ilustrace jsou jasné a je na nich barevně naznačeno, čeho si má čtenář všimnout. U obrázků najdeme také popis a vysvětlení toho, co je na něm zobrazeno. Stručně, jasně, výstižně. U některých z nich pak i latinské pojmenování svalů nebo šlach s českým ekvivalentem.

Vše začíná narozením a od narození se také vše vyvíjí. V textu tak mnohdy narážíme na souvislosti mezi dýcháním a postavením těla - páteře - u ještě nenarozeného člověka a dospělého jedince.

Pro jógu jsou ale důležité i další dvě bránice. Nepodivujte se, že se jedná o nějakou chybu, ale autor má na mysli hlasivky a hlasivkovou štěrbinu a svaly pánevního dna, které připodobňuje právě k našemu nejdůležitějšímu dýchacímu svalu.

Cvičení jógy se neobejde bez mnohdy nepochopitelně zamotaných a složitých poloh. Říká se jim ásany, což asi není nic, co bychom nikdy neslyšeli. Ovšem kromě toho, že náš svalově-kloubní a dýchací aparát musí být v naprosté rovnováze, tak páteř vyvíjí několik základních směrů pohybu. Pro pochopení těchto pohybů je v publikaci věnováno několik stran právě páteři a obratlům. Čtyři pohyby páteře, jimiž jsou ohyb, natažení, podélná rotace a ohyb do strany, používáme v každodenním životě zcela bezmyšlenkovitě, např. pro zavázání tkaniček u bot (ohyb), když chceme vzít tašku ze zedního sedadla v autě (podélná rotace) atd. Jako pátý pohyb, který se mezi ty základní neřadí a běžně jej nevyužíváme, je podélné natažení. Ten se musíme naučit a provést jej záměrně, protože se nám může zdát docela nepřirozený.

Od anatomie prokypřené termíny z jógy se dostáváme k samotným ásanám. Jak jim alespoň částečně porozumět? K tomu nás vede třetí kapitola. „S respektem k zásadám jógy jsem se při výběru následujících informací snažil o skloubení protikladných pokynů. Pokusil jsem se být systematický, ale zároveň brát každou pozici s jejími jedinečnými termíny.“ A je tomu skutečně tak, jak sám autor píše. Pro to, abychom lépe pozicím porozuměli a v knize se orientovali, přidává souhrnné informace, jak jsou uvedeny u jednotlivých ásan.

Až na několik málo výjimek je popis složen z názvu ásany, klíčových struktur (anatomické části, na které je v pozici kladen důraz), klíčových činností kloubů a končetin (jaký kloub dělá jaký pohyb), činností svalů a prodloužení (které svaly se nejvíce při pohybu zapojují), dýchání, překážky (např. které svaly, pokud jsou zkrácené, nám brání ve správném provedení ásany), upozornění (některé pozice mohou být pro některé lidi nevhodné nebo může hrozit zranění), varianty ásan, zvláštní poznámky.

Nad ilustracemi ásan se člověk pozastaví o to víc s obdivem, když ví, jakým způsobem byly tvořeny. A protože to asi nejlépe poznamenává publikace sama, přidávám citaci: „Obrázky ásan v této knize jsou vytvořeny na základě fotografií různých modelek a modelů a byly vyfoceny během několika setkání. Některé úhly pohledu na ásany jsou docela neobvyklé, protože postavy byly foceny přes velké plexisklo nebo z žebříku. Fotografie byly použity naší anatomickou ilustrátorkou, která pak překreslila kosti ručně a po několika kolech oprav pak byly tyto kresby doplněny pomocí počítačového softwaru svaly a dalšími strukturami. Nakonec byl každý obrázek doplněn označením struktur, různými šipkami a dalšími ukazateli.“

Ásany jsou řazeny a členěny podle pozic, v nichž se nachází tělo. Začínají pozicí vestoje, následuje sed, klek, pozice na zádech, vleže na břiše a končí pozicí s oporou paží. Trošku zajímavě a pro mě originálně, protože to vidím prvně, je vyřešen seznam použité literatury. Místo obsáhlého seznamu knih, článků a studií zde najdete pouze webovou adresu, na níž je seznam uveden. Resp. měl by být. Bohužel jsem jej nenalezla. Tento způsob, řekla bych, knize maličko ubírá na kvalitě, což je škoda.

Myslím, že tato kniha bude mít mezi nepřeberným množstvím kvalitních i méně kvalitních publikací o józe své nezastupitelné místo. Podle mého názoru je v ní dostatek základních informací podaných tak, aby jim porozuměl i laik v této oblasti. Samozřejmě není vyčerpávajícím úvodem do světa jógy a jogínské filosofie, ale to ani nebylo autorovým záměrem. Jóga má na člověka bezesporu kladný vliv, a to nejen na formování těla a na cestu za správným držením těla. Publikaci bych tedy doporučila všem, kteří s jógou začali nebo začít chtějí, ale myslím, že by její kvality ocenili také dnes tolik populární a žádaní instruktoři jógy. Knihovnu by jistě dobře doplnila například i u osobních trenérů a instruktorů zdravotně zaměřeného cvičení.

• úplný název: Jóga - anatomie
    Váš ilustrovaný průvodce pozicemi, pohyby a dýchacími technikami
  • autor: Leslie Kaminoff
  • rok vydání: 2011
  • počet stran: 224

O autorech:

Leslie Kaminoff

Je mezinárodně uznávaným specialistou s dvacetiletou praxí v oblasti jógy a anatomie dýchání. Žije v USA a v New Yorku se věnuje výuce a terapii jógy s důrazem na individuální dýchání, provozuje léčbu jógou a vyučuje anatomii. Kaminoff je zakladatelem vysoce uznávaného mezinárodního přehledu jógy e-Sutra.

Amy Matthews

Spolupracovala na přípravě této knihy. Je analytičkou na Labanův pohyb a specialistkou na propojení těla a dechu. Vede kurzy ásany, semináře uvědomělého pohybu, kurz dýchání a společnost pro instruktáž bojových umění v New Yorku. Ve své privátní praxi kombinuje metody Labanových pohybových aktivit, Bartenieffiových principů, jógy a koncentraci na propojení těla a mysli (BMC). Podílí se na výuce seminářů uklidňujících pohybů v karate a józe.

Sharon Ellis

Pracuje jako lékařská ilustrátorka v New Yorku. Je členkou Asociace lékařských ilustrátorů a dostala cenu organizace za nejlépe ilustrovanou lékařskou knihu.