Reklama:

Recenze: Pilates
- ilustrovaný průvodce

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Informace nakladatelství:

Ať už patříte mezi začátečníky, nebo pokročilé, či jste zkušení instruktoři, v této knize naleznete vše, co pro cvičení pilates potřebujete!

Komplexní, systematicky řazený přehled cvičení a navíc ucelené sestavy cviků pro zdokonalení drže­ní těla, péči o bederní páteř, zpevnění celého těla, obnovení ohebnosti, tvarování svalů, posílení středu těla, zhubnutí, získání ranní energie a také pro večerní relaxaci a zbavení se stresu a napětí.

Základní cviky jsou popsány jasně, srozumitelně, krok za krokem a díky stovkám barevných fotografií velmi názorně. Autorka k nim přidala varianty cviků podle náročnosti a zapojení pomůcek (míč, guma, Magic Circle).

S knihou Portie Page se na český trh dostává výjimečně ucelený, profesionálně zpracovaný přehled pilates cviků. Díky své názornosti bude přínosem začátečníkům, pokročilí ocení náročné cviky s pomůckami, instruktoři v knize najdou nejen rozsáhlou databázi cviků, ale také rady a nápady, jak lépe vést klienty. Neocenitelnou pomůckou se stanou sestavy, uvedené v závěru knihy. Pilates - ilustrovaný průvodce je slabikářem i biblí pro všechny, kdo se o pilates zajímají.

Pilates - předpokládám, že každý kulturistický nadšenec a vyznavač pevného železa nad touto metodou „ohrne nos“, případně poznamená: „To není nic pro mě.“ Jasně, svalové objemy touto cestou asi nenabere, jenže k čemu jsou velké svaly, sixpack na břiše a latissimus bránící připažení, když valná většina takových jedinců má slabý vnitřní stabilizační systém. Dnes velice často používaný a moderní pojem „core“ těla má něco do sebe. Z intenzivního posilovacího cvičení máme zkrácené svaly, o nichž mnohdy ani nevíme, že bychom právě je měli protahovat. „Já strečuju po každé sérii,“ ozve se na obranu jeden kamarád a přitáhne si jako důkaz koleno jako k bradě. To ale trčí vpřed se schopností někoho nakopnout a dotyčný jedinec, provádějící právě strečink čehosi, skáče a kroutí se v postoji na jedné noze. S vědomím dobře odvedené práce jde pokořit další desítky kilogramů na stroji. Dívám se za ním a sleduji jeho mohutné trapézy, které mu dovolují pouze omezený pohyb krční páteře, mohutné prsní svaly, které jsou ale natolik zkrácené, že mu táhnou ramena vpřed, vyrýsované přední delty, ale vzadu jako kdyby něco chybělo, a dva pruhy vzpřimovačů, které se mu rýsují zpoza trička podél páteře. Tohle není ani krásný pohled na zdravě vypracované tělo, tohle není ani správné držení těla, tohle není ani posílený vnitřní svalový korzet.

Dnešní sportovní oblast nabízí nepřeberné množství aktivit, které dbají na správné držení těla, na správné dýchání, a pilates patří mezi ně. Jedna z publikací, která vyšla v nakladatelství CPress, se věnuje právě této metodě. A nyní mi tu leží na stole, abych ji trochu zkoumavě pokořila.

Co jsem ocenila hned při prvním letmém seznámení s touto publikací, byla sázka na tvrdé desky. Knížka sice kvůli tomu nabude něco na hmotnosti, ovšem díky tvrdým deskám a šité vazbě vydrží mnohem déle v zachovalém stavu a nevypadávají z ní listy, jako je tomu u některých lepených knih či sešitů. Tedy pokud k ní nebudeme vědomě přistupovat destruktivním způsobem. Publikace je koncipována jako ilustrovaný průvodce, což je pro čtenáře a zájemce o cvičení mnohem lepší, než kdyby se musel probírat nespočtem textů a v hlavě si představovat provedení toho kterého cviku. Křídový papír sice přidá kromě již zmíněné hmotnosti knihy také na její ceně, ale je pravda, že opticky pak stránka působí mnohem lépe.



Celá publikace je rozdělena do 11 celků a obsahuje více jak 100 ukázkových cviků, jejichž názvy naleznete níže v textu. Po krátké předmluvě tak můžeme zabořit náš zrak do první kapitoly. Jaké jsou přínosy pilates? To je, řekla bych, docela důležitá informace, která by zde rozhodně neměla chybět. Autorka uvádí citaci samotného Josepha Pilatese, který vytvořil tuto účinnou kombinaci protahovacích a posilovacích cviků na počátku 20. století: „Pilates neboli kontrologie rozvíjí tělo jednotně, opravuje nesprávné držení těla, obnovuje fyzickou vitalitu, oživuje mysl a pozvedá duševní náladu.“ Pilates ale jednoznačně zlepšuje celkové držení těla a rovnováhu, zlepšuje ohebnost a posiluje svalstvo a s výčtem bychom mohli pokračovat ještě na několika dalších řádcích. Od toho, jak stojíme a jak se pohybujeme, se také odvíjí to, jak vypadáme a jak se cítíme. Tedy pilates posiluje nejen fyzickou, ale i psychickou stránku naší bytosti

Nemáme rádi dlouhé texty a autorka se toho očividně držela i v následujících tématech. A já doufám, že mi tenhle text odpustíte a prokoušete se jím až na samý závěr. :) Stručně zaznamenaná historie pilates, popsaných šest principů této metody - mezi něž patří správné dýchání, koncentrace, kontrola pohybu centrace, přesnost a plynulost - tak plynule přechází k odstavci, který je věnován dýchání, zapojení svalů pánevního dna. Jak vypadá správný postoj při cvičení, je vysvětleno na následující straně, kde najdeme i obrazové znázornění. Tohle všechno jsme si tedy už celí nedočkaví prošli a těšíme se, až se pustíme do prvního cviku. Kdy je ale nejlepší cvičit, jak často a jak dlouho má cvičení trvat? Na tyto otázky podává odpověď text následující. Teorie jasná. Ovšem, jak vím sama u sebe, donutit se k pravidelnému cvičení doma je skutečně problém. A tak pevně věřím, že Vaše morálka a odhodlání bude silnější než moje.

Co mi ale v úvodu možná maličko scházelo, byla alespoň špetka anatomie. Vždyť k dýchání tak důležitá bránice se zapojí mnohem lépe, když si dokážeme představit, odkud kam v našem těle sahá a jak se v závislosti na dýchání pohybuje. Které svaly posturálního systému se zapojují, když stojíme správně a které naopak přebírají funkci, když máme postoj chybný?

Nicméně i tak se můžeme pustit do prvních krůčků při cvičení pilates. Nejprve je potřeba tělo řádně připravit na cvičení. K tomu nám slouží několik zahřívacích cviků, které mají za úkol připravit nejen naše tělo, ale i mysl na různé pozice pro cvičení na podložce.



Každému cviku v této publikaci je věnována samostatná stránka, mnohdy i více stran. Název cviku je doplněn jak fotografiemi celé postavy, tak důležitých detailů, na něž by si člověk měl dát pozor během cviku. Odstavce textu, který popisuje provedení pohybu, jsou očíslovány a přehledně odděleny. Text je zde stručný, výstižný a zaznamenává i fázi nádechu a výdechu. To je správně, a pokud jste někdy narazili na cviky, kde nebylo uvedeno, kdy se má člověk nadechnout a v které fázi pohybu vydechnout, pak vězte, že od takového cvičení raději ruce dál. Po vnější straně vedený sloupeček přehledně zobrazuje, k jaké úrovni daný cvik patří, jestli jej zvládne už začátečník, středně pokročilý nebo je určen až pro pokročilé jedince. Nechybí zde ani kontraindikace, pokud se k některému cviku mohou vázat. Zaměření cviku je dalším z bodů, který je v této části uveden. A důležité jsou také přínosy cviku. U některých prvků pak také dole ve fialovém rámečku naleznete varianty cviků. Co se mi na fotografiích docela líbilo, jednoznačně bylo také zdůraznění důležitých bodů a prvků cviku přímo okolo fotografie.

Následující kapitoly popisují pak cviky vkleče, vleže na boku, vleže na břiše, vleže na zádech, dále pak následují cviky na podložce vsedě. Osmá kapitola otvírá balíček cviků s různými pomůckami, ať už je to třeba velký stabilizační míč, Magic Circle, nebo pružná guma. Tyto kapitoly poznáte v knize jednoduše, protože jsou zvýrazněny shora fialovou lištou. Tedy orientaci v publikaci hodnotím kladně.

Kapitola 11 nám předkládá možnosti celých tréninkových programů pilates. Jedná se vždy o cviky, které jsou popsány v kapitole 2 - 10. Tyto sestavy kombinující různé pohyby Vám umožní sestavit si individuální program podle cíle, který jste si stanovili. U každé ze sestav je zaznamenána úroveň, pro kterou je sestava určena, a délka trvání.

První čtyři programy se věnují tomu, co trápí většinu z nás - problematickým oblastem, jako jsou bederní páteř, kyčelní klouby a ramena. Jsou určeny především začátečníkům pro protažení a uvolnění. Následuje trojice programů zaměřená na zlepšení držení těla. Dále zde nalezte programy zaměřené výhradně na zpevnění těla a hubnutí. Cviky zaměřené na „core“ těla jsou zařazeny na následujících stranách. Pokročilým a zdatným jedincům pak patří poslední čtyři tréninky, kde naleznete kombinaci náročnějších cviků v rychlejším tempu.


Základní údaje o knize:

  • úplný název: Pilates - ilustrovaný průvodce
    Síla • Ohebnost • Správné držení těla • Rovnováha
    Kompletní přehled všech cviků pilates
  • autor: Portia Page
  • nakladatelství: CPress
  • rok vydání: 2012
  • počet stran: 248
  • rozměr: 170 x 243 mm
  • typ: vázaná s laminovaným potahem


O autorce:

Portia Page

Portia Page je uznávaná americká instruktorka pilates. Založila 5 center pilates pro kalifornské WOW Xperience fitness kluby v Thajsku a Jižní Koreji a byla trenérkou více než 150 instruktorů v těchto klubech. Působila také jako regionální manažerka skupinového cvičení v klubech v Thajsku a Koreji.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2021 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2021 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie