Reklama:

Výživová poradna (18/2012): Sacharidy před spaním

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Výživa

Poradna odpovídá na konkrétní dotazy zájemců velmi zjednodušeně, aby jejímu
obsahu porozuměl skutečně i ten, kdo má nulové vědomosti o výživě.

Hledáte-li podrobnější informace k daným tématům, využijte našeho vyhledávače
nebo členění příspěvků podle kategorií, mnoho odborněji laděných a podrobnějších článků jistě najdete.

Dobrý den, pokud si večer před spaním dám ovesné vločky, nebo jiné polysacharidy, uloží se mi přebytek do tuků, nebo jde vše do svalů? Děkuji za odpověď.

Dobrý den. Jak jsem již zmiňoval v minulém díle výživové poradny, to, zda se nám něco uloží do tuků, záleží mimo jiné hlavně na energetické bilanci a hormonální aktivitě organismu. Pokud pro Vás budou ovesné vločky znamenat již přebytečnou energii, jak dokonce sám píšete, tak je jisté, že tato přebytečná energie se musí někam uložit, když ji momentálně tělo nemá důvod využít.

Jak jistě také víte, polysacharidy jsou ten známý typ sacharidů, který by měl v naší stravě převažovat nad sacharidy jednoduššími. Hlavním důvodem je to, že organismus tráví polysacharidy pomaleji a dokážou nám zajistit nižší a stabilnější hladinu postprandiální glykémie (hladina glukózy v krvi po jídle) v porovnání se sacharidy jednoduššími. Konzumace polysacharidů je také šetrná k slinivce, jelikož není nutná velká dávka inzulínu, který se naopak ve velké míře vylučuje v případě konzumace sacharidů jednodušších. Dalšími pozitivními důvody jsou ty, že polysacharidy často s sebou nesou i důležité mikroživiny, mezi které řadíme vitamíny a minerální látky, a také důležitou vlákninu, jejíž spotřeba je často nedostatečná. Ovesné vločky pak můžeme zařadit mezi potraviny, jejichž konzumace je pro tělo prospěšná. Každopádně ani to neznamená, že se nám energie z nich získaná neuloží do tuků. Zda nám sacharidy z ovesných vloček „půjdou“ do glykogenu, nebo do tukových zásob, závisí na více faktorech. Pokud máte například trénink pozdě večer a po něm následuje Vaše regenerační jídlo složené z ovesných vloček, či jiných polysacharidů, tak je šance pro uložení přijaté energie do tukových zásob nízká až prakticky nulová. Pokud se jedná například o netréninkový den, ve kterém už máte několik jídel za sebou, může se pak tato pozdní svačinka uložit tam, kam byste nechtěl. Navíc konzumace sacharidů těsně před spaním není ideální z hlediska produkce růstového hormonu. Na toto téma Vás odkážu na poslední díl série článků o hormonech. Závěrem je nutno podotknout, že Váš dotaz je vhodný spíše pro individuální konzultaci, na které by se dalo zjistit, zda je Vaše volba jídla před spaním vhodná, či nikoliv.

Zdravím. Mockrát je v článcích zmiňována limitující aminokyselina u neplnohodnotných bílkovin. Zajímalo by mě tedy, kdy je bílkovina plnohodnotná a v jakém poměru by měly být jednotlivé aminokyseliny zastoupené pro co nejlepší využití?

Předem se omlouvám za strohost mé odpovědi na Váš dotaz, jelikož se tomuto tématu chci věnovat do budoucna podrobněji a ve větším rozsahu. Také není vyloučeno, že na toto téma připravím rozhovor s odborníkem.

Pokud se budeme dívat na bílkoviny z hlediska využitelnosti, platí v metabolismu aminokyselin dva zákony - Rubnerův a Wolfův. Rubnerův zákon limitní aminokyseliny říká, že využití přijaté bílkoviny závisí na množství nejméně zastoupené esenciální aminokyseliny. To znamená, že do biosyntézy vlastních proteinů se zapojí jen takový obsah ostatních esenciálních aminokyselin, kolik je zmíněné množství nejméně zastoupené esenciální aminokyseliny. Wolfův zákon zas upozorňuje, že nadbytek jedné esenciální aminokyseliny v množství minimálně čtyřnásobném zhoršuje využitelnost ostatních aminokyselin a zesiluje projevy limitní aminokyseliny. Otázkou zůstává, jak moc se tyto zákony v organismu projevují. Jsem zastáncem toho názoru, že pokud má člověk stravu pestrou, vyváženou a neupřednostňuje schválně některé potraviny na úkor jiných, neméně důležitých, nemusí se obávat, že by si vytvořil v těle aminokyselinovou dysbalanci. Toto riziko je zvýšené v zemích (některé chudé africké země), kde je obecný nedostatek výživově kvalitních bílkovin obsahujících kompletní spektrum aminokyselin. V těchto zemích pak můžeme snadno narazit na jedince (nejčastěji děti), kteří trpí nemocí zvanou Kwashiorkor. Jedná se o proteino-energetickou podvýživu z důsledku stravy v energeticky nedostatečném množství a také chudé na plnohodnotné bílkoviny, které jsou zřídkakdy dostupné. V tomto případě se může Rubnerův zákon plně projevit.

Zdroje plnohodnotných bílkovin v pravém slova smyslu máme pouze dva - vejce a mléko. Tyto dva zdroje se nejvíce blíží svým aminokyselinovým spektrem k tzv. ideálnímu proteinu (fiktivní), který stanovila WHO (viz tabulka níže). Tento protein by měl teoreticky poskytnout lidskému organismu dostatek aminokyselin ve vyváženém poměru, který zajišťuje stoprocentní využitelnost. Můj názor je ten, že takový stav není možné zaručit, jelikož využitelnost bílkovin nezávisí pouze na momentálně přijaté bílkovině, ale také na celkovém stavu organismu. Mimochodem není vůbec jednoduché si teoretickou využitelnost vypočítat, natož jí prakticky dosáhnout, protože bílkoviny vždy konzumujeme spolu s ostatními zdroji živin, které také obsahují aminokyseliny. Abychom se vrátili ke zdrojům bílkovin. Maso, ryby a některé mléčné výrobky jsou považovány za téměř plnohodnotné, jelikož mají určitou aminokyselinu v mírném nedostatku v poměru k ostatním aminokyselinám. Výše uvedené vejce se označuje za tzv. referenční bílkovinu, se kterou jsou porovnávány ostatní zdroje bílkovin. Tzv. fiktivní protein stanovený WHO se v praxi moc nevyužívá, jelikož není běžnému smrtelníkovi dostupný a slouží jen k laboratorním účelům. Jednoduše řečeno, v regálech ho neseženete, kdežto vejce ano a navíc je svým (aminokyselinovým) složením jednou z nutričně nejkvalitnějších potravin.

Ideální protein stanovený WHO*

aminokyselina obsah (g)
 valin5,0
 leucin7,0
 isoleucin4,0
 methionin + cystein3,5
 fenylalanin + tyrosin6,1
 threonin4,0
 tryptofan1,0
 lysin5,4

* Vztaženo na 16 g dusíku (100 g čisté bílkoviny).


Zdroje:
Report of a joint FAO/WHO/UNU expert consultation. Protein and amino acid requirements in human nutrition. WHO Library Cataloguing-in-Publication Data [online] Dostupné z: http://whqlibdoc.who.int/trs/WHO_TRS_935_eng.pdf


Položte svůj dotaz o výživě a suplementaci!

Své dotazy můžete posílat prostřednictvím tohoto formuláře:

Vaše jméno / nick:
Váš e-mail:
Váš dotaz do poradny:



Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

13.11.20:00Hazik - Přesně tak, sacharidy bych využíval tu hodinku před spaním..
13.11.19:46Hazik - Tohle je hrozně individuální a široké téma. Pokud je cviče..
13.11.14:41Magumi - Proto píšu `mohou`. *22* Studií o vlivu cirkadiálních rytm..
13.11.14:16eSko - V otázce jestli jsou sacharidy na večer špatné pro toho ne..
13.11.13:48Magumi - V dietě mohou být sacharidy večer naopak hormonálně přízni..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra