DNES KONČÍ:
Protein Smart Whey v akci 1+1
Akce nebude prodloužena! Více zde.

Recenze: Jak jíst a udržet si zdraví (Jaromír Astl a kol.)

Kniha Jak jíst a udržet si zdraví vznikala s cílem přiblížit čtenářům jednoduchý a přirozený způsob posílení vlastního zdraví. Za posledních 100 let bylo popsáno mnoho nových poznatků o vitamínech a minerálech, ale především o zdravé výživě, která může zabránit vzniku řady onemocnění.

V první části knihy se autoři soustředí na výživu a výběr zdravých a výživově hodnotných potravin. Druhá část se věnuje mikroživinám, jejich známým účinkům v metabolismu člověka a také jsou zde popsány základní zdroje těchto látek v potravě. Dále jsou rozebrány některé účinky probiotik a přírodních látek. V poslední části je popsán zdravý a vyrovnaný jídelníček, sestavený nejen z pohledu energetického, ale také z hlediska volby potravin. Potraviny jsou vybírány s důrazem na pestrou a vyváženou stravu dostupnou na trhu v ČR a na potraviny s minimálním využitím chemických přídatných látek, s podporou tzv. ekologické produkce.

Knihu můžete zakoupit zde: Jak jíst a udržet si zdraví

Novinka nakladatelství Maxdorf, o níž dnes budu psát, je podle slov autorů určena široké veřejnosti, poradcům pro výživu a všem, kteří se o zdravou výživu zajímají. Pokaždé, když beru do ruky novou knihu, ať už patří do oblasti výživy, tréninku, nebo do police odborných knih, vždy se modlím, aby byli autoři natolik schopní, že výsledkem jejich práce není jakýsi zoufale nepřehledný blábol, který sice zahrnuje velké množství informací, ale čtenář se v nich zcela utopí a nemá šanci jim rozumět a vstřebat je. Kolik takových knih už jsem viděla. Znáte to také? Vezmete do ruky knihu, kterou jste předtím zakoupili v knihkupectví a těšili jste se, jak si své znalosti rozšíříte a hezky utřídíte. Kniha vypadá zvenčí moc pěkně, bude jistě kvalitní. Pohodlně se usadíte, nalijete dobrý mok a vrhnete se do novotou vonících stránek papíru. Brzy Vás nadšení opustí a vystřídá mírné roztrpčení, že jste snad měli raději sáhnout po knize, která stála vedle, snad by byla přehlednější. Což o to, informací sice bylo dosti, ale jak autoři přeskakovali z jedné na druhou, motali vše dohromady a přitom nic uceleně, byli jste z toho celí pryč. Bohužel, i tak to bývá...

Nedávno přišla kolegyně s nápadem, že si pořídí knihu o výživě a sáhla po vábně vyhlížející publikaci. Po chvilce listování a čtení v ní mi dala ráda zapravdu, že si radši pořídí mnou doporučenou, o které pak pěla ódy, jak je to nebe a dudy v přehlednosti.

Maxdorf opravdu nesáhl vedle a dostál své pověsti kvalitního odborného nakladatelství, když vydal knihu docenta Jaromíra Astla. Příjemně mě překvapila celková vnitřní uspořádanost a přehlednost, navíc mě nadchnula přítomnost spousty informací ne příliš běžných ve většině výživových knih. Myslím, že nejen pro Vás, naše čtenáře, je velmi zajímavá kapitola pojednávající např. o kávovníkových semenech (jako zdrojích kofeinu), listech čajovníku, guaraně, echinacee, ženšenu, ginkgo bilobě či aloe vera. Autoři se neomezují na pouhé konstatování, nač jsou tyto produkty dobré, velice pěkně popisují také způsob získávání využitelných látek, dávkování nebo možná rizika.

Ale nepředbíhejme, vraťme se nyní na začátek knihy. Po předmluvě se seznámíte s obsahem jejích 328 stran. Všeobecné informace o dobré kondici a zdravém životním stylu nás dovedou až ke zhodnocení, jak se žije dnešnímu člověku, proč změnil své stravovací návyky k horšímu a jak se polepšit. :-) Autoři v těchto odlehčených částech mluví spíše jako kamarádi, hezky se to čte, ano, všichni víme, že se vymlouváme na nedostatek času, peněz apod., a přitom jsme jen líné lemry. :-) Nelze jinak, než se při čtení podobných pasáží pouze pousmát a souhlasně přikyvovat. Nemůžu se s Vámi nepodělit o citování dalších výrazů, které jsem v knize objevila a pobavily mě: protějškem amerických "hamburger people" jsou u nás vepřo-knedlo-zelo lidé, popř. langoš people nebo Wurstmann. :-) Jak trefné.

Ale nyní již vážně. Po kapitole o vitamínech a minerálech, o zásadách správné výživy a kontrole hmotnosti, kde se překvapivě autoři rozepisují také o přírodních formách spalovačů tuku (HCA, CLA, Garcinia cambogia), se dostanete k pojednání o cvičení. Jak cvičit, jaké cviky zvolit k uvolnění ztuhlého těla a jakou tepovou frekvenci si při tréninku udržovat? Všechno je čtivě vysvětleno, včetně důležitého pitného režimu a příkladných týdenních jídelníčků pro různé energetické potřeby (recepty pro úpravy jídel včetně přesně vypočtených nutričních obsahů jsou také připojeny).

Pracujete na počítači? Pak se dozvíte, že byste měli doplnit vitamíny A, B, C a vápník. Děláte jiné povolání? Máte artrózu? Nějakou nemoc? Měli byste... ale to už nechám na Vás, abyste nahlédli do příslušné kapitoly knihy. Na 36 stranách jsou vyčerpávajícím způsobem popsány veškeré podstatné informace o vitamínech, dalších 14 se zabývá minerály. Maximálně mě zaujala kapitola uvádějící velké množství ovoce, zeleniny a koření s údaji, co za vitamíny, minerály a živiny obsahují a při jakých nemocech a problémech jsou doporučovány.

52 stran receptů v tabulkách Vám pomůže s přípravou chutných pokrmů, zároveň jsou přesně spočítány nutriční hodnoty veškerých použitých potravin.

V závěru vyzdvihnu ještě tabulky všech aditiv ("éček") s jejich názvy a funkcí a také obsáhlé nutriční tabulky potravin (na 80 stranách), z nichž se však nedozvíte pouze obsah hlavních složek potravy, jak je zvykem, ale také vitamínů, minerálů, cholesterolu, vlákniny a dokonce jejich glykemický index!

Publikaci mohu jen doporučit, čte se velice snadno, doslova jedním dechem. Přestože autoři zvolili přátelský tón, nepostrádá v žádném případě zároveň svou odbornost, ani zajímavosti z vědeckých studií. Zahrnuje mnoho nových poznatků o zdravé výživě, která může zabránit vzniku řady onemocnění. Zmiňuje se o základech zdravé výživy, srozumitelně popisuje jednotlivé složky potravy a informuje o zvýšených a odlišných nárocích na výživové složky při různých zaměstnáních. Jak jsem výše zmínila, zajímavou kapitolou je uvedení různých potravin/přírodních zdrojů a jejich obsahů minerálů, vitamínů a dalších látek (např. pažitka - selen, karoten, vitamín E a C). Vynikající je připojení závěrečných tabulek nutričních hodnot a seznamu aditiv.

Kniha je provedena na kvalitním papíře a působí velmi přehledným dojmem, použito je množství tabulek, podstatné věci vypichují autoři v rámečcích.

Publikace mě nadchla, pobavila, poučila. Nezbývá než popřát příjemné čtení i Vám!

• úplný název: Jak jíst a udržet si zdraví aneb Vyvážený zdravý životní styl pro každý den
  • autor: doc. MUDr. Jaromír Astl, CSc., Eliška Astlová, Eva Marková
  • nakladatelství: Maxdorf
  • edice: Lékař radí
  • rok vydání: 2009
  • počet stran: 328
  • rozměr: 130 x 200 mm
  • typ: brožovaná bez přebalu matná

Obsah:

Zdravý životní styl • Výživa • Jak na to • Proč stravu doplňovat vitamíny, minerály a dalšími doplňky • Vítejte ve světě vitamínů, minerálů a vitagenů • Zásady optimální výživy • Kontrola hmotnosti • Tělesná kondice a cvičení • Stolování • Správný režim konzumace • Vitamíny • Minerály, stopové prvky • Přírodní zdroje vitamínů, minerálů a potřebných živin • Vláknina • Aminokyseliny a bílkoviny • Tuky • Výživa a fytoprodukty • Probiotika a prebiotika • Fytoestrogeny • Jak to vidí úřady • Pár receptů pro zdraví - kapitola pro gurmány • Slovníček pro laiky • Přílohy (aditiva a nutriční tabulky)