Reklama:

Alex Viada: "To, že můžete trénovat víc, neznamená, že byste měli."

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Osobnosti

Viděli jste už někoho, kdo dřepuje s 320 kilogramy, benčuje víc než 180 kilogramů a k tomu běhá ultramaratony? Někoho, kdo váží přes 100 kg, a přesto je schopný zvládnout ironmanskou trať a míli zaběhnout za 4:15? O víkendu 27. - 28. ledna 2018 jste takového člověka mohli potkat v přednáškovém sále hotelu Vienna House Andel's Prague. Na pozvání 3D Fitness a Barbar Gym přijel do Prahy přednést svůj tréninkový koncept Hybrid Athlete americký multisportovec a kouč Alex Viada.

Když vidíte Alexe pod činkou, nijak Vás to nepřekvapí, ale když jeho figuru zahlédnete na závodním silničním kole, zdá se to tak nějak nepatřičné. Taková hromada svalů na subtilním stroji, na kterém jsme zvyklí vídat jen lehké šlachovité sportovce? Člověk jako by ani nevěřil vlastní očím. A pravda je, že Alex Viada působí ve sportovním světě jako přízrak. Dokáže být velmi silný, zároveň enormně vytrvalý a v obou kvalitách dokonce předčí mnohé specialisty. Jak to dělá? Jak dokázal propojit dva světy, které jsou dle mnoha sportovních odborníků neslučitelné?

Každý je od přírody v něčem lepší a v něčem horší a pro Alexe, jakožto geneticky spíše silově disponovaného jedince, byla větší výzva zlepšit jeho vytrvalostní schopnosti. "Vím, že se svým somatotypem nikdy nebudu nejlepší běžec, nejlepší cyklista nebo nejlepší plavec na světě, ale budu lepší, než si většina lidí myslí, že mohu být," říká Viada hlavně směrem k těm, kteří tvrdí, že s takovou tělesnou stavbou prostě nemůže být dobrý vytrvalec.

Jak tento sportovec prozrazuje, jeho cestou ke zlepšení vytrvalosti bez zranění zapříčiněných "býčí váhou" je naprosto precizní zvládnutí techniky jednotlivých pohybů. Za úspěšným zvládáním triatlonových a ultramaratonských tratí pak stojí uvědomění si svých silných a slabých stránek a zvolení vhodné strategie vzhledem k nim. Schopnost souběžně rozvíjet vytrvalost i sílu je otázkou chytře sestaveného tréninku, jehož principy Alex shrnul v konceptu Hybride Ahtete, a tento koncept představil i na své pražské konferenci.

Vím, že nebudu nejlepší běžec, cyklista nebo plavec na světě, ale budu lepší, než si většina lidí myslí, že mohu být.
Alex Viada

Alex Viada přicestoval do Čech společně s dalšími třemi kolegy ze společnosti Complete Human Performance, takže svůj blok tu měla výživová specialistka, specialistka na silový trénink a přípravu atletů pro vstup do speciálních vojenských jednotek americké armády, prostor dostal i trenér, který se zabývá specifickou kondiční přípravou pro bojové sporty. Vzhledem ke složení týmu byl tématický rozptyl semináře široký, ovšem největší zájem vzbuzovalo ústřední téma semináře, a to propojení silového a vytrvalostního tréninku.

Nelze reprodukovat všechno, co se v rámci tohoto tématu probíralo, ale zběžně lze nastínit alespoň některé body. Velmi zajímavé bylo například povídání o tom, jak dlouho trvá vybudování jednotlivých sportovních kvalit a jak dlouho trvá, než se zase ztratí. S tím je pak kalkulováno při sestavování tréninkového plánu, takže výsledkem je systém, kdy se každá kvalita trénuje jen v nezbytně nutné míře pro její maximální rozvoj a eliminuje se "tréninkový balast". Výsledkem je získání více času pro regeneraci, což bývá problém hlavně při trénování více sportů najednou. Alex Viada také vysvětlil, jaké benefity přináší silový trénink vytrvalcům, jak prospívá vytrvalecký trénink silovým sportovcům a jak tyto dvě složky propojit pro maximální podporu prioritních cílů sportovce. Při semináři byl také sestaven obecný tréninkový plán, který měl demonstrovat, jak jsou uplatňované tréninkové postupy začleňovány do programu týdenního mikrocyklu. Inspirativní bylo i téma využití aktivní regenerace jako tréninkového prostředku. Některé z informací, které zazněly na semináři, mohou zájemci načerpat na stránkách Complete Human Performance.

Nad rámec semináře pak Alex Viada vyslovil několik rad, které jsou výsledkem jeho celoživotních sportovních zkušeností.


Rada pro mladé sportovce

Trénujte tak, jako by Vám bylo čtyřicet.

Co to znamená? Z Alexova pohledu to znamená více se věnovat přípravě těla na trénink, nemyslet jen na cíl, ale více si užívat samotný tréninkový proces. Nezajímat se pouze, jak silný nebo rychlý budu za měsíc, ale přemýšlet i nad tím, kde chci být za rok nebo za pět let. A pak si také uvědomit, že to, že bych mohl trénovat víc, neznamená, že bych měl.


Rada pro starší sportovce

Každou dekádu po třicítce věnujte o 10 % více času
přípravě těla na trénink.

"Když dosáhnete věku 50, 60, 70 let, bude to třeba třetina tréninku, což je hodně času, a Vy budete mít méně času na trénink samotný, ale je to cesta, jak zůstat zdravý. Možná si někdo myslí, že to musí tlačit, protože když nedosáhne svého cíle za rok, bude už na něj příliš starý. Jenže to je málokdy problém," tvrdí Viada. "Problém je spíš to, když lidé stráví příliš času tím, že se neustále léčí ze zranění a nikam se neposouvají. Vždy budou lepší ti, kteří si díky rozumnému přístupu udrží zdraví, a tak i konzistentní trénink."


Rada pro zlepšení každého sportovce bez ohledu na věk a sport

Najděte si něco, v čem jste opravdu špatní, a zlepšete to.

Že se to zdá jako zbytečné plýtvání časem? "Není," stojí si za svým Alex a svůj výrok vysvětluje. "Teprve když si jako výzvu stanovíte něco, co Vám skutečně vůbec nejde, pochopíte, o čem to je zlepšovat se. V hlavě musíte překonat pocit, že se vlastně snažíte zlepšit v něčem, v čem byste se teoreticky vůbec neměli být schopni zlepšit."

"Když jsem začínal s powerliftingem, velmi rychle jsem zesílil, ale záhy jsem začal být frustrovaný, protože další zlepšování šlo už jen velmi pozvolna. Metoda, o které mluvím, mě nejen zbavila frustrace, ale udělala ze mě také lepšího liftera. Naučil jsem se stavět výzvám, protože jsem se naučil hledat způsoby, jak se zlepšovat a jak vychytávat nedostatky. Každému sportovci bych tedy doporučil bez ohledu na to, co dělá, aby si našel sport nebo aktivitu, ve které je naprosto příšerný, a pracoval na jejím zlepšení. Hrozně moc Vás to naučí, a když pak to, co jste se naučili, přenesete do sportu, kterému se věnujete primárně, zlepšíte se v čemkoli budete chtít."



Momentky ze semináře Hybrid Athlete



Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

02.02.22:41Turakam - Ci aj protokoly, ktore jede, rozobral...
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2018 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2018 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra