Reklama:

Zaútočte na Vaše stehna po vzoru Kevina Levroneho

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Přestože ukončil svoji profesionální kariéru již v roce 2003, Kevin Levrone má stále obdivuhodně velkou fanouškovskou základnu. Není se co divit, jeho úspěchy by se daly charakterizovat nejlépe následujícím sloganem - "nejúspěšnější kulturista, který nikdy nevyhrál titul Mr. Olympia". Toto označení není rozhodně přehnané, protože Olympie se zúčastnil dokonce dvanáctkrát (za svoji profi kariéru ji nikdy nevynechal) a vždy byl ve finále, čtyřikrát dokonce druhý. Měl ovšem smůlu na opravdu kvalitní soupeře (ale který Mr. Olympia nebyl kvalitní) - nejprve na Doriana Yatese a poté Ronnieho Colemana. Porazil ho i Jay Cutler. Přesto si za svoji profi kariéru připsal na svoje konto 20 vítězství (překonali ho pouze Ronnie Coleman a Dexter Jackson) z celkem 62 účastí!

Ke svým loňským padesátinám si sám věnoval zajímavý dárek - účast na soutěži Mr. Olympia, jejíž pódium tak důvěrně znal. Návrat to nebyl nijak velkolepý, s tím asi nikdo nepočítal, včetně jeho samého. Ale účelu bylo dosaženo. Třebaže se neprobojoval mezi nejlepší šestnáctku, ostudu si rozhodně neudělal a přinejmenším to byl od něho zajímavý marketingový tah, jak na svoji osobnost opět přitáhnou pozornost. Vrcholu své výkonnosti se ve svém věku pochopitelně asi nemohl přiblížit, ale tento zdánlivý debakl mu vůbec neubral na postavení jednoho z nejoblíbenějších kulturistů historie.

Narodil se v roce 1966 v Baltimoru (stát Maryland, USA) a jeho trochu exotický zjev má na svědomí kombinace genů italského otce a afroamerické matky (má ještě pět starších sourozenců). Začal podomácku cvičit již jako kluk. Byl poměrně hubený, a tak bychom v něm v teenagerském věku rozhodně nehledali budoucího úspěšného kulturistu. Velmi ho inspiroval Pumping Iron s Arnoldem (koho ne?) a chtěl se přiblížit svému idolu Lee Haneyemu, který tehdy na kulturistických pódiích kraloval. Brzy zjistil, že na trénink reaguje podstatně lépe než jeho vrstevníci, a tak se rozhodl si ověřit svoje schopnosti na první soutěži - Mr. Maryland 1989. Ta byla kombinací powerliftingu a kulturistiky a on na sebe upozornil již úctyhodným výkonem v bench-pressu (197 kg při váze 86 kg) a celkově vyhrál. Tak se utvrdil v přesvědčení, že kulturistika bude pravděpodobně jeho životní náplní. Ovšem tato soutěž znamenala pouhý startovací můstek v jeho kariéře a rozhodně ho nekatapultovala do pozice špičkového kulturisty, tu si teprve musel vydobýt proti mnohem kvalitnějším soupeřům.

Po vítězství na několika méně významných soutěžích se v roce 1990 kvalifikoval na druhou nejvýznamnější soutěž prestižní federace NPC Jr. Nationals 1991, kde se ale musel spokojit s druhým místem za Paulem DeMayem (ten je již na pravdě boží). Nebyl zvyklý na hořkost porážky, a tak chtěl již sezónu ukončit, ale prezident NPC Jim Manion ho přesvědčil ještě k účasti na nejprestižnější americké soutěži NPC Nationals. Oplatil porážku DeMayovi, nechal za sebou Wheelera a Colemana a zvítězil nejenom ve své nejtěžší kategorii, ale i absolutně! Vítěznou trofej mu nepředával nikdo jiný než jeho idol Lee Haney.

Na základě tohoto vítězství se tedy od roku 1992 stává profesionálem, ale v této době asi sám netušil, jak výjimečná kariéra ho očekává. Její víceméně matematické vyjádření jsem popsal na začátku tohoto článku a nebudu ji popisovat, protože není jeho námětem. Chci se vrátit zhruba do období jeho raketového vzestupu kolem let 1992 - 1993 a seznámit Vás s jeho tréninkem stehen.

Jak sám přiznává, jako dítě měl opravdu hubená stehna, a když začal s kulturistikou, tak chtěl nejprve zesílit. Základem jeho tréninku tedy byly komplexní silové cviky jako bench-press, dřepy a mrtvé tahy. Trénoval celé tělo, a tak zesílily nejenom jeho nohy, ale i prsa, záda a paže. Těžký trénink mu poskytl skvělý základ pro jeho kulturistickou kariéru a získal díky němu opravdu solidní svalovou hmotu. Dle jeho názoru je třeba nejprve nabrat svalovou hmotu a sílu a až poté se věnovat jejímu tvarování a rýsování - oboje najednou prostě nejde. S tím nezbývá než souhlasit. Člověk prostě potřebuje nejprve základní trénink - těžké váhy, používat velkou činku a jednoručky bez velkého počtu sérií a opakování. Je to logické, ale koho vidíte v posilovně, že tak postupuje? Velký počet cvičenců se místo toho věnuje předčasně tvarovacím, neřkuli rýsovacím cvikům, protože si přečtou nebo vidí na videu, že profesionálové používají mnoho izolovaných cviků na strojích a kladkách, aby získali co největší kvalitu a zaměřili se na i ty nejjemnější detaily svého svalového rozvoje. Oni mají ovšem období fundamentálních tréninků již dávno za sebou.

Kopírování profesionálů je tedy pro většinu cvičenců "cestou do pekel". Pracují na detailech místo toho, aby vykonávali těžkou svalovou práci k vybudování solidních základů.

Trénink stehen Kevina Levroneho

Asi nebude nikoho udivovat, že základem jeho tréninku nohou byly dřepy. Protože má powerlifterský základ, tak trénoval samozřejmě těžce, ale zároveň s poměrně vysokým počtem opakování - a to je celková charakteristika jeho tréninku. Většina kulturistů se zvyšující zátěží zároveň snižuje počet opakování, tedy známý princip pyramidy. To ale Levrone odmítá a je zastáncem sice stále se zvyšujících vah, ale při zachování poměrně vysokého počtu opakování. Nejlépe to dokumentuje konkrétní příklad, kdy zařazuje šest sérií dřepů s následující zátěží a počtem opakování:

Dřepy
opakování zátěž
20 110 kg
15 140 kg
15 185 kg
15 225 kg
8 - 10 275 kg
15 140 kg

Trénoval tedy nejenom těžce, ale zároveň s vysokými počty opakování v sériích. Začíná na 20 opakováních s lehčí váhou, kterou postupně zvyšuje. Po dřepech zařazuje buď hacken dřepy, nebo tlaky na legpressu, a to tak, že střídá tyto dva cviky ob trénink.

Hacken dřepy trénují především přední stranu stehen, při jejich provádění se snaží jít co nejníže. Poloha chodidel je blízko sebe a špičky má mírně vytočené vně. Při spouštění zátěže jsou kolena neustále v rovině nad chodidly. Provádí čtyři série:

Hacken dřepy
opakování zátěž
12 120 kg
12 160 kg
12 200 kg
12 240 kg

Tlaky na legpressu rovněž procvičuje přední stranu stehen, ale polohou chodidel může měnit zatížení jednotlivých hlav kvadricepsů, ale i zapojení hamstringů a hýždí. Jinak postupuje dle stejného schématu s celkovým počtem čtyř sérií:

Legpress
opakování zátěž
12 120 kg
12 160 kg
12 200 kg
12 240 kg

Posledním cvikem na kvadricepsy je šest sérií předkopávání po 12 až 15 opakováních, v každé následující sérii zvyšuje zátěž. Zátěž volí dle momentálního pocitu, protože každý přístroj na předkopávání je trochu jiný. Jedná se o poslední cvik na kvadricepsy, a tak je použitá zátěž závislá na tom, jaká je míra vyčerpání s ohledem na únavu z předchozích cviků.

Trénink zadní strany stehen

Levrone zásadně trénoval přední a zadní stranu stehen odděleně v různé dny. Pokud ovšem opravdu tvrdě zatížil kvadricepsy, jsou většinou tak vyčerpané, že mu již nezbývala energie intenzivně zatížit hamstringy. Kromě toho se při dřepech, hacken dřepech a legpressu snaží o maximální dráhu pohybu, tedy hluboko pod horizontálu, a tak i ve dnech, kdy trénuje kvadricepsy, silně zapojí i hamstringy. Jinak zadní stranu stehen zařazuje společně s tréninkem zad. Základními cviky jsou mrtvé tahy s nataženýma nohama a různé varianty zakopávání.

Použití bandáží

Kevin bandáže v tréninku nohou zásadně nepoužíval. Jeho zdůvodnění je jednoznačné. Šlachy, vazy a klouby se musí s narůstající silou svalů přizpůsobit a musí tedy narůstat i jejich síla. Pokud kolena bandážujete, tak pomocné svalové struktury nemají šanci se přizpůsobit a sílit. Kromě toho příliš utažené bandáže omezují krevní cirkulaci a tak omezují svalovou výkonnost. Pokud byste prováděli jednotlivá maximální opakování jako powerlifteři, tak je to samozřejmě něco jiného, ale tak jako v případě Kevina přináší použití bandáží při vyšších počtech opakování více škody než užitku. Při zranění kolen je samozřejmě použití bandáží nutné, aby poskytly kolenům v případě použití těžkých vah potřebnou oporu.

Dělený trénink

Jeho schéma tréninku bylo odlišné od většiny ostatních kulturistů, protože svalové partie trénoval častěji, než je obvyklé. V jednom týdnu procvičoval každou svalovou partii třikrát a následující týden dvakrát, tedy v průběhu dvou týdnů celkem pětkrát. Trénoval tak z důvodu velmi rychlé regenerace. Jeho strava byla velmi kvalitní a mezi tréninkovými jednotkami se také věnoval v maximální míře odpočinku. A z tohoto důvodu mu přinášela tato frekvence ty nejlepší výsledky. Samozřejmě tento postup nelze doporučit paušálně každému kulturistovi. Pokud nemáte optimální podmínky pro regeneraci, tedy dostatek spánku a odpočinku, tak Vám tento postup Levrone rozhodně nedoporučuje. Pokud se nevěnujete pouze tréninku a máte ještě jiné zaměstnání, tak nemůžete tak často trénovat. Při nižší schopnosti regenerace pravděpodobně dosáhnete lepších výsledků, když budete trénovat méně často. Jako opačný extrém si můžeme uvést Mika Mentzera, který netrénoval žádnou svalovou partii více než 20 minut týdně a stal se mistrem světa. Musíte tedy experimentovat, jaká frekvence a typ děleného tréninku jsou pro Vás nejvhodnější. Kevin ve své špičkové formě trénoval dvoufázově, tedy dvakrát denně, ale na rozdíl od jiných kulturistů si ty nejnáročnější tréninky plánoval až na odpoledne nebo večer místo dopoledne. To se především týká náročných tréninků kvadricepsů, kdy by těžké váhy na dřepy nebyl schopen zvládnout.

Kevin Levrone je tak trochu renesanční člověk, protože kromě kulturistiky, která samozřejmě hrála a hraje prim v jeho životě, měl svoji hudební skupinu a snažil se i o úspěch v Hollywoodu, kde hrál dosud, pokud vím, ve dvou filmech. Jistě je to tedy i dnes pro všechny příznivce kulturistiky velmi inspirující osobnost.


Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra