Reklama:

Zelená zelenina - která je nejlepší?

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Výživa

Je tu jaro, všechno začíná žít a všude se to zelená. Co si takhle nechat zezelenat i naše talíře? Nemyslím teď změnu designu nádobí, ale zařazení zelených potravin do jídelníčku (ani plíseň vážně nemyslím). Zelená barva navíc uklidňuje, takže dlouhé pohledy do Vašeho talíře Vás uklidní a navodí vyrovnaný stav mysli. Zelenou má zelenina přímo ve svém názvu, tak zavítejme do zeleného světa.

Špenát

Nemusíte být zrovna Pepek námořník, abyste si mohli pochutnávat na špenátu. Doplníte jím vitamín K a železo. Je důležitý pro kůži a vlasy (díky vitamínu A) a snižuje krevní tlak (díky draslíku). Při návštěvě, nejmenovaného nákupního centra jsem se schválně podíval na země původu nabízeného špenátu a dopadlo to následovně: Česká republika - 6, Francie - 1, Slovensko - 1, Polsko - 1 (jde o počty různých výrobků). Takže pokud kopete za český tým, tak si určitě vyberete.

Producenti

Nikoho asi nepřekvapí, že největší producent je Čína. Ta produkuje ve velkém všechno od pneumatik až po novou plastovou rýži (nějaké čínské chytráky napadlo vyrábět rýži z plastu, ten je totiž totálně calory free). S Čínou se tu určitě nevidíme naposledy.

Největší producenti špenátu
pořadí země produkce světový podíl
1.Čína 21 067 800 t 90,6 %
2.USA 336 200 t 1,4 %
3.Japonsko 258 427 t 1,1 %
4.Turecko 220 274 t 0,9 %
5.Indonésie 131 248 t 0,5 %

Spotřeba

V průběhu let se spotřeba špenátu v ČR zvyšuje. Asi jsme si vzali příklad z Pepka námořníka, i když ten kecá - špenát zase tak nadupaný železem není, anebo jsme začali více jíst bramborové knedlíky, hovězí výpečky a špenát.

Základní nutriční hodnoty špenátu
složka průměrný obsah (g / 100 g)
voda89,7 g
bílkoviny2,8 g
tuky0,8 g
sacharidy1,5 g
vláknina2,1 g

Brokolice

Pokud jste brokolicoví, tak máte vyhráno. Má málo energie a plno výhod. Obsahuje hodně kyseliny listové (ta se hodí, pokud se chcete rozmnožovat) a výrazně ochraňuje lidský organismus proti volným radikálům, toxickým a rakovinotvorným látkám. I hollywoodské hvězdy se klaní brokolici. Trenér Duffy Gaver, který vyrábí svalovce pro filmová plátna,  má zaklínadlo "kuře, brokolice, rýže". Takže Thor, Spider-Man i pan Pitt se cpali brokolicí, až se jim za ušima dělaly boule.

Top světoví producenti

Tady vede Indie, ale Čína jí jde po krku. Pokud máte rádi brokolici, tak vyrazte na brokolicovou poznávací dovolenou do Itálie. Indie a Čína jsou přeci jen trochu z ruky.

Největší producenti brokolice
pořadí země produkce světový podíl
1.Indie 5 000 000 t 35,0 %
2.Čína 4 382 000 t 30,7 %
3.Itálie 528 000 t 3,7 %
4.Francie 500 000 t 3,5 %
5.Španělsko 352 000 t 2,5 %

Základní nutriční hodnoty brokolice
složka průměrný obsah (g / 100 g)
voda88,2 g
bílkoviny4,4 g
tuky0,9 g
sacharidy1,8 g
vláknina2,6 g

Růžičková kapusta

Kapusta má mezi zeleninou neprávem špatné jméno. Možná za to mohou školní jídelny, ale moc fanoušků mezi lidmi bohužel nemá. A je to škoda, má nám toho hodně co nabídnout. Kapustičky obsahují sloučeninu indole-3-karbinol, která muže nutí trávit více času v ložnici. Má hodně draslíku, manganu a vlákniny také nemá zrovna málo. Pokud mohu doporučit, tak orestujte kapustičky na pánvi společně s ořechy a semínky a máte parádní paleo svačinu, po které se budete moci utlouct. Po orestování budou mít krásnou sladkou chuť.

Top světoví producenti

V Číně asi mají na růžích ustláno.

Největší producenti růžičkové kapusty
pořadí země produkce světový podíl
1.Čína 19 953 000 t 41,0 %
2.Rusko 4 500 000 t 9,0 %
3.Indie 4 200 000 t 8,7 %
4.Korea 2 755 000 t 5,7 %
5.Japonsko 2 550 000 t 5,0 %

Základní nutriční hodnoty růžičkové kapusty
složka průměrný obsah (g / 100 g)
voda85,0 g
bílkoviny4,4 g
tuky0,4 g
sacharidy6,3 g
vláknina4,3 g

Kapusta (hlávková)

Kapusta je prý superpotravina století. Obsahuje plno vitamínů A a C, vápník, fytonutrienty (bojují proti rakovině), karoteny, luteiny a plno dalších zdravých jazykolamů. Kapusta obsahuje 146 mg vápníku ve 100 gramech. Ve 100 mililitrech mléka najdeme 120,8 mg vápníku. To ovšem není všechno. 100 ml mléka totiž váží 96,9 gramu. Není to zase tak velký rozdíl, ale výsledkem je, že ve 100 gramech mléka je cca 125 mg vápníku. No, snažil jsem se mléku pomoci, co to šlo, ale stejně vyhrála kapusta. Na stejné množství vápníku, jako je v kapustě, je potřeba 182 mililitrů mléka.

Spotřeba

Se spotřebou jsme na tom bledě. Všude ve světě spotřeba stoupá a vychází nové studie o přínosech této zeleniny, dokonce se o ní mluví jako o superpotravině, ale u nás se jí konzumuje čím dál tím méně. Hanba nám! Přitom její cena není závratná. V průměru dostaneme v sezóně za necelých deset korun jedno kilo. Osobně na Vás apeluji, jezte kapustu!

Základní nutriční hodnoty hlávkové kapusty
složka průměrný obsah (g / 100 g)
voda86,3 g
bílkoviny3,4 g
tuky0,7 g
sacharidy5,5 g
vláknina4,2 g

Abych Vás v tom nenechal úplně samotné, tak tady je recept na kapustové chipsy:

  • Vezměte kapustu.
  • Odkrájejte listy.
  • Listy umyjte a usušte.
  • Nakrájejte listy na kousky velikosti chipsů.
  • Předehřejte si troubu na 180 stupňů.
  • Dejte syrové chipsy na pečicí papír, který předtím dáte na plech.
  • Pokapejte olivovým olejem a trošku osolte.
  • Strčte do trouby a nechte asi 10 až 15 minut péct.
  • Až budou okraje nahnědlé, ale ne spálené, tak z trouby ven. Dál už je to na Vás.

Salátová okurka

Nízkoenergetická zeleninka. Není se čemu divit, vždyť je to vlastně jenom voda. Ale mají své ale. Sice jsou plné vody, ale obsahují značné množství draslíku, takže dokáží zcela přirozeným způsobem odvodňovat organismus. Kdo by to byl čekal. Nejsou vhodné při nemocech ledvin, žaludku, srdce, cév a při alergii na okurky.

Největší producenti salátových okurek
pořadí země produkce světový podíl
1.Čína 14 252 000 t 55,7 %
2.Turecko 1 400 000 t 5,5 %
3.Írán 1 100 000 t 4,3 %
4.USA 1 059 000 t 4,1 %
5.Japonsko 800 000 t 3,1 %

Spotřeba

Spotřeba u nás roste, ale samotná produkce už moc ne. Není se tak čemu divit, že tu jsou cizí okurky jako doma a hlavně mimo sezónu je to samá cizinka (vedou Číňanky).

Základní nutriční hodnoty salátových okurek
složka průměrný obsah (g / 100 g)
voda96,9 g
bílkoviny0,8 g
tuky0,2 g
sacharidy2,3 g
vláknina0,9 g

Osobně mohu doporučit salát z nastrouhané mrkve a okurky. Mrkev je sladká a sušší, ale okurka jí dodá řádnou vláhu. Jejich chuťová kombinace je opravdu chutná. Leckterý kuchař by to rovnou nazval snoubením chutí.

Řapíkatý celer

Z celeru nikdy neztloustnete, to si můžete být jistí. Už jenom práce, kterou budete mít se žvýkáním, spotřebuje více energie, než Vám samotný celer dodá. Takže pokud zrovna umíráte hlady, tak se s celerem ani neobtěžujte. Nicméně pokud ho nasekáte na kostičky, smícháte s mandlemi (nemyslím ty krční) a nejlépe s mandlovým máslem, tak na tu chuť jen tak nezapomenete.

Dříve byl celer symbolem smutku a smrti a jedl se na pohřebních hostinách. Ve středověku se začal přidávat do polévek (bylo to holt smutné období plné smrti, která číhala na každém kroku). Nyní se pěstuje pro radost a jeho konzumace je doprovázena veselím. List celeru působí protizánětlivě a močopudně, působí příznivě na činnost ledvin, povzbuzuje chuť k jídlu a působí i jako neškodné afrodiziakum.

Spotřeba

Spotřeba řapíkatého celeru se u nás nesleduje, tak Vám aspoň ukážu, jak jsme na tom s celerem bulvovým. Celerová krize, která nás postihla v letech 2008 až 2012, je za námi a celer opět stoupá. Nicméně investice do celeru bych ještě odložil, aspoň dokud nebudeme znát jeho výsledky za minulý rok.

Základní nutriční hodnoty řapíkatého celeru
složka průměrný obsah (g / 100 g)
voda95,4 g
bílkoviny0,2 g
tuky0 g
sacharidy0,5 g
vláknina0,2 g

Zelený bonus

Matcha

Je to zelené a točí se to. Co je to? Žába to vážně není. Je to zelený čaj v mixéru neboli matcha (jde o japonský mletý čaj ze speciálního zeleného čaje). Z prášku se pomocí šlehání připravuje lahodný nápoj z vody i mléka. Lehce kofeinové (obsahuje teofylin, který má podobné účinky jako kofein) nakopávadlo, které Vám dodá energii a přidá trochu výkonu Vašemu zažívání. Zároveň dodáte tělu látky pro boj s volnými radikály. Má se zato, že tyto látky společně pomáhají udržovat vyšší duševní jasnost a energii. Je to in, tak to zkuste, třeba se Vám povede dostat na vyšší úroveň zeleného bytí.

Závěr

To bych nebyl já, abych na konec nedal nějaké to celkové vyhodnocení. Konzumace zeleniny je pro nás důležitá, to každý ví. Obsahuje plno vitamínů, minerálů a je plná prospěšných látek. Už jen to, že dokáže udržet naživu určitou část populace, té veganské, značí, že na ní přeci jen něco bude.

Bílkoviny

Z bílkovin se budují svaly, což nás zajímá, nebo ne? Chceš-li velké svaly míti, nezapomeň brokolici jísti. Dá se jíst i syrová, tak se jí nebojte a klidně ji servírujte na večírcích místo popcornu. Budete hned středem pozornosti.

Vláknina

Vláknina čistí naše zažívání. Na to už tolik nemyslíme jako na bílkoviny, ale to bychom měli. Chceš-li čistá střeva míti, tak nezapomeň na klystýr. Anebo si radši dej růžičkovou kapustu.

Dámy a pánové, vítězem v kategorii zelená zelenina, co buduje svaly a čistí střeva, se stává - chvilka napětí - růžičková kapusta! Potlesk, prosím!

Produkce

Co se oblasti produkce týče, tak asi vyhrála Čína. Sice jsem nezjistil top 5 producentů pro každou potravinu, ale jsem ochoten uvěřit, že Čína je zelené zelenině země zaslíbená. Každopádně pokud máte dostatek volného času, volného zemědělského prostoru a volného kapitálu, není nic lepšího než si pěstovat vlastní zeleninku. Když ale jde třeba o tu super kapustu, tak se spotřebou 0,4 kg na osobu by bohatě stačilo ji pěstovat v truhlíku za oknem.


Foto:
foto č. 1: Nillerdk / Wikimedia
foto č. 2: Coyau / Wikimedia
foto č. 3: RitaE / Pixabay
foto č. 4: FraukeFeind / Pixabay
foto č. 5: Karen Arnold / Publicdomainpictures
foto č. 6: Lebensmittelfotos / Pixabay
foto č. 7: Kirinohana / Flickr - https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

31.05.12:12gresht - Další díl by se mohl zabývat vlivy způsobu pěstování, skla..
30.05.21:32Xavnajdak - Uvital by som este porovnanie zeleneho salatu a cinskej ka..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra