Reklama:

Proč je protein po tréninku důležitý a jaký druh volit?

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Suplementace

Toto je komerční sdělení, autorem je výživový poradce a mistr Čech v kulturistice Pavel Samek.

Pavel Samek

Působí jako osobní trenér a výživový poradce. Specializuje se na osobní tréninky zaměřené především na cílené formování postavy. Dosáhl titulu mistra Čech v klasické kulturistice IFBB.

Dosažené výsledky:

  • mistr Čech v kulturistice IFBB 2012
  • 3. místo Natural Cup 2009
  • vicemistr ČR v naturální kulturistice 2007
  • 5. místo ME v naturální kulturistice GNBF 2005
  • 4. místo Musclemania Hungary Championship 2004
  • 2. místo Aminostar Cup 2003
  • Opravdu potřebuji proteinový nápoj po tréninku? Je syrovátkový protein opravdu tak skvělý? A je tedy lepší koncentrát, izolát, nebo snad hydrolyzát?

    Toto je jen ukázka několika málo otázek týkajících se příjmu bílkovin po tréninku. Nabízí se nám mnoho různých informací. Zejména na internetu pak najdeme spoustu zdrojů s všelijakými návody a informacemi, často i mylnými, špatně interpretovanými, případně účelově upravenými. Pokusím se tedy do této problematiky vnést ucelený souhrn informací. Mimochodem můj názor na bílkoviny po tréninku zní - rozhodně ano!

    Proč po tréninku přijímat bílkoviny?

    #1
    V období po tréninku je nutné nastartovat syntézu svalových bílkovin, zkráceně MPS (muscle protein synthesis). Pro optimální start MPS je rozhodující takzvané aminospektrum bílkoviny. V tomto směru jednoznačně vede syrovátkový protein.

    Zvýšení MPS příjmem WPI (whey protein isolate, tedy syrovátkový izolát) = vysoká absorpce bílkovin = stimulace svalového růstu.

    #2
    Druhým důvodem pro použití syrovátkového proteinu po tréninku je možnost zvýšit hladinu inzulínu. Inzulín je hormon, který stimuluje regeneraci a navíc inhibuje kortizol. Jednoduše řečeno, inzulín velmi efektivně přepne z katabolického módu do anabolického. Díky příjmu kvalitního proteinu po tréninku získáme pro náš organismus cenné aminokyseliny a můžeme v těle efektivně nastartovat anabolické procesy.

    Je syrovátkový protein skutečně nejlepší?

    Nemám rád tvrzení, že je něco nejlepší. Faktem však zůstává, že syrovátkový protein vede v mnoha směrech, a to především v obsahu větvených aminokyselin, zejména pak leucinu. Leucin funguje jako mediátor proteosyntézy a velmi efektivně podněcuje produkci inzulínu.

    Orientační hodnoty aminokyselin v jednotlivých zdrojích bílkovin
    x leucin EAA BCAA
    WPI 12,0 49,6 22,4
    kasein 9,2 44,0 19,6
    sójový izolát 6,0 36,0 13,6

    Vysoký obsah BCAA stimuluje sekreci inzulínu - dokonce i bez asistence sacharidů. Z níže uvedených grafů také vyplývá, že vysoký obsah leucinu a ideální aminospektrum v syrovátkovém proteinu zajistí maximální zvýšení MPS.

    Zdravotní výhody syrovátkového proteinu

    Nejenže syrovátkový protein stimuluje optimálně MPS, ale díky obsahu bioaktivních frakcí podporuje imunitu. Podněcuje totiž tvorbu protilátek (IgA) a díky vysokému obsahu specifických aminokyselin (cystein) podporuje tvorbu glutationu, což je veledůležitý antioxidant. V neposlední řadě musíme zmínit významný obsah glykomakropeptidů (ty jsou zachovány pouze u izolátů zpracovaných šetrnými způsoby filtrace), které se podílejí na výstavbě buněčných stěn.

    Co nám tedy syrovátkový protein nabízí:

    • zlepšení absorpce živin
    • zvýšení produkce serotoninu, tím i kognitivních funkcí
    • zastavení růstu patogenních bakterií (například E. coli)
    • snížení oxidačního stresu a neutralizace toxinů
    • zlepšení hodnot hladiny krevní glukózy
    • podporu růstu probiotických bakterií
    • snížení rizika rozvoje rakoviny
    • regeneraci jater a prevenci steatózy
    • zlepšení stavu při autismu a depresích

    Velkou výhodou syrovátkového proteinu je také to, že případná intolerance je méně častá než u druhého zástupce bílkovin mléka - kaseinu. Jedním z důvodů může být i to, že lidské mateřské mléko je tvořeno syrovátkovou bílkovinou a kaseinem v poměru 3:1. Kravské mléko má naproti tomu poměr 1:4.

    Nativní syrovátkový protein ve formě koncentrátu, izolátu, či hydrolyzátu?

    To je jedna z nejdiskutovanějších otázek napříč spektrem sportovců a uživatelů bílkovinných preparátů. Jednoznačná odpověď neexistuje, každý z nich může být vhodnější pro různé potřeby v daném období. Jednoduchým návodem pro výběr proteinového nápoje mohou být následující řádky.

    Pokud je Vaším cílem především zdraví a cvičíte pro dobrou formu, zvolte kvalitní a šetrně zpracovaný koncentrát. Poskytne veškeré zdravotní benefity a dostatečnou stimulaci MPS (i když kvůli pomalejšímu vstřebání nižší než izolát). Ideálním zástupcem je náš CFM Evolution. Ten díky zvýšenému obsahu BCAA stimuluje efektivně start proteosyntézy. Zajímavá cena a lahodná chuť z něj dělají vysoce kvalitní a univerzální produkt pro každého.

    Vysoké stimulace MPS při současném využití zdravotních výhod syrovátky dosáhnete při volbě našeho Isoclearu. Jedná se o zcela čistý syrovátkový izolát, zpracovaný nejmodernější technologií. Zachovává si tak maximum všech frakcí syrovátkové bílkoviny. Navíc poskytne o 30 % více žádoucích glykomakropeptidů oproti konvenčním izolátům. Z mého pohledu se jedná o nejlepší jednosložkový protein vůbec. Nabízí kompromis mezi maximální stimulací MPS a zachováním všech zdravotních benefitů.

    Další výhodou syrovátkového izolátu je téměř nulový obsah tuku a také nulový obsah laktózy. Díky tomu je protein extrémně rychle stravitelný. Je také velmi dobře tolerován lidmi, kteří mají problém s mléčnou bílkovinou a laktózou.

    Výsledky laboratorních rozborů obsahu laktózy v novém PROM-IN Isoclear

    A nakonec hydrolyzát. Ten hraje prim v boji o maximální změnu tělesné kompozice. "Insulin spike" bude nejvyšší právě po použití hydrolyzátu. Nevýhodou však je, že hydrolýza již naruší původní strukturu, tím se ochuzujete o přirozené anabolické působení nativního produktu. Z mého pohledu je tedy hydrolyzát vhodný především pro finální fáze přípravy, kdy je žádoucí stimulace sekrece inzulínu bez účasti sacharidů.

    Porovnání stimulace sekrece inzulínu WPH vs. WPI

    Snad se mi podařilo trochu vysvětlit, jaké benefity nabízí jednotlivé typy syrovátkových proteinů. A příště se pokusím vysvětlit, jaké výhody nám může poskytnout vhodná kombinace syrovátkového proteinu s dalšími zdroji bílkovin.


    Reference:
    1. Wolfe, R. 2000. Protein supplements and exercise. American Journal of Clinical Nutrition 72: 551S-557S. 2. Parise, G., et al. 2000.
    2. Mero, A. 1999. Leucine supplementation and intensive training. Sports Medicine 27: 347-358.
    3. Bounous, G., Batist, G., and P. Gold. 1991. Whey proteins in cancer prevention. Cancer Letter 57: 91-94.
    4. Ha, E., et al. 2003. Functional properties of whey, whey components, and essential amino acids: mechanisms underlying health benefits for active people. Journal of Nutritional Biochemistry 14: 251-258.


    Diskuse k článku:
    Reklama:
    Uživatelské jméno:
    Heslo:
    Nadpis:
    Text:
    ...
    Upozornit na novou odpověď e-mailem.
    Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

    K tomuto článku není možné vkládat příspěvky.
    Odůvodnění: PR článek







    Jméno: pamatovat
    Heslo:



    Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
    Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
    Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
    Vyhledávání:
    RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra